Sida 1 av 2

basmartin presenterar dagens övning

Postat: fre 22 maj 2009, 15:26
av basmartin
Ett F-dur arpeggio i två oktaver:

Kod: Markera allt

G|---------------------5--10--5-------------------||
D|-------------3--7---------------7--3------------||
A|---------3----------------------------3---------||
E|--1--5-----------------------------------5--1---||
    1  4   1   1  4    1   4  1   4  1  1  4  1    
Siffrorna under taben är fingersättningen, nr 1 är pekfingret. Blir ju ganska stora avstånd mellan vissa toner, försök inte att sträcka så långt utan flytta hela handen istället.

Frågor på detta?

Postat: fre 22 maj 2009, 15:31
av whatawaste
Oj...nån som har en shortscale till salu ? :roll:

Postat: fre 22 maj 2009, 15:33
av kmo
Hur stora händer måste man ha för att nå höga c till jättehöga f utan att flytta handen?? Mina korvfingrar når bara att ta ett j-t sunkigt sänkt f.. Svara gärna i cm!!

Postat: fre 22 maj 2009, 15:34
av anli
avigt att använda lillfingret när man glider upp på halsen. Brukar bara använda den när jag oktavhoppar till D eller G sträng.
Jag övar vidare.

Postat: fre 22 maj 2009, 15:35
av basmartin
kmo skrev:Hur stora händer måste man ha för att nå höga c till jättehöga f utan att flytta handen?? Mina korvfingrar når bara att ta ett j-t sunkigt sänkt f.. Svara gärna i cm!!
När du tar 10e bandet på G-strängen med lillfingret, flytta upp handen så att pekfingret ligger ovanför 7e bandet, annars pajar du handen.

Re: basmartin presenterar dagens övning

Postat: fre 22 maj 2009, 15:37
av basmartin
Variant nr 2 är att spela 7e bandet med ringfingret:

Kod: Markera allt

G|---------------------5--10--5-------------------||
D|-------------3--7---------------7--3------------||
A|---------3----------------------------3---------||
E|--1--5-----------------------------------5--1---||
    1  4   1   1  3    1   4  1   3  1  1  4  1    
Oftast så jag spelar arpeggiot.

Postat: fre 22 maj 2009, 15:39
av anli
Knepigt att ha kvar basballgreppet! Grr

Postat: fre 22 maj 2009, 15:40
av basmartin
anli skrev:Knepigt att ha kvar basballgreppet! Grr
Det går! Man får flytta handen lite mer bara. Baseballgreppet ska man inte överge så lätt.

Postat: fre 22 maj 2009, 15:44
av anli
Övar på en 8 strängad shortscale... går på ett ut typ :-D

Postat: fre 22 maj 2009, 15:53
av kmo
basmartin skrev:
kmo skrev:Hur stora händer måste man ha för att nå höga c till jättehöga f utan att flytta handen?? Mina korvfingrar når bara att ta ett j-t sunkigt sänkt f.. Svara gärna i cm!!
När du tar 10e bandet på G-strängen med lillfingret, flytta upp handen så att pekfingret ligger ovanför 7e bandet, annars pajar du handen.
Fortfarande intresserad av hur stor en sådan hand måste vara :hmm:
Återgår till kammaren och räknar lite..

Postat: fre 22 maj 2009, 15:55
av mackan
kmo skrev:
basmartin skrev:
kmo skrev:Hur stora händer måste man ha för att nå höga c till jättehöga f utan att flytta handen?? Mina korvfingrar når bara att ta ett j-t sunkigt sänkt f.. Svara gärna i cm!!
När du tar 10e bandet på G-strängen med lillfingret, flytta upp handen så att pekfingret ligger ovanför 7e bandet, annars pajar du handen.
Fortfarande intresserad av hur stor en sådan hand måste vara :hmm:
Återgår till kammaren och räknar lite..
Jag har en liten hand och klarar det om jag gör som basmartin skrev :) 7e till 10e är ju inte så farligt långt.

Postat: fre 22 maj 2009, 15:58
av kmo
Mest en urflippad tanke på en gigantisk hand från min sida.. Lite trött.....

Postat: fre 22 maj 2009, 15:59
av anli
Tjoho! Mitt livs första basövning!
Variant 2 var lite mer naturlig.

Postat: fre 22 maj 2009, 19:15
av adde_johansson
Min första övning på ett bra tag. Verkar vara perfekt att terrorisera resten av bandet med när vi ställer in ljudet före repet.

Postat: fre 22 maj 2009, 20:11
av Klopper
Lysande initiativ Martin.
Fortsätt! :clappy:

Postat: fre 22 maj 2009, 20:32
av Gäst
Bra övning.
Körde bara pek- och lillfinger, men hade iofs den akustiska att öva på (32").

Tyckte att den gav sig ganska kvickt. Kul mer sånt...

Re: basmartin presenterar dagens övning

Postat: fre 22 maj 2009, 20:53
av sixpanbass
basmartin skrev:Frågor på detta?
När du går från c till f på 3:e bandet, hoppar du då ner med pekfingret, eller "fäller" du ner det över D-strängen?

Re: basmartin presenterar dagens övning

Postat: lör 23 maj 2009, 00:46
av basmartin
six bass skrev:
basmartin skrev:Frågor på detta?
När du går från c till f på 3:e bandet, hoppar du då ner med pekfingret, eller "fäller" du ner det över D-strängen?
Jag "fäller" eller viker, som jag kallar det. Lägger barré över A och D-strängarna och släpper upp pekfingret på A-strängen efter att jag har spelat på den.

Postat: lör 23 maj 2009, 00:55
av basmartin
Roland skrev:Bra övning.
Körde bara pek- och lillfinger, men hade iofs den akustiska att öva på (32").

Tyckte att den gav sig ganska kvickt. Kul mer sånt...
Tack tack!

Vill man göra mer av denna övningen så är den självklara fortsättningen att göra samma sak över alla durackord. Man kan ju börja med att förflytta sig kromatiskt, dvs efter att man har gjort F-dur så förflyttar man upp ett band och kör F#-dur etc tills man kommer till den högsta tonen på basen.

Främsta målet med denna övningen är att kunna nå, eller täcka över en stor del av greppbrädan utan att göra allt för stora hopp. Att spela ett en-oktavsarpeggio är ju en ganska lätt match på en 4-strängad bas, men när det blir två oktaver så blir det plötsligt väldigt jobbigt, mycket jobbigare än på t ex gitarr eller piano.

Postat: lör 23 maj 2009, 01:14
av Gäst
basmartin skrev:
Roland skrev:Bra övning.
Körde bara pek- och lillfinger, men hade iofs den akustiska att öva på (32").

Tyckte att den gav sig ganska kvickt. Kul mer sånt...
Tack tack!

Vill man göra mer av denna övningen så är den självklara fortsättningen att göra samma sak över alla durackord. Man kan ju börja med att förflytta sig kromatiskt, dvs efter att man har gjort F-dur så förflyttar man upp ett band och kör F#-dur etc tills man kommer till den högsta tonen på basen.

Främsta målet med denna övningen är att kunna nå, eller täcka över en stor del av greppbrädan utan att göra allt för stora hopp. Att spela ett en-oktavsarpeggio är ju en ganska lätt match på en 4-strängad bas, men när det blir två oktaver så blir det plötsligt väldigt jobbigt, mycket jobbigare än på t ex gitarr eller piano.
Eftersom jag inte har någon teoretisk kunskap så blir det mesta mambo jambo för mig. Jag har lånat två böcker musikteori men har aldrig tid att läsa dem tyvärr. Hoppas kunna börja studera dem i sommar.
Därför var det lite trevligt med en "tabbad" övning med lite fingersättningsinformation. Så att man kan lära sig lite som glad amatör också.

Postat: lör 23 maj 2009, 01:26
av basmartin
Roland skrev:
basmartin skrev:
Roland skrev:Bra övning.
Körde bara pek- och lillfinger, men hade iofs den akustiska att öva på (32").

Tyckte att den gav sig ganska kvickt. Kul mer sånt...
Tack tack!

Vill man göra mer av denna övningen så är den självklara fortsättningen att göra samma sak över alla durackord. Man kan ju börja med att förflytta sig kromatiskt, dvs efter att man har gjort F-dur så förflyttar man upp ett band och kör F#-dur etc tills man kommer till den högsta tonen på basen.

Främsta målet med denna övningen är att kunna nå, eller täcka över en stor del av greppbrädan utan att göra allt för stora hopp. Att spela ett en-oktavsarpeggio är ju en ganska lätt match på en 4-strängad bas, men när det blir två oktaver så blir det plötsligt väldigt jobbigt, mycket jobbigare än på t ex gitarr eller piano.
Eftersom jag inte har någon teoretisk kunskap så blir det mesta mambo jambo för mig. Jag har lånat två böcker musikteori men har aldrig tid att läsa dem tyvärr. Hoppas kunna börja studera dem i sommar.
Därför var det lite trevligt med en "tabbad" övning med lite fingersättningsinformation. Så att man kan lära sig lite som glad amatör också.
En liten ordlista kanske är på sin plats då.

Arpeggio - Brutet ackord, dvs man spelar ackordstonerna en efter en istället för samtidigt. I detta fallet så var det ett F-dur arpeggio. F-dur har tonerna F, A och C.

Kromatiskt: Den västerländska indelningen av en oktav har 12 toner. Dessa bildar den sk kromatiska skalan. En kromatisk rörelse innebär att man förflyttar sig inom den kromatiska skalan.

Postat: lör 23 maj 2009, 01:31
av gäst
Den tackar vi för!

Postat: lör 23 maj 2009, 01:39
av kanifflesmannen
Kul med sånt här!
Så får vi amatörer en inblick i hur proffsen övar. :wink:

Postat: lör 23 maj 2009, 01:44
av Klopper
basmartin skrev: Arpeggio - Brutet ackord, dvs man spelar ackordstonerna en efter en istället för samtidigt. I detta fallet så var det ett F-dur arpeggio. F-dur har tonerna F, A och C.
Här åkte jag rakt ut i atlanten.
Kromatisk klipper jag, men arpeggio?
Är arpeggio = brutet ackord i detta fallet tre toner?
Har inte ett F-dur fler toner än F, A, C?
Eller är det dessa toner som "gör" ett F-dur och ev. övriga toner "bara" är vacker utfyllnad?
Ber om ursäkt för en dum fråga, men då teori inte är och har aldrig varit min starka sida så tar jag mig friheten.

Postat: lör 23 maj 2009, 02:15
av kanifflesmannen
I arppegiot är det F A C F A C F - tre toner.