Melodisk rytm
-
- Medlem
- Inlägg: 284
- Blev medlem: fre 29 feb 2008, 15:46
- Ort: Ulricehamn
Melodisk rytm
Jag har börjat spela in mig själv när jag övar och inser mer och mer hur illa jag solar. Framförallt känns det som att det är rytmen på mina fraser som inte riktigt sitter där den ska, de låter stolpiggt och framtvingat snarare är melodiskt och följsamt.
Vad har ni för tipps kring detta?
(bör kanske tillägga att jag spelar jazz)
Vad har ni för tipps kring detta?
(bör kanske tillägga att jag spelar jazz)
- Bas-guden
- Medlem
- Inlägg: 413
- Blev medlem: tis 02 okt 2007, 01:23
Re: Melodisk rytm
Sjung det du har inom dig,. spela in. planka.Bengan skrev:Jag har börjat spela in mig själv när jag övar och inser mer och mer hur illa jag solar. Framförallt känns det som att det är rytmen på mina fraser som inte riktigt sitter där den ska, de låter stolpiggt och framtvingat snarare är melodiskt och följsamt.
Vad har ni för tipps kring detta?
(bör kanske tillägga att jag spelar jazz)
Kommer vara svårt i början men ge resultat.
Ett kul sätt att komma från "habits" både finger och idévanor då är att spela intervallparadiddlar jag tar en bild på några så att du kanske förstår bättre:

Du spelar alltså olika intervaller från olika skalor i olika positioner låt oss säga att du tar Dorian mode med first finger position (svensk översättning finns inte i skallen) fifths (kvinter) då blir första exemplet: ddda/eeeb/fffc osv... kör samma sak med olika skalor/intervaller/positioner. (det är ett jävla jobb, jo tack jag vet) Det roliga kommer sen: byt den rytmiska figuren. Så här:

Det är bara exempel...Du kan hitta på massor själv.

Du spelar alltså olika intervaller från olika skalor i olika positioner låt oss säga att du tar Dorian mode med first finger position (svensk översättning finns inte i skallen) fifths (kvinter) då blir första exemplet: ddda/eeeb/fffc osv... kör samma sak med olika skalor/intervaller/positioner. (det är ett jävla jobb, jo tack jag vet) Det roliga kommer sen: byt den rytmiska figuren. Så här:

Det är bara exempel...Du kan hitta på massor själv.
- Hope
- Medlem
- Inlägg: 173
- Blev medlem: lör 01 aug 2009, 16:20
- Ort: Stockholm
Öva med metronom i lågt tempo. Jag brukar tänka att metronomslagen är 2 och 4 i takten. Som hihattrampen. Det hjälper till att utveckla din egen känsla för tempo och time istället för att bara "följa" metronomen.
Improvisera långsamt och koncentrerat eller väl ut nån fras eller en beboplåt som typ donna lee och lär dig fras för fras och sätt sen ihop. Det viktiga är att börja långsamt och nöta och lära dig perfekt innan du tar upp tempot.
Även skalövningar med olika rytmisering som Inti föreslog är jättebra men alltid viktigt att inte hafsa igenom grejer utan öva lugnt och metodiskt. Känns som otajt och slarvig frasering oftast beror på att man försöker spela fortare än man behärskar och inte riktigt vet VAD man ska spela så ta det lugnt och välj dina toner med omsorg typ Charlie Haden! Lycka till!
Improvisera långsamt och koncentrerat eller väl ut nån fras eller en beboplåt som typ donna lee och lär dig fras för fras och sätt sen ihop. Det viktiga är att börja långsamt och nöta och lära dig perfekt innan du tar upp tempot.
Även skalövningar med olika rytmisering som Inti föreslog är jättebra men alltid viktigt att inte hafsa igenom grejer utan öva lugnt och metodiskt. Känns som otajt och slarvig frasering oftast beror på att man försöker spela fortare än man behärskar och inte riktigt vet VAD man ska spela så ta det lugnt och välj dina toner med omsorg typ Charlie Haden! Lycka till!
- basmartin
- Medlem+++
- Inlägg: 18152
- Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
- Ort: Göteborg
Fina tips, kan lägga till att om det låter stolpigt, testa att spela mer legato, med hammer-ons och pull-offs. Testa också att spela rubato över ett tempo. Frasera timingen, häng lite här och där.
Martinus Olai Gothenburgiensis
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
En grej jag har märkt kan ställa till det REJÄLT (för mig iaf.) är tonerna man landar på när man avslutar en fras. Du kanske har klokare ord att säga om det Martin.basmartin skrev:Fina tips, kan lägga till att om det låter stolpigt, testa att spela mer legato, med hammer-ons och pull-offs. Testa också att spela rubato över ett tempo. Frasera timingen, häng lite här och där.
Vid ljusare register brukar det gå bra men skulle man improvisera "där nere" är detta ganska viktigt för att ge intrycket av ett "bra solo" dvs. själva upplösningen av varje idé man framför. Det räcker då oftast inte med att spela vilken ton som helst som hör till ett visst ackord.
Att lösa detta problem på ett effektivt sätt tror jag kan förbättra alla basisters odds till ett bättre solo. Åtminstone i det melodiska.
Senast redigerad av Gäst---- den ons 01 feb 2012, 23:34, redigerad totalt 1 gånger.
- basmartin
- Medlem+++
- Inlägg: 18152
- Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
- Ort: Göteborg
I lägre register så är det nog bra att hamna på någon ackordston och inte någon allt för vågad färgningston, men det är ju olika. Ibland har man tur att det låter bra, trots att man egentligen "spelar fel".Inti skrev:En grej jag har märkt soml kan ställa till det REJÄLT (för mig iaf.) är tonerna man landar på när man avslutar en fras. Du kanske har klokare ord att säga om det Martin.basmartin skrev:Fina tips, kan lägga till att om det låter stolpigt, testa att spela mer legato, med hammer-ons och pull-offs. Testa också att spela rubato över ett tempo. Frasera timingen, häng lite här och där.
Vid ljusare register brukar det gå bra men skulle man improvisera "där nere" är detta ganska viktigt för att ge intrycket av ett "bra solo" dvs. själva upplösningen av varje idé man framför. Det räcker då oftast inte med att spela vilken ton som helst som hör till ett visst ackord.
Att lösa detta problem på ett effektivt sätt tror jag kan förbättra alla basisters odds till ett bättre solo. Åtminstone i det melodiska.
Martinus Olai Gothenburgiensis
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Medlem+++
- Inlägg: 15471
- Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
- Ort: Stockholm
-
- Medlem+++
- Inlägg: 15471
- Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
- Ort: Stockholm
Spela trummor då.Samuel V skrev:Det gör inte så mycket! Timing och rytm är alltid viktigare än intonation i min bok!Bengan skrev:Bara så tråkigt när de blir surt. Men de löser la sig med tidenSamuel V skrev:Sjung när du spelar solo! Det hjälper nåt löjligt mycket!

Nä men seriöst, min bok var ganska lik ända till jag insåg att Bach kunde berätta hela historier med oavbrutna 16delar. Allt är viktigt men om jag ska höra någon berätta en historia med en fri rytm utan bestämd tonhöjd i en timme och någon som på ett instrument spelar SAMMA rytm med olika tonhöjd tar jag den senare.
Tipset med att sjunga är förresten super, det hjälper MASSOR speciellt för ADHD inriktade människor som jag, koncentrationen blir glad

-
- Medlem+++
- Inlägg: 15471
- Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
- Ort: Stockholm
Nu var det ju inte alls det jag menade.Inti skrev:Spela trummor då.Samuel V skrev:Det gör inte så mycket! Timing och rytm är alltid viktigare än intonation i min bok!Bengan skrev:Bara så tråkigt när de blir surt. Men de löser la sig med tidenSamuel V skrev:Sjung när du spelar solo! Det hjälper nåt löjligt mycket!![]()
Nä men seriöst, min bok var ganska lik ända till jag insåg att Bach kunde berätta hela historier med oavbrutna 16delar. Allt är viktigt men om jag ska höra någon berätta en historia med en fri rytm utan bestämd tonhöjd i en timme och någon som på ett instrument spelar SAMMA rytm med olika tonhöjd tar jag den senare.
Tipset med att sjunga är förresten super, det hjälper MASSOR speciellt för ADHD inriktade människor som jag, koncentrationen blir glad
Vad menar du då?Samuel V skrev:Nu var det ju inte alls det jag menade.Inti skrev:Spela trummor då.Samuel V skrev:Det gör inte så mycket! Timing och rytm är alltid viktigare än intonation i min bok!Bengan skrev:Bara så tråkigt när de blir surt. Men de löser la sig med tidenSamuel V skrev:Sjung när du spelar solo! Det hjälper nåt löjligt mycket!![]()
Nä men seriöst, min bok var ganska lik ända till jag insåg att Bach kunde berätta hela historier med oavbrutna 16delar. Allt är viktigt men om jag ska höra någon berätta en historia med en fri rytm utan bestämd tonhöjd i en timme och någon som på ett instrument spelar SAMMA rytm med olika tonhöjd tar jag den senare.
Tipset med att sjunga är förresten super, det hjälper MASSOR speciellt för ADHD inriktade människor som jag, koncentrationen blir glad

- Svensson
- Forumvärd
- Inlägg: 13012
- Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
- Ort: Gällivare