Så, mitt band funderar på att spela in en demo, och jag skulle även vilja ha något att kunna spela in lite idéer med hemma... Så jag började fundera på ett USB-ljudkort (min dator har inga firewire-portar), och hittade då dom här tre:
Är det någon som har använt dom här, eller äger dom, som kan säga lite hur dom fungerar osv? Jag har en ganska gammal bärbar dator som jag kommer använda (1.73ghz, 512mb ram-minne)...
Har någon ett annat förslag kanske? Eller bara några synpunkter/tips/vad som helst, är inte så inne på sånt här, men jag tänkte bli bättre
Har inte så stor koll på det, men trummisen i bandet har ett Lexicon Lambda, och det verkar fungera bra. Gott om ingångar och inbyggd mic/instrumentpreamp för största smidighet. Eftersökes ljudkvalitet till max bör man nog dock köra genom en hyfsad mixer först, men som sagt, för de pengarna är det nog ett bra köp
Music Man Stingray 4| Fender Jaguarbas med Lundgren Vintage Jazz Special | Ampeg SVT-3 Pro/SVT-410HE | http://www.fullhouseband.se" onclick="window.open(this.href);return false;
En av fördelarna med Line6 är att effekterna skapas i hårdvaran. För demo är det perfekt, särskilt om man inte har en värstingdator som klarar av att köra en massa pluggar. Körde min Toneport på en P4 1,8GHz med 1Gb ram tidigare. Klarade väl av en drygt 30 spår i Cubase innan det började knasa!
Har datorn pc-card plats?
Det finns f-wire pc-cards.
Öppnar möjligheter för fler och bättre? ljudkort.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Nu ska jag börja komponera. (Oj, vad det lät avancerat).
Behöver lite prylar till det. Jag vill kunna programmera en trummaskin, plugga in basen och eventuellt andra instrument till datorn. Sen vill jag kunna spela in skiten och lyssna samtidigt utan latency. Till sist lite mixningsmöjligheter.
Är det något att ha tror ni? CubeBase LE kommer med. Det står specat att den har USB 1.1 och det känns ju lite stenålder. Nu läste jag det här med firewire ovan så funderar jag på om det är bättre.
Jag kör med PC (laptop) av senaste modell. Den har firewire, Vista installerat. Är inte ute efter dyröresprylar. Vad ska man ha?
Om du har ett bra antivirusprogram så kan du tanka hem en hel del program från PirateBay. Kolla så att de funkar med din PC, köp sedan (så att tillverkarna har råd att fortsätta göra trevliga musikprogram till datorer).
Skulle vilja tipsa om presonus firebox.. men nu har det kommit en ännu enklare version som heter audiobox.
Om den håller samma klass som övriga presonusprodukter så jag kan rekommendera den.
macahan skrev:Skulle vilja tipsa om presonus firebox.. men nu har det kommit en ännu enklare version som heter audiobox.
Om den håller samma klass som övriga presonusprodukter så jag kan rekommendera den.
Där ingår ju också cubase LE.
Tack för tips!
Audioboxen verkar vara USB medan fireboxen är firewire. Funkar tydligen med vista också http://psfaq.presonus.com/. 2900 spänn hos tysken. Det här måste kollas upp närmare.
macahan skrev:Skulle vilja tipsa om presonus firebox.. men nu har det kommit en ännu enklare version som heter audiobox.
Tack för tips!
Audioboxen verkar vara USB medan fireboxen är firewire. Funkar tydligen med vista också http://psfaq.presonus.com/. 2900 spänn hos tysken. Det här måste kollas upp närmare.
Är ju en del skillnad i pris mellan USB och Firewiregrejerna. Hur mycket fördröjning blir det egentligen med USB ljudkort?
Tack för tips!
Är ju en del skillnad i pris mellan USB och Firewiregrejerna. Hur mycket fördröjning blir det egentligen med USB ljudkort?
Jag har försökt förstå det också. Det är väl ungefär dubba priset på firewire vs. USB, vad jag har sett.
Jag kan faktiskt inte svara på skillnaden egentligen då jag bara ägt/äger fw ljudkort. Men jag kan inte tro att det spelar in så stor roll för mindre demoinspelningar.
edit: Det verkar som att usb kan lida av dropouts på ett annat sätt än firewire samt att firewire inte kräver lika mycket av datorn.
Senast redigerad av macahan den tor 30 okt 2008, 07:54, redigerad totalt 1 gånger.
Komiskt i det sammanhanget är att fireboxen går att routa så att man får 0 latency. men inte om man vill höra effekterna som lagts på i mjukvaran. Så det resonemanget håller inte!!
macahan skrev:Komiskt i det sammanhanget är att fireboxen går att routa så att man får 0 latency. men inte om man vill höra effekterna som lagts på i mjukvaran. Så det resonemanget håller inte!!
Jag har ett Focusrite Saffire och det har inbyggda effekter så att du kan lyssna och/eller spela in med kompression,delay,reverb,eq eller ngn iofs tämligen usel amp-sim UTAN latency... Dock har den ett användarinterface som jag inte förstår mej på....och då är jag inte så värst usel på att fatta hur en ljud-pryl funkar....
Jag har lånat en polares Firebox i några veckor då jag var borta och spelade in och jag skulle nog satsa på en sån om jag skulle köpa ett nytt portabelt interface idag....låter kanon och enda minus är ju att man inte kan lyssna processat utan latency....men det går ju att lyssna på ingången helt latencyfritt....
Slutsats:KÖP PRESONUS FIREBOX...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Nädå...du sa "köp inte firebox!Det är fult och estetik är det enda som är viktigt!"....
Jag gillar bara att läsa mina egna bokstäver....
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Absolut Line6, har ett som funkar tokbra.
Lätta att göra inställningar, bra support och downloads från hemsidan samt preamps och en massa annat gott som ingår.
Är du snäll kan du få köpa mitt.
//Mats