Till vilken ingång på ett ljudkort skickar jag signalen från en preamp eller ifrån stärkarens DI.
Sist på mitt pedalbord har jag en Orange Bass Butler.
Där har jag två Di med "högtalarsimulering" En för den rena kanalen och en för den distade.
Live så har ju ljudteknikern fått båda signalerna till mixerbordet att jobba med och jag har inte tänkt mer på det.
Är ju liksom xlr till xlr.
Men till ljudkortet känns det ju dumt att en preamp skall gå till ljudkortets preamp, vilket det blir om jag kör xlr-xlr.
Instrumentingång känns ju fel det med, då om jag förstått det rätt är menat att du jackar in en gitarr/bas rätt in i ljudkortet.
Så min fundering är om Bass Butlerns xlr-utgång skall in i något av Lineingångarna på ljudkortet?
Är det så även med förstärkarens utgång? Att den skall in i ljudkortets Lineingång?
Har ett Focusrite 4i4 kort.
Visar ödmjukt min okunnighet. Så HJÄLP. Har liksom börjat tänka för mycket. :D
-
- Medlem
Visar ödmjukt min okunnighet. Så HJÄLP. Har liksom börjat tänka för mycket. :D
Gibson Thunderbird, Epiphone Thunderbird, Moddad Squier P/J, Mesa M9, Mesa 6x10,
- Danne
- VIP medlem
Re: Visar ödmjukt min okunnighet. Så HJÄLP. Har liksom börjat tänka för mycket. :D
Tumregeln brukar vara att XLR:en ut från en preamp/förstärkare/linebox skall in till en XLR-ingång på mixerbord/ljudkort/portastudio då det signalnivå,ässigt brukar matcha bäst. Tele-kontakt ut från din preamp bör gå in på instrumentingången eftersom det är den ingången du skulle använt på din förstärkare. Det kan funka att använda line-ingången också. Det som avgör mest är vilken signalnivå du får i ljudkortet. Är det alldeles för klen signal eller att det blir så hög signal att det distar har du matchat prempens utgång med fel ingång i ljudkortet. Sist men inte minst är det i slutändan du själv som avgör vad som blir bäst. Iggy Pop insisterade tex på vid inspelningen av The Stooges Raw Power att mixerbordets VU-mätare skulle vara på rött hela tiden. Låten Search And Destroy är definitivt inspelad så.
-
- Medlem
Re: Visar ödmjukt min okunnighet. Så HJÄLP. Har liksom börjat tänka för mycket. :D
Från Focusrites manual:
Rätt lösning torde vara att använda en kabel med XLR till TRS.
Note the Scarlett 4i4 has no 'Mic/line' switch – the Focusrite preamplifier stage is automatically
configured for a microphone when you plug an XLR into the input, and for a line or instrument when
you connect a jack plug.
Min killgissning är att det som anges under asterisken gäller för signalen ut från Bass butlern, så det bör fungera. Dock blir det ju som du säger att signalen passerar mikrofonpreampen vilket kanske inte är önskvärt.You should only connect microphones to the XLR Inputs*. Connecting Line Level or Instrument Level signals via XLR will cause these signals to pass through the full Mic Preamp stage.
*DI Boxes can also be used as they are designed to lower an Instrument Level signal to a Microphone Level.
Rätt lösning torde vara att använda en kabel med XLR till TRS.
Set the LINE/INST switch next to the socket to INST if you are connecting
musical instrument (a guitar in the example) via an ordinary 2-pole (TS) guitar jack, or to LINE if
you are connecting a line level source such as a keyboard, synthesiser or the balanced output of an
external audio mixer via a 3-pole (TRS) jack. Note the Combo connector accepts both TRS and TS
types of jack plug.
- Danne
- VIP medlem
Men det torde väl inte vara några problem att plugga in i mikrofon-preampen? Det är precis det man gör när man pluggar in XLR i ett mixerbord. Det handlar bara om signalanpassning.
- strummer
- VIP medlem
Jag kör som Danne, XLR till XLR, enkelt och välfungerande både med RME och Steinberg-ljudkort.
Kompressor, det är livet!
-
- Medlem
Jo, jag kör också XLR till XLR från Ampeg Micro VR till Scarlett 2i2 och har inte haft några problem med det. Det är väl så man gör med gamla hederliga DI-boxar? Men om man vill så går det att undvika preampen. I mitt fall anges XLR-utgången som "line out" på förstärkaren, och då kan man ju anta att det är en line-signal och inte en mic-signal, och då bör den således var bättre lämpad för en line-ingång än en preamp föreställer jag mig, men det kan ju vara fel.