Sida 1 av 2

Plektrum, upp eller ner

Postat: lör 05 sep 2009, 13:24
av pr33d
Okej... nya låtar i bandet kräver att jag lär mig spela plektrum. Fine.

När jag spelar vanliga 16delar så låter det bra och jag får som rätt "betoning" i anslaget. Men om det då kommer någon del av låten som kräver att jag typ byter sträng eller något sånt så att första tillslaget måste ske med ett up-stroke. Då låter "pumpet" bakvänt. Som, att betoningen kommer fel.

Hur gör ni? Spelar det någon roll för er, vilket tillslag som kommer först? Ska jag försöka hinna med två downstrokes för att få det att låta bra?

Det kanske abra är jag som har det här problemet? :P

Tex. Låt säga att jag spelar en vanlig skala som sträcker sig över 3 strängar. Jag spelar 4 tillslag på varje ton. Neråt är det piece of cake då tillslaget alltid blir neråt på nästa sträng. Men uppåt, (tex från g till d sträng) så känns det som att jag borde slå an d strängen med plektrumet i en uppåtrörelse. Men då kommer jag tillbaka till det där omvända skiten igen.

bullen... hjälp.

Postat: lör 05 sep 2009, 14:11
av Janne
Om du börjar med uppslag när du går från g till d-strängen så gör du ju två uppslag i rad. Öva långsamt på att hela tiden spela varannan ned/upp så löser det sig.

Postat: lör 05 sep 2009, 14:15
av subkontra
Enligt mitt tycke bör du öva så du får anslaget att låta lika oavsett om du spelar up- eller down stroke. Anslag och tonbildning är ju tyvärr något eftersatt bland oss basister. Även när det gäller fingerspel.

Postat: sön 06 sep 2009, 10:04
av Noelredding
Spela så hårt du kan så hör du inte skillnad.

Postat: sön 06 sep 2009, 10:55
av blackparkas
Noelredding skrev:Spela så hårt du kan så hör du inte skillnad.

+1



Tänk inte så mycket, bara lira.
Eller så lyssnar du på Janne som har lite vettiga saker att säga... :D


Ska testa på repet idag och se hur jag gör, men jag kör nog hur som helst misstänker jag...
Alltså förmodligen varannat up/ner oberoende på vilka strängar eller toner eller dylikt.
Förutsatt att inte låten kräver enbart upp eller ner.

Re: Plektrum, upp eller ner

Postat: sön 06 sep 2009, 13:06
av Hatt_Johan
Spela så mkt downs du bara kan! Sånt märks i studiosammanhang.

Re: Plektrum, upp eller ner

Postat: sön 06 sep 2009, 21:41
av Noelredding
Hatt_Johan skrev:Spela så mkt downs du bara kan! Sånt märks i studiosammanhang.
Tycker inte det hörs så särskilt mycket? På vår demo hör jag ingen skillnad på när jag kör ner/upp eller bara ner. Fast iofs så döljs ju basen under en fet gitarrmatta.

Re: Plektrum, upp eller ner

Postat: mån 07 sep 2009, 00:15
av Hatt_Johan
Noelredding skrev:
Hatt_Johan skrev:Spela så mkt downs du bara kan! Sånt märks i studiosammanhang.
Tycker inte det hörs så särskilt mycket? På vår demo hör jag ingen skillnad på när jag kör ner/upp eller bara ner. Fast iofs så döljs ju basen under en fet gitarrmatta.
GÖMMER NI BASEN!?! :O

De var vår producent som tjatade om det. Jag föredrar att spela upp ner hela tiden, men tydligen så försvinner attacken i upparna lite så det låter som man bara kör 4edelar om man kör 8onderlar osv, när man lägger på gitarrerna. Detta kanske är ett fenomen som jag bara blivit utsatt för :oops:

Om man ändå ska börja med plektrum så kan man ju öva mkt down för att få upp en bra fart i handen ;).

Fast det här svarar ju inte på hans fråga :oops:. Börja me downs ;);P

Postat: mån 07 sep 2009, 12:46
av pr33d
Tack för svaren. Jag ska ta in era förslag och se om det blir någon bättring. Oftast löser det sig efter att man nött några timmar, och sen vet man inte var man gjort.

Re: Plektrum, upp eller ner

Postat: tis 08 sep 2009, 19:52
av Noelredding
Hatt_Johan skrev:
Noelredding skrev:
Hatt_Johan skrev:Spela så mkt downs du bara kan! Sånt märks i studiosammanhang.
Tycker inte det hörs så särskilt mycket? På vår demo hör jag ingen skillnad på när jag kör ner/upp eller bara ner. Fast iofs så döljs ju basen under en fet gitarrmatta.
GÖMMER NI BASEN!?! :O

De var vår producent som tjatade om det. Jag föredrar att spela upp ner hela tiden, men tydligen så försvinner attacken i upparna lite så det låter som man bara kör 4edelar om man kör 8onderlar osv, när man lägger på gitarrerna. Detta kanske är ett fenomen som jag bara blivit utsatt för :oops:

Om man ändå ska börja med plektrum så kan man ju öva mkt down för att få upp en bra fart i handen ;).

Fast det här svarar ju inte på hans fråga :oops:. Börja me downs ;);P
Ja jo det är mycket möjligt! Men som sagt, om det är ett tempo där det känns bra att bara köra neråt så är det ju klart mycket bättre.

Postat: tis 08 sep 2009, 22:01
av b_luthman
Det handlar nog mest om träning, när det är snabbare än 8delar så spelar jag upp och ner. Jag tror att jag lyckats utveckla någon teknik som gör att det låter i princip likadant. Funkar för mig, men jag har ju spelat med plektrum sen tidernas begynnelse.

Men träna på att pumpa 8delar med upp och ner så får du in det tror jag.

Postat: tis 13 okt 2009, 14:45
av Hånken
Som sagt se här istället och vad jag har skrivit:

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=26428

P g a - eller tack vare - gravitationen är det alltid "gratis" att spela neråt med downstroke. Men om man alltid tränar strikt ALTERNATE picking, varannan upp och varannan ner, och till sist inte bryr sig om man börjar med en upstroke, så klarar man av desto mer, och behöver aldrig mer tänka på det, än mindre ställa frågan här någonsin i fortsättningen.

Det tar ungefär 2/3 delar så mycket tid att öva in alternate med plektrum, som med "economy" eller "ergonomic" picking. Dvs mycket mer än dubbla tiden, men en vacker dag kan du hoppa över strängar, och backa tillbaks, och spela mer obehindrat, och du kan dessutom BETONA på uppslaget (upstroke). Man kan spela mer artikulerat, och alla fraser och gångar, blir en piece of cake att lösa, av den enkla anledningen att man slipper tänka.

Eftersom man troligen spenderat 80 procent av sitt liv med downstroke, så öva med upstrokes så de blir lika starka. En annan fördel med att slippa tänka och köra BARA downstrokes så fort det går fort, att man tenderar att få mindre kramp i plektrumhanden. Att hela tiden mata ovanifrån - downstroke - är rätt så mycket energislöseri, och får din plektrumhand att krampa mycket tidigare. (Dvs Mjölksyra etc).

Ett sätt att få lika attack i downstroke som upstroke är att ligga ner å spela (!) så att gravitationen inte påverkar din plektrumriktning. Dvs gravitationen påverkar upstrokes lika lite/mycket som downstrokes.

Postat: mån 19 okt 2009, 15:30
av Jeff
Som tidigare nämndes så kör jag alternate picking spelar ingen roll hur fort låten går. Prova det efter ett tag så märker du inte att du alternate pickar. Tycker man får bättre sväng då istället för att köra enbart down eller up strokes

Postat: mån 19 okt 2009, 15:37
av Jeff
Ett bra sätt att träna på är att alternate picka trioler


Tab: :D

G:---------------------------
D:---------7-----7------7---
A:----5-5---5-5----5-5-----
E:----------------------------

Hoppas du fattar lite svårt att förklara :P

Postat: mån 19 okt 2009, 15:55
av mackan
Det där med att gravitationen påverkar plektrumriktningen har jag lite svårt att förstå. Det handlar om så små rörelser och jag märker då ingen skillnad om jag står upp eller ligger ner och spelar.

Postat: tis 20 okt 2009, 13:01
av Hånken
mackan skrev:Det där med att gravitationen påverkar plektrumriktningen har jag lite svårt att förstå. Det handlar om så små rörelser och jag märker då ingen skillnad om jag står upp eller ligger ner och spelar.
Mja, det har jag faktiskt sett och märkt hos vissa elever jag har haft.
När det "krampar till" i picking handen, så förvinner värken när de lägger sig ner, eftersom musklerna som krävs för att hålla handen uppe verkar nu åt ett annat håll. Dvs "neråt inåt". Det är dock subtilt och fint, men handen koncentrerar sig då på att hålla sig ovanför alla strängarna med gravitiationen riktat ifrån handflatan och neråt. Dvs rörelsen med plektrum i olika riktning påverkas mer lika av gravitationen som tvingar handleden neråt inåt mot baskroppen/strängarna. Man kan använda sig av gravitationen. Se t ex gitarristen Pete Townsens väderkvarns-vevande. Han har nog rätt så mycket nytta av gravitationen för att få fart på rotationen i pickingen. Nu var det lite väl extremt exempel men ändå.

Alltså, det är inte så att jag kräver att man skall ligga ner och spela alltid, herregud, hur skulle det se ut hos alla SHOEGAZER band därute? :wink:

Bara en liten grej, övningstips, för att aktivera ANDRA muskler i händerna, för att hålla handen uppe. Gör man för mycket av det, blir det till sist andra muskler som tröttas ut, och så vidare. Variation är bäst.

Postat: tis 20 okt 2009, 13:03
av Hånken
Förresten är det någon av er picker som har lyckats öva upp SAMMA styrka i upstroke som vid downstrokes hela tiden?

Postat: tis 20 okt 2009, 13:51
av Jeff
Hånken skrev:Förresten är det någon av er picker som har lyckats öva upp SAMMA styrka i upstroke som vid downstrokes hela tiden?
Ja? :D

Postat: tor 22 okt 2009, 16:06
av Hånken
Skepp87 skrev:
Hånken skrev:Förresten är det någon av er picker som har lyckats öva upp SAMMA styrka i upstroke som vid downstrokes hela tiden?
Ja? :D
Var det en fråga eller?
Isåfall bra. mer än bra. Kanon! Trummissar som kör dubbla kaggar får aldrig samma stuns i vänstran som högran, hur mycket de än övar, micklar och fuskar. De använder samples och triggers och sånt. Det är i alla falla väldigt ovanligt bland gitarrister och basister och jag kämpar fortfarande med att få samma betoning på upstrokes. Däremot, har man på kompressorn är det ingen annan än jag själv som märker något ... :wink:

Postat: tor 22 okt 2009, 18:45
av Laser-Bas
(Jag kämpar jättemycket med det :oops:

Vad skönt att jag inte är ensam :oops: )

Postat: lör 24 okt 2009, 18:07
av MatsD
Jag lirar inte bas med plektrum men däremot gitarr och även om strikt alternate picking är bra att kunna så är det inget man ska följa strikt, ibland kräver vissa saker att man kör upstrokes och ibland att man kör downstrokes. Att kunna frångå ett mekaniskt alternate picking för att få till det uttryck man är ute efter är minst lika viktigt som att lära sig alternate picking. En riktigt rå rockbasgång på en vers kanske låter bäst om man drämmer iväg alla toner med bara downstrokes och sen kanske det kommer nån lite snabbare figur i sticket där man får växla till alternate picking för att hinna med och få flyt.

Det är lite samma även om man spelar bas med fingrarna tycker jag. Jag använder ibland bara pekfingret när jag vill ha ett visst eftertryck i tonen och sen släpper jag in långfingret och alternerar strikt när det ska vara ett jämnare och lite snabbare flyt på tonerna.

Det är väl bara om du ska lära dig spela i den här farten som du behöver bekymra dig om att verkligen öva in ett alternerande spel

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=5omFFeLEXFE[/youtube]

/Mats D

Postat: sön 25 okt 2009, 13:27
av Hånken
Ja ja, själva strumming effekten dvs att bara dra plektrumet över alla strängarna som vid gitarrackordspel på gitarr kan man ju näppeligen klara med alternate picking. Har fortfarande aldrig hört/sett någon klara av alternate picking med strumming, vilket är en variant på sweep picking, om man skall hård-dra det. Dvs alla strängarna som man skall ta ligger i samma rikting som plektrumets rikting, dvs antingen bara neråt eller bara uppåt. Billy Sheehan kör ju utan plektrum, så det är ju inte alternate picking med plektrum, som vi diskuterar här ju. Men det är ett gitarrsolo på bas i stort sett.

Men det jag ville komma fram till är om man övar med alternate picking och får upp den tekniken, behöver man inte lägga ner tid på "sweep" picking. Den kommer av sig själv. Och det är bas jag pratar om här. På gitarr, med ackord och arpeggios är det kanske lite annorlunda. Jag tycker ändå att om man helt plötsligt måste - av en eller anledning - spela något som någon annan har skrivit som inte lämpar sig för normal fingersättning på bas (dvs icke bassist-iskt ...) där tonerna hoppar lite väl udda, så är man MER hjälpt av att ha tränat in alternate picking, och det man skall spela brukar man kunna fixa LÄTTARE med alternate, än sweep picking. Folk är så bundna - speciellt när man kommer upp i hastighet - att all toner skall nödvändigtivs ligga på intilliggande strängar och gärna inom de 4-5 band som ligger i närheten av där fingrarna hamnar. Om man nu tvunget spelar toner och strängar som hoppar över varandra med stora intervaller är det ju fortfarande inget som slår att använda fingrarna. Man kan spela en hög ton på g-strängen på långt över tolftebandet, för att sedan direkt efter följa upp med låga f- på e-strängen, man kan ha ringfingret på g-strängen och tummen på e-strängen, eller vad som helst. Och de behöver man knappt öva upp hastigheten på. Mycket svårare med plektrum, vare sig det gäller alternate eller sweep (med sweep går det ju inte alls faktiskt).

För övrigt har jag svårt för att någon "tar över" begreppet alternate picking, och vill ha alternate till att när man byter med fingrarna stället, och alternerar mellan dem. Det är plektrumteknikens alternate vi diskuterar nu. Förvirra inte folk nu.

Postat: mån 26 okt 2009, 08:25
av mackan
Sweep-picking är sweep-picking, oavsett om man använder tekniken på bas eller gitarr. Sen ser jag alternate-picking som en grundteknik och sweep-picking som en soloteknik, det går inte att jämföra dem då de används på helt olika sätt.

Postat: mån 26 okt 2009, 09:14
av SnorLars
Skepp87 skrev:alternate picka trioler
Svenska? ;-)

Köra Staten och Kapitalet med downstrokes bara så lär man sig snabbt. :D
Upstrokes är för reggea och jazz. :P

Postat: mån 26 okt 2009, 09:15
av Hånken
Kostigt, alla andra instanser på nätet, jämför mellan de två. Speciellt fördelar och nackdelar med bägge. Isåfall är de jämförbara annars skulle man inte kunna plocka fram fördelar/nackdelar med dem. Då har du mycket jobb att blogga och "posta" i andra forum om du nu tvunget skall påpeka för alla andra att de inte är jämförbart.

För övrigt är inte sweep picking bara en soloteknik. Den kan användas till arpeggios (brutna ackord) eller strumming, också, vilket är en variant på sweep. Fingrarna rular fetast på bas. Då kan man skippa snacket om sweep picking eller inte.