Pekfingret eller långfingret först?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
gagg_OLF
Medlem
Inlägg: 134
Blev medlem: mån 21 jan 2008, 01:35

Pekfingret eller långfingret först?

Inlägg av gagg_OLF »

Haha, hur gör ni? :D
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Du lägger verkligen upp den på straffpunkten! :?
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25785
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Om vi bortser från alla tvivelaktiga svar man skulle kunna ge på den frågan och svarar på frågan hur man gör med plockhanden vid fingerspel...
Ärligt talat blir det lite olika varje gång om det inte är ett speciellt parti där jag måste börja rätt för att komma ut rätt.
Introt till Number of the beast av Maiden är en sådan där jag måste börja med rätt för att ro resten i land.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Det första jag tänkte på vad en snåndär ramsa som man sjöng som 6-7åring..
men vi skippar det idag..

Kan ärligt talat säga att jag lägger alderles för lite notis på med vilken fingerordning jag spelar..
Tummen är nr1.. (menar inte slapping) annars gissar jag att pekfingret eller ringfingret kommer först..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

Blandar friskt - ibland bägge på en gång!
Men ska jag pumpa på en stund (hmm, fritt för tolkningar...) är det långfingret först som gäller - insåg jag nu när jag provade lite mot armstödet på kontorsstolen.
Ringfingret använder jag inte alls längre, det var mer för när man gjorde lite Les Claypool-inspirerade paradiddel-fills (och nej, det är nog inte det korrekta uttrycket...).
Liten skrev:Tummen är nr1.. (menar inte slapping) annars gissar jag att pekfingret eller ringfingret kommer först..
Tummen? Sting-style eller hur menas?
Användarvisningsbild
Fisken
Medlem+
Inlägg: 771
Blev medlem: sön 09 sep 2007, 21:59
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Fisken »

Det är lite olika varje gång. Fast börjar nog oftast med pekfingret, men inte alltid. Så det är lite blandat..
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Chriller skrev:
Liten skrev:Tummen är nr1.. (menar inte slapping) annars gissar jag att pekfingret eller ringfingret kommer först..
Tummen? Sting-style eller hur menas?
Japp.. alltid varit min preferens.. framförallt på bandlös.. gärna med oktaver och envelope på.. då kan man spela HUR_DYNAMISKT_SOM_HELST!

Låvar.. :D
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

Liten skrev:
Chriller skrev:
Liten skrev:Tummen är nr1.. (menar inte slapping) annars gissar jag att pekfingret eller ringfingret kommer först..
Tummen? Sting-style eller hur menas?
Japp.. alltid varit min preferens.. framförallt på bandlös.. gärna med oktaver och envelope på.. då kan man spela HUR_DYNAMISKT_SOM_HELST!

Låvar.. :D
Gött mos. Jag har vid enstaka tillfällen i ballader nyttjat tummen för att inte riskera nagelplonk, annars har den mest använts till slappande. Nuförtiden är det ju plastbitar som gäller för mig. Ska för övrigt också sparka igång min Envelopepedal (vars märkliga fel jag lyckades laga med dubbelhäftande fotohörn samt en bit gipsplugg under fotswitchen) - också väldigt DYNAMISKT!
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Hehehe.. kul att den är uppe och rullar.. hur går det med ´custic toppen??
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Pekfingret först.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

Liten skrev:Hehehe.. kul att den är uppe och rullar.. hur går det med ´custic toppen??
Vi har att göra med sega människor som inte vill ge oss tillträde till vår nya replokal så det drar ut på tiden tyvärr. Vår gitarrists gamla basrigg står i den nuvarande lokalen (fem mil från stan) så jag har kört med den - minsta motståndets väg... Men snart kommer "recension" om hur den mår.
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Långfingret (inte åt er utan som svar på frågan)
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
gäst

Inlägg av gäst »

Det blir olika för mej, för jag har inte sånt flyt med fingarna, men oftast pekfingret..
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17237
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag spelar ibland bara med pekfingret och ibland med tummen och långfingret, men aldrig med bara långfingret. Om både pek- och långfinger är inblandade så tror jag att långfingret kommer först. Jag sitter baslös på jobbet så jag kan inte testa. Anledningen till att jag kan hänga på PB är också att jag är baslös :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Va hemma på lunchen för att undersöka hur det låg till:

0utsidern: Tumme
1. Lång..
2. Pek..
(ev tumme här mellan också.. jobbar på det)
3. ring..

Det är merparten 0-2 som får speltid..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Det som känns bäst och med det menar jag att det inte spelar någon som helst roll så länge det känns bra och fyller sin funktion. Själv har jag mer och mer gått över till att bara använda pekfingret á la Jamerson då det ger klart jämnare ton i t.ex. 8-delar.
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Liten skrev:Va hemma på lunchen för att undersöka hur det låg till:
0utsidern: Tumme
1. Lång..
2. Pek..
(ev tumme här mellan också.. jobbar på det)
3. ring..


Det är merparten 0-2 som får speltid..
:louder: Och segararen ääärrrr Peeeekkkkfingret!!!! :clappy:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Inlägg av BassiLow »

Liten skrev:Va hemma på lunchen för att undersöka hur det låg till:

0utsidern: Tumme
1. Lång..
2. Pek..
(ev tumme här mellan också.. jobbar på det)
3. ring..

Det är merparten 0-2 som får speltid..
+1

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Bild
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Svensson skrev:Bild
Den funkar absolut, men det blir bara så tråkigt anslag på det avståndet... :oops:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Inlägg av Taurus »

groovyjr skrev:Det som känns bäst och med det menar jag att det inte spelar någon som helst roll så länge det känns bra och fyller sin funktion. Själv har jag mer och mer gått över till att bara använda pekfingret á la Jamerson då det ger klart jämnare ton i t.ex. 8-delar.
Nuförtiden när jag inte är så teknikambitiös längre är pekfingret helt klart dominerande för mig också, och jag föredrar att dra upp Jack Bruce och Geddy Lee i sina glansdagar som pekfingerdominerade basister - ska vi enas om att kalla tekniken vintage istället för gubbig? :wink:

Tumme, pek, lång, och ring används allihopa med olika startsekvens beroende vad som ska liras, komplexitet, stränghopp, önskad attack etc, men pekfingerspel med inbäddat lång är det jag använder som default.

(Tur att mormor inte lever, hon skulle inte bli glad åt att lilla vickevire lämnas helt utanför av så många... :x )
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Inlägg av BassiLow »

Taurus skrev:
groovyjr skrev:Det som känns bäst och med det menar jag att det inte spelar någon som helst roll så länge det känns bra och fyller sin funktion. Själv har jag mer och mer gått över till att bara använda pekfingret á la Jamerson då det ger klart jämnare ton i t.ex. 8-delar.
Nuförtiden när jag inte är så teknikambitiös längre är pekfingret helt klart dominerande för mig också, och jag föredrar att dra upp Jack Bruce och Geddy Lee i sina glansdagar som pekfingerdominerade basister - ska vi enas om att kalla tekniken vintage istället för gubbig? :wink:

Tumme, pek, lång, och ring används allihopa med olika startsekvens beroende vad som ska liras, komplexitet, stränghopp, önskad attack etc, men pekfingerspel med inbäddat lång är det jag använder som default.

(Tur att mormor inte lever, hon skulle inte bli glad åt att lilla vickevire lämnas helt utanför av så många... :x )
Tycker jag låter väldigt trevligt, bra utlåtande Taurus

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++
Inlägg: 4369
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 21:41
Ort: Borås

Inlägg av BassiLow »

Angående spelteknik, och den pågående bokrean
http://www.bokus.com/b/9780634017520.ht ... rch_result

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Skriv svar