Sida 1 av 1
Skrev ned lite tips mest ang plankning till mina elever.
Postat: mån 08 feb 2010, 11:06
av criss
synpunkter någon?
har jag glömt något?
Lite råd för att planka en låt enl Christian W.(det blev visst lite om att spela live och repa också, sorry)
Om man ska planka en låt när man spelar bas så kan det vara bra att först tänka på:
1.Bas är oftast ett kompinstrument – alltså lyssna på låtens komp som en enhet, inte bara basstämman.
2.Vilka är dina vänner?(här blev det en del livemusik tips också) Ja, generellt sett alla människor(om man bara förstår deras situation – försök att förstå dem:-)) Men nu menar jag främst när man spelar bas. Naturligtvis är hela bandet extremt viktigt att ge uppmärksamhet till men ett extra öra kan gott tillägnas trummor och ackordsinstrument. Lyssna efter det harmoniska innehållet i ackordsinstrumenten och det rymiska i trummorna(naturligtvis ska du lyssna även efter rytmiken i ackordsinstrumenten) Lyssna! Lyssna! Lyssna!!! Detta gör att du kan finna din plats i kompet och möjliggör att ni tillsammans kan ge solisten(tex sångare) en trygg och stabil grund som kan sporra till stordåd. Ett extra fint förhålland bör man ha till sin trummis. Även om det heter basgitarr så ser iaf jag mig mer som trummis än gitarrist. Jag menar att basen har extremt stort ansvar för rytmiken och stadigheten i pulsen hur enkelt eller komplext man än spelar. Därför ställer jag mig alltid nära trummisen när det är rep eller live. Gärna nästan snett bakom på den sidan som trummisen oftast tittar åt när hon spelar. Detta för att kunna få ögonkontakt ofta och se - inte bara höra vad som händer.(man kan tex ofta se när trummisen förbereder sig för att göra något fill som man kan hänga med på och få värsta sortens spontanjam att låta repat(nåja). En annan grej är att man kan ge små tecken till varandra om diverse form och markeringar, ett lyft ögonbryn mot trummisen kan resultera i ett grymt tajt arr eller en serie coola markeringar.) Pga detta ställer jag mig ytterst ogärna längst fram vid scenkanten eller andra ställen där jag och trummisen inte kan grimasera åt varandra(om man inte är ute eftewr att visa upp sig för alla killar, tjejer eller sin mormor på besök). LYSSNA PÅ SOLISTEN!!! DIN OCH KOMPETS UPPGIFT ÄR ATT FÅ SOLISTEN ATT LÅTA BRA OCH KUNNA GÖRA SITT BÄSTA!
3.Vad och hur basen spelar ger ofta låten och musikstilen sin karaktär(skillnad mellan Hiphop och dödsmetall?). Med vetskapen om detta är det viktigt att för att få till en låt verkligen vara medveten om vad man spelar. Vid plankning – lyssna efter känsla och sound i basen. Diskant eller inte diskant? Plektrum, fingerspel eller rentav slap? mm.
Nu tillbaka till själva plankningen, jag föreslår att du gör ungefär så här:
1.Lyssna igenom låten flera gånger utan att hålla i ett instrument – hela låten. Lyssna efter den generella känslan i låten. Vad handlar texten om? Hur många verser? Refränger? Stick? Olika känsla i de olika delarna?
2.Lyssna på trummisen/trummaskinen/rytmen – din rytmkompis förtjänar en extra lyssning!
3.Lyssna och gnola med i basstämman - brukar hjälpa iaf mig förvånansvärt mkt.
4.Ta basen och spela vad du har hört. Man kan tex börja med att hitta grundtonerna innan man spelar allt som på skivan, man kan ta en liten bit i taget - till och med ton för ton(då blir det ordentligt gjort och resultatet brukar bli mkt bra. Tänk på att ingen låt är svår att planka om man tar en ton i taget)
5.Lär dig utantill sen kan man skriva ner vad man spelat.
Postat: mån 08 feb 2010, 11:20
av criss
daionsavage skrev:Jag kan inte komma på att du missat någonting. För att inte fuska med att "lyssna utan att spela" så brukar jag ladda mp3-spelaren och gå ut med musiken i lurarna. Står jag med instrumentet i händerna är det omöjligt att inte spela med...
hehe, just det!
tack, jag tar med mp3 tipset.
Postat: mån 08 feb 2010, 12:01
av inber
Jo, det där är ju utmärkt. Men man kan förenkla ännu mer, till två viktiga råd:
1. Lyssna inte på trummorna. Lyssna på baskaggen. Klappa i takt med baskaggen - så ska grunden i ditt baskomp låta.
Skillnaden mellan halvbra basspel och bra/lysande är att smacket på bastrumman ska låta samtidigt som basen. Det ska låta som att basisten har världens fetaste plektrum, men egentligen är det trummisen som slår ner baskaggen samtidigt.
Hade jag fattat det när jag började spela bas, så hade jag lirat mycket bättre. Eller rättare sagt - jag trodde jag begrep, men jag spelade ju inte så. Mina gamla bandinspelningar avslöjar att trummisen och jag egentligen inte var så synkade som vi kanske trodde då.
2. Om man skriver ut harmisar till låtarna så ska basisten i första hand spela grundtonen på ettan. Dvs är det ett C-ackord så spelar basen C. Det finns såklart andra toner som kan passa bra, men oftast låter det bäst om man håller sig till grundtonen just på ettan. Det finns ju tre toner till i varje takt där man kan fladdra iväg, så den konstnärliga begränsningen är liten.
Postat: tis 30 mar 2010, 10:41
av Reiba
Det är en sjukt bra tanke, så simpelt egentligen ^^

men det är klart om man inte förstår det ifrån början så är de svårt

Re: Skrev ned lite tips mest ang plankning till mina elever.
Postat: tis 30 mar 2010, 11:22
av enor
criss skrev:
5.Lär dig utantill sen kan man skriva ner vad man spelat.
Jag jobbar nästan alltid åt andra hållet - jag skriver ner under tiden jag plankar, som en extra dimension av utantillinlärningen. Skrivandet blir liksom ytterligare ett sätt att "fästa" det man lär sej utantill i huvudet.
Sedan är det inte alls alltid jag faktiskt använder de skisser jag skrivit ner... men de har ändå fyllt ett syfte som instuderingshjälp eftersom skrivandet innebär att jag måste tänka igenom materialet på ytterligare ett sätt medan jag pluggar in det.
Re: Skrev ned lite tips mest ang plankning till mina elever.
Postat: tis 30 mar 2010, 17:41
av dereborn
enor skrev:criss skrev:
5.Lär dig utantill sen kan man skriva ner vad man spelat.
Jag jobbar nästan alltid åt andra hållet - jag skriver ner under tiden jag plankar, som en extra dimension av utantillinlärningen. Skrivandet blir liksom ytterligare ett sätt att "fästa" det man lär sej utantill i huvudet.....
Så gör jag också! I alla fall om det ska gå fort.
Postat: ons 31 mar 2010, 01:19
av basmartin
inber skrev:Jo, det där är ju utmärkt. Men man kan förenkla ännu mer, till två viktiga råd:
1. Lyssna inte på trummorna. Lyssna på baskaggen. Klappa i takt med baskaggen - så ska grunden i ditt baskomp låta.
Skillnaden mellan halvbra basspel och bra/lysande är att smacket på bastrumman ska låta samtidigt som basen. Det ska låta som att basisten har världens fetaste plektrum, men egentligen är det trummisen som slår ner baskaggen samtidigt.
Hade jag fattat det när jag började spela bas, så hade jag lirat mycket bättre. Eller rättare sagt - jag trodde jag begrep, men jag spelade ju inte så. Mina gamla bandinspelningar avslöjar att trummisen och jag egentligen inte var så synkade som vi kanske trodde då.
2. Om man skriver ut harmisar till låtarna så ska basisten i första hand spela grundtonen på ettan. Dvs är det ett C-ackord så spelar basen C. Det finns såklart andra toner som kan passa bra, men oftast låter det bäst om man håller sig till grundtonen just på ettan. Det finns ju tre toner till i varje takt där man kan fladdra iväg, så den konstnärliga begränsningen är liten.
Det där är olika beroende på vilken genre det rör sig om. I pop och funk så är det viktigt att synka basen med baskaggen, men finns ju så otroligt många andra sätt att spela bas på. Dock så är det nog bra att begränsa mängden information till nybörjare, men om jag skulle råka få en ung elev som lirar som Jamerson, så skulle jag inte tillrättavisa eleven med att säga, "Nej, du får bara spela samtidigt som baskaggen."
Postat: ons 31 mar 2010, 15:20
av inber
basmartin skrev:inber skrev:Jo, det där är ju utmärkt. Men man kan förenkla ännu mer, till två viktiga råd:
1. Lyssna inte på trummorna. Lyssna på baskaggen. Klappa i takt med baskaggen - så ska grunden i ditt baskomp låta.
Skillnaden mellan halvbra basspel och bra/lysande är att smacket på bastrumman ska låta samtidigt som basen. Det ska låta som att basisten har världens fetaste plektrum, men egentligen är det trummisen som slår ner baskaggen samtidigt.
Hade jag fattat det när jag började spela bas, så hade jag lirat mycket bättre. Eller rättare sagt - jag trodde jag begrep, men jag spelade ju inte så. Mina gamla bandinspelningar avslöjar att trummisen och jag egentligen inte var så synkade som vi kanske trodde då.
2. Om man skriver ut harmisar till låtarna så ska basisten i första hand spela grundtonen på ettan. Dvs är det ett C-ackord så spelar basen C. Det finns såklart andra toner som kan passa bra, men oftast låter det bäst om man håller sig till grundtonen just på ettan. Det finns ju tre toner till i varje takt där man kan fladdra iväg, så den konstnärliga begränsningen är liten.
Det där är olika beroende på vilken genre det rör sig om. I pop och funk så är det viktigt att synka basen med baskaggen, men finns ju så otroligt många andra sätt att spela bas på. Dock så är det nog bra att begränsa mängden information till nybörjare, men om jag skulle råka få en ung elev som lirar som Jamerson, så skulle jag inte tillrättavisa eleven med att säga, "Nej, du får bara spela samtidigt som baskaggen."
Nej, det stämmer t ex inte i klassisk musik.
(Och inte heller i den där jazzen som jag spelade när jag började lira bas. Men som
grundregel i rock och pop så stämmer det ganska bra. Jag tar för övrigt gärna tillbaka det där när du visar upp ett ungt stjärnskott som lirar som James Jamerson...

)
Postat: ons 31 mar 2010, 16:00
av basmartin
inber skrev:basmartin skrev:inber skrev:Jo, det där är ju utmärkt. Men man kan förenkla ännu mer, till två viktiga råd:
1. Lyssna inte på trummorna. Lyssna på baskaggen. Klappa i takt med baskaggen - så ska grunden i ditt baskomp låta.
Skillnaden mellan halvbra basspel och bra/lysande är att smacket på bastrumman ska låta samtidigt som basen. Det ska låta som att basisten har världens fetaste plektrum, men egentligen är det trummisen som slår ner baskaggen samtidigt.
Hade jag fattat det när jag började spela bas, så hade jag lirat mycket bättre. Eller rättare sagt - jag trodde jag begrep, men jag spelade ju inte så. Mina gamla bandinspelningar avslöjar att trummisen och jag egentligen inte var så synkade som vi kanske trodde då.
2. Om man skriver ut harmisar till låtarna så ska basisten i första hand spela grundtonen på ettan. Dvs är det ett C-ackord så spelar basen C. Det finns såklart andra toner som kan passa bra, men oftast låter det bäst om man håller sig till grundtonen just på ettan. Det finns ju tre toner till i varje takt där man kan fladdra iväg, så den konstnärliga begränsningen är liten.
Det där är olika beroende på vilken genre det rör sig om. I pop och funk så är det viktigt att synka basen med baskaggen, men finns ju så otroligt många andra sätt att spela bas på. Dock så är det nog bra att begränsa mängden information till nybörjare, men om jag skulle råka få en ung elev som lirar som Jamerson, så skulle jag inte tillrättavisa eleven med att säga, "Nej, du får bara spela samtidigt som baskaggen."
Nej, det stämmer t ex inte i klassisk musik.
(Och inte heller i den där jazzen som jag spelade när jag började lira bas. Men som
grundregel i rock och pop så stämmer det ganska bra. Jag tar för övrigt gärna tillbaka det där när du visar upp ett ungt stjärnskott som lirar som James Jamerson...

)
Haha, jag får se om jag hittar någon...
Postat: sön 18 apr 2010, 14:53
av F-klav
jag som är relativt ny med basen tycker att bland det svåraste är att hitta själva basmelodin, alltså tonerna basisten lirar. Jag är tjej och har suttit fast i sopranträsket i många år, alltså melodi, eller i vissa fall överstämma. I banden jag spelat med tidigare har jag dessutom varit sångare. Den enda basklav jag tidigare kommit i kontakt med var när jag spelade piano i fjärde-femte klass sådär (och jag kom väl inte så värst mycket längre än till That's Entertainment, suck).
Nåväl: tips för att hitta basstämman när man plankar då, har ni några bra såna?
Jag har i och för sig märkt att mina öron har blivit bättre på att hitta basgångarna bara på den tid som jag har spelat, men det är ändå fortfarande en stötesten som jag ser det.
PS Egentligen gäller samma sak om man spelar med någon och den säger t.ex. Jaha, ska vi spela Yesterday nu då? (eller annan låt som "alla" har hört). Uhummm... jamen jag kan ju melodin, men jag har ingen susing om vad jag ska göra med basen, att bara spela med grundackorden känns trist, jag gillar låtar där basen har en egen stämma, typ som vänsterhanden på ett piano, eller basstämman i en kör, det är så jag vill spela i alla fall.
Postat: sön 18 apr 2010, 21:31
av inber
F-klav skrev:jag som är relativt ny med basen tycker att bland det svåraste är att hitta själva basmelodin, alltså tonerna basisten lirar. Jag är tjej och har suttit fast i sopranträsket i många år, alltså melodi, eller i vissa fall överstämma. I banden jag spelat med tidigare har jag dessutom varit sångare. Den enda basklav jag tidigare kommit i kontakt med var när jag spelade piano i fjärde-femte klass sådär (och jag kom väl inte så värst mycket längre än till That's Entertainment, suck).
Nåväl: tips för att hitta basstämman när man plankar då, har ni några bra såna?
Jag har i och för sig märkt att mina öron har blivit bättre på att hitta basgångarna bara på den tid som jag har spelat, men det är ändå fortfarande en stötesten som jag ser det.
PS Egentligen gäller samma sak om man spelar med någon och den säger t.ex. Jaha, ska vi spela Yesterday nu då? (eller annan låt som "alla" har hört). Uhummm... jamen jag kan ju melodin, men jag har ingen susing om vad jag ska göra med basen, att bara spela med grundackorden känns trist, jag gillar låtar där basen har en egen stämma, typ som vänsterhanden på ett piano, eller basstämman i en kör, det är så jag vill spela i alla fall.
Jag tror att de flesta som spelar ett instrument har förmågan att höra musiken "genom" sitt instrument, dvs trummisen hör trummorna, basisten hör basen osv. (De breda massorna hör enbart sången). Och det är en förmåga som kommer med tiden. Så om du är ny på bas så kommer den där förmågan att växa, eftersom du rimligtvis lyssnar mer och mer på basen.
I övrigt handlar det väl om att kunna sjunga/nynna basstämman, eller på något annat sätt höra den i huvudet. Kan man det, så kan man också spela den IMHO. I alla fall efter ett tag, när man lärt sig hitta på greppbrädan.
Postat: sön 02 maj 2010, 12:25
av F-klav
daionsavage skrev:F-klav skrev:
Jag har i och för sig märkt att mina öron har blivit bättre på att hitta basgångarna bara på den tid som jag har spelat, men det är ändå fortfarande en stötesten som jag ser det.
Försök att behålla ditt diskantlyssnande med... jag har jättesvårt att inte koncentrera mig på basgångarna när jag lyssnar på någonting nytt.
Haha, ja det kan ju bli ett dilemma förstås. Men jag sjunger ju mer än jag spelar bas, så det borde hålla i sig, gäller väl att hitta av- och påknappen för olika sätt att lyssna, och det är säkerligen inte någon lätt konst det heller.
Postat: sön 02 maj 2010, 12:33
av Svensson
Jag brukar börja med att plocka ut ackorden och skriva ner dem så att man får en struktur över låten, vers, refräng, stick etc. Att analysera helheten ska man helt klart göra, det hjälper ju liksom inte att planka ett skönt basgroove om resten av instrumenten inte synkar med det!
Postat: mån 24 maj 2010, 12:35
av RichardH
Ett tips om man vill höra elbasen tydligare är att leka med den inbyggda EQ'n i t.ex Winamp för att plocka fram och ta bort vissa frekvenser.