Sida 1 av 2
Bandlösa övningar?
Postat: tis 09 dec 2008, 07:59
av Gson
Hej, Jag håller som bäst på att färdigställa min egen bandlösa 5:a

. Jag har länge sett fram emot den men skulle behöva lite tips på övningar för att få upp tekniken på en bandlös. Jag antar att just greppningen är det svåra, spelteknik i övrigt går ju att variera som på vilken annan bas som helst.
Hur ska man få till greppningen på ett bra sätt, några tips?
/Gson
Postat: tis 09 dec 2008, 08:34
av JonnyTrobro
Oktaver, ta t.ex låga B, spela oktaven och försök rätta till intonationen. Fortsätt sedan med alla andra toner, kromatiskt, diatoniskt eller på något annat vis.
Gör samma sak med kvinter, kvarter och sexter sedan terser.
Det gäller att snabba upp förmågan att justera till intonationen mer än att träffa tonen "spot on". Jämför ofta mot lösa strängar för att kolla så du inte är ute och cyklar.
Postat: tis 09 dec 2008, 08:41
av Liten
Bra tips från Basbloggaren här..
Andra bra tips är att medans du jobbar på intonationen.. fortsätt att använda samma teknik till att ändra ditt "vibrato".. man får mycket vibrato gratis när man tränar intonation.. men ändå värt att tänka på...
När du spelat ett tag så föreslår jag att du altinerar att träna i mörker.. så örat får jobba mer än ögat.. det är också nyttigt..
I övrigt gäller givetvis mycket av samma principer som på bandad bas..
Postat: tis 09 dec 2008, 08:59
av funkys**t
Greppet om halsen menar du..?
Försök att ha din tumme är rak och att du har ett mellanrum mellan handflatan och halsen. Det gäller också bandade men det kanske inte är så mycket rock n roll.. Ha ett finger per "band" till att börja med.. Var samtidigt så avslappnad du kan i vänsterhanden.
Gör en Jacostilstudie..

Postat: tis 09 dec 2008, 09:07
av Gson
funkys**t skrev:Greppet om halsen menar du..?
Försök att ha din tumme är rak och att du har ett mellanrum mellan handflatan och halsen. Det gäller också bandade men det kanske inte är så mycket rock n roll.. Ha ett finger per "band" till att börja med.. Var samtidigt så avslappnad du kan i vänsterhanden.
Gör en Jacostilstudie..

Härligt med så många bra tips, nu är det bara att "köra" så det blör...
Nja, greppet om halsen tänkte jag inte på, men här fick jag ju gratis extratips, kanon!
Tusen tack allihop!
/Gson
Postat: tis 09 dec 2008, 09:08
av Liten
funkys**t skrev:Gör en Jacostilstudie..

Den skulle man kunna ha en sticky på.. i ALLA trådar!

Postat: tis 09 dec 2008, 10:22
av Gson
Liten skrev:funkys**t skrev:Gör en Jacostilstudie..

Den skulle man kunna ha en sticky på.. i ALLA trådar!

Agree!

Postat: tis 09 dec 2008, 11:30
av JonnyTrobro
Liten skrev:
Den skulle man kunna ha en sticky på.. i ALLA trådar!


Postat: tis 03 feb 2009, 14:20
av Wennefer
Liten skrev:funkys**t skrev:Gör en Jacostilstudie..

Den skulle man kunna ha en sticky på.. i ALLA trådar!

WORD!
Postat: tis 03 feb 2009, 15:51
av edvin
Mitt bästa tips är att inte spela vibrato alls. Det lärde jag mig av min gudomlige baslärare (som dissade mig för att jobba på folkhögskola

). Detta på grund av att när man spelar vibrato så fladdrar man ju med tonen, så det kan tolkas som en sorts genväg till att få en ton låta ren. Öva helt utan vibrato för att få in en svinbra intonationsförmåga.
Som liten skrev "Man får mycket vibrato gratis när man tränar inonation", så skulle jag vilja säga motsatsen, man får mycket intonation gratis när man spelar vibrato. Så försök öva helt utan vibrato är mitt tips!
Postat: ons 04 feb 2009, 11:05
av Tössberg
edvine skrev:Mitt bästa tips är att inte spela vibrato alls. Det lärde jag mig av min gudomlige baslärare (som dissade mig för att jobba på folkhögskola

). Detta på grund av att när man spelar vibrato så fladdrar man ju med tonen, så det kan tolkas som en sorts genväg till att få en ton låta ren. Öva helt utan vibrato för att få in en svinbra intonationsförmåga.
Som liten skrev "Man får mycket vibrato gratis när man tränar inonation", så skulle jag vilja säga motsatsen, man får mycket intonation gratis när man spelar vibrato. Så försök öva helt utan vibrato är mitt tips!
+1
min eminente baslärare sa att jag skulle pröva vibrato i början, men jag lärde mig aldrig vibrato, så jag fick lära mig den hårda vägen. Utan vibrato, det går inte snabbast men ger enligt mig bäst resultat med tiden.
Postat: ons 04 feb 2009, 14:07
av Wennefer
Aesthetica skrev:edvine skrev:Mitt bästa tips är att inte spela vibrato alls. Det lärde jag mig av min gudomlige baslärare (som dissade mig för att jobba på folkhögskola

). Detta på grund av att när man spelar vibrato så fladdrar man ju med tonen, så det kan tolkas som en sorts genväg till att få en ton låta ren. Öva helt utan vibrato för att få in en svinbra intonationsförmåga.
Som liten skrev "Man får mycket vibrato gratis när man tränar inonation", så skulle jag vilja säga motsatsen, man får mycket intonation gratis när man spelar vibrato. Så försök öva helt utan vibrato är mitt tips!
+1
min eminente baslärare sa att jag skulle pröva vibrato i början, men jag lärde mig aldrig vibrato, så jag fick lära mig den hårda vägen. Utan vibrato, det går inte snabbast men ger enligt mig bäst resultat med tiden.
Men vibratot är inte ett fusk som mindre begåvade använder sig av för att få tonen att låta bra... Vore ju skumt om alla proffesionella cellister och violinister satt i orkestern och fuskade sig igenom styckena. Vibratot är ju en del av spelet på ett bandlöst instrument och har väl egentligen ingenting med intoneringsförmågan att göra.. Det är min åsikt.
Postat: ons 04 feb 2009, 14:15
av Liten
Wennefer skrev:Aesthetica skrev:edvine skrev:Mitt bästa tips är att inte spela vibrato alls. Det lärde jag mig av min gudomlige baslärare (som dissade mig för att jobba på folkhögskola

). Detta på grund av att när man spelar vibrato så fladdrar man ju med tonen, så det kan tolkas som en sorts genväg till att få en ton låta ren. Öva helt utan vibrato för att få in en svinbra intonationsförmåga.
Som liten skrev "Man får mycket vibrato gratis när man tränar inonation", så skulle jag vilja säga motsatsen, man får mycket intonation gratis när man spelar vibrato. Så försök öva helt utan vibrato är mitt tips!
+1
min eminente baslärare sa att jag skulle pröva vibrato i början, men jag lärde mig aldrig vibrato, så jag fick lära mig den hårda vägen. Utan vibrato, det går inte snabbast men ger enligt mig bäst resultat med tiden.
Men vibratot är inte ett fusk som mindre begåvade använder sig av för att få tonen att låta bra... Vore ju skumt om alla proffesionella cellister och violinister satt i orkestern och fuskade sig igenom styckena. Vibratot är ju en del av spelet på ett bandlöst instrument och har väl egentligen ingenting med intoneringsförmågan att göra.. Det är min åsikt.
Ahhh.. jag hade missat dessa unga herrars svar.. intressant..
Förklarade era eminenta baslärare för er VARFÖR det skulle vara "fusk" eller genväg till att lära sig att intonera bra???
Jag säger inte att man ska spela med vibrato på bandlös hela tiden.. det slulle vara väääääldigt tjötigt.. men jag tycker mycket av instrumentets karaktär inte kommer fram förens man utforskar alla delar av det..
Att spela in tune och out of tune..
Jag har spelat pop och rock på bandlös också.. HELT utan vibrato.. tom slappat genom låtar på bandlös.. men det är i min mening inte så instrumentet låter som allra bäst!
Postat: ons 04 feb 2009, 15:29
av Tössberg
Wennefer skrev:Aesthetica skrev:edvine skrev:Mitt bästa tips är att inte spela vibrato alls. Det lärde jag mig av min gudomlige baslärare (som dissade mig för att jobba på folkhögskola

). Detta på grund av att när man spelar vibrato så fladdrar man ju med tonen, så det kan tolkas som en sorts genväg till att få en ton låta ren. Öva helt utan vibrato för att få in en svinbra intonationsförmåga.
Som liten skrev "Man får mycket vibrato gratis när man tränar inonation", så skulle jag vilja säga motsatsen, man får mycket intonation gratis när man spelar vibrato. Så försök öva helt utan vibrato är mitt tips!
+1
min eminente baslärare sa att jag skulle pröva vibrato i början, men jag lärde mig aldrig vibrato, så jag fick lära mig den hårda vägen. Utan vibrato, det går inte snabbast men ger enligt mig bäst resultat med tiden.
Men vibratot är inte ett fusk som mindre begåvade använder sig av för att få tonen att låta bra... Vore ju skumt om alla proffesionella cellister och violinister satt i orkestern och fuskade sig igenom styckena. Vibratot är ju en del av spelet på ett bandlöst instrument och har väl egentligen ingenting med intoneringsförmågan att göra.. Det är min åsikt.
Jag anser följande i frågan:
Stråkinstrument: använd gäääärna vibrato. Låter fint, inte fusk.
Bandlös bas: enklare att spela (och låter bättre i mina öron) utan vibrato. Kan man använda vibrato (vilket jag inte kan) så är det säkert jättebra, men jag har inte förstått grejen. Elbasar tycker jag ska vara vibrationsfria

Postat: ons 04 feb 2009, 15:30
av Tössberg
Dubbelpost, ursäkta!
Postat: ons 04 feb 2009, 16:40
av Liten
Aesthetica skrev:Wennefer skrev:Aesthetica skrev:edvine skrev:Mitt bästa tips är att inte spela vibrato alls. Det lärde jag mig av min gudomlige baslärare (som dissade mig för att jobba på folkhögskola

). Detta på grund av att när man spelar vibrato så fladdrar man ju med tonen, så det kan tolkas som en sorts genväg till att få en ton låta ren. Öva helt utan vibrato för att få in en svinbra intonationsförmåga.
Som liten skrev "Man får mycket vibrato gratis när man tränar inonation", så skulle jag vilja säga motsatsen, man får mycket intonation gratis när man spelar vibrato. Så försök öva helt utan vibrato är mitt tips!
+1
min eminente baslärare sa att jag skulle pröva vibrato i början, men jag lärde mig aldrig vibrato, så jag fick lära mig den hårda vägen. Utan vibrato, det går inte snabbast men ger enligt mig bäst resultat med tiden.
Men vibratot är inte ett fusk som mindre begåvade använder sig av för att få tonen att låta bra... Vore ju skumt om alla proffesionella cellister och violinister satt i orkestern och fuskade sig igenom styckena. Vibratot är ju en del av spelet på ett bandlöst instrument och har väl egentligen ingenting med intoneringsförmågan att göra.. Det är min åsikt.
Jag anser följande i frågan:
Stråkinstrument: använd gäääärna vibrato. Låter fint, inte fusk.
Bandlös bas: enklare att spela (och låter bättre i mina öron) utan vibrato. Kan man använda vibrato (vilket jag inte kan) så är det säkert jättebra, men jag har inte förstått grejen. Elbasar tycker jag ska vara vibrationsfria

EDIT: Oj va tokpretto det blev..
Jag ber om ursäkt..
Ville enbart påpeka att förbjuda tekniker under en elevs inlärning är bland det dummaste jag någonsin hört..
Postat: ons 04 feb 2009, 20:28
av BB3000S
Jag som själv håller på att lär mig bandlöst så sakteliga håller med Edvine, men gör kanske en annan tolkning av hans utsaga än vad Liten mfl kanske gjorde. Såhär tänker/tolkar jag:
När man har fullt upp med att lära sig få intoneringen på plats är det IMO lämpligt att öva utan vibrato, eftersom vibratot definitivt kan dölja om man är off-pitch. Ungefär som att ösa på med chorus - det kan dölja halvtaskig intonering rätt fint. Trust me.
Sen kan/ska man IMO definitivt öva vibrato också, det är helt klart en krydda som har sin plats vid bandlöst lir.
Bra tips för övrigt i tråden!
Postat: ons 04 feb 2009, 20:38
av edvin
BB3000S skrev:Jag som själv håller på att lär mig bandlöst så sakteliga håller med Edvine, men gör kanske en annan tolkning av hans utsaga än vad Liten mfl kanske gjorde. Såhär tänker/tolkar jag:
När man har fullt upp med att lära sig få intoneringen på plats är det IMO lämpligt att öva utan vibrato, eftersom vibratot definitivt kan dölja om man är off-pitch. Ungefär som att ösa på med chorus - det kan dölja halvtaskig intonering rätt fint. Trust me.
Sen kan/ska man IMO definitivt öva vibrato också, det är helt klart en krydda som har sin plats vid bandlöst lir.
Bra tips för övrigt i tråden!
Mitt inlägg måste ha feltolkats, jag menar exakt det som BB3000S skriver faktiskt. Jag spelar vääldigt ofta vibrato. men när jag övar spelar jag inte vibrato, för att hålla igång tekniken framförallt

Det är sjukt bra träning!
Postat: ons 04 feb 2009, 23:23
av Tössberg
Liten skrev:
Ville enbart påpeka att förbjuda tekniker under en elevs inlärning är bland det dummaste jag någonsin hört..
Jag håller med

Därför säger jag alltid till mina elever: "Gör det du tycker är bekvämt, känns bra och du inte får ont av. Då brukar det sluta med att det låter bra i slutändan."
Postat: tor 05 feb 2009, 03:09
av basmartin
Angående vibrato så finns det ju grader i helvetet, man kan ju ha ett ganska lätt vibrato som knappt märks, men som ändå gör att tonen lever och låter organisk. Att spela med vibrato innebär ju inte att man automatiskt måste efterlika en operasopran och dess ytterst enerverande skakningar av tonerna....
Postat: tor 05 feb 2009, 07:59
av Liten
were all on the same page then!
Skönt!
Postat: fre 27 feb 2009, 13:39
av archisland
Oerhört bra tråd det här faktiskt

Fick hem mig en bandlös igår, så nu har jag lite att öva

Postat: fre 27 feb 2009, 13:46
av bootsy
Ett tips är också att öva till förinspelat komp eller skivor. Det kan vara svårt att höra hur illa intonationen egentligen sitter när du lirar på egen hand.
Postat: mån 16 mar 2009, 21:10
av Bastappe
Jag spelar nästan alltid med( mer eller mindre) vibrato, oavsett bandad eller bandlös bas.
Postat: mån 16 mar 2009, 21:21
av Janne
Apropå vibrato, enligt min ringa åsikt bör man inte lägga vibratot direkt, då blir det svårt för örat att uppfatta vad som egentligen skulle spelas. Ta rätt tonhöjd, utsmycka sedan med vibrato. Lev sen lyckligt i alla dagar.