Tjena.
Välkommen till UTLÄGGNING...
För det första, nice vibe i låten.
Bra indie-vibe. Låter skäggigt och bergsby i USA-aktigt på ett bra och regnigt sätt. =)
Så långt man hör låten så är den också bra. (Hade varit spännande att få höra ngn sorts refräng så att man fick veta om det kommer ngn "pay off"...

) Det är ändå det viktigaste. Sitter du på världens bästa låt så får du vara en urusel hantverkare för att HELT dölja det goda i låten.
Ok, nu till konstruktiviteten , problemlöseriet. =) :
Du har programmerade trummor. Det låter inte riktigt som att en trummis spelat dom men det tror jag inte spelar ngn roll i det här fallet. Dom är inte , missförstå mej rätt, särskilt viktiga.
PROBLEMET med de programmerade trummorna är att dom är snortighta ibland saker som INTE är snortighta utan snarare drar och sliter lite hur som helst. I det här fallet så är det tillräckligt många "orosmoment" rent timingmässigt som gör att man , snarare än att uppfatta "alla dom andra" som otighta så tycker jag att man uppfattar trummisen som en omusikalisk klåpare som förlorat i den demokratiska musikordningen.
Lösningen på det problemet är, dessvärre INTE att göra trummorna svajiga också utan att försöka minska ned på otighterierna i viktiga saker. Främst basen som nu spelar i stort sett hela tiden lite före. Det löser du genom att antingen spela om basen, vilket du kanske inte vill (och vaffan...det är liksom inget fel på spelet eller ens soundet(jag kommer till det senare) )
Det som skapar oro är att den inte sitter med trummorna. Du spelar fina linjer etc så det minst ångestskapande kanske är att delay'a hela basspåret tills det mesta sitter. När du kommit dit så kommer en del av tonerna, de som satt bra ifrån början, att vara för sega så då ffår du klipa i regionen (heter det så i Cubase?Fyrkantsbiten i arrangefönstret) och flytta enstaka toner till rätta.Det här kan ta tid, speciellt om du inte är superfena på cubase men timmen senare lär det kunna vara värt det.
Ang Bassoundet så ska du ge dej på det EFTER att du rättat basen.
Ett skitsmart trick är att lägga in en eq-plug med high-pass (eller lo-cut (vilket beskriver bättre vad man upplever när man använder det)) och sen låta basen spela medans man sakta drar upp frekvensparametern (som säkert börjar vid 20hz) uppåt tills basen plötsligt blev lite för tunn. Backa eventuellt tillbaka en liten bit så att den känns basig men "torr". (ofta är det en massa smuts som bara försiggår långt nere i registret som inte tillför ett skit. Det är inte riktigt hörbart om du inte har enorma högtalare men trots det så sabbar det på en massa andra sätt. Inte minst sen när du ska mastra för då kommer kompressorer och limiters att regarera på den basen som inte hörs utan bara jävlas. Faktum 'är att det här är ganska bra att göra på de flesta ljudkällor. Enklast är om du har en spektral analysator som visar en studsande frekvenskurva när du spelar för då ser du på tex en sångerskas kanal att det kanske studsar saker låååångt nere i basen och där finns rimligen INGET av värde i en sopran...bara att skääära bort.) Det du SEN kan göra , om basen nu känns för tunn , är att boosta med ett annat filter(sätt det FÖRE high-passet eller locut'en) , välj ett sk shelving-filter och en frekvens en bit ovanför där du skurit och testa. Det borde bli fetare utan att det blir rörigt i basen (eftersom du ju satt en gräns för hur långt nere du ska tillåta ljudet att komma fram.
Då kan du , om allt stämmer och måpnen står i linje med Sirius, att få ett fett men kontrollerat basljud.
För att gå bortom själva basljudet så skulle jag vilja adressera en annan sak som gör mej lite obekväm som lyssnare och det är att sången ibland är lite väl på(tidig) samt att den är lite , i min smak, för dynamisk. Stilmässigt är det ok att den är dynamisk MEN det viktiga är inte att den ÄR dynamisk utan att man UPPFATTAR den som dynamisk...dvs, det går att komprimera den en hel del mer för du har redan sjungit den med feeling och det kommer att framgå trots att man begränsar det dynamiska omfånget. En audiell illusion, typ. SÅ, jag skulle komprimera sången lite mer. Se till att ha en kort releasetid på kompressorn bara för annars kommer kompressorn att kunna sabba dynamiken för mycket iom att den inte kommer att släppa upp de volymsvagare svansarna av ett ord eller en fras...
Sångtimingen- ju bättre sången sitter generellt desto starkare kan man ha den i mixen, vilket i de flesta låtar generellt och i din typ av musik inte minst är en BRA sak.
Sitter sången dåligt så kommer man till ett läge när dess timing börjar sätta sej över trummisens och de övriga musikernas timing och då blir det strul/obekvämt. ABSOLUT , det fina med musik är att det KAN vara rätt. Man kanske VILL ha den effekten och då har man rätt i det fallet men ska man prata rent allmängiltigt så skulle jag vilja påstå att det jag sagt gäller..

Det går alltid att hitta avvikelser ifrån standard/normen..."män är generellt längre än kvinnor"...."Nä, min moster är längre än min morbror...:"...
Iom att feelingen i den här låten är smått pårökt och laidback så tycker jag rent generellt att saker som stressar i ngn mån tar mej som lyssnare bort ifrån lugnet och fäster fokus på fel saker. Saxofonen ligger också mer eller mindre och stressar på. Jag skulle testa att flytta den så att den ligger lite mer bekvämt bakåtlutad i timing. Det KAN också bli fel! bara att testa, känns det helt plötsligt meningslöst och trist så är det bara att flytta tillbaka. (Generellt TRYCK PÅ SAVE INNAN DU GÖR NGT DU FÅR SVÅRT ATT ÅTERKALLA!!!! Spara under nya namn varenda gång du ska göra dramatiska saker så kan du alltid med lätthet gå tillbaka.)
Jag har kommit fram till att , beroende på vad du gör för musik och hur många statiska/programmerade/timingperfekta element du har med , man kan hacka i sej att det "avviker" inom ngn eller ett par dimensioner , tex timing ELLER pitch ELLER dynamiskt etc...men sker det inom för många dimsnsioner samtidigt kan det bli jävligt fel och ofta kännas oproffsigt. Att ett eller ett par element ligger och drar lite hit och dit kan vara det som gör att man vill resa på sej och dansa, det kan också vara det som gör att man som lyssnare känner sej obehaglig till mods eller inte kan fokusera på själva låten.
Jag var med och skrev det här musikaliska mästerverket
https://open.spotify.com/track/0EClpnmy ... LRitw3l3uw" onclick="window.open(this.href);return false; och deras fotbollskör i refrängen var ursprungligen jävligt störig då det var 15 pers som sjöng med olika timing, olika frasering OCH helt hej och hå-pitch.
Det gick liksom inte att mixa in i ljudbilden(när man går ifrån "DET ÄR FÖR STARKT" så man sänker regeln sakta sakta tills man plötsligt inser att man inte hör dom och märker att man på inget ställe av fadeningen tyckte att det var på rätt plats i mixen så vet man att det är ngt annat som är problemet än volymen...

) I det här fallet så var det att alltför många avvek på alltför många sätt ifrån varandra och också ngn sorts ideal-time/pitch.
Hur som, vi testade att tune'a dom, då blev det SJUKT trist och kändes inte som fem glada lirare som fyllesjöng tillsammans så då lätr vi dom vara småfalska MEN gjorde så att dom sjöng i time och helt plötsligt så funkade det. Då var bara sursången en tillgång.
Jag hade inget att göra med mixen (fan vad det distar!!) och kan tycka att dom tagit ned gruppkänslan lite för lite vilket i ngn mån inte riktigt understrtyker det jag försökrer säga men vaffan...

Jag försöker inte få ngn att bli impad över låten, kanske inte det mest magiska jag skrivit, men som en demonstration av min "tes" om "inte för många dimensioner 'fel' på samma gång" ..
Ang bastricket med Highpass-shelving boost så kan du lyssna på den här som jag mixat och spelat där jag garanterat gjort precis så:
https://open.spotify.com/track/1ZxvbaBv ... VTEFrma4OA" onclick="window.open(this.href);return false;
Fet bas som inte kaosar runt i jidderdjupet. Sådär fet bas är svårt att ha i ngn annan musik men här fanns det ju bara 2.5 andra ingredienser att ta hänsyn till så jag lät den bröla på..
Min känsla är att den som lyssnar på din låt inte kommer att bry sej ett skit om basen bara den inte "sabbar" , om du förstår vad jag menar. Det är liksom inte en sån sorts låt.
Hoppas att jag inte sagt ngt dumt eller taskigt och hoppas att något av mitt svammel kan vara till ngn hjälp. =)
//Produktions- och Mix-teorifakultetens utsände