Sida 1 av 1
basmartin lär ut grundläggande basteori
Postat: sön 20 dec 2009, 03:45
av Boom
Basmartin har lärt mig många nyttiga och användbara musiktermer som för mig är ovärderliga.
T.ex: ofullkommlig dominant med lågaltererad nona
Eller varför inte: Tonikaparallelens ofullkomliga dominantseptimackord med lågaltererad nona och tersen i basen, i tonarten C dur då alltså. Men man brukar bara säga ofullkomliga dominant med lågaltererad nona för att det är underförstått att det är en septimackord.
Och framförallt teorin bakom "Generalbas" även kallad: basso continuo, eller ibland Generalbasszeitalter.
Fyll gärna på med fler användbara termer och tips för oss glada amatörbasister.
Postat: sön 20 dec 2009, 04:00
av basmartin
Spännande!
Postat: sön 20 dec 2009, 04:03
av DoggyD
Jag diggar mest blues så det där är ju vardagsmat för en annan.

Postat: sön 20 dec 2009, 08:39
av Rix
Har ni luktat på glöggen pojkar?
Postat: sön 20 dec 2009, 09:17
av Dr_Blues
Det är vackert med god terminologi inom det angivna ämnet såsom i detta fall ämnar att just vara bas...
Jag har läst och uppfattat att ofullkommlig dominant är något som en kille eller gubbe blir i ett förhållande oavsett om man kör Generalbas eller inte...
Postat: sön 20 dec 2009, 09:42
av BBQV
Jag minns Johannes tyska teoriundervisning. Den var ett strå vassare tycker jag, även om den var begränsad till oompf-faktorn i Uddevallafunk...
Edit: Found it!
Johannes skrev:Den sydtyska baspickupexperten professor Walther Günthz hävdar ju i sin artikelserie "Das oompfe effekt" att kvartsfrekvensen 320,75 hz är signifik just för det äldre Uddevalla-soundet. Han skriver följande:
"Willst sie nicht den Uddevalla-oompfe haben, wir wollen zu 320,75 hz lugubern aus das prefixelstrüdel haupft. Rauch für immer das Dojan Club im Göteborg, Schweden sehn der Uddevalla-rügel gehabt. Dann haben wir anderen metoden für sie."
När man ser det på det sättet så är det ju ganska självklart att Garder HP är ger ett mer dansant sound jämfört med en V75:a. Som Brand New Heavies-basisten ungefär.
Postat: sön 20 dec 2009, 12:02
av Jan Hellman
En av få musiktermer jag kommer ihåg och faktiskt minns innebörden av efter tre år på musikskola är termen
"enharmonisk förväxling". Resten har jag glömt.
//J

Postat: sön 20 dec 2009, 12:27
av Rix
Efter en kurs i arrangering etsade begreppet neapolitanskt kvartsext-ackord sig fast.. Fantastiskt användbart..
Postat: sön 20 dec 2009, 13:49
av Gäst
Mitt första musikaliska experiment med en Casio-orgel (orange, omoddad

) i min grupp "Sockerdricka" i femte klass varade en vecka och fick sin definitiva nådastöt när vi tog in gitarrist nummer två (som inte kunde någon) som frågar gitarrist nummer ett (för att verka kunnig):
"
-Vad kör ni för ackord då?"
"
-Jag spelar inte ackord, jag spelar gitarr!"
...och där är jag fortfarande när det gäller musikteori!
Postat: sön 20 dec 2009, 13:50
av Boom
Gött, gött! Fortsätt komma med fler underbara termer!
Postat: sön 20 dec 2009, 14:08
av enor
Själv är jag svag för bedrägliga kadenser.
Postat: sön 20 dec 2009, 14:15
av Cuba
barreackord
Postat: sön 20 dec 2009, 14:24
av dereborn
Plagal Kadens
Postat: sön 20 dec 2009, 14:33
av jannej
Jag gillar annars tvärstånd. Lätt hänt.
Postat: sön 20 dec 2009, 14:40
av BBQV
dereborn skrev:Plagal Kadens
Låter som en könssjukdom.
Postat: sön 20 dec 2009, 14:40
av jannej
BarbequeVillage skrev:Låter som en könssjukdom.
Jag tror oharmonsikt tvärstånd har dryftats tidigare. Luktar och smittar ej.
http://runeberg.org/muslex/0338.html
Postat: sön 20 dec 2009, 14:55
av bassace
Eftersom vi då och då spelar country så gillar vi att avsluta låtarna med en bedräglig kadens.
Postat: sön 20 dec 2009, 17:17
av Rix
enor skrev:Själv är jag svag för bedrägliga kadenser.
Det är helt fantastiskt med bedrägliga kadenser.
Postat: sön 20 dec 2009, 17:45
av aleklint
Pivot ackord får inte glömmas bort.
Postat: sön 20 dec 2009, 17:49
av engson
Har sagt det innan och säger det igen....
II-V-I progressioner
Det är grejer det!

Postat: sön 20 dec 2009, 18:22
av Tarzan08
musikteoriboken på gymnasiet hette MODUS VETUS...
Postat: sön 20 dec 2009, 19:06
av Janne
Dominantens dominant är en dryg jävel.
Postat: sön 20 dec 2009, 19:09
av Mr Praline
Dominantens sub5 är en favorit.
Postat: sön 10 jan 2010, 07:23
av Jokron
"På obetonad taktdel kan förekomma harmoniskt kvartsextackord, genomgångskvartsextackord och återgångskvartsextackord. Harmoniskt kvartsextackord skall införas genom treklangsrörelse i basstämman. Genomgångskvartsextackordet skall, så länge vi har endast detta ackordmaterial att arbeta med, vara placerat mellan treklang och sextackord med samma funktion (=stegvis uppåtgående melodi i basstämman), eller sextackord och treklang (=stegvis nedåtgående melodi i basstämman). Återgångskvartsextackordet förekommer vanligast i samband med plagalt slut och är då uppbyggt på samma baston som de närmast omgivande ackorden. På betonad taktdel skall kvartsextackordet följas av upplösningsackord på samma baston eller därmed besläktad klang eller vara en Subdominantfunktion."
Solklart...eller...
Det fanns en tid, för ca 30 kilo sedan, ursäkta, 30 år sedan, när jag begrep detta...
För den som vill frossa i mer ovärderlig kunskap rekommenderas Valdemar Söderholms "Harmonilära".
/Jokron