Pekfingret eller långfingret först?
- groovyjr
- VIP medlem
- Svarte_Jack
- Medlem++
Kör alltid pekfingret först. Det känns naturligt.
http://myspace.com/steglers
Världens bästa Åkermetallband!
http://pushesittothelimit.ytmnd.com/
http://weaponslimit.ytmnd.com/
Världens bästa Åkermetallband!
http://pushesittothelimit.ytmnd.com/
http://weaponslimit.ytmnd.com/
- Billy
- Medlem+
Rent generellt så börjar jag med långfingret om det är två-fingrat eller ringfingret om det är tre-fingrat, men beror också på det som ska spelas, är det tex mycket stränghopp (oktavpump) så använder jag pekfingret på den mörkare av oktaverna och vise versa (långfingret är ju längst). Ska man köra flams så är det helt omöjligt för mig att använda pekfingret först.
- the_great_alfonzo
- Medlem+++
- Bastappe
- Medlem+
Absolut pekfingret först. Jag har bäst kontroll om jag använder pekfingret först med de flesta anslagsteknikerna. Vid Flamencoteknik har jag anslagsordningen tumme, ringfinger, långfinger. pekfinger. Om jag spelar snabba riff med hårt anslag så har jag ordningen ringfinger, långfinger, pekfinger.
Senast redigerad av Bastappe den sön 30 mar 2008, 19:57, redigerad totalt 1 gånger.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
- PopMumin
- Medlem
Vi vanligt spel: pek först, om det inte är nån skum upptakt förstås.
Vid slap: Tumme först, och sen mestadels lillfingret till pops, men ibland även långe man.
Vid slap: Tumme först, och sen mestadels lillfingret till pops, men ibland även långe man.
Jag har bara fördomar mot folk som är förutsägbara.
There must be a leak somewhere, 'cause I can feel the GAS protruding my skin, running through my veins.
Antoniotsai P-bas, liten usel Crate
There must be a leak somewhere, 'cause I can feel the GAS protruding my skin, running through my veins.
Antoniotsai P-bas, liten usel Crate
- mange
- Medlem+
-
- Medlem+++
- Bastappe
- Medlem+
Ok, men om Du t ex spelar A på e-strängen och sen D eller E på a-strängen?Ugglan GBG skrev:Långfingret. Känns mer naturligt, och är mer naturligt fysiologiskt.
Mina två senaste baslärare har dock spelat med trefingersteknik, så det har varit lite förvirrande...
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
-
- Medlem+++
Hmmm...testade, och märkte precis att det beror på vad jag spelar. Ligger jag och pumpar åttondelar börjar jag med långfingret, mwn rör jag mig över flera strängar så börjar jag oftare med pekfingret.Bastappe skrev:Ok, men om Du t ex spelar A på e-strängen och sen D eller E på a-strängen?Ugglan GBG skrev:Långfingret. Känns mer naturligt, och är mer naturligt fysiologiskt.
Mina två senaste baslärare har dock spelat med trefingersteknik, så det har varit lite förvirrande...
- Svensson
- Forumvärd
Ja precis, nästa gång man står på scenen så kommer man ju säkert att börja funderas på precis det, "Hmm börjar jag verkligen med långfingret"mange skrev:Va bra!!!!!!!!! Nu kommer jag att fundera på det i repan. Som att fråga en golfare hur han andas när han svingar klubban, kan sabba det bästa psyket.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
-
- Medlem+
- mangan
- Medlem+
- prunier
- Medlem+
Börjar med pekfingret, när det är befriat från hud och börjar blöda går jag över till långfingret, när det börjar blöda går jag över till ringfingret. Vid riktigt långa gig/rep avslutar jag med lillfingret.
Tummen? NEJ, man slappar inte på en Status gör man väl….
Det var det det var frågan om var det inte?.......
Tummen? NEJ, man slappar inte på en Status gör man väl….
Det var det det var frågan om var det inte?.......
mvh Prunier
som slappar i soffan med vita damen
som slappar i soffan med vita damen
- JonnyTrobro
- Medlem+
- blackparkas
- Medlem++++

EDIT: Äsch då, Svensson var först.... Aja... skit samma... ska läsa hela tråden innan jag postar i fortsättningen.....
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- kanifflesmannen
- Medlem+
Satt och testade nu, iofs på en akkegura men ändå.
Det blir för det mesta pekfingret som får äran att börja men det kändes inte avigt att börja med långfingret heller. Så det kan hända att det skiftar från gång till gång.
Det blir för det mesta pekfingret som får äran att börja men det kändes inte avigt att börja med långfingret heller. Så det kan hända att det skiftar från gång till gång.
Manne Basic XLR- Yamaha BBN5 - Fender precision - Fender Kingman - Squier Cklassic Vibe
Jazz, Hiwatt B40 köksstärkare.
Ashdown MAG300EVO II med Hartke VX115, Sunn 4x10. PrataBasdist nr 3, Boss SYB-5, Ampeg PF-500, TKS 212
http://irenepanik.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jazz, Hiwatt B40 köksstärkare.
Ashdown MAG300EVO II med Hartke VX115, Sunn 4x10. PrataBasdist nr 3, Boss SYB-5, Ampeg PF-500, TKS 212
http://irenepanik.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Dramo
- VIP medlem
Håller med om tumme på bandlös. Låter som en kontra då. Och kontra låter mumma.Liten skrev:Japp.. alltid varit min preferens.. framförallt på bandlös.. gärna med oktaver och envelope på.. då kan man spela HUR_DYNAMISKT_SOM_HELST!Chriller skrev:Tummen? Sting-style eller hur menas?Liten skrev:Tummen är nr1.. (menar inte slapping) annars gissar jag att pekfingret eller ringfingret kommer först..
Låvar..
- kmo
- Medlem++
+1 Fast man använder långfingret vid endast ett fingergroovyjr skrev:Det som känns bäst och med det menar jag att det inte spelar någon som helst roll så länge det känns bra och fyller sin funktion. Själv har jag mer och mer gått över till att bara använda pekfingret á la Jamerson då det ger klart jämnare ton i t.ex. 8-delar.

Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.