Spela riktigt jävla fort.

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Spela riktigt jävla fort.

Inlägg av Svarte_Jack »

Ja. Det vill jag göra. Några tips? Gäller fingerspel. Kör för närvarande ring-lång-pekfingerteknik.
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

kanske att använda tre fingrar..
Min största begränsning sitter i vänsterhanden och jag ska spela grejer som går nedåt i tonhöjd, samt kvartsintervall. Tips någon
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

funkys**t skrev: Min största begränsning sitter i vänsterhanden och jag ska spela grejer som går nedåt i tonhöjd
+1
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Kim S skrev:
funkys**t skrev: Min största begränsning sitter i vänsterhanden och jag ska spela grejer som går nedåt i tonhöjd
+1
Samma här...
Finns ju vissa saker man nött i evigheter som går snabbt åt alla håll, men normalt sett är det som föregående talare.
Dessutom har jag problem med att få med vänster ringfinger ordentligt när det ska till att spelas snabbt...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

För mig har det egentligen aldrig varit några problem med vänster. Höger är väl egentligen inte heller problem. Men det kan alltid bli bättre.

Nån som har övningstips? Eller är det mata sextondelar med metronom och höja snäpp för snäpp som gäller?
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

blackparkas skrev: Dessutom har jag problem med att få med vänster ringfinger ordentligt när det ska till att spelas snabbt...
+1 igen! :D kanske ligger i människans biologi? *hoppas*
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det är väl egentligen ingen här inne som spelar så överdjävulskt fort? Om man med det menar NAMM-show-fort alltså.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Fyra fingrar om gäller om man vll spela riktigt jävla fort, som t ex matt garrison och Hadrien Feraud gör.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

GrafZeppelin skrev:Det är väl egentligen ingen här inne som spelar så överdjävulskt fort? Om man med det menar NAMM-show-fort alltså.
Nej, jag tror inte det jag heller, är mest förvånad över att någon ens VILL spela så.... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

basmartin skrev:Fyra fingrar om gäller om man vll spela riktigt jävla fort, som t ex matt garrison och Hadrien Feraud gör.
Hadrien är ju en av "våra" basister och jag har haft förmånen att studera honom på nära håll. Hans snabbaste skalövningar körs oftast med tumme-pek-lång-ringfinger. Det svåraste är att få anslaget på tum- och pekfingeranslaget att ljuda likadant. Eftersom ena anslaget kommer ovanifrån och det andra underifrån är det lätt att man dödar tonen istället. Det ska ju inte bara gå fort utan man ska väl höra tonerna också...?
Testa med att köra riktigt långsamt med samma ton, därefter fyra-toners kromatiskt och när det sitter så kan man öka tempot.

Jag har en liten egen teknik eftersom jag har problem med min högerhand (efter skada). Jag kör en Wooten-liknande grej. Han kör rätt mycket dubbelanslag upp/ner med tummen. Själv kör jag med dubbelt pekfingeranslag enligt principen vanligt-motsatt-långfinger. Detta kräver filosofi a la Gary Willis, alltså att ha väldigt "snälla" anslag, eftersom fingerböjarna är starkare än sträckarna.

Nu har jag säkert krånglat till det för er men det bjuder jag på :wink:
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Vad är det för fel med växelbas? :lol:
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
TredoX
Medlem+
Inlägg: 2131
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 11:57
Ort: Täby

Inlägg av TredoX »

Svensson skrev:Vad är det för fel med växelbas? :lol:
Det ska vara automatbas nuförtiden, det ska gå snabbt, knappt märkas.
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Tro inte att jag tänker bedriva nån bass wank-off bara för att jag vill förbättra tekniken. Vill bara kunna hänga med min trummis dubbelpedal lite lättare. Halvtempo is not an option.
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Svarte_Jack skrev:Tro inte att jag tänker bedriva nån bass wank-off bara för att jag vill förbättra tekniken. Vill bara kunna hänga med min trummis dubbelpedal lite lättare. Halvtempo is not an option.
Gitarristen i 10CC byggde en liten grej som hette Gizmo. Det var ett system med snurrande kuggar, en för varje sträng som sattes över stallet. När man tryckte ner knappen för en sträng så snurrade kuggen på strängen, ungefär som ett plektrum fast jäkligt snabbt så att det nästan blev stråkljud. Om du skaffar en sådan blir det trummisen som inte hänger med dig även om han skaffar dubbla dubbelpedaler :lol:
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

MALA skrev:
Svarte_Jack skrev:Tro inte att jag tänker bedriva nån bass wank-off bara för att jag vill förbättra tekniken. Vill bara kunna hänga med min trummis dubbelpedal lite lättare. Halvtempo is not an option.
Gitarristen i 10CC byggde en liten grej som hette Gizmo. Det var ett system med snurrande kuggar, en för varje sträng som sattes över stallet. När man tryckte ner knappen för en sträng så snurrade kuggen på strängen, ungefär som ett plektrum fast jäkligt snabbt så att det nästan blev stråkljud. Om du skaffar en sådan blir det trummisen som inte hänger med dig även om han skaffar dubbla dubbelpedaler :lol:
Dubbelplektrum kanske? Eller trippel? :idea:
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ah, Gizmotron. Den produkten var delaktig i Mu-Tron/Musitronics undergång.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Mjae... Känns lite fuskigt. Men ball idé!
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

GrafZeppelin skrev:Ah, Gizmotron. Den produkten var delaktig i Mu-Tron/Musitronics undergång.
Det tror jag säkert, jag köpte en på Mannys i New York och monterade på en Gibson RD Artist. Blev inte alls lika fräckt som jag trodde :roll:
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Ahhh billy körde makita borr med plektrum på har jag för mig???

Mattisson är faktiskt riktigt snabb.. kör 4 fingrar.. ska ta mig lite lektioner i fingerfärdighet av honnom känner jag..
Det borde finnas några bra övningar?
Buddha Rope?? Någon som funnit den iden bra?
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
gäst

Inlägg av gäst »

Spela snabbt är jätteviktigt att kunna. Att vissa hur tapper man är med sitt svärd på Estrad en fredageftermiddag är mycket viktigare än att kunna lira bra bas.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17239
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Johannes skrev:Spela snabbt är jätteviktigt att kunna. Att vissa hur tapper man är med sitt svärd på Estrad en fredageftermiddag är mycket viktigare än att kunna lira bra bas.
:lol: :lol: :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
gäst

Inlägg av gäst »

Bild
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Svarte_Jack skrev:Vill bara kunna hänga med min trummis dubbelpedal lite lättare.
Om han har en sån här är det ju lätt fixat.
http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.a ... id=5103849
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Johannes skrev:Spela snabbt är jätteviktigt att kunna. Att vissa hur tapper man är med sitt svärd på Estrad en fredageftermiddag är mycket viktigare än att kunna lira bra bas.
Ja men förlåt då.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Johannes är bara avundsjuk! :P
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Skriv svar