Sida 1 av 1
Som att dra ner byxorna på Sergels torg (övningstips)
Postat: tor 18 nov 2010, 19:47
av Ljudfreak
Jag letar efter hur jag kan bättra på min timing och googlar på "playing in the pocket". Det är litet varierande vad man tycker att det är, men nåt slags konsensus tycks vara att man landar exakt på ettan, oavsett de andra slagen.
Nån trummis skriver att han sätter click på "ettan" och låter de andra vara tysta, sen börjar han med 40 bpm och jobbar sig uppåt. Jag fattar basen och tänker att jag måste testa och se. Fast jag börjar på 95.
När jag spelar själv, är det svårt, men man är i nuet och hör inte nyanserna. Sen spelar man in
Det här är som att köra streaking på Sergels torg. Man är fullständigt näck. Alla skavanker och all stress hörs på en gång. Man hittar tillbaka och justerar, bara för att landa litet off igen. Inget för svagsinta, för det sabbar självförtroendet helt i några minuter.
Så nu har jag nåt att fokusera på ett tag. Andas djupt, känn efter var pulsen är och spela utan att tänka. Um mani padme hum
Har ni andra tips på bra metronomövningar för att stärka timingen?
Postat: tor 18 nov 2010, 19:54
av Jan Hellman
En annan sak som du kan testa är att köra fyra takter med klick, fyra utan och sen loopar du dessa åtta takter. Går hyffsat lätt att spela till och hitta tillbaka "hem" i lite högre tempo men blir svårare ju lägre tempo du väljer. Över lag ska man inte öva på att spela fort. Det är MYCKET svårare att spela långsamt. Helnoter eller halvnoter i väldigt långsamt tempo är bland det svåraste man kan ge sig på. Det hörs DIREKT när man är off. Frustrerande men otroligt nyttigt.
//J
Postat: tor 18 nov 2010, 22:06
av MartinB
Ja, när jag hör mig själv inspelat så funderar jag seriöst på om jag borde lägga av...

Postat: tor 18 nov 2010, 22:48
av Axman
Jag spelade in lite idag och det är ta mig tusan aldrig bra för självförtroendet... Suck. Dags att läsa timing-trådar. Tack för bra tipps Hellboy

Postat: tor 18 nov 2010, 22:53
av Fender
"playing in the pocket" är endast för mogna män.
Postat: tor 18 nov 2010, 23:10
av basmartin
Nu är ju alla olika, men för mig så är den övningen värdelös. För att få bättre timing, krävs att man förbättrar tre saker. Här är min medicin:
1. Motoriken, alltså att du spelar tonen i samma ögonblick du hade tänkt.
2. Pulskänslan, att man kan hålla ett tempo
3. Rytmförståelse, att man kan identifiera en rytm man hör och kan återge den.
Hur man övar motoriken är ganska givet. Bara att öva skalor eller vad som helst och få det att sitta.
För att öva pulskänslan, så stampa takten på den högsta underdelningen som det är möjligt att stampa på. Är det en långsam låt, så kan 16-delar var lämpligt. Går låten fort, så kan det vara bättre att stampa på halvnoter. Desto fler underdelningar man har i kroppen, desto mindre är risken att man kommer öka eller sacka så mycket.
Till sist, rytmförståelse. Jobba på att kolla hur olika rytmer och notvärden är uppbyggda. För att generalisera lite, så finns det två typer av rytmer. De som är på pulsslagen och de som är mellan. On-beat och offbeat. Dessa kan kombineras så att det blir en längre rytmfigur, såklart. En lätt övning man kan göra är att spela två takter på fjärdedelarna och två takter på åttondelssynkoperna. Om man har svårt att hålla synkoperna, så visar det att man har en del att jobba på...
Detta är vad som har hjälpt mig att få bättre timing. Jag övade rätt så länge med metronomen på 40 bpm utan att det blev bättre. Däremot så är metronomen ett bra facit och det är inte helt dumt att öva till den, men det är bättre att jobba på källan till problemet, än att öva till facit...
Så tycker jag och det finns säkert många andra metoder att tillämpa för att förbättra timingen. Som vanligt gäller det att hitta vad som fungerar för en själv.
Postat: tor 18 nov 2010, 23:23
av Jan Hellman
Axman skrev:Jag spelade in lite idag och det är ta mig tusan aldrig bra för självförtroendet... Suck. Dags att läsa timing-trådar. Tack för bra tipps Hellboy

Varsågod.
//J
Postat: tor 18 nov 2010, 23:32
av Jan Hellman
basmartin skrev:Nu är ju alla olika, men för mig så är den övningen värdelös. För att få bättre timing, krävs att man förbättrar tre saker. Här är min medicin:
1. Motoriken, alltså att du spelar tonen i samma ögonblick du hade tänkt.
2. Pulskänslan, att man kan hålla ett tempo
3. Rytmförståelse, att man kan identifiera en rytm man hör och kan återge den.
Hur man övar motoriken är ganska givet. Bara att öva skalor eller vad som helst och få det att sitta.
För att öva pulskänslan, så stampa takten på den högsta underdelningen som det är möjligt att stampa på. Är det en långsam låt, så kan 16-delar var lämpligt. Går låten fort, så kan det vara bättre att stampa på halvnoter. Desto fler underdelningar man har i kroppen, desto mindre är risken att man kommer öka eller sacka så mycket.
Till sist, rytmförståelse. Jobba på att kolla hur olika rytmer och notvärden är uppbyggda. För att generalisera lite, så finns det två typer av rytmer. De som är på pulsslagen och de som är mellan. On-beat och offbeat. Dessa kan kombineras så att det blir en längre rytmfigur, såklart. En lätt övning man kan göra är att spela två takter på fjärdedelarna och två takter på åttondelssynkoperna. Om man har svårt att hålla synkoperna, så visar det att man har en del att jobba på...
Detta är vad som har hjälpt mig att få bättre timing. Jag övade rätt så länge med metronomen på 40 bpm utan att det blev bättre. Däremot så är metronomen ett bra facit och det är inte helt dumt att öva till den, men det är bättre att jobba på källan till problemet, än att öva till facit...
Så tycker jag och det finns säkert många andra metoder att tillämpa för att förbättra timingen. Som vanligt gäller det att hitta vad som fungerar för en själv.
Ett annat litet tips är att öva rytmik. Om det är en rytm som man har svårt för, lägg ifrån er instrumentet, håll tempot med foten (4:e-delar) och klappa rytmen med händerna. Om man inte klarar av att
klappa en rytmisk figur kan man ge sig faan på att man inte kan spela den på sitt instrument. Och för skojs skull kan man vända på hela härligheten. Klappa tempot och stampa rytmen med foten/fötterna. Och det UTAN att missa att klappa tempot med händerna utan att falla in i den rytm man stampar med foten.... Kontroll över kroppsdelarna i stort kan hjälpa till när man spelar på sitt instrument. Free your mind, liksom.....
//J
Postat: tor 18 nov 2010, 23:37
av basmartin
Hellboy skrev:
Ett annat litet tips är att öva rytmik. Om det är en rytm som man har svårt för, lägg ifrån er instrumentet, håll tempot med foten (4:e-delar) och klappa rytmen med händerna. Om man inte klarar av att
klappa en rytmisk figur kan man ge sig faan på att man inte kan spela den på sitt instrument. Och för skojs skull kan man vända på hela härligheten. Klappa tempot och stampa rytmen med foten/fötterna. Och det UTAN att missa att klappa tempot med händerna utan att falla in i den rytm man stampar med foten.... Kontroll över kroppsdelarna i stort kan hjälpa till när man spelar på sitt instrument. Free your mind, liksom.....
//J
Absolut en grym grej. Testa att klappa 2/3 clave och stampa 3/2 clave i foten samtidigt och vice versa.

Postat: fre 19 nov 2010, 06:13
av Ljudfreak
Roligt med så många inlägg
Den där med att loopa fyra takter trummor och fyra utan, har jag testat. Jag gillar den för att man hinner sjunka in i groovet och sen ska hålla i det själv. I somras hörde jag en föreläsning om timing av Bertil Strandberg, trombonist. Han förespråkade just den metoden, men med varianten att lägga till tysta takter så att man jobbar sig uppåt till en stabil puls, tills dess att man kan hålla i det själv under längre pauser.
Han sa en del annat som var matnyttigt för mig. I jazz så är det basen som driver framåt och håller pulsen. Svänget kommer på 2 och 4 som trummisen drar i. Så ska man öva swing, är det vettigt med metronomen på 2 och 4. Det får en att lyssna annorlunda.
Det kan jag hålla med om. Tyngden i ett groove ligger på 2 och 4. Min kulturella bakgrund har gjort att jag orienterat mig i pulsen på 1:an och kanske har tendens att vara för snabb på två och fyra. Det låter stressat, istället för laid back som jag ofta vill ha.
Det där med "pocket" var nytt för mig ända tills för någon månad sedan. Jackie Clark kommenterade hur någon trummis la en bred/wide "pocket" som gjorde det enkelt att spela bra själv.
Pocket verkar vara hela bandets förmåga att hitta tillbaka till ettan på samma sätt. Undrar om inte den här låten med Dumpstahphonk är ett kul exempel på det. Ettan är där, men resten är gärna ute och fladdrar litet.
http://open.spotify.com/track/1x2RUAQzzmIClNxw06mue9
Det var just det där med att hitta tillbaka exakt till ettan som gjorde att jag gillade övningen med slag bara på ettan. All puls och allt sväng får man sköta själv och det blir svårare ju mer långsamt det blir, eller ju längre notvärden man väljer.
Postat: fre 19 nov 2010, 20:41
av Ljudfreak
Postat: sön 28 nov 2010, 20:19
av Salsaslas
basmartin skrev:
Absolut en grym grej. Testa att klappa 2/3 clave och stampa 3/2 clave i foten samtidigt och vice versa.

Det är ju bara att bygga på fjärdedelar i ena foten, 3/2 clave i andra och 2/3 clave i händer

Fast jag tror inte jag fixar basmartins exempel, vore grymt om man satte det! Läste att en del latinbassister stampar claven med foten i stället fjärdedelar eller liknande varianter, men vet inte om det är sant.
Postat: sön 28 nov 2010, 20:22
av Salsaslas
Tycker du sätter det bra.
Sorry lite off topic, men du har kanske tips var man hittar sköna drumloopar att öva till?