Spela riktigt jävla fort.

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Hmmm kan känna att Johannes har en poäng.. dock.. kräver vissa spelstilar en viss teknik..
Ibland kräver vissa låtar en bra teknik.. och jag var under intrycket att det var i forumdelen teknik vi just nu diskuterade detta? +.. finns estrad kvar?? var under intrycket att david å grabbarna klappat ihop för länge sen?
Men vad vet jag.. jag har inte vart på söder på över 10 år..

Vad jag försöker säga är: Bra teknik är inte lika med bra basspel.. but it sure as hell helps...
Om jag får vara så nördig att säga: CHOPPS FTW!! :D
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

Liten skrev:Vad jag försöker säga är: Bra teknik är inte lika med bra basspel.. but it sure as hell helps...
Håller med!
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
gäst

Inlägg av gäst »

Liten skrev:Hmmm kan känna att Johannes har en poäng.. dock.. kräver vissa spelstilar en viss teknik..
Ibland kräver vissa låtar en bra teknik.. och jag var under intrycket att det var i forumdelen teknik vi just nu diskuterade detta? +.. finns estrad kvar?? var under intrycket att david å grabbarna klappat ihop för länge sen?
Men vad vet jag.. jag har inte vart på söder på över 10 år..

Vad jag försöker säga är: Bra teknik är inte lika med bra basspel.. but it sure as hell helps...
Om jag får vara så nördig att säga: CHOPPS FTW!! :D
Estrad heter numera 4 Sound men alla säger Estrad fortfarande.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

4 sound, 4 skins.. ssdn.. ;)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
gäst

Inlägg av gäst »

Geddy_Lee skrev:Johannes är bara avundsjuk! :P
Avundsjuk på vad? Vem som helst kan väl lära sig att spela snabbt, det är ju bara att öva. Hade jag varit intresserad så hade jag spelat snabbt redan på 80-talet då folk brydde sig. För att spela bra däremot måste man ju ha en medfödd talang. Därmed inte sagt att jag vare sig spelar bra eller har talang men men... Jag har snygga basar och jag står coolt när jag spelar i alla fall.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Johannes skrev:
Geddy_Lee skrev:Johannes är bara avundsjuk! :P
Avundsjuk på vad? Vem som helst kan väl lära sig att spela snabbt, det är ju bara att öva. Hade jag varit intresserad så hade jag spelat snabbt redan på 80-talet då folk brydde sig. För att spela bra däremot måste man ju ha en medfödd talang. Därmed inte sagt att jag vare sig spelar bra eller har talang men men... Jag har snygga basar och jag står coolt när jag spelar i alla fall.
Jag skrev så för att inte gamle Svarten skulle bli ledsen.
Du var lite kantig. :P
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
gäst

Inlägg av gäst »

Geddy_Lee skrev:
Johannes skrev:
Geddy_Lee skrev:Johannes är bara avundsjuk! :P
Avundsjuk på vad? Vem som helst kan väl lära sig att spela snabbt, det är ju bara att öva. Hade jag varit intresserad så hade jag spelat snabbt redan på 80-talet då folk brydde sig. För att spela bra däremot måste man ju ha en medfödd talang. Därmed inte sagt att jag vare sig spelar bra eller har talang men men... Jag har snygga basar och jag står coolt när jag spelar i alla fall.
Jag skrev så för att inte gamle Svarten skulle bli ledsen.
Du var lite kantig. :P
Kantig? Jag som tyckte jag var jätterolig...
Användarvisningsbild
Ravens
Medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: mån 04 jun 2007, 22:21
Ort: Malmö

Inlägg av Ravens »

Bild
Bild
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Jag hoppas att vi inte fortfarande pratar om att spela fort när bilder på plektrum dyker upp?
Plektrum ska användas för att få fram den ton som bara plektrum kan åstakomma..
Att använda det för att försöka matcha hastighet av fingrar kan väl ändå inte vara diskussionen?
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Liten skrev:Jag hoppas att vi inte fortfarande pratar om att spela fort när bilder på plektrum dyker upp?
Plektrum ska användas för att få fram den ton som bara plektrum kan åstakomma..
Att använda det för att försöka matcha hastighet av fingrar kan väl ändå inte vara diskussionen?
+1
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Liten skrev:Jag hoppas att vi inte fortfarande pratar om att spela fort när bilder på plektrum dyker upp?
Plektrum ska användas för att få fram den ton som bara plektrum kan åstakomma..
Att använda det för att försöka matcha hastighet av fingrar kan väl ändå inte vara diskussionen?
Pja, det skadar ju inte att prova i alla fall. Något säger mig att om det är dubbelkagge han vill hänga med till så passar antagligen plektrum rätt bra. :roll:
Själv har jag gett upp det där med att försöka lira snabbt. Jag orkar inte traggla teknik helt enkelt, utan spelar bara. :D
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

För min del blev det plektrum när jag hade problem med armen,
sen har jag fastnat i plektrumträsket. Iaf när vi lirar covers.
Det blev tajt på ett helt annat sätt.
Inte för att vi kör med nå´n dubbelpedal, men jag gör mina egna små dubbelpedalprylar i ackordsbytena. :)
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Ravens
Medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: mån 04 jun 2007, 22:21
Ort: Malmö

Inlägg av Ravens »

Makten skrev:
Liten skrev:Jag hoppas att vi inte fortfarande pratar om att spela fort när bilder på plektrum dyker upp?
Plektrum ska användas för att få fram den ton som bara plektrum kan åstakomma..
Att använda det för att försöka matcha hastighet av fingrar kan väl ändå inte vara diskussionen?
Pja, det skadar ju inte att prova i alla fall. Något säger mig att om det är dubbelkagge han vill hänga med till så passar antagligen plektrum rätt bra. :roll:
Själv har jag gett upp det där med att försöka lira snabbt. Jag orkar inte traggla teknik helt enkelt, utan spelar bara. :D
Du är den enda som förstår mig makten
Bild
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Jag respekterar alls synpunkter och preferenser.. men vänligen läs topic..
och nej.. inga genvägar hjälper.. att öva med 3 / 4 fingrar är den ända medicinen.
Att använda plektrum som Genväg att spela fort (ja.. genväg.. det är vad jag anser) är bara en senväg..
Många av plektrumspelarna kommer aldrig spela fortare än någon med en bra 2 fingerteknink.. alt någon med en dålig 3 finger teknik..
Många kommer säga.. ellerhuuuuuuur... vänta bara till jag övat med plektrum länge nog.. och.. lite i den meningen ligger hela problemet..

Att rättfärdiga soundet och tonen.. har jag INGA som HELST problem med.. men när det gäller teknik och hastighet.. så måste ni ändå medge att fysikens lagar inte går att slå? visst 2 spelar kanske lika med up/down stroke med plektrum.. men både 3 och 4 fingrar slår ett plektrum.. på 1,2,3,4,5,6,7,8,9 etc etc strängar.. any day of the week.. frågan är bara om man är villig att lägga tiden som krävs..

Plektrum = ok snabb nu
Fingerteknik = mer än dubbelt så snabb sen... oavsätt musikstil/låt/stringcrossing bla bla bla..

åter igen.. jag debaterar bara folks glorifiering av plektum i debatten om att spela fort.
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Ravens
Medlem
Inlägg: 271
Blev medlem: mån 04 jun 2007, 22:21
Ort: Malmö

Inlägg av Ravens »

haha, dåligt sur!

Det pågår ju knappast någon glorifiering av plektrum. Att spela bas med plektrum är ju som att vara gift med sin kusin, det är kanske inte förbjudet, men alla tittar snett på en :)

egentligen håller jag med dig, jag kan spela alla grejjer jag behöver med fingrarna trots att jag är kass på fingerspel, men spelar med plektrum för att jag vill ha "klonket" ifrån plektrum. Jag tycker att fingerspel är för otydligt om man behöver hänga med dubbeltramp i 160 bpm.


för övrigt så tror jag du menar MATEMATIKENS lagar
Bild
gäst

Inlägg av gäst »

Liten skrev:Jag respekterar alls synpunkter och preferenser.. men vänligen läs topic..
och nej.. inga genvägar hjälper.. att öva med 3 / 4 fingrar är den ända medicinen.
Att använda plektrum som Genväg att spela fort (ja.. genväg.. det är vad jag anser) är bara en senväg..
Många av plektrumspelarna kommer aldrig spela fortare än någon med en bra 2 fingerteknink.. alt någon med en dålig 3 finger teknik..
Många kommer säga.. ellerhuuuuuuur... vänta bara till jag övat med plektrum länge nog.. och.. lite i den meningen ligger hela problemet..

Att rättfärdiga soundet och tonen.. har jag INGA som HELST problem med.. men när det gäller teknik och hastighet.. så måste ni ändå medge att fysikens lagar inte går att slå? visst 2 spelar kanske lika med up/down stroke med plektrum.. men både 3 och 4 fingrar slår ett plektrum.. på 1,2,3,4,5,6,7,8,9 etc etc strängar.. any day of the week.. frågan är bara om man är villig att lägga tiden som krävs..

Plektrum = ok snabb nu
Fingerteknik = mer än dubbelt så snabb sen... oavsätt musikstil/låt/stringcrossing bla bla bla..

åter igen.. jag debaterar bara folks glorifiering av plektum i debatten om att spela fort.
Jösses vilka meningslösheter. Det beror väl precis på vem som spelar? Vissa är mycket snabbare med plektrum än utan, andra tvärtom. Samma sak med 3 eller 4 fingrar.
Sedan kan man ju inte låta bli att undra om inte du borde ägna dig åt KTH i stället för att spela bas... "medge att fysikens lagar inte går att slå" ? GÄSP!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17239
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Ravens skrev:Att spela bas med plektrum är ju som att vara gift med sin kusin, det är kanske inte förbjudet, men alla tittar snett på en :)
Haaaahahaha!

Den ska jag stjäla!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

HAHAHAHAHA!!!!!

+1!
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
gäst

Inlägg av gäst »

Ravens skrev:Att spela bas med plektrum är ju som att vara gift med sin kusin, det är kanske inte förbjudet, men alla tittar snett på en :)
Fattar verkligen inte det där. Har växlat mellan att spela med plektrum och inte spela med plektrum i hela mitt liv men har aldrig blivit snett tittad på.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

hehe.. igen.. jag är inte sur.. försöker bara hjälpa personen som skrev topic..
Och att säga att personen ska köra plektrum för att öka hastigheten när personen redan spelar med 3 fingrar vore, för att använda en populär metafor: som att gifta sig med sin kroniskt berusade kusin! IMHO.. försöker inte klanka ner på någon.. användning av plektrum har DEFINITIVT sin tid och plats.. det ÄR även bra om man vill spela fort.. och har en taskig fingerteknik.
Johannes skrev:Jösses vilka meningslösheter. Det beror väl precis på vem som spelar? Vissa är mycket snabbare med plektrum än utan, andra tvärtom. Samma sak med 3 eller 4 fingrar.
Sedan kan man ju inte låta bli att undra om inte du borde ägna dig åt KTH i stället för att spela bas... "medge att fysikens lagar inte går att slå" ? GÄSP!
Well.. hehe... som jag påpekade kommer några att säga ELLERHUUUUUR.. men förr eller senare kommer du både förstå och och läsa det jag skriver.. det blir nog bra ska du se.. vi kan nog fortfarande vara vänner?

Bild
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
gäst

Inlägg av gäst »

Liten skrev:hehe.. igen.. jag är inte sur.. försöker bara hjälpa personen som skrev topic..
Och att säga att personen ska köra plektrum för att öka hastigheten när personen redan spelar med 3 fingrar vore, för att använda en populär metafor: som att gifta sig med sin kroniskt berusade kusin! IMHO.. försöker inte klanka ner på någon.. användning av plektrum har DEFINITIVT sin tid och plats.. det ÄR även bra om man vill spela fort.. och har en taskig fingerteknik.
Johannes skrev:Jösses vilka meningslösheter. Det beror väl precis på vem som spelar? Vissa är mycket snabbare med plektrum än utan, andra tvärtom. Samma sak med 3 eller 4 fingrar.
Sedan kan man ju inte låta bli att undra om inte du borde ägna dig åt KTH i stället för att spela bas... "medge att fysikens lagar inte går att slå" ? GÄSP!
Well.. hehe... som jag påpekade kommer några att säga ELLERHUUUUUR.. men förr eller senare kommer du både förstå och och läsa det jag skriver.. det blir nog bra ska du se.. vi kan nog fortfarande vara vänner?
Gift dig med vem du vill men du har inte fattat vad jag menar: Att man spelar med 3, 4, 5 eller varenda finger behöver inte alls betyda att det går snabbare än om man använder plektrum oavsett om du har taskig fingerteknik, taskig plektrumteknik, båda eller inget av dom. Att "säga att personen ska köra plektrum för att öka hastigheten när personen redan spelar med 3 fingrar" kan ju faktiskt vara en lysande idé om det visar sig att personen i fråga har mycket lättare för att spela snabbt med plektrum än med tre fingrar och då menar jag inte att han har det för att han har "taskig teknik", olika musiker är bra på olika saker helt enkelt. Men det kommer du aldrig att fatta med den attityden så det är väl lika bra att vi slutar här?
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16205
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Som så ofta diskuterar vi flera saker samtidigt och har lite svårt att hålla i sär det.
Plektrum eller inte? Man väljer det ena eller det andra antingen beroende på soundet man vill skapa eller på grund av vad som känns bäst i fingrarna. Till stor del beror det på vilken typ av musik man spelar vilket delvis hänger ihop med "soundfrågan".
Jag känner en mycket duktig gitarrist (både Dereborn och Ferm har spelat med honom förr i världen) som aldrig använde plektrum så vitt jag vet, med argumentet; "varför använda ett konstgjort när man har fem naturligt på handen". Och då pratar vi inte klassisk gitarr utan rock och blues. Ovanligt, javisst men det funkade för honom och gav honom ett eget sound.
Själv gör jag ett ryck ibland och försöker lära mig spela med plektrum för att jag skulle vilja få till det soundet ibland, men jag ger upp lite för lätt.
Snabbhet, känsla och timing kan man säkert få lika bra med vilket som.
En tävling i vem som kan spela snabbast med plektrum eller tre-fyra fingrar skulle förmodligen inte ta slut för det skulle hela tiden komma nån ny som spelade fortare på det "andra sättet". Men vem skulle bry sig...
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

200071 skrev:Som så ofta diskuterar vi flera saker samtidigt och har lite svårt att hålla i sär det.
Plektrum eller inte? Man väljer det ena eller det andra antingen beroende på soundet man vill skapa eller på grund av vad som känns bäst i fingrarna. Till stor del beror det på vilken typ av musik man spelar vilket delvis hänger ihop med "soundfrågan".
Jag känner en mycket duktig gitarrist (både Dereborn och Ferm har spelat med honom förr i världen) som aldrig använde plektrum så vitt jag vet, med argumentet; "varför använda ett konstgjort när man har fem naturligt på handen". Och då pratar vi inte klassisk gitarr utan rock och blues. Ovanligt, javisst men det funkade för honom och gav honom ett eget sound.
Själv gör jag ett ryck ibland och försöker lära mig spela med plektrum för att jag skulle vilja få till det soundet ibland, men jag ger upp lite för lätt.
Snabbhet, känsla och timing kan man säkert få lika bra med vilket som.
En tävling i vem som kan spela snabbast med plektrum eller tre-fyra fingrar skulle förmodligen inte ta slut för det skulle hela tiden komma nån ny som spelade fortare på det "andra sättet". Men vem skulle bry sig...
+1 +1
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

200071 skrev:Som så ofta diskuterar vi flera saker samtidigt och har lite svårt att hålla i sär det.
Plektrum eller inte? Man väljer det ena eller det andra antingen beroende på soundet man vill skapa eller på grund av vad som känns bäst i fingrarna. Till stor del beror det på vilken typ av musik man spelar vilket delvis hänger ihop med "soundfrågan".
Jag känner en mycket duktig gitarrist (både Dereborn och Ferm har spelat med honom förr i världen) som aldrig använde plektrum så vitt jag vet, med argumentet; "varför använda ett konstgjort när man har fem naturligt på handen". Och då pratar vi inte klassisk gitarr utan rock och blues. Ovanligt, javisst men det funkade för honom och gav honom ett eget sound.
Själv gör jag ett ryck ibland och försöker lära mig spela med plektrum för att jag skulle vilja få till det soundet ibland, men jag ger upp lite för lätt.
Snabbhet, känsla och timing kan man säkert få lika bra med vilket som.
En tävling i vem som kan spela snabbast med plektrum eller tre-fyra fingrar skulle förmodligen inte ta slut för det skulle hela tiden komma nån ny som spelade fortare på det "andra sättet". Men vem skulle bry sig...
Bra poäng, vem bryr sig, egentligen?
Senast redigerad av basmartin den ons 04 jul 2007, 14:07, redigerad totalt 1 gånger.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar