Hur många Positioner på greppbrädan?
-
- Medlem
- Inlägg: 63
- Blev medlem: fre 17 sep 2010, 11:41
- Ort: Norrköping
Hur många Positioner på greppbrädan?
Då jag är nybörjare på det här med bas (tycker det är så......skojigt) så har jag en nybörjarlärobok där man går igenom första och andra positionen för vänsterhanden allt efter notläsning. Efter dessa två positioner hoppar man över till femte positionen för vänsterhandens fingrar.
Enligt boken:
Första positionen = Räcker fingrarna till fjärde bandet
Andra positionen = Räcker fingrarna till femte bandet
Femte positionen = Räcker fingrarna till nionde bandet
Enligt en annan skolbok så pratar man även om tredje positionen.
Kan någon ge lite råd/reda ut det här med positioner, hur många grundpositioner bör man lära sig eller finns det?
Enligt boken:
Första positionen = Räcker fingrarna till fjärde bandet
Andra positionen = Räcker fingrarna till femte bandet
Femte positionen = Räcker fingrarna till nionde bandet
Enligt en annan skolbok så pratar man även om tredje positionen.
Kan någon ge lite råd/reda ut det här med positioner, hur många grundpositioner bör man lära sig eller finns det?
-
- Medlem+
- Inlägg: 1165
- Blev medlem: lör 22 nov 2008, 13:58
- Ort: Vargön
Pratar du kontrabas eller elbas? Eftersom du pratar om band, så låter det lite som om någon tillämpar kontrabasbenämningar på elbas - vilket i sig inte är så användbart, men jag antar att det förekommer.
På kontrabas döps vänsterhandens positioner efter de punkter där du hittar rena stamtoner på a-strängen. Dvs 1:a läget är där pekfingret spelar H (band 2 på elbas); 2:a läget är på C (band 3), 3:e läget på D (band 5) och så vidare. Sedan är frågan om man ska använda tre- eller fyrfingersteknik i de olika positionerna och jag skulle säga att åtminstone från 4:e läget (pekfingret på E) ska du absolut använda fyrfingerteknik - vilket innebär att i femte läget skulle fingrarna räcka till band 11, inte 9!
Som en parentes skulle jag nog till och med börja använda fyrfingerteknik redan från 3:e läget (band 5) - men det beror lite på hur stora händer man har, om man klarar det bekvämt.
På kontrabas döps vänsterhandens positioner efter de punkter där du hittar rena stamtoner på a-strängen. Dvs 1:a läget är där pekfingret spelar H (band 2 på elbas); 2:a läget är på C (band 3), 3:e läget på D (band 5) och så vidare. Sedan är frågan om man ska använda tre- eller fyrfingersteknik i de olika positionerna och jag skulle säga att åtminstone från 4:e läget (pekfingret på E) ska du absolut använda fyrfingerteknik - vilket innebär att i femte läget skulle fingrarna räcka till band 11, inte 9!
Som en parentes skulle jag nog till och med börja använda fyrfingerteknik redan från 3:e läget (band 5) - men det beror lite på hur stora händer man har, om man klarar det bekvämt.
- basmartin
- Medlem+++
- Inlägg: 18152
- Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
- Ort: Göteborg
På elbas, liksom gitarr, så räknas positionerna från där man har pekfingret. Om pekfingret är på 4e bandet, så kallas det för fjärde positionen, eller fjärde läget, osv. Hur många positioner man bör lära sig? Vetefasen. Positionstänket på elbas är inte lika användbart som det är för gitarr, så jag vet inte om man ska lägga så mycket arbete på det. Finns andra metoder att lära sig greppbrädans geometri som jag tycker är mycket bättre.
Martinus Olai Gothenburgiensis
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
- inber
- VIP medlem
- Inlägg: 2801
- Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
- Ort: Stockholm
Nej, det finns en tredje skola också, Grafen. Man sätter på en bra låt och försöker själv hitta fram till tonerna på halsen. Det är så de flesta lärt sig spela och det är vad jag förstått också grundtanken i Suzukimetoden, dvs att träna upp gehöret och förståelsen för instrumentet genom att prova sig fram. Vi människor är olika.Grafen skrev:Där fick vi de två olika skolorna efter varandra, både Enor och basmartin har rätt.
Jag förstod knappt frågan, och då har jag ändå spelat i nästan fyra decennier på hygglig nivå...

Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
-
- Medlem
- Inlägg: 63
- Blev medlem: fre 17 sep 2010, 11:41
- Ort: Norrköping
Jag pratar El-Bas, glömde visst säga det.enor skrev:Pratar du kontrabas eller elbas? Eftersom du pratar om band, så låter det lite som om någon tillämpar kontrabasbenämningar på elbas - vilket i sig inte är så användbart, men jag antar att det förekommer.
På kontrabas döps vänsterhandens positioner efter de punkter där du hittar rena stamtoner på a-strängen. Dvs 1:a läget är där pekfingret spelar H (band 2 på elbas); 2:a läget är på C (band 3), 3:e läget på D (band 5) och så vidare. Sedan är frågan om man ska använda tre- eller fyrfingersteknik i de olika positionerna och jag skulle säga att åtminstone från 4:e läget (pekfingret på E) ska du absolut använda fyrfingerteknik - vilket innebär att i femte läget skulle fingrarna räcka till band 11, inte 9!
Som en parentes skulle jag nog till och med börja använda fyrfingerteknik redan från 3:e läget (band 5) - men det beror lite på hur stora händer man har, om man klarar det bekvämt.
-
- Medlem
- Inlägg: 63
- Blev medlem: fre 17 sep 2010, 11:41
- Ort: Norrköping
Jag pratar El-Bas, glömde visst säga det.enor skrev:Pratar du kontrabas eller elbas? Eftersom du pratar om band, så låter det lite som om någon tillämpar kontrabasbenämningar på elbas - vilket i sig inte är så användbart, men jag antar att det förekommer.
På kontrabas döps vänsterhandens positioner efter de punkter där du hittar rena stamtoner på a-strängen. Dvs 1:a läget är där pekfingret spelar H (band 2 på elbas); 2:a läget är på C (band 3), 3:e läget på D (band 5) och så vidare. Sedan är frågan om man ska använda tre- eller fyrfingersteknik i de olika positionerna och jag skulle säga att åtminstone från 4:e läget (pekfingret på E) ska du absolut använda fyrfingerteknik - vilket innebär att i femte läget skulle fingrarna räcka till band 11, inte 9!
Som en parentes skulle jag nog till och med börja använda fyrfingerteknik redan från 3:e läget (band 5) - men det beror lite på hur stora händer man har, om man klarar det bekvämt.
-
- Medlem
- Inlägg: 63
- Blev medlem: fre 17 sep 2010, 11:41
- Ort: Norrköping
Frågan var kanske luddig, men läroboken tar upp "First Position" där vänsterhandens pekfinger börjar på första bandet osv. Det var därför frågan kom upp om olika positioner detta då jag är intresserad av notläsning i kombination av att lära mig var de ligger på greppbrädan. Efter att ha läst en del på forumet så vet jag att många inte gillar det här med noter.inber skrev:Nej, det finns en tredje skola också, Grafen. Man sätter på en bra låt och försöker själv hitta fram till tonerna på halsen. Det är så de flesta lärt sig spela och det är vad jag förstått också grundtanken i Suzukimetoden, dvs att träna upp gehöret och förståelsen för instrumentet genom att prova sig fram. Vi människor är olika.Grafen skrev:Där fick vi de två olika skolorna efter varandra, både Enor och basmartin har rätt.
Jag förstod knappt frågan, och då har jag ändå spelat i nästan fyra decennier på hygglig nivå...
-
- Medlem+
- Inlägg: 1165
- Blev medlem: lör 22 nov 2008, 13:58
- Ort: Vargön
Människor har en tendens att "inte gilla" det man inte själv har orkat lära sig - eller det man inte riktigt förstått nyttan med - både här på forumet och ute i världen; det är nog förklaringen till varför folk inte gillar noter. Och jag själv är absolut inte bättre än andra, jag har precis samma fördomar - fast i mitt fall gentemot saker som plektrumspel och effektpedaler på bas.
-
- Medlem+
- Inlägg: 1165
- Blev medlem: lör 22 nov 2008, 13:58
- Ort: Vargön
Njaaee. Suzukimetoden bygger på att lyssna och härma, det är sant, men inte på egen hand - utan med en lärare som visar gängse teknik och så vidare efterhand.inber skrev:Man sätter på en bra låt och försöker själv hitta fram till tonerna på halsen. Det är så de flesta lärt sig spela och det är vad jag förstått också grundtanken i Suzukimetoden, dvs att träna upp gehöret och förståelsen för instrumentet genom att prova sig fram. Vi människor är olika.
-
- Medlem+
- Inlägg: 1165
- Blev medlem: lör 22 nov 2008, 13:58
- Ort: Vargön
-
- Medlem
- Inlägg: 284
- Blev medlem: fre 29 feb 2008, 15:46
- Ort: Ulricehamn
Så sant så santenor skrev:Människor har en tendens att "inte gilla" det man inte själv har orkat lära sig - eller det man inte riktigt förstått nyttan med - både här på forumet och ute i världen; det är nog förklaringen till varför folk inte gillar noter. Och jag själv är absolut inte bättre än andra, jag har precis samma fördomar - fast i mitt fall gentemot saker som plektrumspel och effektpedaler på bas.
- Grafen
- Hedersmedlem
- Inlägg: 3345
- Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
- Ort: Storkholk
Alltså, de två olika skolorna för lägesposition. På elbas heter lägena bara 1, 2, 3, 4, 5 etc medan de på kontra heter ½, 1, 2, 2½, 3, 3½, 4, 4½ etc.inber skrev:Nej, det finns en tredje skola också, Grafen.Grafen skrev:Där fick vi de två olika skolorna efter varandra, både Enor och basmartin har rätt.
Stallet är hendekagonalt.
- inber
- VIP medlem
- Inlägg: 2801
- Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
- Ort: Stockholm
Jag håller inte med dig i sak, för nyttan är ju uppenbar, om man arbetar med musik. Men jag erkänner gärna att jag aldrig hört någon musik i de där prickarna, inte ens när jag var elva år och harvade saxofon på kommunala musikskolan. Men det är ju inte samma sak som att det är något fel på kunskaperna.enor skrev:Människor har en tendens att "inte gilla" det man inte själv har orkat lära sig - eller det man inte riktigt förstått nyttan med - både här på forumet och ute i världen; det är nog förklaringen till varför folk inte gillar noter. Och jag själv är absolut inte bättre än andra, jag har precis samma fördomar - fast i mitt fall gentemot saker som plektrumspel och effektpedaler på bas.
Allt beror ju på sammanhang. Att påstå att noter är onödigt är lika korkat som när vuxna människor på fullt allvar påstår att man inte har någon nytta av "det där X och Y" som matteläraren försökte lära ut i skolan. Det kanske beror lite på vad man har för jobb och fritidsintressen, om man säger så...
Så fort killarna i coverbandet kräver att jag kan läsa noter för att få vara med och spela, så kommer jag att lära mig.

Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...