Sida 1 av 2
dynamik i band?
Postat: tor 09 dec 2010, 11:11
av swahili
någon som har tips på hur man gör för att förstå dynamik (spela mer dynamiskt), och även för att få bandmedlemmar att förstå dynamik, främst trummisar då.
om någon har några tips på hur man gör för att få ens musik att bli mer dynamisk?
vad ska man tänka på?
vad kan man göra som bassist?
vad kan trummisen göra?
vad kan andra i bandet göra för att förstärka dynamiken? så man verkligen förstärker det "ösiga"
nu är jag dålig på att utrycka mig mest pågrund av brist på sömn och morgonkaffe.
men är det någon som har några roliga och/eller nyttiga tips?
Postat: tor 09 dec 2010, 11:13
av HirYoshima
få alla att spela lite mjukare partierna innan det riktigt ösiga så framträder det ju ännu mer
det beror väl på vad man har för trummis, men förklara att för att framhäva öset i ett visst parti måste man dämpa det andra lite, annars om man pumpar på lika bra hela tiden är risken att det försvinner...
Postat: tor 09 dec 2010, 11:20
av swahili
HirYoshima skrev:få alla att spela lite mjukare partierna innan det riktigt ösiga så framträder det ju ännu mer
det beror väl på vad man har för trummis, men förklara att för att framhäva öset i ett visst parti måste man dämpa det andra lite, annars om man pumpar på lika bra hela tiden är risken att det försvinner...
jo, lite det problemet vi har
hur gör man för att få någon att fatta att dynamik är ett bra verktyg?
att lära att hänga på takten och såntdär
Postat: tor 09 dec 2010, 11:26
av TDHP
Det är antingen jättesvårt eller jättelätt har jag märkt!
Vissa "känner" det direkt, andra fattar inte alls!
Man får försöka få folk att spela så "tajt" som möjligt, utan att det blir mjäkigt.
En grej för att få trummisar att bli mer dynamiska kan vara att övriga får sänka volymen rätt kraftigt. Om trummisen har svårt att höra alla andra börjar han förhoppningsvis per automatik spela svagare. Om sen resten av bandet smackar på hårdare i tex refrängerna så lär trummisen också göra det. Vips - dynamik!

Postat: tor 09 dec 2010, 11:28
av swahili
TDHP skrev:Det är antingen jättesvårt eller jättelätt har jag märkt!
Vissa "känner" det direkt, andra fattar inte alls!
Man får försöka få folk att spela så "tajt" som möjligt, utan att det blir mjäkigt.
En grej för att få trummisar att bli mer dynamiska kan vara att övriga får sänka volymen rätt kraftigt. Om trummisen har svårt att höra alla andra börjar han förhoppningsvis per automatik spela svagare. Om sen resten av bandet smackar på hårdare i tex refrängerna så lär trummisen också göra det. Vips - dynamik!

jo, vi har försökt det med. har blivit bättre... men fortfarande inte det resultat jag vill ha.
för när det är liksom ös så ska det vara ÖS!
men det blir minimal skillnad, tror det har att göra med att han överspelar.
ja, där har jag en fråga till, hur gör man för att få en trummis att fatta att det räcker med att spela lagom?
Postat: tor 09 dec 2010, 11:29
av Fernan
Arrangera upp låtarna och se till att alla är överens om vad som ska spelas och inom vilka ramar man får flyta ut och improvisera ...
Det är inte bara hur starkt eller hur mycket man spelar som spelar roll utan även vad som spelas, vilka effekter och ev synthljud som används. En gitarrfigur kan drunkna i ett intensivt pianokomp ex.. Tänk igenom, prova och analysera..
Ju fler medlemmar i bandet, desto rörigare kan det bli...
Postat: tor 09 dec 2010, 11:32
av dereborn
He gå int föklaar fö en som int begrip.
Postat: tor 09 dec 2010, 11:34
av swahili
Fernan skrev:Arrangera upp låtarna och se till att alla är överens om vad som ska spelas och inom vilka ramar man får flyta ut och improvisera ...
Det är inte bara hur starkt eller hur mycket man spelar som spelar roll utan även vad som spelas, vilka effekter och ev synthljud som används. En gitarrfigur kan drunkna i ett intensivt pianokomp ex.. Tänk igenom, prova och analysera..
Ju fler medlemmar i bandet, desto rörigare kan det bli...
jo, men hur gör man för att få någon att första dynamikens roll i musiken, att man kan spela intensivare utan att spela mer?
Postat: tor 09 dec 2010, 11:38
av dereborn
swahili skrev:Fernan skrev:Arrangera upp låtarna och se till att alla är överens om vad som ska spelas och inom vilka ramar man får flyta ut och improvisera ...
Det är inte bara hur starkt eller hur mycket man spelar som spelar roll utan även vad som spelas, vilka effekter och ev synthljud som används. En gitarrfigur kan drunkna i ett intensivt pianokomp ex.. Tänk igenom, prova och analysera..
Ju fler medlemmar i bandet, desto rörigare kan det bli...
jo, men hur gör man för att få någon att första dynamikens roll i musiken, att man kan spela intensivare utan att spela mer?
Se ovan.

Postat: tor 09 dec 2010, 11:41
av swahili
dereborn skrev:swahili skrev:Fernan skrev:Arrangera upp låtarna och se till att alla är överens om vad som ska spelas och inom vilka ramar man får flyta ut och improvisera ...
Det är inte bara hur starkt eller hur mycket man spelar som spelar roll utan även vad som spelas, vilka effekter och ev synthljud som används. En gitarrfigur kan drunkna i ett intensivt pianokomp ex.. Tänk igenom, prova och analysera..
Ju fler medlemmar i bandet, desto rörigare kan det bli...
jo, men hur gör man för att få någon att första dynamikens roll i musiken, att man kan spela intensivare utan att spela mer?
Se ovan.

Åh..

Postat: tor 09 dec 2010, 11:41
av Funkfingers
Det bästa tipset är att sänka volymen från start.
Spela på sådan volym att trumsetet hörs bra.
Problemet brukar vara att gitarristen är den som drar upp volymen.
Det brukar bli att man går från svinhögt till ultrahögt.Då kan dynamiskt spel aldrig hända.
Om alla,från början,utgår ifrån moderat volym så finns det hopp om dynamik.
Det är svårt eftersom "man" vill höra sitt instrument på en viss nivå för att kunna spela på ett "inspirerande sätt".
Många gånger så finns inställningen att : "Bara DU sänker så blir det bra:För JAG ligger redan rätt i mixen".
Men utgår man från att trumsetet SKA höras,med alla de nyanser som en trummis med sitt set kan frambringa,då blir det i alla fall "bättre".
Sedan höjer alla andra i alla fall.Å så är man tillbaka på ruta ett.
Men utgå från att trumsetet ska höras så har ni en bra utgångspunkt.
Prova med att utgå ifrån bas och trummor.Låt sedan resten av musikerna ställa in sina respektive volymer.
Lyssna och prata om hur ni vill att "mixen" ska vara.
Postat: tor 09 dec 2010, 11:43
av B-Å Åhs
Lyssna och testa olika varianter , börja kanske med att överdriva dynamiken.
Postat: tor 09 dec 2010, 11:46
av swahili
B-Å Åhs skrev:Lyssna och testa olika varianter , börja kanske med att överdriva dynamiken.
ja, jo jag vill överdriva den som sjutton! men hur gör man det?
Postat: tor 09 dec 2010, 12:02
av dereborn
swahili skrev:B-Å Åhs skrev:Lyssna och testa olika varianter , börja kanske med att överdriva dynamiken.
ja, jo jag vill överdriva den som sjutton! men hur gör man det?
Överdriv NERÅT. Ta ner som tusan i verser etc, och känn sen skillnaden och lyftet när alla släpper på i refrängen. Spela in detta på enkelt sätt (mobiltelefon duger) och lyssna sen på resultatet. Vanliga argument som "det känns så mesigt" etc faller ofta när vederbörande får höra resultatet.
Postat: tor 09 dec 2010, 12:05
av Svensson
Ett tips, vissa instrument är helt enkelt tysta i vissa partier/verser/refränger. Typ intro med gitarr och baskagge, basen tyst under verserna, gitarren är tyst under sången etc. lite överdrivet arrat men kan vara lättare att fylla på från det. Det är bra träning, att våga lita på sitt eget och andras instrument, blir mera naket. Det är alltid tryggt att luta sig mot (gömma sig bakom) trummor, "ljudmattekompgitarr" och en pulserande bas.
Ett annat tips, lyssna ordentligt, analyserande på originalinspelningar på de låtar ni ska spela, tycker ofta man upptäcker hur jädrans avskalat det är, alla spelar faktiskt inte hela tiden..
*EDIT*
Tvåa på bollen ser jag...
Postat: tor 09 dec 2010, 12:06
av Svensson
Funkfingers skrev:Det bästa tipset är att sänka volymen från start.
Spela på sådan volym att trumsetet hörs bra.
Vi har nog olika sorts trummisar du och jag..

Postat: tor 09 dec 2010, 12:10
av Daionsavage
dereborn skrev:swahili skrev:B-Å Åhs skrev:Lyssna och testa olika varianter , börja kanske med att överdriva dynamiken.
ja, jo jag vill överdriva den som sjutton! men hur gör man det?
Överdriv NERÅT. Ta ner som tusan i verser etc, och känn sen skillnaden och lyftet när alla släpper på i refrängen. Spela in detta på enkelt sätt (mobiltelefon duger) och lyssna sen på resultatet. Vanliga argument som "det känns så mesigt" etc faller ofta när vederbörande får höra resultatet.
Det är ett skolexempel på juste dynamik där man tagit NER versen rejält.
Den dynamiska förändringen inträffar vid 1 minut

[youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=jzjUjNPYzLg[/youtube]
Tydligen så uppstod det här arret p g a att gitarristen var frusterad över att han inte satte sitt riff, så han manglade på i rena ilskan och vips så hade de en hit!

Postat: tor 09 dec 2010, 12:14
av Steve
Postat: tor 09 dec 2010, 12:46
av Fernan
dereborn skrev:swahili skrev:Fernan skrev:Arrangera upp låtarna och se till att alla är överens om vad som ska spelas och inom vilka ramar man får flyta ut och improvisera ...
Det är inte bara hur starkt eller hur mycket man spelar som spelar roll utan även vad som spelas, vilka effekter och ev synthljud som används. En gitarrfigur kan drunkna i ett intensivt pianokomp ex.. Tänk igenom, prova och analysera..
Ju fler medlemmar i bandet, desto rörigare kan det bli...
jo, men hur gör man för att få någon att första dynamikens roll i musiken, att man kan spela intensivare utan att spela mer?
Se ovan.

Ja, ungefär så
Om man är på det stadiet i bandet att man är individer som bara gasar på utan att ta hänsyn till helheten så är det rätt kört....att förenkla och få in "luft" i låtarna är svårare än att skapa ljudmattor.
Postat: tor 09 dec 2010, 14:02
av dereborn
Fernan skrev:...individer som bara gasar på utan att ta hänsyn till helheten ...
Där är nyckeln till allt musicerande i grupp!
Alla måste sätta helheten främst. Eat the humble pie.
Om alla fattade detta och färre impades av jotjobpostade soloklipp där folk flashar sina ballaste ensamlicks så skulle världen vara en bättre och svängigare plats!
OBS! Den sista meningen är allmänt formulerad och riktas icke mot någon särskild människa eller instrumentalist.
Postat: tor 09 dec 2010, 14:43
av Doningen
Svensson skrev:Ett tips, vissa instrument är helt enkelt tysta i vissa partier/verser/refränger.
Trea på bollen, men det där tål att plussas på. En mycket duktig och klok trummis (jodå, de finns) som jag spelat med brukar uttrycka det såhär: "Pauser är också musik"!
Postat: tor 09 dec 2010, 15:01
av mackan
Postat: lör 01 jan 2011, 18:44
av mrbaloo
No Treble hade en artikel om hur man kan får ett band att "bli bra". Jag tycker att det var ganska bra i alla fall:
http://www.notreble.com/buzz/2010/03/11 ... reat-band/
mvh
MrBaloo
Postat: lör 01 jan 2011, 18:48
av bassicfun
dereborn skrev:He gå int föklaar fö en som int begrip.
Ha ha...så fruktansvärt klockrent.
Postat: lör 01 jan 2011, 19:26
av Sunken
dereborn skrev:Alla måste sätta helheten främst. Eat the humble pie.
Så sant, så sant.
