Nu kommer ngt jävligt esoteriskt och supernördigt, och mer detaljerat än hårklyverier! Undrar bara om ni har upptäckt något liknande.
Detta är en variant på olika trådar som "slaskigt spel" och andra "dämptekniker". Jag vet inte om följande observation har observerats av er också. Det handlar oftast om att dämpa låga bassträngen på 5 strängade basar. Jag har t o m hittat folk på "talkbass" i USA som gått över till 4 strängat igen (vanlig stämning) för att de tyckte att låga B låg och brummlade. Folk har ju fått kritik som bara använder låga b-strängen som en thumb-rest, eller om de inte ens dämpar den, så ligger den och brummlar i låga B, och folk tror det är någon jord som släppt någonstans...

Jo så här:
Jag har upptäckt att på min Dingwall 34-37" med låg b-sträng så är den strängen mer spänd än på en med vanlig mensur. Inte fan fret. Men när man lägger tummen på strängen så råkar man oavsiktligen träffa en övertons-nod längs strängen som gör att den strängen sätts i svängning ändå, men inte låga B. Den ringer på något sätt ändå. Av sig själv. Självsvänger av de andra strängarnas vibrationer. Vibrationen/självsvängningen stoppas inte förrän jag riktigt trycker till med tummen, såpass att jag måste böja den strängen ner så att den nästan rör vid intilliggande e-sträng. På basar med vanlig pararella bandstavar och mindre mensur är detta än mer stört omöjligt. Så frågan jag ställer är följande:
Är låga B-strängen för tjock för att dämpas effektivt med bara tummen?
Då snackar vi vid vanligt fingerspel, och inte thumb,pop, slap teknik.
Dvs tummen, eller andra fingrarna har inte tillräckligt med densitet för att räcka till att stoppa en såpass tjock sträng. Det skall sägas att detta fenomen förekommer ENDAST då stallpickupen är igång, dvs att pickupen som är aktiv befinner sig BAKOM det fingret man dämpar på. På hals-pickupen så försvinner ju "övertonsnoden" och där slaskar och skvalpar inte b-strängen omkring. P g a detta tog jag mig tid att kolla upp hur dämpare är gjorda på pianon, och flyglar. Och även om dämparna är av filt och lika stora över alla oktaver, innehåller dämparna för de lägsta strängarna en blyvikt eller en mässings-tyngd som tynger ner dämparna hårdare och tyngre, så det blir mer densitet.
På en vanlig 4-strängsbas stämd standard, upplever jag inte samma problem alls, om jag försöker dämpa e-strängen. Undrar om någon av er upplevt samma fenomen?
Observera att jag säger fenomen och inte problem.