Playbassnow.com
Postat: fre 01 jan 2010, 22:29
Vet inte om denna sida varit uppe i nån annan tråd men här finns jäkligt mycket att kolla in .
http://playbassnow.com/
http://playbassnow.com/
Skitbra sida! Dock tycker jag nog att det mest är MarloweDKs egna videor som är något att ha. Gästlärarna har jag lite svårt för...Json skrev:Vet inte om denna sida varit uppe i nån annan tråd men här finns jäkligt mycket att kolla in .
http://playbassnow.com/
Var finns den diskussionen?? Vill se/läsa!inber skrev:Hans diskussion om Red pill och Blue pill är som ett slag i solar plexus på alla som tror/hoppas att man kan bli en mästare på något på nolltid och med ett minimum av ansträngning.
Vad forskningen har visat är att det tar ungefär 10.000 timmar av systematisk träning innan man når världsklass. Han refererar till andra källor än de jag har, men som säger samma sak.
Det är oerhört seriöst (och snudd på anti-kommersiellt) att ha den typen av diskussion uppe på en sajt, som inte idag tar betalt av sina medlemmar, men som sannolikt kommer att göra det någon gång i framtiden. Hoppas hans sajt blir framgångsrik ändå...
10000??
Jag har inte ens börjat.Atlant skrev:10000??
Shit, jag ligger inte ens i mitten.
Om du är seriöst intresserad av ämnet kan jag rekommendera Malcolm Gladwells bok Outliers. Finns inte en enda G-klav i den boken, men den handlar om varför vissa människor uppnår mästerskap. Och andra inte, skulle man kunna tillägga.Atlant skrev:10000??
Shit, jag ligger inte ens i mitten.
Det är sant, men jag antar att individens personliga gåva måste ha något slags inflytande? Jag menar, 3000 Mozart timmar kan inte vara 3000 vanlig-människa timmar.....inber skrev:Om du är seriöst intresserad av ämnet kan jag rekommendera Malcolm Gladwells bok Outliers. Finns inte en enda G-klav i den boken, men den handlar om varför vissa människor uppnår mästerskap. Och andra inte, skulle man kunna tillägga.Atlant skrev:10000??
Shit, jag ligger inte ens i mitten.
Alla som vunnit OS-guld har en sak gemensamt - de har lagt ner minst 10.000 timmar på träning. Det är gränsen för att bli högpresterande, oavsett vad man sysslar med, enligt idrottsprofessorn Anders Ericsson.
Lite förenklat kan man säga att forskningen kommit fram till att generna har mindre betydelse än folk tror. Korta människor blir t ex inte basketspelare utan väljer en annan bana betydligt tidigare. Det som är viktigast är hur mycket man övar och att man övar på ett systematiskt och målinriktat sätt.
Systematiskt i bemärkelsen att man tränar på sånt man är mindre bra på, noterar vad man ändrar och vad resultatet blir.
För att ta en billig liknelse: när jag övar golf så köper jag ett par hinkar och slår igenom alla klubbor. Jag övar på sånt jag är bra på, för det är roligast. På samma sätt som jag spelar musik jag gillar, istället för att traggla med Giant Steps...Och följaktligen kommer jag aldrig att uppnå mästerskap varken i musik eller i golf.
Underbarn är sällan det, de har snarare börjat tidigt. Mozart hade redan tränat 3 000 timmar när han blev berömd som sexåring. Ej heller Tiger Woods är något underbarn. Han fick sin första golfklubba som treåring om jag minns rätt. Så när han mötte jämnåriga i sin första golftävling låg han tusentals timmar före dem. Och de har aldrig kommit ifatt.
basmartin skrev:Man ska nog inte stirra sig blind på antalet timmar man har tränat, utan mer koncentrera sig på vad man ska träna på och hur man ska göra det. Jag säkert gjort 10000 timmar på min bas efter som jag spelat länge, övat mycket och bara haft ett spelupphåll som varat längre än en vecka från det jag började spela bas. Men jag är inte bäst i världen för det. Hälften av min övningstid lägger jag på att spela saker som jag tycker är kul, vilket kanske förklarar varför jag inte är bäst. Drivkraften att bli bäst har mattats av med åren och det viktigaste för mig är att lira saker jag tycker är roliga att spela och att ha tillräckliga medel för att spela så som jag vill spela. Och för att spela så som jag vill spela kräver inte åtta timmars övning varje dag. Räcker med två.
En grundregel är att man ska försöka öva lika lång tid per övningstillfälle, som det tiden det tar att genomföra ett gig, för att få upp uthålligheten både psykiskt och fysiskt.
Detta är en bra sak att göra... Repa som om ni stod på scenen och ni skall bli förlösta... Plus att repen blir roligare när man har en fiktiv publikbasmartin skrev:En grundregel är att man ska försöka öva lika lång tid per övningstillfälle, som det tiden det tar att genomföra ett gig, för att få upp uthålligheten både psykiskt och fysiskt.
Du har nog läst extremt slarvigt. Det är just kombinationen av 10.000 timmar och att koncentrera sig på vad man ska träna på och hur man ska göra det som är nyckeln.basmartin skrev:Man ska nog inte stirra sig blind på antalet timmar man har tränat, utan mer koncentrera sig på vad man ska träna på och hur man ska göra det. Jag säkert gjort 10000 timmar på min bas efter som jag spelat länge, övat mycket och bara haft ett spelupphåll som varat längre än en vecka från det jag började spela bas. Men jag är inte bäst i världen för det.
Vad forskningen verkar kommit fram till är att generna har betydelse, men på ett annat sätt än vi tror. Vi väljer bort det som vi inte har förutsättningar för. Vi tycker inte att det är roligt och då orkar vi inte öva. Korta killar och tjejer blir inte bra på basket. Och tondöva barn försöker inte bli en ny Mozart. Sedan har väl den neurologiska forskningen visat att synapserna påverkas av att man börjar tidigt så även åldern ger ett försprång. Fast det där med hjärnans utveckling i olika åldrar har jag sämre koll på.Atlant skrev:Det är sant, men jag antar att individens personliga gåva måste ha något slags inflytande? Jag menar, 3000 Mozart timmar kan inte vara 3000 vanlig-människa timmar.....
inber skrev:
OSkuld = (10 000T x M) - Å + F2 + G
Där fick jag dagens goaste skratt. Och man kan ju nästan ana att formeln stämmer lika bra. Men något får man väl offra om man vill bli bäst, eller hur?Per skrev:inber skrev:
OSkuld = (10 000T x M) - Å + F2 + G
![]()
![]()
![]()
Förlåt, inber, jag kunde inte låta bli.![]()
Intressanta synpunkter annars. Åter till ordningen.
Först och främst, att säga att jag har läst "extremt slarvigt" är taskigt, räcker i så fall med att skriva att "du har läst slarvigt".inber skrev: Du har nog läst extremt slarvigt. Det är just kombinationen av 10.000 timmar och att koncentrera sig på vad man ska träna på och hur man ska göra det som är nyckeln.
Håller med, man kan bli lite väl polariserad i nätdiskussioner och nu skäms jag litet. För jag gillar inte riktigt överdrifter och det ursäktar inget att det är jag själv som står för dem.basmartin skrev:Först och främst, att säga att jag har läst "extremt slarvigt" är taskigt, räcker i så fall med att skriva att "du har läst slarvigt".inber skrev: Du har nog läst extremt slarvigt. Det är just kombinationen av 10.000 timmar och att koncentrera sig på vad man ska träna på och hur man ska göra det som är nyckeln.
Tack för komplimangen!inber skrev:Håller med, man kan bli lite väl polariserad i nätdiskussioner och nu skäms jag litet. För jag gillar inte riktigt överdrifter och det ursäktar inget att det är jag själv som står för dem.basmartin skrev:Först och främst, att säga att jag har läst "extremt slarvigt" är taskigt, räcker i så fall med att skriva att "du har läst slarvigt".inber skrev: Du har nog läst extremt slarvigt. Det är just kombinationen av 10.000 timmar och att koncentrera sig på vad man ska träna på och hur man ska göra det som är nyckeln.
![]()
Förresten tycker jag du lirar väldigt bra, basmartin. Så du har nog varit ganska målinriktad i ditt övande.
Improviserar du ackordmässigt?basmartin skrev:Tack för komplimangen!inber skrev:Håller med, man kan bli lite väl polariserad i nätdiskussioner och nu skäms jag litet. För jag gillar inte riktigt överdrifter och det ursäktar inget att det är jag själv som står för dem.basmartin skrev:Först och främst, att säga att jag har läst "extremt slarvigt" är taskigt, räcker i så fall med att skriva att "du har läst slarvigt".inber skrev: Du har nog läst extremt slarvigt. Det är just kombinationen av 10.000 timmar och att koncentrera sig på vad man ska träna på och hur man ska göra det som är nyckeln.
![]()
Förresten tycker jag du lirar väldigt bra, basmartin. Så du har nog varit ganska målinriktad i ditt övande.
Det är lugnt, nu övar vi vidare. Sitter själv och klurar på hur man ska använda augmented-skalan annat över maj7b13-ackord.
Hehe...Atlant skrev:Improviserar du ackordmässigt?basmartin skrev:
Tack för komplimangen!
Det är lugnt, nu övar vi vidare. Sitter själv och klurar på hur man ska använda augmented-skalan annat över maj7b13-ackord.
Alltså skala per ackord? Shit vad jobbigt.
Jag är ingen proffs-improvisatör, men är det frihet du vill uppnå i ditt improviserande, så rekommenderar jag starkt att för det första reducera till tonart och för det andra inte plugga de symmetriska, förrens man har Dur samt Melodisk och Harmonisk helt säkert i alla tonarter och kombinationer.
Allt är under kontroll, jag tycker att skalan låter ball. Försöker utforska på vilket sätt jag kan använda den på, förutom på augmented major ackord. Har massa koncept på g så jag sitter och provar vad som ger trevligast "sound". Skalan är(för mig) rätt bökig att spela, men det är ju bara kul att något att bita i.Atlant skrev: Improviserar du ackordmässigt?
Alltså skala per ackord? Shit vad jobbigt.
Jag är ingen proffs-improvisatör, men är det frihet du vill uppnå i ditt improviserande, så rekommenderar jag starkt att för det första reducera till tonart och för det andra inte plugga de symmetriska, förrens man har Dur samt Melodisk och Harmonisk helt säkert i alla tonarter och kombinationer.
E inte med där..Jag tänker tonart...Inte ackord.Samuel V skrev:MarloweDK är grym.
Att veta vilka skalor som passar över vilka ackord är a och o i jazz. Själv är jag rätt dålig på det och brukar mest tänka melodiskt de få gångerna jag spelar solo.. Det eller bara groova loss.
Du är bara vilsen för att Jack Bruce aldrig spelade augmented-skala.Rix skrev:Det finns så många tyckare.. .. ..