Sida 10 av 12

Postat: tis 02 mar 2010, 01:00
av Mr Praline
Perennial skrev:
Tössberg skrev:Vad har du bidragit med då?
Jag kan inte lära dig att uppskatta konst Tössberg.
Konsten ligger i betraktarens öga.

Postat: tis 02 mar 2010, 01:02
av Jan Hellman
Perennial skrev:
Hellboy skrev:
Tössberg skrev:Fjärde: Citera gärna var du erkände att du hade fel i bluesfrågan.
Jag orkar inte leta men det gjorde han faktiskt. Ge det några dagar så kommer samma sak säkert hända vad det gäller detta ämne.

//J
Nej Hellboy, inte denna gång. 8)
Det tror jag nog. :tummenupp:

Jag brukar ju försvara dig men i det här fallet har du fel. Och man får ha fel. Helt ok. Jag har ofta fel. Inte vad det gäller detta dock. Martin har inte heller fel. Man intonerar toner olika i olika tonarter. Mindre så när man spelar med en pianist än när man spelar med stråkmusiker. Svälj förtretet nu. Det är inte hela världen.

MVH//Jan

Postat: tis 02 mar 2010, 01:06
av GandhiMK2
Perennial skrev: "Stor lycka och ekonomisk stabilitet" (Jag hoppar över ekonomisk stabilitet eftersom vi alla vet att det sällan har med lycka att göra).

Visa din lycka med dina glada inlägg!
Mina inlägg till dej har inget med min lycka över att ha fått leva på det jag älskar att göra. Jättekonstig paralell.
Perennial skrev:Visa din mogenhet med din förståelse!
Språkförbistring?
Perennial skrev:Visa din intelligens genom att sopa rent hemma först!
Jag skulle vara illa ute om jag tog emot tips av dej på hur man för sej i möblerade rum...;-)
Perennial skrev:Har inte din karriär lärt dig (och Dereborn) någonting förutom att smöra för de rätta bara när du kan få något utav dem? (Opportunism, kallas det för i min värld).
?? Är du synsk? Fantasier kallas det du håller på med i min värld.
Perennial skrev:Jag livnär mig liksom du på att spela, enda skillnaden är kanske att jag också undervisar och att jag undviker covers.
Det är inget kort du kan köra med mig, att livnära sig med det man älskar, det har jag gjort hela mitt liv.
Jag gratulerar verkligen.fast att du är professionell det visste jag redan för du har ju gått i universitet.
Sterncovers räknas inte då, antar jag. Dom kanske jag inte fick ta upp efter att du kallat mej för dumfan i pm....kommer inte ihåg hur det var med det där..;-)

Perennial skrev:Du och Dereborn är praktexemplar på det jag INTE vill bli, vid er ålder.

Ett långt CV med en tom själ, många prylar och inget att bidra till det jag älskar...Musiken.
Jag har så SJUKT "många prylar" , mannen....oj oj oj...framför allt basar...oh my god vad jag överkonsummerar.
Min själ har du inte ens fått en milisekunds tillgång till så den vet du inget om. Den delar jag inte med vilka dårar som helst.

Postat: tis 02 mar 2010, 01:07
av Perennia|
basmartin skrev:
Perennial skrev:Jag tar det en sista gång:

"Om två toner har samma tonhöjd men noteras på olika sätt, så kallar man tonerna enharmoniska – till exempel tonerna ess och diss.
Exempelvis behöver tonerna giss och ass inte ha samma tonhöjd vid oliksvävande temperatur. Även tonarter, intervall och ackord kan vara enharmoniska." (Wikipedia)


Det står att tonerna giss och ass inte behöver vara enharmoniska. Inte att de inte är det. Alltså kan man med lite intelligens ta sig fram till att det normalaste är att de är enharmoniska och att de i andra plats vid undantag, inte behöver vara det.

En violinist STRÄVAR efter att få sitt otempererade instrument att LÅTA tempererat. Varför skulle han annars plugga intonation, eller ens stämma instrumentet?....Hans A ska väl fortfarande låta A..Då ska hans Ciss låta Dess.

Vill vi ta det ännu längre så kan jag lägga till att diskussionen handlar om ciss/ dess inte om giss /ass.
På instrument med fasta tonhöjder så är C#/Db samma ton. På fiol intonerar man olika beroende på vilken tonart man spelar i, spelar man till ett piano eller gitarr, så intonerar man efter den liksvävande temperauren. Men annars så spelar man inte tempererat. Varför? Jo, för att det låter bättre att inte göra det. Man intonerar tonen B olika beroende på vilken tonart det är också, men av tradition och för att det inte ska så rörigt med alla subsemitoner, så väljer man att inte ange det i notationen utan musikern förväntas att göra detta allt enligt sitt gehör.

Här är ett fingersättningsschema för fiol: http://wiki.answers.com/Q/What_are_the_" onclick="window.open(this.href);return false; ... the_violin

C# och Db spelas inte ens med samma finger.

Jag förstår vad du menar, men den liksvävande temperaturen är inte allenarådande. Det är det som krävs för att det ska gå att spela lika välklingande i alla tonarter, men på instrument utan fasta tonhöjder så intonerar man efter vad örat tycker låter bra. Då har det visat sig att man måste förhålla sig olika till vissa toner i vissa tonarter för att få det att klinga så bra som möjligt.

Återigen, detta är inget som Hellboy, f-bass eller jag har hittat på, utan det är något som alla med erfarenhet av fiol, cello, kontrabas, trumpet osv, vet. Man måste intonera olika beroende på vilken tonart man spelar i. Spelar man tillsammans med ett piano så måste man anpassa sig till den temperingen. Då är C# och Db samma, men inte i en ensemble med bara stråkinstrument. Då försöker man spela så välklingande som möjligt och den liksvävande temperaturen är inte den mest välklingande.

Här är alla länkar jag postat förut plus några till, läs dem igen om du inte tror mig.

http://www.8stringguitar.com/guitar/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://em.oxfordjournals.org/cgi/pdf_extract/XIX/3/357" onclick="window.open(this.href);return false;

http://sv.wikipedia.org/wiki/Liksv%C3" onclick="window.open(this.href);return false;%A ... temperatur

http://sv.wikipedia.org/wiki/Enharmonik" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.petersontuners.com/iforum/lo" onclick="window.open(this.href);return false; ... ?t151.html

http://wiki.answers.com/Q/What_are_the_" onclick="window.open(this.href);return false; ... the_violin

http://www.acousticfingerstyle.com/gtartuning.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

edit: fixade en länk

Tyvärr geniet.

Ciss/Dess är enharmoniska, de har olika namn men SKA låta likadant.

Om de inte gör det så är du "Out of tune" oberoende instrument i vår västerländska värld.

Finger-argumentet går inte hem eftersom du kan spela en dur skala med flera "fingerings" på vilket stränginstrument som helst.

Nu restar jag verkligen min case...Det är hopplöst.

Postat: tis 02 mar 2010, 01:08
av Perennia|
Samuel V skrev:
Perennial skrev:
Tössberg skrev:Vad har du bidragit med då?
Jag kan inte lära dig att uppskatta konst Tössberg.
Konsten ligger i betraktarens öga.
Exakt därför.

Postat: tis 02 mar 2010, 01:10
av GandhiMK2
Samuel V skrev:
Perennial skrev:
Tössberg skrev:Vad har du bidragit med då?
Jag kan inte lära dig att uppskatta konst Tössberg.
Konsten ligger i betraktarens öga.
Där misstar du dej...har du inte sett Döda Poeters Sällskap? Det går att kvalitetsbestämma konst utifrån diverse parametrar....I musik så ger säkert hur snabb man är och hur man håller sitt instrument höga poäng.
;-)Framför allt hur man håller sitt instrument verkar vara viktigare än något annat med tanke på hur många som blivit upplysta om sin felaktiga fattniong på sistone..;-)

Postat: tis 02 mar 2010, 01:11
av GandhiMK2
Perennial skrev:Tyvärr geniet.

Ciss/Dess är enharmoniska, de har olika namn men SKA låta likadant.

Om de inte gör det så är du "Out of tune" oberoende instrument i vår västerländska värld.

Finger-argumentet går inte hem eftersom du kan spela en dur skala med flera "fingerings" på vilket stränginstrument som helst.

Nu restar jag verkligen min case...Det är hopplöst.
Hellman...kom igen nu...ge dej inte...du kan tala honom till rätta...innerst inne bor där nog en helt medgörlig och rimlig person...locka ut honom...

Postat: tis 02 mar 2010, 01:12
av Mr Praline
Ett ciss i ett A-durackord på ett piano klingar annorlunda än ett dess i ett Gm7b5.

Postat: tis 02 mar 2010, 01:15
av Perennia|
Samuel V skrev:Ett ciss i ett A-durackord på ett piano klingar annorlunda än ett dess i ett Gm7b5.
Nu är du verkligen OT. (Mer än vad vi alla redan är)

Alla toner klingar annorlunda beroende på sammanhang.

Det som snackas här är att ett ciss/dess är enharmoniska och bör därför låta likadant oberoende instrument.

Fan att jag inte kan hålla mitt ord....Jag skulle ju inte säga nåt mer.

Postat: tis 02 mar 2010, 01:19
av Tössberg
Perennial skrev:
Samuel V skrev:Ett ciss i ett A-durackord på ett piano klingar annorlunda än ett dess i ett Gm7b5.
Nu är du verkligen OT. (Mer än vad vi alla redan är)

Alla toner klingar annorlunda beroende på sammanhang.

Det som snackas här är att ett ciss/dess är enharmoniska och bör därför låta likadant oberoende instrument.
Oberoende instrument ja, om alla spelar tempererat, vilket man gör om man spelar stråk/blås tillsammans med ett instrument man inte kan intonera löpande under spel, t.ex piano. En stråkkvartett skiljer sig från detta, eftersom man, som t.ex Samuel skrev, vill ha bästa möjliga klang. Det får man inte med liktemperering. Läs basmartins länkar, sedan kan du ge dig in i diskussionen igen. Du har ju läst på universitet så det borde inte vara problem för dig att läsa några länkar.

Postat: tis 02 mar 2010, 01:21
av Tössberg
EDIT: håhåjaja.

Postat: tis 02 mar 2010, 01:29
av Jan Hellman
Perennial skrev:
Samuel V skrev:Ett ciss i ett A-durackord på ett piano klingar annorlunda än ett dess i ett Gm7b5.
Nu är du verkligen OT. (Mer än vad vi alla redan är)

Alla toner klingar annorlunda beroende på sammanhang.

Det som snackas här är att ett ciss/dess är enharmoniska och bör därför låta likadant oberoende instrument.

Fan att jag inte kan hålla mitt ord....Jag skulle ju inte säga nåt mer.
Jag skrev tidigare i tråden om begreppet "enharmonisk förväxling". Läs detta och läs sedan länkarna om ren stämning och liksvävande temperatur längst ner på sidan.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Pythagoreisk_stämning

"För instrument med fri tonhöjd (som stråkinstrument och sång) utgjorde detta troligen inget större problem, då sådana instrument kunde variera tonhöjden individuellt och på så sätt skapa treklanger som blev harmoniska. För instrument med fast tonhöjd blev detta dock ett problem som krävde en lösning i form av andra temperaturer".

Tro mig, stråkmusiker, sångare/sångerskor och andra som spelar ej tonhöjdsbestämnda instrument intonerar olika för samma ton i olika tonarter. Fortfarande. Oavsett om dom är medvetna om det eller inte.

Nog om detta nu. Sovdags.

//J

Postat: tis 02 mar 2010, 01:38
av basmartin
Perennial skrev: Tyvärr geniet.

Ciss/Dess är enharmoniska, de har olika namn men SKA låta likadant.

Om de inte gör det så är du "Out of tune" oberoende instrument i vår västerländska värld.

Finger-argumentet går inte hem eftersom du kan spela en dur skala med flera "fingerings" på vilket stränginstrument som helst.

Nu restar jag verkligen min case...Det är hopplöst.
Du tar verkligen inte in något av det jag har skrivit... Du har rätt, till hälften ungefär...

Här är en diskussion på talk bass om samma ämne: http://www.talkbass.com/forum/showthrea ... 039&page=2

Har du umgåtts med stråkmusiker, har du spelat ett stråkinstrument, har du sjungit i kör, har du spelat blåsinstrument, umgåtts med blåsmusiker? Om du inte gjort det, så förstår jag att det kanske är främmande för dig, men det är faktum att på instrument utan fasta toner, så intonerar man inte efter den liksvävande temperaturen, således blir indelningen av oktaven annorlunda vid jämförelse. Därav klingar C# och Db olika från varandra. I den västerländska musiktraditionen. Jag vet inte hur det går att sägas tydligare. Hur mycket bevis måste du ha, egentligen?

Fingersättningsschemat är också relevant, trots ditt "motargument". Varför? För att skilja mellan C# och Db. Om du inte tror mig, fråga vilken violinist som helst. Fråga vilken stråkpedagog som helst. Jag har inte suttit och hittat på detta själv, utan personer med större kunskaper än både dig och mig hävdar samma sak.

Jag kan inte göra mer för dig, jag kan inte förklara det tydligare. Du kan inte "resta ditt case", innan du bemött mina fakta med motbevisande fakta.

C# och Db är samma ton på ett instrument med fasta tonhöjder, men intoneras olika på instrument med fria tonhöjder, beroende på tonart och instrumentering. Bevisa motsatsen, om det inte är så.

Hittills har du inte gjort det.

Postat: tis 02 mar 2010, 01:44
av Mr Praline
En sak som var det första vi lärde oss i kören på Hvitfeldtska var att man intonerar ett ciss och ett dess annorlunda, för att en höjd ton har en annan funktion och ledning än en sänkt. Man intonerar ofta ett halvt steg upp för lågt och tvärtom om man inte anstränger sig.

Postat: tis 02 mar 2010, 01:58
av basmartin
Här är en nyttig fingerövning, i synnerhet om man speedar upp klippet som fransmannen och basisten i videon gjort:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=lSrhg-C6OXw[/youtube]

Postat: tis 02 mar 2010, 08:43
av Tarzan08
Martin, vilken kontring tillbaka till trådskapar-ämnet!

Snyggt gjort, kompis!

Postat: tis 02 mar 2010, 09:55
av bootsy
basmartin skrev:Här är en nyttig fingerövning, i synnerhet om man speedar upp klippet som fransmannen och basisten i videon gjort:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=lSrhg-C6OXw[/youtube]

AAAAAAAAAAAAAAH!

Postat: tis 02 mar 2010, 10:36
av GandhiMK2
basmartin skrev:Här är en nyttig fingerövning, i synnerhet om man speedar upp klippet som fransmannen och basisten i videon gjort:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=lSrhg-C6OXw[/youtube]
Jeeeeesus vilket sväng och vilket SOUND!!
Satans skickligt!

Postat: tis 02 mar 2010, 10:41
av bootsy
f-bass skrev:
basmartin skrev:Här är en nyttig fingerövning, i synnerhet om man speedar upp klippet som fransmannen och basisten i videon gjort:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=lSrhg-C6OXw[/youtube]
Jeeeeesus vilket sväng och vilket SOUND!!
Satans skickligt!
Och dessutom har han speedat upp det för att få det att bli mer imponerande. Jeeeeeeeesus var ordet!

Postat: tis 02 mar 2010, 10:48
av basmartin
Hela hans youtube-kanal är full av godbitar!

Postat: tis 02 mar 2010, 11:10
av basmartin
Ang fingerövningar, så tror jag på att öva på något som dessutom är musikaliskt värdefullt, så man får ut lite mer än att bli flink i fingrarna. Istället för 1234 1234 övningen, öva det kromatiska skalan istället. Eller diatoniska arpeggion i ett och samma läge på basen, för att slänga sig med lite termer.

Postat: tis 02 mar 2010, 11:23
av Gäst
Har ni tänkt på att det alltid är fingerövningstrådarna som ballar ur? http://pratabas.se/viewtopic.php?t=796

Postat: tis 02 mar 2010, 11:41
av GandhiMK2
underligt att det är två "gäster" som skriver till varandra i irriterad ton...;-)

Postat: tis 02 mar 2010, 11:52
av Boom
bootsy skrev:
f-bass skrev:
basmartin skrev:Här är en nyttig fingerövning, i synnerhet om man speedar upp klippet som fransmannen och basisten i videon gjort:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=lSrhg-C6OXw[/youtube]
Jeeeeesus vilket sväng och vilket SOUND!!
Satans skickligt!
Och dessutom har han speedat upp det för att få det att bli mer imponerande. Jeeeeeeeesus var ordet!
Hahaha! Hade glömt av fransosen, tack Martin :D

Postat: tis 02 mar 2010, 12:06
av bootsy
basmartin skrev:Hela hans youtube-kanal är full av godbitar!
Tyvärr verkar han ha tagit bort Havona-slakten.