Veckans övning!
- FreCKo
- Medlem++
Veckans övning!
Jag ska erkänna, jag har halkat efter lite med basövandet, övar MEST när jag repar (vilket iofs är tre gånger i veckan) och lite uppvärmning inför gig, men jag sätter mig aldrig och övar riktigt ordentligt typ varenda kväll. Känner att jag hamnat lite på en platå med mitt spelande.
SÅ! Min plan nu är att varje vecka göra en liten övning, ha något nytt jag ska lära mig. Jag kommer inte sätta mig och öva funk-slapp a la Marcus Miller för det känner jag inte riktigt för, men kanske ha 2-3 låtar som jag ska lära mig per vecka, och försöka hitta olika sätt att komma runt det här på.
Nu behöver jag lite pratabas-hjälp. Vad ska övningarna bestå av? Vad ska jag välja för låtar? Jag tänkte blanda friskt mellan gammalt och nytt och olika musikstilar, så om jag en vecka lär mig en beatles-låt, en Mötley Crue och en Meshuggah... Det är oviktigt! Det ska vara saker som pressar en att verkligen behöva öva, och förhoppningen är att varje vecka ha tre låtar jag kan lära mig som jag sen kan gå tillbaka till.
Kom igen nu! Tips och idéer! Sidor med övningar man kan lära sig? Skalor? Det här ska gå att klämma in på kvällen med jobb, två band och flickvän.
SÅ! Min plan nu är att varje vecka göra en liten övning, ha något nytt jag ska lära mig. Jag kommer inte sätta mig och öva funk-slapp a la Marcus Miller för det känner jag inte riktigt för, men kanske ha 2-3 låtar som jag ska lära mig per vecka, och försöka hitta olika sätt att komma runt det här på.
Nu behöver jag lite pratabas-hjälp. Vad ska övningarna bestå av? Vad ska jag välja för låtar? Jag tänkte blanda friskt mellan gammalt och nytt och olika musikstilar, så om jag en vecka lär mig en beatles-låt, en Mötley Crue och en Meshuggah... Det är oviktigt! Det ska vara saker som pressar en att verkligen behöva öva, och förhoppningen är att varje vecka ha tre låtar jag kan lära mig som jag sen kan gå tillbaka till.
Kom igen nu! Tips och idéer! Sidor med övningar man kan lära sig? Skalor? Det här ska gå att klämma in på kvällen med jobb, två band och flickvän.
- funkys**t
- Medlem++
- Kontakt:
Vad är ditt mål? Den frågan ska du ställa dig allra först.
Jag tror att om man övar utan att veta varför och till vilket syfte tröttnar man väldigt snabbt.
Skulle ditt mål vara att bli en bättre musiker och bredda ditt kunnande, ja då kanske det ingår att öva slapp och lära dig en miljard låtar.
När du vet vad du har för mål, då är det också lättare att ta reda på vad du ska öva på.
Så... Vad är ditt mål?
Jag tror att om man övar utan att veta varför och till vilket syfte tröttnar man väldigt snabbt.
Skulle ditt mål vara att bli en bättre musiker och bredda ditt kunnande, ja då kanske det ingår att öva slapp och lära dig en miljard låtar.
När du vet vad du har för mål, då är det också lättare att ta reda på vad du ska öva på.
Så... Vad är ditt mål?

"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
- FreCKo
- Medlem++
- FreCKo
- Medlem++
- Funkfingers
- Medlem+
Jag tycker det låter som en alldeles utmärkt idè att ta ut basliret på låtar som du gillar.
Det brukar ge de bästa förutsättningar för att bli bättre på ens instrument.
På så sätt så skapar du rätt förutsättningar för att utöka din vokabulär på ditt instrument.
Skalövningar är väl bra.Jag tycker det räcker med att köra dur,moll,och penta skalan i olika positioner för att lära sig var man har tonerna på halsen.
Ur durskalan tar du de modus du gillar och känner på dem lite.Alltså dorisk,frygisk etc.
Men framförallt lira de låtar du gillar.Plocka ut basliret på dessa låtar och kombinera det med de ovanstående skalövningarna för den teoretiska förståelsen för skalor och ackord.
Det brukar ge de bästa förutsättningar för att bli bättre på ens instrument.
På så sätt så skapar du rätt förutsättningar för att utöka din vokabulär på ditt instrument.
Skalövningar är väl bra.Jag tycker det räcker med att köra dur,moll,och penta skalan i olika positioner för att lära sig var man har tonerna på halsen.
Ur durskalan tar du de modus du gillar och känner på dem lite.Alltså dorisk,frygisk etc.
Men framförallt lira de låtar du gillar.Plocka ut basliret på dessa låtar och kombinera det med de ovanstående skalövningarna för den teoretiska förståelsen för skalor och ackord.
G-strings are for strippers!
Det här är jag:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=27347
The Gunners Dream live!
http://www.youtube.com/watch?v=Pw61SHwX1mA
http://www.youtube.com/watch?v=K6eUq7qg ... re=related
Det här är jag:
The Gunners Dream live!
- Funkfingers
- Medlem+
Jag trodde det bara var trummisarna som fick alla brudarna... 

G-strings are for strippers!
Det här är jag:
The Gunners Dream live!
Det här är jag:
The Gunners Dream live!
- funkys**t
- Medlem++
- Kontakt:
Har du haft någon lärare? Om inte så passa på. Det kostar nog en del, men det är en investering som helt klart är värd pengarna.
Jag har för mig att Ale annonserade efter lite undervisning. Hör med honom!
Förståelse och att veta vad man spelar har ju mycket med teori och skalor att göra. Jag tror att om du börjar med det så kommer resten naturligt. Mycket av gammal motown (läs James Jamerson) är vädigt mycket inom tonarten, men också en del teori som har med basens funktion att göra, som t ex kromatisk approach...
Teknik är något som Ale säkert kan dela med sig av...
Ska du ha brudar så är det åttondelar som gäller...
Jag har för mig att Ale annonserade efter lite undervisning. Hör med honom!
Förståelse och att veta vad man spelar har ju mycket med teori och skalor att göra. Jag tror att om du börjar med det så kommer resten naturligt. Mycket av gammal motown (läs James Jamerson) är vädigt mycket inom tonarten, men också en del teori som har med basens funktion att göra, som t ex kromatisk approach...

Teknik är något som Ale säkert kan dela med sig av...

Ska du ha brudar så är det åttondelar som gäller...

"Oh my god it's the funkys**t!"
- Doningen
- Medlem+
- JonnyTrobro
- Medlem+
- Will
- Medlem++
Fan precis som mig dåFreCKo skrev:Mitt mål är:
Att ha en större förståelse för basen
Att "veta" vad det är man spelar
Att kunna hänga med snabbare
Att inte bara pumpa åttondelar
Att kunna jamma loss ordentligt
Att ha en bra spelteknik
Att komma på bra och spännande basgångar på nya låtar
Att kunna få jävligt snygga brudar.

:Bevakar tråden:
Gibson Thunderbird IV
-
- Medlem
Samma här, bra initiativ Freckmeister!Will skrev:Fan precis som mig dåFreCKo skrev:Mitt mål är:
Att ha en större förståelse för basen
Att "veta" vad det är man spelar
Att kunna hänga med snabbare
Att inte bara pumpa åttondelar
Att kunna jamma loss ordentligt
Att ha en bra spelteknik
Att komma på bra och spännande basgångar på nya låtar
Att kunna få jävligt snygga brudar.
:Bevakar tråden:
- Tarzan08
- Medlem++
- Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi
Utan att komma med någon särskild övning sådär som Frecko och Ni andra verkar törsta efter så har jag ett hyggligt tips.
Lira massor!
Spela ihop med plattor, utan plattor, spela in, spela upp.
När jag "övade" förut så betydde det att jag helt enkelt tog upp basen och spelade något. Nästan alltid spelade jag något jag redan kunde=repa.
Bättre i så fall att ägna tiden åt att spela sånt man INTE kan!
Eller för all del, fingersättningar, sextondelar med tre fingrar, arpeggion,
Om man ska likna sitt basövande vid träningspass så kan man kanske köra:
Måndag= skalor i 30 minuter (till klick/metronom)
Tisdag = notläsning 30 minuter (till klick/metronom)
Onsdag = högerhandsfokus...plektrum, tumme, trefinger (till klick/metronom)
Torsdag= skalor 15 minuter+noter 15 minuter (till klick/metronom)
Fredag = gig
Lördag = gig
Söndag = vapenvård + vila
Är man konsekvent i sitt tänk och plussar på med att spela till plattor...gärna en bit från vad som tycks normalt för att bredda sin egna riffbank så är jag övertygad om att man blir en bättre basist vilket ger fler gig vilket ger bättre betalt vilket ger brudar...
så.....jäkla...enkelt...
Lira massor!
Spela ihop med plattor, utan plattor, spela in, spela upp.
När jag "övade" förut så betydde det att jag helt enkelt tog upp basen och spelade något. Nästan alltid spelade jag något jag redan kunde=repa.
Bättre i så fall att ägna tiden åt att spela sånt man INTE kan!
Eller för all del, fingersättningar, sextondelar med tre fingrar, arpeggion,
Om man ska likna sitt basövande vid träningspass så kan man kanske köra:
Måndag= skalor i 30 minuter (till klick/metronom)
Tisdag = notläsning 30 minuter (till klick/metronom)
Onsdag = högerhandsfokus...plektrum, tumme, trefinger (till klick/metronom)
Torsdag= skalor 15 minuter+noter 15 minuter (till klick/metronom)
Fredag = gig
Lördag = gig
Söndag = vapenvård + vila
Är man konsekvent i sitt tänk och plussar på med att spela till plattor...gärna en bit från vad som tycks normalt för att bredda sin egna riffbank så är jag övertygad om att man blir en bättre basist vilket ger fler gig vilket ger bättre betalt vilket ger brudar...
så.....jäkla...enkelt...
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
{fyra strängar}
- FreCKo
- Medlem++
Fan tarzan, du har inte helt fel! Att DELA upp istället för att sitta 2h/dag... Har ju sysslat mycket med styrketräning förut och då delade man ju upp övningarna per muskelgrupp, varför inte göra samma sak på bas-spelet!
Dock giggar jag inte 2ggr/vecka, men jag ska hitta ett bra upplägg och presentera det imorgon, sen får folk komma med input gällande det, och om någon är sugen på att följa samma schema som mig så gör det, så kan vi hålla varandra uppdaterade i den här tråden.
Dock giggar jag inte 2ggr/vecka, men jag ska hitta ett bra upplägg och presentera det imorgon, sen får folk komma med input gällande det, och om någon är sugen på att följa samma schema som mig så gör det, så kan vi hålla varandra uppdaterade i den här tråden.
- FreCKo
- Medlem++
- Tarzan08
- Medlem++
- Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi
Det viktigaste är ju att skilja på att öva, att repa och att bara jamma.
Alla tre är viktiga, men för basisten är det viktigt att veta hur man ska prioritera tiden.
Säg att man spelar 60 minuter om dan.
För egen del kan jag säga att jag trodde att jag gjorde rätt när jag spelade mina invanda riff och räkor i en timme. Eventuellt till något klick och jobbade upp en imponerande fart. Plötsligt skulle jag spela i dur, eller baktakt, eller vad som nu kapellmäster hittade på. Då var man ju rökt...
Basister har visst inte så många mollpenta-shower under en spelning, har jag märkt. Hehehe
Såhär gjorde jag och gör väl fortfarande, när jag inte bara slöspelar mina trötta funkriff.
Värm upp i fem minuter...stretcha lederna och skaka ner blod i fingrarna
Kör hårt i 45-60 minuter MEN GLÖM INTE PAUSER!!!!
vila en minut per tio minuter.
Spela alltid till klick eller trummaskin. Lägg tempot så fort du klarar av utan slarv eller otydliga toner. blir det blubbeliblubb så sänk med några BPM.
Men det är också vansinnigt viktigt att spela ihop till skivor och låtar. Jag satt under gymnasietiden och försökte hänga med Jaco i hans "modern bass" (inspelad 1985 har jag för mig)
Alla tre är viktiga, men för basisten är det viktigt att veta hur man ska prioritera tiden.
Säg att man spelar 60 minuter om dan.
För egen del kan jag säga att jag trodde att jag gjorde rätt när jag spelade mina invanda riff och räkor i en timme. Eventuellt till något klick och jobbade upp en imponerande fart. Plötsligt skulle jag spela i dur, eller baktakt, eller vad som nu kapellmäster hittade på. Då var man ju rökt...
Basister har visst inte så många mollpenta-shower under en spelning, har jag märkt. Hehehe
Såhär gjorde jag och gör väl fortfarande, när jag inte bara slöspelar mina trötta funkriff.
Värm upp i fem minuter...stretcha lederna och skaka ner blod i fingrarna
Kör hårt i 45-60 minuter MEN GLÖM INTE PAUSER!!!!
vila en minut per tio minuter.
Spela alltid till klick eller trummaskin. Lägg tempot så fort du klarar av utan slarv eller otydliga toner. blir det blubbeliblubb så sänk med några BPM.
Men det är också vansinnigt viktigt att spela ihop till skivor och låtar. Jag satt under gymnasietiden och försökte hänga med Jaco i hans "modern bass" (inspelad 1985 har jag för mig)
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
{fyra strängar}
- Tarzan08
- Medlem++
det gör jag också rätt ofta. Visst är det en utmärkt gehörsövning, Om man lyssnar på t.ex. ROCKKLASSIKER så får man ju dessutom öva sig på att hålla basen stämd. Ett 440-A är visst både 438 och 442 ibland, beroende på vem som spelas just för stunden.daionsavage skrev:Om det är en övning vet jag inte, men det är gehörsträning åtminstonde: Jag sätter på radion ibland, och försöker spela med till låtarna som kommer ur den. -Instant bandstand, typ...
testa att spela med hela POWERAGE-plattan så förstår du. man är nere på Ab innan plattan är slut.
Men jag spelar hellre med CD om jag ska vara ärlig. Skönt att "vara beredd" på vilka låtar som kommer, så att säga.
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
{fyra strängar}
- FreCKo
- Medlem++
Har haft obscent mycket att göra och vart väldigt lat, kom på den här tråden nu ikväll efter att ha sett en instruktionsvideo med billy sheehan och kommit på att jag FAN ska bli shredder! Eller iaf stabil basist. Håller på att försöka få ihop ett bra "schema" typ för hur jag ska öva.Tarzan08 skrev:Hur går det med övningarna freckster?
Fick du till nåt?
-
- Nykomling
kollade lite snabbt igenom din blogg och gillade den skarpt. har varit riktigt pissdålig på det där med skalor osv. skönt med schyssta inspelningar med bra kvalitet. Skönt att få tänka om liteBASBLOGGEN.se skrev:[reklam]
Finns ju lite lektioner på min sida... en del har sagt att de är bra, andra att jag är helt dum i huvudet och en j*vla idiot...![]()
Kanske kan vara nått för att få lite ideér....
[/reklam]

- FreCKo
- Medlem++
BUMP!
Nu är jag på en sån där platå igen, så nu tänkte jag kicka igång veckans tre låtar.
SÅ! Jag behöver tips på tre låtar (gärna med medföljande tablatur på internet om det går, jag är faktiskt inte bra alls på att plocka ut basgångar om den inte är solad...). Jag tänkte en "klassisk" poplåt (tänk beatles och den stilen), en rocklåt (valfri här) och en... Ja, fan vet!
Kom med tips! Det är redan tisdag så jag ligger efter
Nu är jag på en sån där platå igen, så nu tänkte jag kicka igång veckans tre låtar.
SÅ! Jag behöver tips på tre låtar (gärna med medföljande tablatur på internet om det går, jag är faktiskt inte bra alls på att plocka ut basgångar om den inte är solad...). Jag tänkte en "klassisk" poplåt (tänk beatles och den stilen), en rocklåt (valfri här) och en... Ja, fan vet!
Kom med tips! Det är redan tisdag så jag ligger efter