Detta måste redas ut!
- Boogero
- Medlem
Detta måste redas ut!
Har fått för mig att fingerspel generelt är det vanligaste. Men hur är det egentligen?
Hur gör ni, fingrar eller plektrum?
Olika för olika musikstilar, isf vilka?
Hur gör ni, fingrar eller plektrum?
Olika för olika musikstilar, isf vilka?
Fender Squier SQ
Eaglebacker
Orange Crush Pix 100
Eaglebacker
Orange Crush Pix 100
- Seaweed
- Hedersmedlem
- Kontakt:
- TDHP
- Forumvärd
90% plektrum.
Fingrar ofta hemma eller på blues eller visa.
Ska det spelar rockenroll måste det smälla på lite mer!
Fingrar ofta hemma eller på blues eller visa.
Ska det spelar rockenroll måste det smälla på lite mer!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP
Resten är bara för att det är kul!

TDHP
-
- Medlem+++
-
- Medlem++
Jag spelar med det som låter bäst i situationen. Skulle man slå ut det på effektiv speltid så skulle det nog bli ungefär lika mycket plektrum- och fingerspel. Ytterst sällan jag "slap":ar, men ibland spelar jag med tummen, alltså typ downstrokes ganska nära halsen.
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
- Von K
- Medlem+
- flagg
- Medlem+
Nästan bara fingerspel, iaf med bandet.
Men har gett mig fan på bli bättre med plektrum då jag gillar ljudet, så har det senaste året eller så tränat upp mig hyfsat hemma på kammaren. Svårast var att lära sig dämpa mer med vänsterhanden så man spelar någorlunda rent. Känner mig nu ganska redo att byta till plektrum på en del av coversbandets låtar där det passar soundet och känslan.
Edit: dämpa med vänsterhanden menade jag ju, inte lätt det här med höger vänster
Men har gett mig fan på bli bättre med plektrum då jag gillar ljudet, så har det senaste året eller så tränat upp mig hyfsat hemma på kammaren. Svårast var att lära sig dämpa mer med vänsterhanden så man spelar någorlunda rent. Känner mig nu ganska redo att byta till plektrum på en del av coversbandets låtar där det passar soundet och känslan.
Edit: dämpa med vänsterhanden menade jag ju, inte lätt det här med höger vänster

- whatawaste
- Medlem++
- Jan Hellman
- VIP medlem
Exakt på pricken samma här.Indigo skrev:Jag spelar med det som låter bäst i situationen. Skulle man slå ut det på effektiv speltid så skulle det nog bli ungefär lika mycket plektrum- och fingerspel. Ytterst sällan jag "slap":ar, men ibland spelar jag med tummen, alltså typ downstrokes ganska nära halsen.
//Jan
-
- Medlem++
Men du tappar ju en del också på pinnen =)Jan Hellman skrev:Exakt på pricken samma här.Indigo skrev:Jag spelar med det som låter bäst i situationen. Skulle man slå ut det på effektiv speltid så skulle det nog bli ungefär lika mycket plektrum- och fingerspel. Ytterst sällan jag "slap":ar, men ibland spelar jag med tummen, alltså typ downstrokes ganska nära halsen.
//Jan
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
- Daionsavage
- Medlem++
-
- Medlem++
- Hellsten
- Medlem+
Plus på det. Spelar det som passar bäst in i musiken man spelar.Jan Hellman skrev:Exakt på pricken samma här.Indigo skrev:Jag spelar med det som låter bäst i situationen. Skulle man slå ut det på effektiv speltid så skulle det nog bli ungefär lika mycket plektrum- och fingerspel. Ytterst sällan jag "slap":ar, men ibland spelar jag med tummen, alltså typ downstrokes ganska nära halsen.
//Jan
| Fender | Mesa |
- Jan Hellman
- VIP medlem
Jag tappade min Stick härom dagen.Indigo skrev:Men du tappar ju en del också på pinnen =)Jan Hellman skrev:Exakt på pricken samma här.Indigo skrev:Jag spelar med det som låter bäst i situationen. Skulle man slå ut det på effektiv speltid så skulle det nog bli ungefär lika mycket plektrum- och fingerspel. Ytterst sällan jag "slap":ar, men ibland spelar jag med tummen, alltså typ downstrokes ganska nära halsen.
//Jan

- anli
- VIP medlem
- inber
- VIP medlem
- BBQV
- Forumvärd