Vilken bok kan ni rekommendera?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
bastardo
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 22 dec 2010, 14:17

Vilken bok kan ni rekommendera?

Inlägg av bastardo »

Jag gick från att ha spelat lite gitarr till att börja spela bas för drygt ett halvår sen. Jag är alltså huvudsakligen i början av inlärningsprocessen. Mitt problem är att det finns så oerhört mycket jag vill lära mig, så mycket att jag liksom druknar i det utan att få något vettigt gjort alls. Jag har gått med som en av basisterna i en orkester, där jag lånar hem noter på deras låtar och övar in mig på materialet. Jag har haft en liten spelning med orkestern och det är ett roligt sammanhang att vara med i. Tyvärr kommer jag nog inte bli särkilt duktig på att jamma och lära mig spela annat än efter noter om jag bara lägger upp hela mitt övande runt orkestern, vilket kanske inte riktigt är vad jag vill.
Det jag behöver är en bok som kan förmedla en metod att lära sig skalor, harmonilära och gärna även öva upp rytmik och notläsning så att den blir flytande. Jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare, med vilka övningar vad dessa ska syfta till?
Min lärare gav mig en gång en utskrift av kvintcirkeln. Jag fick höra (vilket jag redan visste) att man med hjälp av denna kan utläsa de olika grund ackordens dominanter och subdominanter och subdominantparalleller och allt vad det nu heter. Jag fattar fortfarande inte riktigt vad den där harmoniläran liksom förmedlar, varför kallas just femman för dominant och fyran för subdominant? Vilket harmoniskt förhållande utrycker det där egentligen? Sen kan jag ju fatta på vilket sätt det kan användas för att transponera låtar mellan olika tonarter, men i övrigt fattar jag liksom inte hur det här med harmonilära hänger ihop.
Jag vet ju vad grundton, kvint, sjua och allt det där är och var man hittar de på halsen, men jag har pissdålig känsla för hur man använder den där teorin och skalorna för att bygga basgångar. Jag vet inte riktigt vad som skiljer basgången från en vanlig stämma. Brygga mellan rytm och harmoni sägs det. Hmm fattar jag egentligen vad det innebär, nej det gör jag nog inte.
Sen behöver ju även tekniken byggas upp, fast det är väl det jag har minst problem med just nu.
Allt detta behöver liksom styras upp. Jag är en teoretiskt lagd person och jag behöver något konkret att hänga upp det på. Jag vill öva notläsning så att jag känner att jag faktiskt kan läsa noter och snabbt ta till mig nytt material. Jag vill lära mig harmonilära, skalor och arpeggion som jag kan använda för att improvisera utefter och bygga basgångar med. Gehöret får gärna övas upp också. Olika tekniker för att få det att låta coolare, slapping, muta strängar för att få en mer rytmisk känsla, och allt sånt måste väl också in i rimlig mängd.
Jag nämde att jag har en lärare, och jag vill helst inte höra att jag ska vända mig till honom, då jag inte känner att det räcker. På 20 minuter i veckan hinner man spela igenom en låt och få ut noter på en ny. Det är sättet han lär ut på och det är väl givande på sitt sätt, och inget jag riktigt kan ändra på. Han är van att vid att lära till ut till barn som är mycket yngre än jag. Dessutom har han en neurologisk åkomma som gör att han inte riktigt kan visa allt. Ingen höjdare det där, men jag iaf hört att han fostrat många duktiga elbasister.
Nåväl, ursäkta för den här totalflummiga texten, men jag hoppas ni förstår grundproblematiken. Jag vill lära mig allt om bas, och jag kan en del redan och vill inte börja om från steg noll. Jag behöver en bok som på ett bra sätt förmedlar en metod för att lära sig teori och praktik. En referensbok med bara massa skalor och teoretiska resonemang sida upp och sida ner kommer jag bara tröttna på och inte kunna tillämpa. Jag funderar på den här: http://www.bassbooks.com/shopping/shopexd.asp?id=268 men den behöver kanske kompletteras med något?
Är det någon som har någon efrarenhet av den här?: http://www.halleonard.com/product/viewp ... ubsiteid=7&
Väldigt tacksam för svar!
Senast redigerad av bastardo den ons 22 dec 2010, 15:37, redigerad totalt 1 gånger.
bastardo
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 22 dec 2010, 14:17

Inlägg av bastardo »

Ajdå råkade visst posta fel, den här bör kanske inte ligga i teknikdelen av forumet. Skulle en vänlig moderator kanske kunna flytta den?
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++
Inlägg: 5982
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
Ort: Umeå

Inlägg av Daionsavage »

Jag vet inte... om du har spelat gitarr så borde det inte vara så ansträngande att gå över till bas, harmoniläran är universell.

Hur lärde du dig att spela gitarr?
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
Janne

Inlägg av Janne »

Svårt att råda, alla funkar ju olika. Fast, jag skulle nog inte satsa på böckerna du listar, åtminstonde inte den med massa diagram över skalor och arpeggios. Ingen större vits med att nöta in det om du inte vet hur du ska använda det.
Den där basskolan har jag inte använt, kikat lite och den verkar lite trist tycker jag. Men jag kan mycket väl ha fel.
Finns ju ingen bok som man lär sig allt ifrån, men de här tycker jag funkar bra:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0793542049 Man lär sig spela walking men teorin har man ju nytta av i alla musikstilar.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0634070207 Bra låtar att öva upp notläsningen med, du behöver dock kunna grunderna i notläsning eftersom det inte är några förklaringar, bara låtar med noter+text. Finns fler i samma serie.

Basboken del1 och 2 av Wihlborg/Löfgren är också bra för att öva upp notläsningen.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0634089269
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0634089250
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0634089285
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0634089307 Bra sammanställning av låtar i dessa 4 böcker där du kan lära av mästarna så att säga. Också boken Bass tab white pages är bra i det sammanhanget.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9197575488 Det mest ambitiösa försöket att få med allt som en basist behöver kunna. Boken lyckas ju naturligtvis inte med det men mycket är bra i den, bland annat massa övningslåtar till ackordsanalys med kompförslag. Att kunna spela bra över en ackordsanalys är nog både det viktigaste och svåraste för oss basister.

Sen bör du naturligtvis planka mycket för att öva gehöret. Börja gärna med riktigt lätta låtar.

Om du känner dig överväldigad av allt du vill lära dig bör du kanske göra upp övningsschema för kanske en månad i taget? Lista upp de saker du vill öva på, ta inte för mycket på en gång. Sen kör du stenhårt på detta och byter schema efter en månad.

Vart bor du? Ta en längre lektion med Basmartin eller någon annan är säkerligen väl investerade pengar för att tränga in i harmoniläran och specialtekniker m m.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

Jag blir alldeles trött av all svada i det här inlägget. Mitt svar är kanske brutalt, men ärligt menat:

Du behöver nog ingen bok alls. Du behöver prova att spela UTAN bok och lyssna på musiken.

Utan att fundera på om det är kvinter, kvarter eller dominanter eller subdominanter som du lyssnar på.

Har du samma ansats när du kn*****r, att du måste förstå allt teoretiskt? Ibland måste man känna in och faktiskt vara närvarande och bara lyssna in... :wink:

Prova att lira grundtonen i varje ackord. Där har du en grund till basgången.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
bastardo
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 22 dec 2010, 14:17

Inlägg av bastardo »

Hmm ok tack för snabba svar. Jag lånade den där real bass book på bibblan i somras, och jag måste säga att jag tyckte att den var sådär. Har hört mycket bra om "Building Walkin Basslines" däremot. Är den bra för att bli en bättre bassist rent generellt? Kan jag få känsla för hur harmisar funkar med hjälp av den? Den där sångboken, easy pop bass lines, är det för lätta låtar i för mig, men det finns ju i och för sig flera nivåer i den serien. Jag kan läsa noter redan nu, det tar alldeles för lång tid bara. Vill man gå med i ett av storbanden här i stan måste man kunna läsa halvsvåra noter flytande så att säga.
Ang. hur jag lärde mig spela gitarr så kan man väl inte säga att jag verkligen kan spela, jag lärde mig låtar efter tabs och kunde ta halvmånga ackord. Fick inte strummandet att bli intressant på något sätt, så jag tröttnade på ljudet och tappade suget att lära mig nya låtar. Antar att jag borde lärt mig sjunga till också, men det hade jag liksom aldrig intresse för.
Tistou
Medlem
Inlägg: 142
Blev medlem: fre 17 sep 2010, 10:12

Inlägg av Tistou »

Kanske inte ska teoretisera alltför mycket...
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25859
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Som några innan sagt - skit i böckerna till att börja med!
Du har ju orkestern där du troligen får all teori du behöver för tillfället.

Sätt på musik du tycker om på stereon, häng på dig basen, och försök hänga med.
OK att det blir både långsamt, bara var 8:e ton, och lite fel i början eftersom metoden är tänkt att i första hand vara ROLIG så det kan gå framåt av sig självt.
Du BLIR snabbare och det BLIR lättare med tiden. Ha kul bara.

Och nästa tips - plocka upp gitarren igen.
Lär dig spela nån enda låt där du sjunger till (ja, jag vet att det är svårt, men det blir lättare och lättare om du bara börjar nånstans).
Fler ackord lär du dig allteftersom du behöver dem då du vill spela/sjunga nya låtar.
http://www.ultimate-guitar.com har massvis med ackord och text till (främst engelska) låtar - go fish!

Musik ska vara KUL i första hand.
Lär sig gör man om man fortsätter ha kul med den...;)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

fieldflower skrev:Som några innan sagt - skit i böckerna till att börja med!
Du har ju orkestern där du troligen får all teori du behöver för tillfället.

Sätt på musik du tycker om på stereon, häng på dig basen, och försök hänga med.
OK att det blir både långsamt, bara var 8:e ton, och lite fel i början eftersom metoden är tänkt att i första hand vara ROLIG så det kan gå framåt av sig självt.
Du BLIR snabbare och det BLIR lättare med tiden. Ha kul bara.

Och nästa tips - plocka upp gitarren igen.
Lär dig spela nån enda låt där du sjunger till (ja, jag vet att det är svårt, men det blir lättare och lättare om du bara börjar nånstans).
Fler ackord lär du dig allteftersom du behöver dem då du vill spela/sjunga nya låtar.
http://www.ultimate-guitar.com har massvis med ackord och text till (främst engelska) låtar - go fish!

Musik ska vara KUL i första hand.
Lär sig gör man om man fortsätter ha kul med den...;)
Klokt skrivet.

Håller med om det mesta, men vill bara tillägga att det INTE är självklart att man kan sjunga och spela samtidigt även om gehöret sitter som ett smäck och musikaliteten är hög. Själv hade jag spelat i hela 25 år innan jag klarade att spela gitarr och sjunga samtidigt. Då var det barnvisor när ungarna var små. Spela bas och sjunga fixar jag nog fortfarande inte något vidare... :oops:
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Janne

Inlägg av Janne »

Beg to differ. Som sagt så fungerar alla olika men om du känner att du är teoretiskt lagd och gärna vill ta hjälp av nån bok så är det ingen dum idé alls. Visst kan man lära sig det som finns i boken på 1000 andra sätt men om det är en bra bok och man jobbar igenom den med en bra metod så är det ofta en genväg. Man utnyttjar helt enkelt en annan människas erfarenheter, erfarenheter som ibland tagit väldigt lång tid att samla in. Därför ser jag inte det som ett tråkigt sätt att lära sig musik, när det verkligen fungerar så är det skitkul. Fortfarande är det naturligtvis bara en av dom saker man bör göra, men att stämpla det som "fel" eller "tråkigt" är onödigt tycker jag.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

Janne skrev:Beg to differ. Som sagt så fungerar alla olika men om du känner att du är teoretiskt lagd och gärna vill ta hjälp av nån bok så är det ingen dum idé alls. Visst kan man lära sig det som finns i boken på 1000 andra sätt men om det är en bra bok och man jobbar igenom den med en bra metod så är det ofta en genväg. Man utnyttjar helt enkelt en annan människas erfarenheter, erfarenheter som ibland tagit väldigt lång tid att samla in. Därför ser jag inte det som ett tråkigt sätt att lära sig musik, när det verkligen fungerar så är det skitkul. Fortfarande är det naturligtvis bara en av dom saker man bör göra, men att stämpla det som "fel" eller "tråkigt" är onödigt tycker jag.
Jomenhallå. Hur stor nytta verkar vår vän ha haft av sin teori hittills? Om den nuvarande strategin inte leder till resultat så är knappast mer av samma den rätta medicinen.

Jag känner för övrigt många som är teoretiskt lagda till sin natur, men som knappast skulle lärt sig spela ett instrument utifrån en bok. Men jag kanske är lite överdrivet kritisk utifrån att de flesta böcker jag sett är just - böcker. De enda bok jag själv haft någon nytta av är den gitarrkurs för fullständiga nybörjare som Ulf G Åslund gjorde på 70-talet i TV. Då fick man med en platta med exempel på hur allt skulle låta. Själv skulle jag aldrig köpa en bok utan medföljande CD.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25859
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

inber skrev:
fieldflower skrev:Som några innan sagt - skit i böckerna till att börja med!
Du har ju orkestern där du troligen får all teori du behöver för tillfället.

Sätt på musik du tycker om på stereon, häng på dig basen, och försök hänga med.
OK att det blir både långsamt, bara var 8:e ton, och lite fel i början eftersom metoden är tänkt att i första hand vara ROLIG så det kan gå framåt av sig självt.
Du BLIR snabbare och det BLIR lättare med tiden. Ha kul bara.

Och nästa tips - plocka upp gitarren igen.
Lär dig spela nån enda låt där du sjunger till (ja, jag vet att det är svårt, men det blir lättare och lättare om du bara börjar nånstans).
Fler ackord lär du dig allteftersom du behöver dem då du vill spela/sjunga nya låtar.
http://www.ultimate-guitar.com har massvis med ackord och text till (främst engelska) låtar - go fish!

Musik ska vara KUL i första hand.
Lär sig gör man om man fortsätter ha kul med den...;)
Klokt skrivet.

Håller med om det mesta, men vill bara tillägga att det INTE är självklart att man kan sjunga och spela samtidigt även om gehöret sitter som ett smäck och musikaliteten är hög. Själv hade jag spelat i hela 25 år innan jag klarade att spela gitarr och sjunga samtidigt. Då var det barnvisor när ungarna var små. Spela bas och sjunga fixar jag nog fortfarande inte något vidare... :oops:
Och jag vill påstå att det främst handlar om övning och mod.
Modet för att klara av den första tiden då man inte är bekväm med sin egen röst och dessutom inte kan sjunga på det sätt man vill tillsammans med spelandet.

För min egen del tog det säkert 10 år innan jag knappt provade att sjunga till basandet.
Är ingalunda fullärd, men det börjar funka på låtar jag en gång trodde var onåbara.
Svåraste som jag klarar av nu är nog Roadtrippin med RHCP (trubadurade med en polare som spelade gitarr och lade stämmor ovanpå).
http://www.youtube.com/watch?v=11GYvfYjyV0

Fortfarande onåbar är A new day yesterday med Jethro Tull: http://www.youtube.com/watch?v=Kq5zTznlSJI
(Kanske för alltid onåbar...?)

Med gitarr är det lättare att sjunga samtidigt, men det kräver fortfarande mod för att komma igång.

(Och ja, jag vet att man har olika lätt för olika saker, men jag tror att detta är nåbart för de flesta någorlunda musikaliska personer..)
Medlem i PB50+
Janne

Inlägg av Janne »

Jag säger inte att han ska lära sig att spela instrument efter en bok, jag säger att det är ett av många hjälpmedel som fungerar bra för en del. Jomenhallå?
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25859
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Janne skrev:Jag säger inte att han ska lära sig att spela instrument efter en bok, jag säger att det är ett av många hjälpmedel som fungerar bra för en del. Jomenhallå?
Det är klart att det är så.
Men likväl som man inte skall förkasta inlärning via teori gäller det att inte tappa det som musik faktiskt är allra bäst på - att vara roligt att utöva.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Inlägg av inber »

Janne skrev:Jag säger inte att han ska lära sig att spela instrument efter en bok, jag säger att det är ett av många hjälpmedel som fungerar bra för en del. Jomenhallå?
Point taken. Men då ska han ha CD till. Sådeså! :D
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
bastardo
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 22 dec 2010, 14:17

Inlägg av bastardo »

Det är kul att läsa er diskussion. Många pratar om att sätta på radion och försöka jamma med. Jag vet inte om det där verkligen ger så himla mycket för just mig. Jag har aldrig hållit på så himla mycket med det, men när jag gjort det har det mest blivit att man hittar tonarten och börjar spela mollapenta skalan eller bluesskalan i den tonarten lite slarvigt upp och ner utan att få det att låta schysst. Har svårt att se att hur jag blir bättre på det med tiden.
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++
Inlägg: 5982
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
Ort: Umeå

Inlägg av Daionsavage »

bastardo skrev:Det är kul att läsa er diskussion. Många pratar om att sätta på radion och försöka jamma med. Jag vet inte om det där verkligen ger så himla mycket för just mig. Jag har aldrig hållit på så himla mycket med det, men när jag gjort det har det mest blivit att man hittar tonarten och börjar spela mollapenta skalan eller bluesskalan i den tonarten lite slarvigt upp och ner utan att få det att låta schysst. Har svårt att se att hur jag blir bättre på det med tiden.
Nu har du nog beskrivit en del av ditt problem :wink:

Släpp skalorna, lyssna och härma.
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
Användarvisningsbild
Duke
Medlem
Inlägg: 113
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 10:05
Ort: Östersünd

Inlägg av Duke »

Jag har gjort precis som beskrivits ovan, fast jammar till mina egna skivor. Har gjort enorma framsteg! Så visst funkar det! :P
bastardo
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 22 dec 2010, 14:17

Inlägg av bastardo »

Duke: Menar du att du gjort som jag beskrivit ovan? Menar du att lirar till plattor du själv gett ut eller bara skivor du själv äger? Kanske puckad fråga men jag hajade liksom inte.
Användarvisningsbild
Duke
Medlem
Inlägg: 113
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 10:05
Ort: Östersünd

Inlägg av Duke »

Duke: Menar du att du gjort som jag beskrivit ovan? Menar du att lirar till plattor du själv gett ut eller bara skivor du själv äger? Kanske puckad fråga men jag hajade liksom inte.
Sorry min otydlighet snarare :)
Nej jag menar att jag bara spelar en skiva jag känner för med valfri artist (Deep Purple, KISS, klassiskt eller något funkigt) och bara improviserar på gehör.
Har du svårt för gehör så kan du alltid öva in det, kommer hjälpa dig mer än mycket annat. Du som dessutom har teoretiska kunskaper kommer bli duktig bara du släpper lite på teorin och istället övar på känslan. Tillslut lär du märka att de bägge bitarna hör ihop :-)

Jag har inte alls någon jättestor teorikunskap och har ganska svårt för hur vissa saker hänger ihop, men jag kan ju t.ex många skalor. Efter att jag spelat en låt brukar jag analysera mitt spel och ibland händer det ju att jag tänker "Se på fan, där har vi ju den skalan, det ackordet" etc.

Samtidigt vet jag knappt vad det innebär när en låt går i "E" :lol:
bastardo
Nykomling
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 22 dec 2010, 14:17

Inlägg av bastardo »

låter soft, men asså jag har ju också kass koll på teori. Jag vet heller knappt vad man menar när man säger att en låt går i en viss tonart. Vilka skalor kan du då? Vilka anser du att man behöver kunna? Jag kan typ inga förutom durskalan och mollpenta, och då är det ju bara såna där jäkla boxar och inget flöde över hela halsen upp och ner.
Användarvisningsbild
Duke
Medlem
Inlägg: 113
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 10:05
Ort: Östersünd

Inlägg av Duke »

Det verkade på ditt första inlägg som som att du kan en del. När jag först skummade igenom det lät du som en raketforskare till musiker :lol:

För den sakens skull så kan jag knappt namnen på dem heller 8) , jag har bara kört igenom dem så mycket så att jag "bara vet" vad som passar ihop och ungefärligt hur förhållandena (intervallerna) är tonerna emellan.

Om vilka som är bra att kunna vet jag inte, den frågan får någon mer rutinerad svara på. Men den mest grundläggande/nödvändiga är ju den kromatiska och den pentatoniska. :)

Förövrigt kan jag bjuda på en riktigt bra länk om du inte har sett den förut:
http://www.studybass.com[/i]
Gäst-
Bannad
Inlägg: 813
Blev medlem: sön 24 okt 2010, 10:29
Ort: Stockholm

Inlägg av Gäst- »

Grejen är att det är inte boken. Det är vad du gör med den. Bästa böckerna för mitt spelande har varit en pianobok (harmoni) och en trombonbok (teknikövningar/läsning).

I Bibeln säger Jesus: "Älska din fiende". Det är världens mest sålda/översatta/tryckta bok. Japp och så långt kom det budskapet...

Att lösa problem på egen hand är nog det bästa man kan göra för sig själv! Ha en bok som referens om det skulle behövas.
allan
Medlem+
Inlägg: 790
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 21:16
Ort: Göteborg

Baspedagog!!

Inlägg av allan »

De sista 20 åren har har basspelandet utvecklats enormt. Det som på 70-80talen var fantastiskt är nu soundcheckrutin för en vanlig dödlig amatör.
Det finns nuförtiden högskoleutbildade basgudar som KAN ALLT. Till och med lära ut.

Om du sitter och joddlar och plankar själv är detta bra. men risken är att du tycker att du är bättre än vad du är, vilket på sikt kan resultera i ego-kränkningar och bristande ödmjukhet.... :oops:

Dessutom för du inte hjälp att fokusera! Detta menar E.Spalding i en radiointervju för några veckor har varit det viktigaste med hennes formella utbildning. DVS göra ett moment klart!

Jag har alla basböcker men de hjälper inte om du inte har en guru som talar om hur du skall arbeta med dem...

Välj en bassist som du tycker är bra och som har djävultajming. Gör sedan som han säger.

Vänliga hälsningar och i all ödmjukhet, Själv har jag gjort allt fel! :D
Användarvisningsbild
Daionsavage
Medlem++
Inlägg: 5982
Blev medlem: tor 14 okt 2010, 14:54
Ort: Umeå

Inlägg av Daionsavage »

Perennial skrev:Bästa böckerna för mitt spelande har varit en pianobok (harmoni) och en trombonbok (teknikövningar/läsning).
Håller med om att piano gör harmoniläran klarare!

(Sammanträffande: jag spelade både piano och trombon som barn. Pianot gick bra, däremot så var mitt år som trombonelev bortkastad tid men det hade inte med instrumentet att göra! :oops: )
"If I can't dance, it's not my revolution!"

-Emma Goldman
Skriv svar