Tony Levin och Bakithi Kumalo 80-tals hits: "klick" i kompressorerna?
Postat: ons 26 jun 2024, 10:36
Hej alla högt värderade forummedlemmar.
Jag har försökt googla på utrikiska forum, allehanda studioforum, pedalforum, och söker efter ett speciellt 80-tals ljud på basar som finns inspelade på 2 olika hits (lika stora) i mitten-slutet av 80-talet. Men har sökt förgäves:
1. Bakithi Kumalos ljud i hitlåten "Call Me Al" med Paul Simon.
2. Tony Levins ljud i hitlåten "Sledgehammer" av Peter Gabriel.
Nu kan man tycka att dessa är två helt motsatta personer, men jag råkar ha ett öra där jag lyssnar "fort". På bägge dessa låtar så verkar basljudet (n) förses med en extra klick attack i början av tonen, som låter som en Noise Gate som triggar igång väldigt snabbt eller en studiokompressor med väldigt snabb attack. Denna tråd kommer att bli esoterisk som ***.
När man ser Tony Levins och Kumalos YT videos, om just dessa ikonsika hitlåtar, och basljud så förklarar de bara i svepande och stora ordalag vilka effekter DE använde men aldrig hur inställningarna var. Kompressor hit eller dit, oktaver hit och dit, bandlös bas. Kom inte och säg att allt beror på Tony Levins spel med plektrum, för Kumalo har samma ljud fast han bara tummar sig igenom hela låten (Call Me Al).
Vi kan börja med Kumalo och låten Call Me Al :
Under verserna verkar de mixa in detta speciella klickljudet i början av vare ton, nästan som om han spelar med trumpinnar, eller funk fingers. När refrängen kommer så mixar de bort detta, och det låter mer som vanligt "thumb and slap" dock med kompressor. När andra versen kommer in, kommer "klickljudet" tillbaks. Och mixas mer i bakgrunden. Klickjudet finns INTE i det världsberömda breaket som kommer i slutet av låten.
Levin och låten Sledgehammer:
Genom hela låten, och ganska högt uppmixad, hörs SAMMA eller LIKNANDE klickljud i början av attacken i varje ton. Även om han har en Octaver på. Det kan INTE bero på att han spelar med plektrum, och inte bero på att han spelar på Music Man bas, för att inget av detta gäller för Kumalo alls, ovanstående. Det är samma klickljud. Det enda som är gemensamt för de två att det är fretless/bandlös basar de spelar på bägge. Kumalo på en trähals, och Levin på en MM Cutlass med grafithals och rundspunna strängar.
Alltså: Är det någon som någonsin har reflekterat över detta?
Naturligtvis kan det vara drösvis med olika studiokompressorer, som lagts ovanpå varandra. Och jag undrar ju - istället för att snöa in på märken och modell - inställningarna. Jag har försökt med mjukvara DISTRESSOR kompressorn och en massa annat men aldrig lyckats. Gearslutz intervjun med Kevin Killen* avslöjar inget om detta även om just det albumet gavs stort utrymme. Är det en trade secret?
Det finns en hel del andra album och låtar från 80-talet som hade det speciella ljudet, men inte uppmixat lika starkt i mixen.
Är det någon som vet tricket?
* som var teknisk ingenjör och mixade en hel del av albumet med Daniel Lanois (So, med Peter Gabriel).
Jag har försökt googla på utrikiska forum, allehanda studioforum, pedalforum, och söker efter ett speciellt 80-tals ljud på basar som finns inspelade på 2 olika hits (lika stora) i mitten-slutet av 80-talet. Men har sökt förgäves:
1. Bakithi Kumalos ljud i hitlåten "Call Me Al" med Paul Simon.
2. Tony Levins ljud i hitlåten "Sledgehammer" av Peter Gabriel.
Nu kan man tycka att dessa är två helt motsatta personer, men jag råkar ha ett öra där jag lyssnar "fort". På bägge dessa låtar så verkar basljudet (n) förses med en extra klick attack i början av tonen, som låter som en Noise Gate som triggar igång väldigt snabbt eller en studiokompressor med väldigt snabb attack. Denna tråd kommer att bli esoterisk som ***.
När man ser Tony Levins och Kumalos YT videos, om just dessa ikonsika hitlåtar, och basljud så förklarar de bara i svepande och stora ordalag vilka effekter DE använde men aldrig hur inställningarna var. Kompressor hit eller dit, oktaver hit och dit, bandlös bas. Kom inte och säg att allt beror på Tony Levins spel med plektrum, för Kumalo har samma ljud fast han bara tummar sig igenom hela låten (Call Me Al).
Vi kan börja med Kumalo och låten Call Me Al :
Under verserna verkar de mixa in detta speciella klickljudet i början av vare ton, nästan som om han spelar med trumpinnar, eller funk fingers. När refrängen kommer så mixar de bort detta, och det låter mer som vanligt "thumb and slap" dock med kompressor. När andra versen kommer in, kommer "klickljudet" tillbaks. Och mixas mer i bakgrunden. Klickjudet finns INTE i det världsberömda breaket som kommer i slutet av låten.
Levin och låten Sledgehammer:
Genom hela låten, och ganska högt uppmixad, hörs SAMMA eller LIKNANDE klickljud i början av attacken i varje ton. Även om han har en Octaver på. Det kan INTE bero på att han spelar med plektrum, och inte bero på att han spelar på Music Man bas, för att inget av detta gäller för Kumalo alls, ovanstående. Det är samma klickljud. Det enda som är gemensamt för de två att det är fretless/bandlös basar de spelar på bägge. Kumalo på en trähals, och Levin på en MM Cutlass med grafithals och rundspunna strängar.
Alltså: Är det någon som någonsin har reflekterat över detta?
Naturligtvis kan det vara drösvis med olika studiokompressorer, som lagts ovanpå varandra. Och jag undrar ju - istället för att snöa in på märken och modell - inställningarna. Jag har försökt med mjukvara DISTRESSOR kompressorn och en massa annat men aldrig lyckats. Gearslutz intervjun med Kevin Killen* avslöjar inget om detta även om just det albumet gavs stort utrymme. Är det en trade secret?
Det finns en hel del andra album och låtar från 80-talet som hade det speciella ljudet, men inte uppmixat lika starkt i mixen.
Är det någon som vet tricket?
* som var teknisk ingenjör och mixade en hel del av albumet med Daniel Lanois (So, med Peter Gabriel).