När man får problem man inte varit med om tidigare vid mixning pga ett arr..... Jag har länge och väl likt alla här säkert använt mig av parallellkomprimering. Sen gillar jag ju att dista saker och ting också. För att få skit och lite övertoner när det behövs.
Fick ett lite lustigt problem härom dagen som jag inte riktigt klarade av att lösa själv så hörde med en kollega med örnkoll. Jag satt och mixade amerikansk R&B. Har absolut noll koll på den genren så fråga mig inte varför jag fick det mixjobbet. Och som arret var så fanns det ljudkällor i hela frekvensomfånget förutom i låg mellanregister. Fick det att smälla i stora högtalare men när jag lyssnade i min bärbara dators inbyggda högtalare så hörde man inte bastonerna. Det fanns ingenting i arret som lät i botten som min bärbara dators högtalare klarade av att återge. Två dubbade bassyntar i arret som egentligen enbart innehöll sub-bas..... Lät snorcoolt i stora högtalare men apa i små. Och jag fick liksom inte riktigt till det genom att eq:a eller andra knep..... Så hörde med kollegan. Fick rådet att parallelldista basarna. Vilket är något som jag aldrig någonsin provat innan. La upp Soundtoys Decapitator på en buss, tänkte logiskt så gott jag kan och använde en preset som hette "Low mid punch" eller något liknande, skickade syntbasarna dit, drog upp regeln lite och, poff, klart..... Disten adderade en helt perfekt låg-mid till dom rejält subbiga bassyntarna och botten var kvar..... Det lilla knepet löste hela problemet och helt plötsligt fanns det toner även i det register som små datorhögtalare klarar av att återge också. Hade innan detta testat Decapitator direkt på baskanalerna men det blev inte bra. Parallelldista blev fantastiskt. Varför pratas det mest om parallellkomprimering? Varför pratas det aldrig/sällan om parallelldist? Jag ska ta mig faan parallellkoppla allt från och med nu.

God Jul!