Vad ska jag träna på för att bli bättre rockbassist?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Cliff, här ser du var basens fyra strängar noteras under f-klaven.

Bild
Janne

Inlägg av Janne »

Cliff, om du verkligen vill lära dig notspel och över huvud taget seriöst få koll på basen så är det här en bra kompanjon http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1576238830
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++
Inlägg: 3488
Blev medlem: ons 18 jun 2008, 22:04
Ort: Jung

Inlägg av Cliffy »

Janne skrev:Cliff, om du verkligen vill lära dig notspel och över huvud taget seriöst få koll på basen så är det här en bra kompanjon http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1576238830
Ok är den komplext uppbygd? Har väldigt lätt för engelska bara dom inte använder massa konstiga uttryck som vi dödliga inte känner till?
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++
Inlägg: 3488
Blev medlem: ons 18 jun 2008, 22:04
Ort: Jung

Inlägg av Cliffy »

Rix skrev:Cliff, här ser du var basens fyra strängar noteras under f-klaven.

Bild
VÄr inte D2/A7 ett e eller?
G2/D7 får jag till ett a
D12/G7 får jag till ett d

Har jag fel här?

Vad menas när du skriver 2 olika bokstäver med siffor?
Har för mig att E/B är är E-ackord på gitarren med b i basen.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Cliff_the_great skrev:
dereborn skrev:
Cliff_the_great skrev:Haha. Whoops, tänkte inte på att du hade skrivit det med 5:e bandet.

Tack för svaren Dereborn Och Johannes.

Jag har en bra skiss på vad tonerna heter över hela greppbrädan men jag fattar inte hur man skriver ut dem.

T.ex 10:e bandet på D strängen är ju ett C. Hur skriver jag ut det om jag använder basklaven?

EDIT: Tog bort citatet, blev så långt inlägg.
Eftersom det är samma ton som G5 så skriver du det likadant.
Men det är inte samma ton som A3 eller hur vet man skilland på C och C?

Tack för din bild Johannes. men jag kan inte se den i varken firefox explorer. Inte ens om jag klipper & klistrar
Hör du inte skillnad på A3 och G5 så är det där problemet ligger.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Cliff_the_great skrev:
Rix skrev:Cliff, här ser du var basens fyra strängar noteras under f-klaven.

Bild
VÄr inte D2/A7 ett e eller?
G2/D7 får jag till ett a
D12/G7 får jag till ett d

Har jag fel här?

Vad menas när du skriver 2 olika bokstäver med siffor?
Har för mig att E/B är är E-ackord på gitarren med b i basen.
D2/A7 = Andra bandet på D-strägen/sjunde bandet på A-strängen... D.v.s. samma ton i samma oktav på två olika ställen på basen. Same, same - but different!
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Cliff_the_great skrev:
Rix skrev:Cliff, här ser du var basens fyra strängar noteras under f-klaven.

Bild
VÄr inte D2/A7 ett e eller?
G2/D7 får jag till ett a
D12/G7 får jag till ett d

Har jag fel här?

Vad menas när du skriver 2 olika bokstäver med siffor?
Har för mig att E/B är är E-ackord på gitarren med b i basen.
Heh, använde samma notation som i era tidigare inlägg. D2 betyder andra bandet på D-sträng och A7 betyder sjunde bandet på A-strängen, alltså E, fast en oktav upp. Två sätt att ta samma ton alltså!

De andra likaså.
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Inlägg: 6800
Blev medlem: mån 25 sep 2006, 21:34
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Rix »

Snart säger det klick och du får den mest underbara "ahaaaaaa"-känslan ever.. Kör hårt! Inga frågor är för knasiga.
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++
Inlägg: 3488
Blev medlem: ons 18 jun 2008, 22:04
Ort: Jung

Inlägg av Cliffy »

dereborn skrev:
Cliff_the_great skrev:
dereborn skrev:
Cliff_the_great skrev:Haha. Whoops, tänkte inte på att du hade skrivit det med 5:e bandet.

Tack för svaren Dereborn Och Johannes.

Jag har en bra skiss på vad tonerna heter över hela greppbrädan men jag fattar inte hur man skriver ut dem.

T.ex 10:e bandet på D strängen är ju ett C. Hur skriver jag ut det om jag använder basklaven?

EDIT: Tog bort citatet, blev så långt inlägg.
Eftersom det är samma ton som G5 så skriver du det likadant.
Men det är inte samma ton som A3 eller hur vet man skilland på C och C?

Tack för din bild Johannes. men jag kan inte se den i varken firefox explorer. Inte ens om jag klipper & klistrar
Hör du inte skillnad på A3 och G5 så är det där problemet ligger.
Mjo det gör jag ju. Tänkte mest om man kunde se på greppbrädan hur de satt vilken som var stora och lilla. Men jag får det till att om du börjar på E-strängen och går till framåt och sedan nedåt till A-strängen osv. så är de två första A:en man stöter på stora A:n (Öppet A och E5) och sen är D7 och G2 lilla A. Stämmer det? I alla fall om man går till 11:e bandet och hoppar en sträng ner där.

Förstog hur du menade nu med din skiss rix. Ahaaa :D

Men... är det t.ex två a-toner, e-toner osv. i vardera två oktaver upp till 12 bandet sen börjar det om? Med eadg på 12:e bandet fast i en tredje oktav?

Låter säkert jätterörigt men det är svårt att förklara hur jag menar.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Cliff_the_great skrev:
dereborn skrev:
Cliff_the_great skrev:
dereborn skrev:
Cliff_the_great skrev:Haha. Whoops, tänkte inte på att du hade skrivit det med 5:e bandet.

Tack för svaren Dereborn Och Johannes.

Jag har en bra skiss på vad tonerna heter över hela greppbrädan men jag fattar inte hur man skriver ut dem.

T.ex 10:e bandet på D strängen är ju ett C. Hur skriver jag ut det om jag använder basklaven?

EDIT: Tog bort citatet, blev så långt inlägg.
Eftersom det är samma ton som G5 så skriver du det likadant.
Men det är inte samma ton som A3 eller hur vet man skilland på C och C?

Tack för din bild Johannes. men jag kan inte se den i varken firefox explorer. Inte ens om jag klipper & klistrar
Hör du inte skillnad på A3 och G5 så är det där problemet ligger.
Mjo det gör jag ju. Tänkte mest om man kunde se på greppbrädan hur de satt vilken som var stora och lilla. Men jag får det till att om du börjar på E-strängen och går till framåt och sedan nedåt till A-strängen osv. så är de två första A:en man stöter på stora A:n (Öppet A och E5) och sen är D7 och G2 lilla A. Stämmer det? I alla fall om man går till 11:e bandet och hoppar en sträng ner där.

Förstog hur du menade nu med din skiss rix. Ahaaa :D

Men... är det t.ex två a-toner, e-toner osv. i vardera två oktaver upp till 12 bandet sen börjar det om? Med eadg på 12:e bandet fast i en tredje oktav?

Låter säkert jätterörigt men det är svårt att förklara hur jag menar.
Blunda och lyssna.

Skit i var dom ligger på greppbrädan, du måste lyssna på tonerna.

Toner som är i samma oktav (A7/D2 etc) räknas som samma ton och noteras likadant. att de sedan låter olika i SOUND är en helt annan femma.

Lär dej höra LIKHETEN mellan A7/D2 rep G5/D10 etc etc
Det är intte så svårt eller krångligt. Du verkar ha en tendens att försvåra/krångla till/problematisera grejor, Cliff. Simma lugnt bara.
gäst

Inlägg av gäst »

Är det inte ganska förvirrande att använda uttryck som A7 när man avser A-strängens sjunde band? Det lär ju komplicera saker ytterligare när Cliff börjar lära sig ackorden. Jag gissar att det iofs är den korrekta benämningen eftersom jag känner Basjonas mycket väl och vet att han är utbildad baslärare men för mig känns det lite avigt.
gäst

Inlägg av gäst »

Cliff: Vet inte var bilden tagit vägen. Jag ser den inte heller. Jag kan fixa en ny när jag kommer hem men inte just nu, sitter vid en Mac här och vet inte riktigt hur den funkar eller vad ritprogrammet heter.
gäst

Inlägg av gäst »

Tråden gäller ju att bli en bättre rockbasist, då vore det ju rent ut sagt korkat att uteslutande bara spela efter noter som den där flöjtisten. Börjar man spela flöjt så har man nog iofs inte tänkt sig en rockkarriär i första hand. Att däremot lära sig musikteori är bara en fördel tycker jag, även i rock. Jag säger inte att man måste kunna den för att bli en bra rockbasist, jag säger att på individuell basis så blir man i de allra flesta fall bättre även på rock om man kan teorin.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Johannes skrev:Är det inte ganska förvirrande att använda uttryck som A7 när man avser A-strängens sjunde band? ...
Kanske kan det vara det, men om man snackar om enstaka toners placering på bashalsen så tror jag att man fattar att det inte plötsligt dyker upp en massa ackordanalyser. Dessutom är det betydligt jobbigar att skriva "A-strängens sjunde band" än att skriva A7.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Cliff_the_great skrev: Men... är det t.ex två a-toner, e-toner osv. i vardera två oktaver upp till 12 bandet sen börjar det om? Med eadg på 12:e bandet fast i en tredje oktav?

Låter säkert jätterörigt men det är svårt att förklara hur jag menar.
Du kan se tolfte bandet som "en ny sadel". Tolfte bandet är jämförbart med lösa strängar, fast en oktav upp. Däremot finns det inte "två a-toner, e-toner osv." i varje oktav. Du har t. ex - upp till tolfte bandet - bara ett lågt E, i nästa oktav har du 3 (E12, A7, D2), men sen bara ett (G7).

Som sagt lyssna på tonrna/oktaverna. Är det samma ton, så är det!
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++
Inlägg: 3488
Blev medlem: ons 18 jun 2008, 22:04
Ort: Jung

Inlägg av Cliffy »

dereborn skrev:
Cliff_the_great skrev: Men... är det t.ex två a-toner, e-toner osv. i vardera två oktaver upp till 12 bandet sen börjar det om? Med eadg på 12:e bandet fast i en tredje oktav?

Låter säkert jätterörigt men det är svårt att förklara hur jag menar.
Du kan se tolfte bandet som "en ny sadel". Tolfte bandet är jämförbart med lösa strängar, fast en oktav upp. Däremot finns det inte "två a-toner, e-toner osv." i varje oktav. Du har t. ex - upp till tolfte bandet - bara ett lågt E, i nästa oktav har du 3 (E12, A7, D2), men sen bara ett (G7).

Som sagt lyssna på tonrna/oktaverna. Är det samma ton, så är det!
Oki. Som du skrev tidigare så kanske jag har lätt att göra saker mer komplicerade än vad de är men jag ska förska lyssna mig fram.
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++
Inlägg: 3488
Blev medlem: ons 18 jun 2008, 22:04
Ort: Jung

Inlägg av Cliffy »

Johannes skrev:Tråden gäller ju att bli en bättre rockbasist, då vore det ju rent ut sagt korkat att uteslutande bara spela efter noter som den där flöjtisten. Börjar man spela flöjt så har man nog iofs inte tänkt sig en rockkarriär i första hand. Att däremot lära sig musikteori är bara en fördel tycker jag, även i rock. Jag säger inte att man måste kunna den för att bli en bra rockbasist, jag säger att på individuell basis så blir man i de allra flesta fall bättre även på rock om man kan teorin.
Precis. Det jag är ute efter mest är inte att lära mig spela efter noter på ett papper. Det skadar ju inte att kunna det när man repar kanske om man skulle ha noter på ett papper. men det jag vill kunna mest är nog vad alla toner heter på greppbrädan och kunna använda den kusnkapen på ett bra sätt.



Tack för alla tipsen från alla olika håll. Har allt fått några nyttiga tips.
gäst

Inlägg av gäst »

dereborn skrev:
Johannes skrev:Är det inte ganska förvirrande att använda uttryck som A7 när man avser A-strängens sjunde band? ...
Kanske kan det vara det, men om man snackar om enstaka toners placering på bashalsen så tror jag att man fattar att det inte plötsligt dyker upp en massa ackordanalyser. Dessutom är det betydligt jobbigar att skriva "A-strängens sjunde band" än att skriva A7.
Jag menar alltså inte att det är ett dåligt sätt, det borde ju vara det mest praktiska sättet att tala om var på greppbrädan tonen ligger men jag blev lite förvirrad först, har inte sett det noteras så innan.
gäst

Inlägg av gäst »

Cliff_the_great skrev: T.ex 10:e bandet på D strängen är ju ett C. Hur skriver jag ut det om jag använder basklaven?
Bild

Sådär, nu skall den synas.

Martin, kolla upp den här också för säkerhets skull, jag är helt förvirrad efter mitt senaste nederlag.
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+
Inlägg: 608
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 14:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Basjonas »

Johannes skrev:Är det inte ganska förvirrande att använda uttryck som A7 när man avser A-strängens sjunde band? Det lär ju komplicera saker ytterligare när Cliff börjar lära sig ackorden. Jag gissar att det iofs är den korrekta benämningen eftersom jag känner Basjonas mycket väl och vet att han är utbildad baslärare men för mig känns det lite avigt.
Jo jag håller med.
Brukar inte skriva så utan gjorde bara det för att det hade skrivits så tidigare i tråden
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++
Inlägg: 3488
Blev medlem: ons 18 jun 2008, 22:04
Ort: Jung

Inlägg av Cliffy »

Ok Johannes. Hade tänkt mig att det skulle se ut så. Tack igen för alla råd?
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Johannes skrev:
Cliff_the_great skrev: T.ex 10:e bandet på D strängen är ju ett C. Hur skriver jag ut det om jag använder basklaven?
Bild

Sådär, nu skall den synas.

Martin, kolla upp den här också för säkerhets skull, jag är helt förvirrad efter mitt senaste nederlag.
Ser bra ut! :D
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
gäst

Inlägg av gäst »

*Andas ut...*
Gäst

Inlägg av Gäst »

Johannes skrev:*Andas ut...*
Du glömde prickarna i f-klaven.
Skriv svar