Matt Garrisson/Hadrien Feraud/Dipazza-tekniken

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Matt Garrisson/Hadrien Feraud/Dipazza-tekniken

Inlägg av Ale »

Sen jag fick min 5'a (EADGC) har jag börjat experimentera mycket med lite olika 4-fingerstekniker. Främst Matt Garrisons 1234-stroke-teknik. Senaste två dagarna har jag suttit riktigt mycket och bara plöjt igenom från grunden i låga tempon.

Det känns nästan som att börja från början, helt nya tekniska fundament som man aldrig stött på innan.
Anledningen till att jag vill börja använda tekniken är ju för att effektivisera så mycket som möjligt, som många vet har jag ju otroligt låc action och min filosofi är att effektivisera tekniken så möjligt, att inte slåss med instrumentet utan att använda minsta möjliga energi för att spela. I längden ökar det uthålligheten och även skonar det fysiken (spela/öva längre utan skador osv)

I princip kan man alltså spela lika många toner, med hälften av energin (går att misstolka den meningen, menar inte att mitt syfte i livet är att spela snabbt, men som sagt, effektivisera mera!) Och efter viss övning så får man ett otroligt jämnt och mjukt anslag.

De största problemen jag har nu är ju att få ihop timen, vänsterhand-högerhand. Det är ju som sagt som att börja om från början, men jag känner att de två dagarnas senaste övning verkligen gett resultat på den fronten.
De rytmiska möjligheter som den här tekniken skapar är ju verkligen fascinerande tycker jag, påminner mig lite om Flamencogitarr eller klassisk gitarr, ett helt unikt sound som är grymt användbart.

Jag hittade en lång tråd på TB, med lite filmklipp och tips
http://www.talkbass.com/forum/showthread.php?t=225211

Här är ett klipp där Matt förklarar tekniken, inte särskilt ingående dock.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=h7tIfOHruZA[/youtube]

Och ett klipp där man tydligt ser hur den går att använda
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=vjs9XrQqXlk[/youtube]

Nåja, ville bara skriva av mig lite, någon annan som håller på med den här tekniken och använder den frekvent?
Fender
Ampeg
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Jag har försökt ge mig på såna tekniker, men jag tycker inte jag får tillräckligt med kraft för att få det anslaget jag vill ha...säkert en mycket grym teknik för den som verkligen behärskar det, men jag är nöjd med det jag spelar med två fingrar, och får ingen feeling av att sitta och spela som på en gitarr när jag spelar bas. Inte min bag helt enkelt...jag försökte även lära mig att spela med tre fingrar under gymnasiet, då båda mina lärare spelade med tre, men insåg än en gång att mina två anslagsfingrar räckte gott.

Däremot älskar jag att köra dämpat spel a' la Anthony Jackson!

EDIT: För övrigt spelar ju Garrison bättre (läs: subjektivt snyggare) med två fingrar i det andra klippet. Visst är det fräckt med snabba räkor, men det är tonerna jag vill ha, inte hastigheten.
Skriv svar