Slap - Hur är tanken att man SKA göra ?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
BassLobster

Inlägg av BassLobster »

optic skrev:Neger: http://sv.wikipedia.org/wiki/Neger
Slap: Är smått tveksam, tror att han talar om det som utförs i youtubeklippen.
Mmmm... det var ett skämt...typ ironi blandat med en knivsudd sarkasm :dancy:


http://sv.wikipedia.org/wiki/Ironi

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sarkasm

*hi hi*
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

BassLobster skrev:
bootsy skrev: Passa på att jämföra med Larry Graham-klippet jag postade på första sidan.
Hur tycker ni dessa står sig mot honom?

Sådär, va?
Givetvis kan man tycka "sådär va". Ställer du frågan lär du få lika många svar och åsikter som det finns människor.

Har däremot upptäckt hur många här på PB som dissar Wooten - bara för att dom inte förstår vad han håller på med - visst är det anmärkningsvärt med rädsla för utveckling av instrument, spelstilar och musikstilar?

Då kan man lika gärna tycka "Det var bättre förr - men inte för att det var förr, utan för att det var bättre" ...... kanske? :hmm:
Jag dissar Wooten. Inte för att jag är rädd för utveckling av vare sig instrument eller spelstil och inte heller för att jag inte "förstår" vad han håller på med. Jag tycker bara inte att det svänger.
Stallet liknar mest ett veteflak.
BassLobster

Inlägg av BassLobster »

Rix skrev:Ju förr desto bättre..

Det var inte bättre förr.. Det är bara sämre nu!
Fast om det är sämre nu...när i såfall blev det sämre...om det var bättre förr? Datum tack...så jag kan notera detta i min kalender :shock: Känner ett paradigm här...och vill bara veta när...
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

BassLobster skrev: Givetvis kan man tycka "sådär va". Ställer du frågan lär du få lika många svar och åsikter som det finns människor.
Ja, det var meningen att folk skulle säga vad de tyckte. Jag anser som du märkte att Flea och Wooten står sig ganska illa gentemot Larry Graham. Vad anser du?
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

BassLobster skrev:
Rix skrev:Ju förr desto bättre..

Det var inte bättre förr.. Det är bara sämre nu!
Fast om det är sämre nu...när i såfall blev det sämre...om det var bättre förr? Datum tack...så jag kan notera detta i min kalender :shock: Känner ett paradigm här...och vill bara veta när...
Hehe, det har jag också undrat över. Om det nu var bättre för, exakt när blev det egentligen sämre?
Stallet liknar mest ett veteflak.
BassLobster

Inlägg av BassLobster »

bootsy skrev: Jag dissar Wooten. Inte för att jag är rädd för utveckling av vare sig instrument eller spelstil och inte heller för att jag inte "förstår" vad han håller på med. Jag tycker bara inte att det svänger.
Märker att du tog det personligen :lol: Varför gjorde du det? Jag riktade inte det mot någon speciell person...
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

BassLobster skrev:
Rix skrev:Ju förr desto bättre..

Det var inte bättre förr.. Det är bara sämre nu!
Fast om det är sämre nu...när i såfall blev det sämre...om det var bättre förr? Datum tack...så jag kan notera detta i min kalender :shock: Känner ett paradigm här...och vill bara veta när...
Hösten 1979 vände det, sen dess har det gått utför, exceptionellt exponentiellt! ;)
BassLobster

Inlägg av BassLobster »

bootsy skrev:
BassLobster skrev: Givetvis kan man tycka "sådär va". Ställer du frågan lär du få lika många svar och åsikter som det finns människor.
Ja, det var meningen att folk skulle säga vad de tyckte. Jag anser som du märkte att Flea och Wooten står sig ganska illa gentemot Larry Graham. Vad anser du?
Svar nej. Jag gillar alla tre, väldigt mycket dessutom. Vem jag helst lyssnar på beror på vilket humör jag är på. Alla tre har olika syften i musikhistorien och för mig personligen så är det en utmaning att kunna spela alla tre. Och sånt gillar jag - utmaningar. :playing:
BassLobster

Inlägg av BassLobster »

Rix skrev: Hösten 1979 vände det, sen dess har det gått utför, exceptionellt exponentiellt! ;)
Fan! Vad säger du???!!!! Hösten 79? Men...det stämmer ju inte för mig här... då upptäckte jag disco- och funkmusiken...och sedan dess så blev det bara bättre. Kan du ha misstagit dig på nåt år hit eller dit mån tro?

(undrar var hän denna diskussion kommer leda *s*)
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

BassLobster skrev:Har däremot upptäckt hur många här på PB som dissar Wooten - bara för att dom inte förstår vad han håller på med - visst är det anmärkningsvärt med rädsla för utveckling av instrument, spelstilar och musikstilar?
Vad är det att förstå? Antingen berör det eller inte?
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

BassLobster skrev:
Rix skrev: Hösten 1979 vände det, sen dess har det gått utför, exceptionellt exponentiellt! ;)
Fan! Vad säger du???!!!! Hösten 79? Men...det stämmer ju inte för mig här... då upptäckte jag disco- och funkmusiken...och sedan dess så blev det bara bättre. Kan du ha misstagit dig på nåt år hit eller dit mån tro?

(undrar var hän denna diskussion kommer leda *s*)
Haha, bara drog till med nåt!
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

BassLobster skrev:
bootsy skrev: Jag dissar Wooten. Inte för att jag är rädd för utveckling av vare sig instrument eller spelstil och inte heller för att jag inte "förstår" vad han håller på med. Jag tycker bara inte att det svänger.
Märker att du tog det personligen :lol: Varför gjorde du det? Jag riktade inte det mot någon speciell person...
Jag tog det inte personligen.

Jag svarade bara på ett inlägg där du insinuerade att de som dissar Wooten inte "förstår vad han håller på med" och där du i samma stil fortsätter att antyda att dessa hyser en "rädsla för utveckling av instrument, spelstilar och musikstilar"

Jag kom bara med en alternativ verklighetstolkning. Och eftersom jag inte gillar Wooten så kände jag att jag borde förklara för dig att din tolkning av situationen - åtminstone i mitt fall - var helt uppåt väggarna.
Stallet liknar mest ett veteflak.
BassLobster

Inlägg av BassLobster »

Rix skrev: Vad är det att förstå? Antingen berör det eller inte?
Självfallet! Sen är det jag då... jag vill ju gärna också veta varför det berör. Självinsiktsbiten vettu...
BassLobster

Inlägg av BassLobster »

bootsy skrev: Jag tog det inte personligen.

Jag svarade bara på ett inlägg där du insinuerade att de som dissar Wooten inte "förstår vad han håller på med" och där du i samma stil fortsätter att antyda att dessa hyser en "rädsla för utveckling av instrument, spelstilar och musikstilar"

Jag kom bara med en alternativ verklighetstolkning. Och eftersom jag inte gillar Wooten så kände jag att jag borde förklara för dig att din tolkning av situationen - åtminstone i mitt fall - var helt uppåt väggarna.
Det kan man förstås tycka - även jag inte håller med dig. :D Min analys av varför vissa människor (märk väl inte alla) dissar vissa basister bygger på deras argument.
BassLobster

Inlägg av BassLobster »

Rix skrev: Haha, bara drog till med nåt!
:D
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

BassLobster skrev:
bootsy skrev: Jag tog det inte personligen.

Jag svarade bara på ett inlägg där du insinuerade att de som dissar Wooten inte "förstår vad han håller på med" och där du i samma stil fortsätter att antyda att dessa hyser en "rädsla för utveckling av instrument, spelstilar och musikstilar"

Jag kom bara med en alternativ verklighetstolkning. Och eftersom jag inte gillar Wooten så kände jag att jag borde förklara för dig att din tolkning av situationen - åtminstone i mitt fall - var helt uppåt väggarna.
Det kan man förstås tycka - även jag inte håller med dig. :D Min analys av varför vissa människor (märk väl inte alla) dissar vissa basister bygger på deras argument.
Och mitt argument är att Wooten i mitt tycke inte svänger. Sen kan han använda vilken märklig teknik han än vill, det har inte så mycket med saken i sig att göra.
Stallet liknar mest ett veteflak.
BassLobster

Inlägg av BassLobster »

bootsy skrev: Och mitt argument är att Wooten i mitt tycke inte svänger. Sen kan han använda vilken märklig teknik han än vill, det har inte så mycket med saken i sig att göra.
Ja men se där ja...
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

bootsy skrev:
BassLobster skrev:
bootsy skrev: Jag tog det inte personligen.

Jag svarade bara på ett inlägg där du insinuerade att de som dissar Wooten inte "förstår vad han håller på med" och där du i samma stil fortsätter att antyda att dessa hyser en "rädsla för utveckling av instrument, spelstilar och musikstilar"

Jag kom bara med en alternativ verklighetstolkning. Och eftersom jag inte gillar Wooten så kände jag att jag borde förklara för dig att din tolkning av situationen - åtminstone i mitt fall - var helt uppåt väggarna.
Det kan man förstås tycka - även jag inte håller med dig. :D Min analys av varför vissa människor (märk väl inte alla) dissar vissa basister bygger på deras argument.
Och mitt argument är att Wooten i mitt tycke inte svänger. Sen kan han använda vilken märklig teknik han än vill, det har inte så mycket med saken i sig att göra.
inte alls någonstans??
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Liten skrev:
bootsy skrev: Och mitt argument är att Wooten i mitt tycke inte svänger. Sen kan han använda vilken märklig teknik han än vill, det har inte så mycket med saken i sig att göra.
inte alls någonstans??
Jag ska inte vara kategorisk, men nej, jag tycker åtminstone inte att det svänger så mycket som många andra verkar tycka.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

bootsy skrev:
Liten skrev:
bootsy skrev: Och mitt argument är att Wooten i mitt tycke inte svänger. Sen kan han använda vilken märklig teknik han än vill, det har inte så mycket med saken i sig att göra.
inte alls någonstans??
Jag ska inte vara kategorisk, men nej, jag tycker åtminstone inte att det svänger så mycket som många andra verkar tycka.
Alright.. håller med dig.. Jag är dock väldigt tagen över hur pass öppen han är i sin filosofi kring basen och synen han har på musik... Det gör honnom lätt att gilla utan att han ens tagit i basen..

Jag är väldigt kluven dock till hans teknik-orienterade basspel...
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
BassLobster

Inlägg av BassLobster »

Liten skrev: Alright.. håller med dig.. Jag är dock väldigt tagen över hur pass öppen han är i sin filosofi kring basen och synen han har på musik... Det gör honnom lätt att gilla utan att han ens tagit i basen..

Jag är väldigt kluven dock till hans teknik-orienterade basspel...
Bara undrar...när du säger "teknik-orienterade basspel", tänker du enbart på hans slapspelsteknik (vilket härstammar från traditionell plektrumteknik) eller menar du att det även gäller hans spel på bandlös (och kontra)?

I min bok så ligger hans bandlösa spel mig närmast hjärtat. (tänker t ex på solot i "Flight Of The Cosmic Hippo" (också svaret på hur långsamt ett bassolo kan bli:) (Flecktones) eller "Who Knew?" (Vital Tech Tones)...)
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

BassLobster skrev:
Liten skrev: Alright.. håller med dig.. Jag är dock väldigt tagen över hur pass öppen han är i sin filosofi kring basen och synen han har på musik... Det gör honnom lätt att gilla utan att han ens tagit i basen..

Jag är väldigt kluven dock till hans teknik-orienterade basspel...
Bara undrar...när du säger "teknik-orienterade basspel", tänker du enbart på hans slapspelsteknik (vilket härstammar från traditionell plektrumteknik) eller menar du att det även gäller hans spel på bandlös (och kontra)?

I min bok så ligger hans bandlösa spel mig närmast hjärtat. (tänker t ex på solot i "Flight Of The Cosmic Hippo" (också svaret på hur långsamt ett bassolo kan bli:) (Flecktones) eller "Who Knew?" (Vital Tech Tones)...)
Jag syftar till hans tum-teknik.. visst.. härstammar från en sorts plektrum/flamenko-kombo-teknik.. oavsätt.. merparten av det jag hört går så oerhört snabbt att jag har svårt att känna det RIKTIGA svänget.. skulle han spela tex "me and my bass guitar" eller "you ain't got no groove" långsammare.. riktigt långsamt.. skulle de säkert svänga JÄRNET.. (jag säger inte att dom inte svänger.. men all teknik kommer ivägen ibland tycker jag).. Hans bandlösa basspel har jag inte hört så mycket.. det lilla jag har hört har jag inte gillat alls.. något med hans ton/intonering som inte tilltalar mig alls..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
BassLobster

Inlägg av BassLobster »

Liten skrev: Jag syftar till hans tum-teknik.. visst.. härstammar från en sorts plektrum/flamenko-kombo-teknik.. oavsätt.. merparten av det jag hört går så oerhört snabbt att jag har svårt att känna det RIKTIGA svänget.. skulle han spela tex "me and my bass guitar" eller "you ain't got no groove" långsammare.. riktigt långsamt.. skulle de säkert svänga JÄRNET.. (jag säger inte att dom inte svänger.. men all teknik kommer ivägen ibland tycker jag).. Hans bandlösa basspel har jag inte hört så mycket.. det lilla jag har hört har jag inte gillat alls.. något med hans ton/intonering som inte tilltalar mig alls..
Ok... gotcha...
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

BassLobster skrev:
Liten skrev: Jag syftar till hans tum-teknik.. visst.. härstammar från en sorts plektrum/flamenko-kombo-teknik.. oavsätt.. merparten av det jag hört går så oerhört snabbt att jag har svårt att känna det RIKTIGA svänget.. skulle han spela tex "me and my bass guitar" eller "you ain't got no groove" långsammare.. riktigt långsamt.. skulle de säkert svänga JÄRNET.. (jag säger inte att dom inte svänger.. men all teknik kommer ivägen ibland tycker jag).. Hans bandlösa basspel har jag inte hört så mycket.. det lilla jag har hört har jag inte gillat alls.. något med hans ton/intonering som inte tilltalar mig alls..
Ok... gotcha...
Vad som däremot tilltalar mig rejält med wooten är hans långsamma stycken.. Jag gillar verkligen hans fraseringar när dom får andas.. passar hans diskantiga, nasala p/j-emg-ton... ;)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
optic
Medlem+
Inlägg: 1071
Blev medlem: mån 19 nov 2007, 20:21
Ort: STHLM

Inlägg av optic »

You aint got no groove är iofs min defination på något som verkligen svänger. Lustigt hur folk uppfattar saker olika.
Thunderfunk 550-B
EBS 2*12 NEO
Corvette Hot Rod 2005
Thumb BO 01

<3 Tjoffe

www.myspace.com/momoorchestra
Skriv svar