Sida 1 av 2

Walking bass för jazz

Postat: tor 29 okt 2009, 18:28
av Dan the Man
Kan nån ge exempel på standard jazz-basgångar? Fastnar lätt i vanliga rockbasgångar och skulle vilja lära mig några varianter som drar mer åt jazz.

Postat: tor 29 okt 2009, 18:40
av inber
Här är ett par tips:

Blues med Wes Montgomery (långsamt och lätt!)
http://open.spotify.com/track/1WkN83begIMqEXbkdjj5Z3

Four Brothers med Manhattan Transfer (fan vad det svänger, men det går ganska fort om man ska lira tajt!)
http://open.spotify.com/track/2CajxlFzkABVDNkqx5xqcY

Postat: tor 29 okt 2009, 21:48
av Bonehead
Jamma loss till tonerna av klassiska gubbjazz tvåfemettor.

Postat: tor 29 okt 2009, 22:02
av Mr Praline
Route 66.

Postat: tor 29 okt 2009, 22:27
av Autodidakt
Säger bara:

Tom Waits – Diamonds On My Windshield: http://open.spotify.com/track/5WxNGlnUPt7GZaq36xRtg5

Sen lär dig lite musikteori om om kyrkotonartenas skalor på det (som jag själv sliter med för tillfället) så kan man göra såna här basgångar enkelt till alla låtar :D

Postat: fre 30 okt 2009, 00:00
av inber
Gillade inte alls den där Tom Waits-basisten. Tycker han spelade ganska... ]illa och haltade runt i tonarten som en spysjuk höna. Och falskt var det också. Så j-a svårt är det väl inte att pricka rätt ton om man är studiobasist? Eller? Skitdåligt. eh... mindre bra.

Här är några ytterligare klassiker, som gör mig betydligt gladare:

That Cat Is High med Manhattan Transfer:
http://open.spotify.com/track/0jG7wghwoZesDPgPQkQoR4

Count Basie & Frank Sinatra, Fly Me To The Moon:
http://open.spotify.com/track/44RzbVLHwjZ1u11zdFnEwU

Postat: fre 30 okt 2009, 00:14
av Autodidakt
inber skrev:Gillade inte alls den där Tom Waits-basisten. Tycker han spelade ganska... ]illa och haltade runt i tonarten som en spysjuk höna. Och falskt var det också. Så j-a svårt är det väl inte att pricka rätt ton om man är studiobasist? Eller? Skitdåligt. eh... mindre bra.
Nej det är klart, är man inne på den musiken som du tipsar om så ger man nog inte så mkt för Tom Waits och sånt, I hear you. :o

Ett tips: lyssna inte på "the piano has been drinking" av samme Tom Waits.

Postat: fre 30 okt 2009, 06:13
av DoggyD
Visst fan är det lökigt baslir, men inte lika lökigt som på "Romeo is bleeding" förstås. Waits är ju känd för att röra sej med andraplansmusiker på sina plattor. Och Bones Howe är ingen bra producent heller. :poke: :roll:

Postat: fre 30 okt 2009, 08:49
av inber
Autodidakt skrev:
inber skrev:Gillade inte alls den där Tom Waits-basisten. Tycker han spelade ganska... ]illa och haltade runt i tonarten som en spysjuk höna. Och falskt var det också. Så j-a svårt är det väl inte att pricka rätt ton om man är studiobasist? Eller? Skitdåligt. eh... mindre bra.
Ett tips: lyssna inte på "the piano has been drinking" av samme Tom Waits.
Tack för tipset. Jag startar Spotify med en gång! :-)

Postat: fre 30 okt 2009, 10:52
av Autodidakt
Och det har aldrig slagit er att det är ett meningen? Jag tror inte Tom Waits vill att det ska låta musikhögskolejazz om hans musik direkt. 8) Sen vad som är "lökigt" eller inte kan ju diskuteras :lol:
DoggyD skrev:Visst fan är det lökigt baslir, men inte lika lökigt som på "Romeo is bleeding" förstås. Waits är ju känd för att röra sej med andraplansmusiker på sina plattor. Och Bones Howe är ingen bra producent heller. :poke: :roll:

Postat: fre 30 okt 2009, 11:08
av Svensson
Autodidakt skrev:Och det har aldrig slagit er att det är ett meningen? Jag tror inte Tom Waits vill att det ska låta musikhögskolejazz om hans musik direkt. 8) Sen vad som är "lökigt" eller inte kan ju diskuteras :lol:
DoggyD skrev:Visst fan är det lökigt baslir, men inte lika lökigt som på "Romeo is bleeding" förstås. Waits är ju känd för att röra sej med andraplansmusiker på sina plattor. Och Bones Howe är ingen bra producent heller. :poke: :roll:
Jag tror att DoggyD är ironisk, eller?

Postat: fre 30 okt 2009, 20:29
av DoggyD
Svensson skrev:
Autodidakt skrev:Och det har aldrig slagit er att det är ett meningen? Jag tror inte Tom Waits vill att det ska låta musikhögskolejazz om hans musik direkt. 8) Sen vad som är "lökigt" eller inte kan ju diskuteras :lol:
DoggyD skrev:Visst fan är det lökigt baslir, men inte lika lökigt som på "Romeo is bleeding" förstås. Waits är ju känd för att röra sej med andraplansmusiker på sina plattor. Och Bones Howe är ingen bra producent heller. :poke: :roll:
Jag tror att DoggyD är ironisk, eller?
And the boy wins a cigar. :clappy:

Postat: mån 21 dec 2009, 14:57
av MatsD
Den absolut vanligaste standardvampen för uptempo jazz med walking bass är rhythm changes efter Gershwins I got Rhythm. Vill man lira walking jazzbas så är det den vampen man ska kunna om man bara ska kunna en.

Här har du en genomgång där det iofs går undan med förklaringarna och även stoppas in en del överkurs i form av chord sunstitutions men titta och lyssna och plocka upp det du kan och leta på nätet efter mer grundläggande förklaringar av rhythm changes för nybörjare och noterade walking lines.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=693zGPGhpjc[/youtube]

Om detta känns för avancerat (det är det för mig) så börja med att lira walking jazz/swing blues, börja med en vanlig 12:a som bara innehåller de tre grundackorden I, IV och V och fortsätt sedan med jazzbluestolvor med fler acckord instoppade. Du lirar hela tiden "över ackorden", dvs byter skala för varje ackord Utgå gärna från ackordarpeggion I, III, V, VII och bind ihop dem med kromatiska mellantoner och spela inte bara tonerna mekaniskt i ordning utan hitta på en massa intervallhopp som gör gångarna intressantare och mer musikaliska.

Här ett exempel på detta som börjar med lite förklaringar och exempel och avslutas med ett par bluesvändor (vid ca 2:40)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=pg0kVKA-JTo[/youtube]

Nu låter det ju alltid mer jazz om man lirar ståbas men det går förstås lika bra med selleri eller i varje fall elbas.

/Mats D

Postat: mån 21 dec 2009, 15:05
av Mr Praline
Kör en vanlig jazzblues, F är alltid en bra tonart att börja i!

Postat: mån 21 dec 2009, 18:18
av Tössberg
Samuel V skrev:Kör en vanlig jazzblues, F är alltid en bra tonart att börja i!
+1, fast jag tycker att C är bättre.
C:eru!

Postat: mån 21 dec 2009, 20:20
av MatsD
F är inte nån riktigt bra tonart att börja med tycker jag eftersom det i nedersta grundläge lätt blir en massa öppna strängar och dessutom spelar man i basens allra lägsta och mest tungspelade register. Inte heller C är särskilt bra men mer då därför att det inte är en särskilt vanlig jazztonart. Sänk en halvton till Bb så blir blåsarna mycket gladare.

/Mats D

Postat: mån 21 dec 2009, 20:29
av Janne
Fast sänker du en halvton blir det ju B-dur och då blir blåsarna mindre glada ;) "Tror du att du är nån jävla Stevie Wonder!" kan man få höra då :D

Kolla gärna in den här, inte så dum tycker jag. Lite tålamod behövs dock.
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0793542049

Postat: mån 21 dec 2009, 20:42
av MatsD
Janne skrev:Fast sänker du en halvton blir det ju B-dur och då blir blåsarna mindre glada ;) "Tror du att du är nån jävla Stevie Wonder!" kan man få höra då :D
Uschäckta mej dååå fö' bövelen. Jag menade förstås en helton. Bb var rätt i varje fall :D :oops:

/Mats D

Postat: mån 21 dec 2009, 20:45
av Janne
Ok då, men gör inte om det ;)

Postat: mån 21 dec 2009, 20:48
av MatsD
Janne skrev:Ok då, men gör inte om det ;)
Jag lovar. Dessutom så ska jag också köpa Ed Friedlands Walking-bok som du länkade till för jag har bara en olaglig kopia på den. :oops: Iofs har jag köpt fyra andra av hans böcker i original men...

/Mats D

Postat: mån 21 dec 2009, 21:00
av gäst
Om man ska vara jättepetig (förlåt), så kan man väl inte sänka varken en halvton eller en helton, eftersom det är mått på hur länge man ska hålla ut tonen. Man sänker i steg. Lät kanske lite språkpolisigt, tjurigt, kaxigt eller nåt, men det var inte min mening.

Vill och försöker också att bli bättre på walking, så det ska bli intressant att följa denna tråden. Har blivit rekommenderad den här boken, som jag också tycker verkar vara väldigt bra: http://www.bokia.se/bok/9780793580422/t ... magnusson/
En jazz-Real Book ska också inhandlas snart. Antar att det är denna man ska satsa på: http://www.bokia.se/bok/9789185041367/r ... real-jazz/ Bra att lära sig att läsa i G-klav dessutom. Behöver öva på F-klav också, men...

Har en väldigt bra II-V-I-övning, kanske orkar skriva ner den här någon gång... Tips på jazzmusik, gärna med walking bass mottages gärna!

Postat: mån 21 dec 2009, 21:04
av subkontra
rumpeldunken skrev:Om man ska vara jättepetig (förlåt), så kan man väl inte sänka varken en halvton eller en helton, eftersom det är mått på hur länge man ska hålla ut tonen. Man sänker i steg. Lät kanske lite språkpolisigt, tjurigt, kaxigt eller nåt, men det var inte min mening.

Vill och försöker också att bli bättre på walking, så det ska bli intressant att följa denna tråden. Har blivit rekommenderad den här boken, som jag också tycker verkar vara väldigt bra: http://www.bokia.se/bok/9780793580422/t ... magnusson/
En jazz-Real Book ska också inhandlas snart. Antar att det är denna man ska satsa på: http://www.bokia.se/bok/9789185041367/r ... real-jazz/ Bra att lära sig att läsa i G-klav dessutom. Behöver öva på F-klav också, men...

Har en väldigt bra II-V-I-övning, kanske orkar skriva ner den här någon gång... Tips på jazzmusik, gärna med walking bass mottages gärna!


Faktum är att helton och halvton är helt rätt i sammanhanget. Jag tror du tänker på halvnot och helnot som är notvärden.

Postat: mån 21 dec 2009, 21:23
av gäst
subkontra skrev:Faktum är att helton och halvton är helt rätt i sammanhanget. Jag tror du tänker på halvnot och helnot som är notvärden.
Tack, blandade ihop helton och helnot! Brukar tänka att man sänker i halva eller hela tonsteg. :oops:

Postat: mån 21 dec 2009, 21:25
av Mr Praline
Tössberg skrev:
Samuel V skrev:Kör en vanlig jazzblues, F är alltid en bra tonart att börja i!
+1, fast jag tycker att C är bättre.
C:eru!
F funkar bättre med blås, och är en mycket vanlig tonart för jazz. C är mindre vanlig, All of Me har C som originaltonart.

Postat: mån 21 dec 2009, 22:38
av MatsD
rumpeldunken skrev:
subkontra skrev:Faktum är att helton och halvton är helt rätt i sammanhanget. Jag tror du tänker på halvnot och helnot som är notvärden.
Tack, blandade ihop helton och helnot! Brukar tänka att man sänker i halva eller hela tonsteg. :oops:
Egentligen borde man väl säga hela och halva tonsteg, eller kanske rentav hela och halva skalsteg men i vardagligt tal så brukar man nöja sig med det enklare ton.

/Mats D