Tips för utvecklandet av olika musikstilar.

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar
TredoX
Medlem+
Inlägg: 2131
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 11:57
Ort: Täby

Tips för utvecklandet av olika musikstilar.

Inlägg av TredoX »

Jag undrar hur ni tror att man ska göra för att utveckla sin kunskap inom olika musikstilar.

Själv tror jag att det är viktigt att lyssna mycket på musik. (vilket jag gör, dock inte så varierat.

En genre jag känner att jag inte riktigt har någon kunskap inom är reggae.
Några förslag vad jag kan lira/lyssna på för att utveckla min spelteknik inom dem genren?

PS. jag har lyssnat mycket på Bob Marley, men jag vet inte om det har hjälpt mig så mycket mer än att få en uppfattning om hur musiken låter i sig själv. Känner inte att jag snappat upp så mycket basspel.
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Mycket av basspelet i olika sorters musik är ju samma, men man fraserar olika. T ex så spelar Flea sina pentalicks helt annorlunda än Marcus Miller. Så lyssna på hur skillnaderna i frasering påverkar hur det låter, när du ska kolla vad det är som är specifikt för en viss stil. Kolla också in vad det är för rytmer som gäller.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
dereborn

Re: Tips för utvecklandet av olika musikstilar.

Inlägg av dereborn »

TredoX skrev:Jag undrar hur ni tror att man ska göra för att utveckla sin kunskap inom olika musikstilar.

Själv tror jag att det är viktigt att lyssna mycket på musik. (vilket jag gör, dock inte så varierat.

En genre jag känner att jag inte riktigt har någon kunskap inom är reggae.
Några förslag vad jag kan lira/lyssna på för att utveckla min spelteknik inom dem genren?

PS. jag har lyssnat mycket på Bob Marley, men jag vet inte om det har hjälpt mig så mycket mer än att få en uppfattning om hur musiken låter i sig själv. Känner inte att jag snappat upp så mycket basspel.
Lyssna NOGA!

I varje stil/genre plockar du ut en låt som du tycker är representativ o BRA! Detaljlyssna o planka basspelet. Sen tar du en annan låt ur samma genre o gör samma sak. Efter ett tag upptäcker du likheter inom genren. Attityd, sound, timing etc som är gemensamt för låtarna i den genren.

Tänk på att soundet är skitviktigt! Man spelar helt olika saker beroende på vilket sound man har. Testa t.ex att spela reggae med flats på en P-bas jämfört med att ha brighta roundwounds på en hitechbas. Det kommer att komma helt olika grejor ur dej o din rigg...
dereborn

Inlägg av dereborn »

P.S. BRA val att lyssna på Marley. Family Man är en legendariskt bra reggaebasist
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Reggae är svårt!
Håller själv på att försöka nöta in reggaelåtar i bandet.
Helt nytt för oss alla.

En kille från Borlänge skulle lära sig spela rockabilly.
Det var totalt nytt för honom.
Han kom till slut på att om han höll sig på en och samma sträng hela tiden istället för att ta greppen på andra strängar, så lät det rockabilly...
för han blev lixom en svinblink sen på varenda ton. *s*
Alla sätt är bra utom de tråkiga.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25747
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Geddy_Lee skrev:Reggae är svårt!
Håller själv på att försöka nöta in reggaelåtar i bandet.
Helt nytt för oss alla.
Ett kul mellanting mellan pop och reaggae som funkar rätt bra ute: 10CC - Dreadlock holiday.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=xKCKA-A3UhQ[/youtube]
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Reggaebasisten Nathan East:

[youtube]http://youtube.com/watch?v=gF3fd_DOChM[/youtube]

alltid retar det nå´n :P
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
TredoX
Medlem+
Inlägg: 2131
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 11:57
Ort: Täby

Inlägg av TredoX »

Geddy_Lee skrev:Reggaebasisten Nathan East:

http://youtube.com/watch?v=gF3fd_DOChM

alltid retar det nå´n :P
Räknas det där som våldtäkt?


Tack för alla svar! Kom gärna med mer förslag!
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

En grej jag brukar göra är att försöka improvisera inom en stil. Slå igenom metronomen och sen spelar jag och försöker låta t.ex. Reggae. Fast då ska man ju ha lyssnat lite först. Sen att lira låtarna med polare och band är väldigt givande.
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

En sak som jag brukar göra när jag spelar reggae är att tänka mig att jag sitter och spelar en varm sommardag i jamaica med en kall cola bredvid mig. Bam! och jag får den rätta avslappnade känslan i spelet 8).
Sen har ljudet stor betydelse med, mycket BAS ska de va (tycker jag). Om ni har hört Soul Almighty med Bob Marley & The Wailers så är det mitt idealljud när det gäller reggae.
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Sedan är det ju naturligtvis viktigt att alla i bandet känner/lyssnar in sig på samma genre annars är det risk att dit basspel oavsett hur bra du gör det drunknar och försvinner om dom andra inte spelar "rätt". Jag tycker att det är rätt ofta man hör band som vräker på som fasen och på det viset tappar nyanser, inte vågar lita på svänget. Kanske helt enkelt inte har lyssnat in sig på låtarna inom den genren hur det egentligen "ska" låta.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Svensson skrev:Jag tycker att det är rätt ofta man hör band som vräker på som fasen och på det viset tappar nyanser, inte vågar lita på svänget.
Det är inte tonerna som gör svänget....utan det som händer emellan.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Geddy_Lee skrev:
Svensson skrev:Jag tycker att det är rätt ofta man hör band som vräker på som fasen och på det viset tappar nyanser, inte vågar lita på svänget.
Det är inte tonerna som gör svänget....utan det som händer emellan.
Rockposerna och de snygga jeansen?
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Svarte_Jack skrev:
Geddy_Lee skrev:
Svensson skrev:Jag tycker att det är rätt ofta man hör band som vräker på som fasen och på det viset tappar nyanser, inte vågar lita på svänget.
Det är inte tonerna som gör svänget....utan det som händer emellan.
Rockposerna och de snygga jeansen?
Poserna och läderbrallorna.....
Skriv svar