Stretcha fingrarna?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem

Stretcha fingrarna?

Inlägg av Dramo »

Jag vet att det finns trådar om hur man får upp snabbheten i vänsterhanden, men jag är ute efter att bli mer flexibel i vänsterfingrarna.

Naturligt för basister, i alla fall de man ser på YouTube, är att man med sina fyra fingrar lätt täcker fyra band, alltså ett band per finger.

Typ såhär:
Bild

Men så långt kan inte mina labbar sträcka sig. Jag har stora händer och långa fingrar men de kan inte sära på sig så brett. Att ta ett vanligt pianoackord är ganska svårt för mig.

Så vad kan man göra? Har jag vanskapta händer eller är det något jag kan träna upp?
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Re: Stretcha fingrarna?

Inlägg av basmartin »

Dramo skrev:Jag vet att det finns trådar om hur man får upp snabbheten i vänsterhanden, men jag är ute efter att bli mer flexibel i vänsterfingrarna.

Naturligt för basister, i alla fall de man ser på YouTube, är att man med sina fyra fingrar lätt täcker fyra band, alltså ett band per finger.

Typ såhär:
Bild

Men så långt kan inte mina labbar sträcka sig. Jag har stora händer och långa fingrar men de kan inte sära på sig så brett. Att ta ett vanligt pianoackord är ganska svårt för mig.

Så vad kan man göra? Har jag vanskapta händer eller är det något jag kan träna upp?
Varning! Om du spelar så som på bilden så kommer du få problem. Handleden ska vara rak. Bästa är att hitta en lärare som kan hjälpa dig med tekniken. Att titta på hur andra gör, eller lära sig teknik via internetsidor är inte så bra. Alla är skapta på olika sätt och det är inte säkert att det "korrekta" sättet är rätt för dig.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Håller med daionsavage om att tummen är avgörande. Basebollgrepp är ingen hit.

Om du har stora händer så ska det inte vara något problem. Jag har spelat sen jag var 13 (är 51 nu) så please bear with me om jag inte riktigt minns hur det var. Jag kommer ihåg att jag gjorde två saker:

1. Jag ansträngde mig för att börja använda lillfingret. Det satt inte automatiskt i början.
2. Jag började spela med fyra fingrar högt upp på halsen, eftersom jag inte orkade spreta så som din bild visar. Sedan flyttade jag mig nedåt, vecka för vecka. Nu sitter det utan att jag ens funderar över det.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem

Inlägg av Dramo »

Jo, mitt lillfinger har precis börjat komma med i leken. Innan så bara det flängde runt, men nu försöker jag ha med det i oktavhopp och liknande.

Jag tror att jag har baseballgreppet, men det är det enda som jag känner mig hemma med. Spindelgreppet känns fel, men det beror kanske på det där Martin säger om handleden. Det känns inte ergonomiskt korrekt och jag får inget grepp om halsen helt enkelt. Nu håller jag halsen som jag håller allt annat, vare sig det är kylskåpshandtaget eller en hammare eller baguetten i byxan. :oops:
Greppet har jag faktiskt inte tänkt på, men det känns mest naturligt så som jag håller nu.

Spindelgreppet är inte mycket bättre ser jag nu när jag provar. Får inte mycket mer spretning på fingrarna.
Dr_Blues
Medlem+

Inlägg av Dr_Blues »

När det finnes behov av denna tämligen "enkla" fingerspretning" så håller jag med Martin att bilden är missvisande, på så sätt att du "måste" eller bör känna att din handledsvinkel" känns bekväm och inte håller på att knäckas!

Hur många gånger behöver DU nyttja ett finger per band NU...

Det kommer naturligt efter ett litet tag precis som Inber beskriver... några år sedan sitter det som en smäck...

Känn efter eller som Martin sa TA lektioner så detta anpassas efter dig.

Känner att jag icke tillfört eller hjälp detta på något sätt...

Hoppas ignore funktionen är bra och kan nyttjas på mitt inlägg :D

Ps Bästa stretchen är att lira med andra.... ds
Janne

Inlägg av Janne »

Du bor ju i götlaborg så det bästa du kan göra är att investera i en lektion eller två med basmartin om han har tid.
Användarvisningsbild
magstorm
Medlem+

Inlägg av magstorm »

Nåt jag har märkt är att ju längre ner basen hänger, desto svårare är det att få isär fingrarna eftersom man måste böja handleden mer. För mig är höjden man har basen på en kompromiss mellan vad som är mest bekvämt för höger- resp vänsterhanden/-armen.

Sen kan man ju till viss del "finjustera" genom att ändra vinkeln på halsen lite, men det kan funka lite olika bra beroende på basens jämvikt.
Crippa skrev:...vad fan e GAS för nåt?
fieldflower skrev:Som böldpest fast skönt.
Skriv svar