Sida 1 av 2
Bra basist
Postat: sön 22 mar 2009, 01:58
av Jensa
Hej!
Funderat lite på vad som gör en till en riktigt bra basist.
Är det rutinen? Är det kanske kunskapen om hur man teoretiskt gör det? Eller krävs det främst en medfödd talang? Kan vem som helst bli en riktigt bra basist? Tänker inte göra detta till en omröstning för jag kommer garanterat missa något alternativ som någon annan kommer tycka är fundamentalt. Berätta gärna vad du tycker den/de grundläggande faktorn/faktorerna är. Rangordna och motivera gärna ditt svar om du känner att du kan det. Är du en riktigt bra basist. Berätta gärna vad du anser främst gjort dig till det.
Självklart är definitionen för vad en bra basist är väldigt objektiv och det är ett faktum vi bara kan finna oss i. Alltså slipper jag gärna den diskussionen här. Berätta gärna bara utifrån din egen syn på det hela. Känn inte att du kommer behöva stå till svars för dina åsikter. Jag vill bara höra tankar och inte starta en diskussion. Önskar ju att vi kommer kunna hålla det, men samtidigt är ju dett PB så det är ju bara att finna sig i hur det slutar.
Love to you all/ Jensa
Postat: sön 22 mar 2009, 02:11
av flumpedagog
jag tycker att en bra basist är en musiker som har lärt sig att "tänka" bas. att spela på en bas kan vilken jäkel som helst lära sig, men att tänka bas, det tar nog ett bra tag att lära sig. och med tänka bas menar jag såklart att låta instrumentet ha sin plats i musiken, att inte spela gitarr på basen bara för att man kan och att det låter kool. det man spelar ska betyda något och passa in i musiken man spelar. jag tror nästan att det är det viktigaste, vilket instrument man än spelar.
Postat: sön 22 mar 2009, 02:20
av Ale
Man är en bra basist om man kan spela Giant Steps i alla tonarter.
Postat: sön 22 mar 2009, 02:58
av Myxomatosis
Ale skrev:Man är en bra basist om man kan spela Giant Steps i alla tonarter.
Nej 80.
Postat: sön 22 mar 2009, 05:02
av mackan
Att spela bas kan vilken gitarrist som helst, men att tänka bas är en helt annan sak.
Postat: sön 22 mar 2009, 06:52
av DoggyD
Ale skrev:Man är en bra basist om man kan spela Giant Steps i alla tonarter.
Alternativt en toknörd utan förankring i verkligheten, LOL
Postat: sön 22 mar 2009, 10:15
av Bassface
En bra basist är man när man har: (utan inbördes ordning):
-Harmonisk koll för att kunna variera sig
-Solid Time
-Lyssna minst på sig själv och mer på de andra i bandet
Postat: sön 22 mar 2009, 11:05
av Chriller
- Men bosse, ditt basspel passar inte alls in i den här låten.
- Nej, men det matchar gardinerna.
+ 1 på det flumpedagog skrev annars.
Eller på det som Boom kommer att skriva när han väl hittar den här tråden.
Postat: sön 22 mar 2009, 11:17
av BBQV
Jag har funderat en del på en liknande fråga: Kan vem som helst bli en bra lärare? Detta givetvis p.g.a. att jag själv är lärare. Det jag kom fram till är nå't som kan tillämpas på alla verksamheter.
Vem som helst kan lära sig grunderna.
Alla blir bättre med rätt träning.
Ett fåtal har det i sig från början och de kan bli riktigt bra.
Om man efter många års träning fortfarande håller på så är man antingen en av de få eller helt världsfrånvänd.
Jag vet bara inte vilken kategori jag tillhör, vare sig lärar- eller basistmässigt...
Postat: sön 22 mar 2009, 11:31
av MALA
Chriller skrev:
Eller på det som Boom kommer att skriva när han väl hittar den här tråden.
Han anser ju sig inte vara något speciellt bra så om vi lägger till ordet "ödmjukhet" passar definitionen bra basist till 100% in på BOOM
Postat: sön 22 mar 2009, 11:33
av basmartin
Svårt att bara rangordna men snille, smak, finess och sväng är fina ledord....
Utan rangordning:
Bra timing är jätteviktigt, med det menas inte att kunna spela tajt med metronom, utan att kunna lira tajt med de man spelar med.
Bra ton och sound. Anslaget är viktigt, det får inte vara för ojämnt. Samtidigt ska det inte vara för jämnt för då låter det oartikulerat. Gäller alltså att veta hur man ska artikulera och detta är olika mellan olika musikstilar. Soundet måste passa den musiken man spelar.... Smak alltså. Svänget sitter i timingen, artikulationen och soundet.
Bra gehör och förståelse av harmonik. Har man det så är man lätt att jobba med eftersom att man sätter grejer snabbt och det gillar folk. Gehör går att träna upp så är det ens svaga länk så är det bara att jobba på.
Notläsning. Att iaf kunna lite om noter är ett plus.
Den sociala biten. Att vara trevlig, inte ha ett för stort ego, att passa tider osv är också väldigt viktigt.
Ha körkort och bil...
Finns massa annat att tänka på också, beroende på vilken musik man spelar. Vill man bli frilansmusiker så är det ju en del andra saker man ska tänka på, som t ex att kunna många låtar, många stilar ich kunna transponera i huvudet med mera...
Detta var det jag kom att tänka på nu, finns säkert massa mer saker.
Postat: sön 22 mar 2009, 11:36
av basmartin
Chriller skrev:
Eller på det som Boom kommer att skriva när han väl hittar den här tråden.
Han behöver ju inte ens skriva, räcker om han länkar till sin myspace. Jag kan göra det så länge:
http://www.myspace.com/boomsbasspage
Postat: mån 23 mar 2009, 19:52
av Myrdred
basmartin skrev:Svårt att bara rangordna men snille, smak, finess och sväng är fina ledord....
Utan rangordning:
Bra timing är jätteviktigt, med det menas inte att kunna spela tajt med metronom, utan att kunna lira tajt med de man spelar med.
Bra ton och sound. Anslaget är viktigt, det får inte vara för ojämnt. Samtidigt ska det inte vara för jämnt för då låter det oartikulerat. Gäller alltså att veta hur man ska artikulera och detta är olika mellan olika musikstilar. Soundet måste passa den musiken man spelar.... Smak alltså. Svänget sitter i timingen, artikulationen och soundet.
Bra gehör och förståelse av harmonik. Har man det så är man lätt att jobba med eftersom att man sätter grejer snabbt och det gillar folk. Gehör går att träna upp så är det ens svaga länk så är det bara att jobba på.
Notläsning. Att iaf kunna lite om noter är ett plus.
Den sociala biten. Att vara trevlig, inte ha ett för stort ego, att passa tider osv är också väldigt viktigt.
Ha körkort och bil...
Håller med basmartin där, dock vet jag inte vars det dära "körkort och bil..." kommer ifrån men det får säkert basspelandet att funka bättre på något vis

Postat: mån 23 mar 2009, 20:19
av Klopper
daionsavage skrev:En bra basist är samma sak som en bra musiker.
Men vad krävs det för att vara en bra musiker?
Älska musik och sitt instrument?
Postat: mån 23 mar 2009, 22:02
av optic
Ale skrev:Man är en bra basist om man kan spela Giant Steps i alla tonarter.
fast bara om du får se noterna samma dag som du ska spela låten.
Postat: mån 23 mar 2009, 22:07
av Klopper
daionsavage skrev:Klopper skrev:daionsavage skrev:En bra basist är samma sak som en bra musiker.
Men vad krävs det för att vara en bra musiker?
Älska musik och sitt instrument?
det är en riktigt bra början!

Postat: mån 23 mar 2009, 23:14
av basmartin
Myrdred skrev:
Håller med basmartin där, dock vet jag inte vars det dära "körkort och bil..." kommer ifrån men det får säkert basspelandet att funka bättre på något vis

Mest att om man har en egen bil så är man inte beroende av att andra har det och kan ta med precis så mycket prylar man vill. Jag har ingen bil och tycker att det är meckigt att pussla ihop transporten varje gång...
Postat: tis 24 mar 2009, 19:47
av Boom
Chriller skrev:Eller på det som Boom kommer att skriva när han väl hittar den här tråden.
Blanda inte in mig i det här...
Håller förövrigt med i allt av vad basmartin säger, körkort och bil är viktigast

Postat: lör 28 mar 2009, 17:50
av bt
Jupp, körkort kan vara skillnaden mellan att få gigget eller ej. Iallafall om bandet i fråga giggar mycket och ränner runt i landet. Kan man dela upp körningarna på fler pers så är ju det bara skönt.
Är ofta viktigare (för andra iaf) än att man kan lira Giant steps baklänges.
Har man sen körkort OCH kan lira Gs baklänges..... Ja, ni vet.
bas
Postat: sön 26 apr 2009, 00:31
av silfver
en bra basist för mig är inte en som kan peppra en helvetes massa toner utan en som är snortajt och svänger...
Postat: sön 26 apr 2009, 01:05
av basmartin
silfver skrev:en bra basist för mig är inte en som kan peppra en helvetes massa toner utan en som är snortajt och svänger...
Det är väl inget motsattsförhållande? En basist som kan peppra en helvetes massa toner kan också vara snortajt och svängig.
Postat: sön 26 apr 2009, 09:31
av b_luthman
man ska kunna sitt instrument(basen, inte sitt eget specifika instrument) och kunna anpassa sig till alla spelstilar och spelsituationer. that's it tycker jag. sen ska det givetvis låta bra.
Postat: tis 26 maj 2009, 00:36
av silfver
basmartin skrev:silfver skrev:en bra basist för mig är inte en som kan peppra en helvetes massa toner utan en som är snortajt och svänger...
Det är väl inget motsattsförhållande? En basist som kan peppra en helvetes massa toner kan också vara snortajt och svängig.
ja det är sant men att spela simpelt och rent då funkar det bättre ??
men med viss variation såklart.