Welcome to my vardag...
För låtskrivare som satsar på västvärlden är det precis sådär eländigt...and then some...
Problemet, som jag ser det, är att det bara går att få REJÄLT betalt när du får en låt på radio, helst då p3 och p4, och för att FÅ det så försöker man låta ungefär som det som ligger där och roterar...Och problemet, som det är just nu, är att det melodiska innehållet mest liknar morsesignaler och det harmoniska innehållet är så oerhört "stiliserat" (för att använda ett någorlunda positivt klingande epitet på ngt katastrofalt trist..,-)) att det är enormt svårt att sticka ut medans man håller sig inom dom för tillfället rådande ramarna för hur ngt ska låta på radion anno idag.
Jag gick nyligen igenom world top 40 på spotify och TRETTIOSEX låtar hade ackordföljden (i olika tonarter men nu kör vi C) Am. G , F , C RUNT RUNT RUNT....Eventuellt kunde det vara F, Dm (shock!) G Am...men där upphörde fantasin...
Om det då är 36 av 40 som låter så...hur många outgivna tror ni att det finns som går så?

Popbranschen har varit lite sådär mest hela tiden men just nu är det absurt likriktat på ett sätt som det faktiskt inte varit förut iom att melodierna så ofta cirkulerar kring en ton med olika(om man har tur) rytmiska småförändringar. Om det inte är en ton så upprepas samma melodi 4 ggr i versen. Det känns som en förutsättning för att få en hit. T j a t a den dagisenkla melodin så mycket det går.
Jag tänker tillbaka på barbie Girl , som man kan ha tyckt varit enkel...den är rena Krystjov Penderecki vid en snabb jämförelse...
Ok, så vad är det som gör att just DIN morselåt hamnar på en skiva? Kontakter. Punkt.
Jag är fullständigt övertygad om att tex "love me like you do" som var årets mest spelade låt 2016 (2015?) ALDRIG blivit utgiven om det var ngn som inte var av Max Martinsk dignitet som varit inblandad. Om jag sjungit på demon så hade den aldrig släppts som världssingel. Så magiskt bra och speciell är inte kompositionen. Den låter bra. Snyggt mixad och Ellie sjunger fantastiskt, som alltid (hon kan citera telefonkatalogen så att man blir alldeles till sej) men det är ju inget produktionellt banbrytande med den öht.
Kontakter har säkert alltid varit av enormt stor vikt men förut fanns en stor diversitet av melodier som "var accepterade" och iom det också skrevs.
Eftersom man inte tjänar en spänn på en spår 8 på Måns Zelmerlövs skiva på spotify så finns ingen ide att skriva låtar som inte låter som alla andra hits. Om Brian Wilson börjat skriva "God only knows" idag så tror jag att han stannat efter takt 5 och ba' "ÄH...det här låter INTE som Avicii" och tagit en fika....Det hade väl varit synd?
Att dom i artikeln inte fick betalt för sitt arbete...well...den här branschen är ju byggd på royalties och jag tycker att det är helt ok.
Om ingen vill höra min låt så får jag inga pengar. Om många vill höra min låt så får jag mer pengar...Rimligt...
Det är ju sjukt trist när artister och skivbolag inte respekterar ens arbete så till den grad att dom snor lite här och där och sen inte gör rätt för sej. Absolut. Faktum är att rent rättsligt så finns det säkert ett case. Men vad är det för penar som man kan få även OM man skulle vinna det?
Jag har en fordran på ett major bvolag efter att dom gett bort en sång som jag spelat in och producerat (och därmed äger r'ätten till royalties för så fort den säljs i vilken form det än må vara ) till en världsartist som sålt ngn miljon ex av den. Den ersättning som jag "har rätt till" närmar sej en halv mille. Den ersättning jag blev erbjuden var flörst 4000kr..

Sen steg den i takt med att dom insåg att dom hade helt fel och landade till slut på 70 lök, vilket var hela beloppet som dom erhållit från artisten som en "flat fee" , vilket är en jävla styggelse i den här branschen. (Använd gärna det jag skapat men om ni tjänar pengar på det så DELA MED ER enl gällande praxis...Nä nä..jag är SKITSTOR ARTIST och vill betala er en PRUTT i jämförelse med vad jag får in...)
Hur som helst, ska jag hyra advokat? Jag har haft ett par av sveriges vassaste branschjurister att titta på avtalet och dom säger "du har absolut ett case....men....Man vet aldrig...Jag kan börja med att skriva ett argt brev. Behöver göra lite research för att få på fötterna. Det kanske landar på 30 lök..." Visst, kanske inga pengar i sammanhanget MEN bolaget har ju heltidsanställda jurister...dom har tid...för mej kostar det MULTUM om det blir en lång process....Ocvh ÄVEN om jag vinner i slutändan...jag har ju HELT kapat mina kontakter med DET bolaget och Sverige är så litet så well....Jag låter det bero och har en sur story att beröätta istället..
Tack och lov jobbar jag emot andra marknader istället. Ställen där dom säljer fysiska skivor fortfarande. Då får man betalt. TJOHO!
Dessutom så är dom marknaderna väldigt inriktade på melodier och sånt är vi svenskar bra på.
Inte så coolt men jävligt kul och faktiskt inkomstbringande.
Fick fö drygt 5 kr för streaming av en låt som var med i melodifestivalen 2012 och var en av det årets största hits...

har givetvis fått mer innan dess men inte värst mycket för streaming...
Som ung låtskrivare idag skulle jag gå och grina i ett hörn...!=0