Tekniker som liknar Psychonaut av Nephilim?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
KaptnK
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 05 dec 2010, 03:57

Tekniker som liknar Psychonaut av Nephilim?

Inlägg av KaptnK »

Har länge tyckt att Tony Pettit har en väldigt speciell och skön spelstil och har nyligen införskaffat en bas (spelat gitarr tidigare). Är lite sugen på att lära mig spela slingor som liknar de han lägger.

http://www.youtube.com/watch?v=-dUyc1wR-h0

Psychonaut är ett bra exempel på hur han låtar när han spelar - använder han några speciella tekniker, är det någonting speciellt jag bör lära mig om jag vill spela liknande musik? Finns det andra som spelar liknande, osv.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
bassrik
VIP medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: lör 12 sep 2009, 18:08
Ort: Hylands Hörna

Inlägg av bassrik »

Ska erkänna att jag aldrig plockat ut denna slingan (men jaglyssnade mycket på Nephilim när det begav sig). Det är hur som helst en ganska enkel slinga som låter värre än vad den genom att han nyttjar ett snabbt delay (eko) som svarar varje not, inte helt olikt vad David Gilmour och även The Edge gör med sina gitarrer ibland.
KaptnK
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 05 dec 2010, 03:57

Inlägg av KaptnK »

Du har inte tagit ut några andra låtar där de spelar liknande som du kan pma? =) har fortfarande ohyggligt dåligt gehör, iaf när det gäller basgitarrer...
Användarvisningsbild
bassrik
VIP medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: lör 12 sep 2009, 18:08
Ort: Hylands Hörna

Inlägg av bassrik »

KaptnK skrev:Du har inte tagit ut några andra låtar där de spelar liknande som du kan pma? =) har fortfarande ohyggligt dåligt gehör, iaf när det gäller basgitarrer...
Njae - hade jag fått frågan på 90-talet när vi hade "Sons of Neverland" igång hade jag nog haft en del. Men efter alla dessa år har det fallit i glömska :?

Men det absolut bästa sättet att få upp sitt gehör är ju att öva. Börja med lite lättare material å gör det gradvis svårare. Lägg så mycket tid som det bara går på övandet så sitter det där vad det lider. Just Psychonout är väl kanske inte den enklaste med tanke på delay-spelet å dessutom tror jag nog att det bör användas slap-teknik på just den truddelutten........
Skriv svar