Sida 1 av 2

Bil köpes

Postat: lör 08 sep 2007, 20:58
av basmartin
Har tröttnat på att inte få med mig min basrigg på mina gigs, måste ha en bil. Någon som har en fungerande 5000:- bil till salu, närheten av Gbg?

Postat: lör 08 sep 2007, 21:06
av Noelredding

Postat: lör 08 sep 2007, 21:39
av basmartin
Bild

Precis vad jag letade efter!

Tackar!

Postat: lör 08 sep 2007, 22:04
av Noelredding
:lol:

Du kan ju anmäla dig till "Pimp My Ride" med det åket där.

Postat: lör 08 sep 2007, 22:11
av MALA
Med den blir du KUNG :D

Postat: lör 08 sep 2007, 23:43
av Janne
1:a oktober får jag en ny bil och då säljer jag min saab 900 88:a. Har väl tänkt en 6-7000 om den går klockrent genom besiktning igen. Men behöver den fram till oktober som sagt. Den och jag finns utanför Lidköping.

Postat: lör 08 sep 2007, 23:44
av blackparkas
Tänkte tipsa om nå´n Saab 900 faktiskt el Typ en Polo.
Bra lättskruvade bilar som inte kostar mycket att köpa eller äga.

Postat: sön 09 sep 2007, 08:29
av basmartin
MALA skrev:Med den blir du KUNG :D
Som vinterbil är den perfekt!

Postat: sön 09 sep 2007, 08:31
av basmartin
Jan Brodin skrev:1:a oktober får jag en ny bil och då säljer jag min saab 900 88:a. Har väl tänkt en 6-7000 om den går klockrent genom besiktning igen. Men behöver den fram till oktober som sagt. Den och jag finns utanför Lidköping.
Intresserad. Är det mkt rost? Blyfri?

Postat: sön 09 sep 2007, 09:34
av Janne
En del rost på motorluckan, varit där och spacklat/målat men börjar krypa fram igen. Ovanligt fin undertill enligt förra besiktningsgubben. Lång spricka i vindrutan. Sprickan ligger under synfältet så besiktningen bryr sig inte men estetiskt är det ju minus. Gått 21000 ungefär. Blyfri bensin ja, drar en del som alla gamla saabar.
Vinterdäcken gått en säsong, två av sommardäcken i stort sett nya.
Tredörrars modell vilket är en nackdel om du vill köra större prylar.
Osv..
Jag kan ju skicka ett mail när jag besiktat den om du är intresserad. Byte mot kul bas går bra om vi håller frugan utanför ;)

Vilket kan bli svårt eftersom det är hon som står som ägare tror jag...

Postat: sön 09 sep 2007, 09:37
av Svensson
basmartin skrev:
Jan Brodin skrev:1:a oktober får jag en ny bil och då säljer jag min saab 900 88:a. Har väl tänkt en 6-7000 om den går klockrent genom besiktning igen. Men behöver den fram till oktober som sagt. Den och jag finns utanför Lidköping.
Intresserad. Är det mkt rost? Blyfri?
EN -88 är knappast blyfri men å andra sidan så finns det väl inte bly i bensinen idag? Är den inte ersatt med annat i alla oktantal nu?

Postat: sön 09 sep 2007, 09:54
av basmartin
Svensson skrev:
basmartin skrev:
Jan Brodin skrev:1:a oktober får jag en ny bil och då säljer jag min saab 900 88:a. Har väl tänkt en 6-7000 om den går klockrent genom besiktning igen. Men behöver den fram till oktober som sagt. Den och jag finns utanför Lidköping.
Intresserad. Är det mkt rost? Blyfri?
EN -88 är knappast blyfri men å andra sidan så finns det väl inte bly i bensinen idag? Är den inte ersatt med annat i alla oktantal nu?
Precis, men på gamla bilar måste man väl hälla i blyersättningsmedel, har jag för mig. Bra att veta ifall det är så.

Postat: sön 09 sep 2007, 21:57
av blackparkas
Blyersättningsmedel blir det, men en 88:a... borde inte den vara befriad från sån´t?

Postat: sön 09 sep 2007, 23:52
av Janne
Som sagt, blyfri bensin går den på. Hade en 82:a förut och där fick man slänga i blyersättningsmedel. Kollade lite priser på blocket för 88:or och får nog räkna med att snarare få 4-5000 för den.

Postat: mån 10 sep 2007, 00:00
av basmartin
Jan Brodin skrev:Som sagt, blyfri bensin går den på. Hade en 82:a förut och där fick man slänga i blyersättningsmedel. Kollade lite priser på blocket för 88:or och får nog räkna med att snarare få 4-5000 för den.
Nu snackar vi!

Postat: ons 26 sep 2007, 21:33
av Punkster
Om du är sugen på att lägga lite mer pengar så har jag en fin Peugeot 405 från -93 som jag behöver bli av med. Det blev för dyrt att äga bil som student =( Den besiktigades utan anmärkning i juli och är helt rostfri. Den står strax söder om Linköping o blir din för ca 10000 =)

Postat: ons 26 sep 2007, 22:00
av Janne
Hm, gamla bilar. Upptäckte två saker på min Saab. Det första att det visst är en 89:a. Sedan har den börjat läcka servoolja, packboxen vid styrväxeln som läcker tydligen. Tidsödande att fixa och därför dyrt, ibland måste hela styrväxeln bytas.
Struntar i att besiktiga den, kommer lägga ut den i befintligt skick på blocket för 1500, vill ingen ha den så hamnar den på skroten.
Så kan det gå.

Postat: ons 26 sep 2007, 22:36
av criss
från och med -88årsmodell audi 100 avant = lyxbil(jag är kanske inte så lyxig av mig) för inga pengar som inte går sönder(nästan)

Postat: ons 26 sep 2007, 22:39
av blackparkas
Men är det inte kamrem på de Audi som alla andra?
Så ska den bytas så får man byta pump och hela kit:et...


Men absolut, bra bilar m mycket plats!
Se till att hitta en som inte drar olja bara, och som inte har ventilknack...

Postat: ons 26 sep 2007, 22:46
av Klopper
Svensson skrev:
basmartin skrev:
Jan Brodin skrev:1:a oktober får jag en ny bil och då säljer jag min saab 900 88:a. Har väl tänkt en 6-7000 om den går klockrent genom besiktning igen. Men behöver den fram till oktober som sagt. Den och jag finns utanför Lidköping.
Intresserad. Är det mkt rost? Blyfri?
EN -88 är knappast blyfri men å andra sidan så finns det väl inte bly i bensinen idag? Är den inte ersatt med annat i alla oktantal nu?
Är det en 88B så är det en blyfri! Utan kat dock!

Postat: ons 26 sep 2007, 22:55
av criss
blackparkas skrev:Men är det inte kamrem på de Audi som alla andra?
Så ska den bytas så får man byta pump och hela kit:et...


Men absolut, bra bilar m mycket plats!
Se till att hitta en som inte drar olja bara, och som inte har ventilknack...
ventilknack - när min -90 gått 25000 så knackade den i ventilerna.
det gjorde den fortfarande när den kasserades vid 38000(pga div el och brist på ork) så varför bry sig?

Postat: ons 26 sep 2007, 22:59
av blackparkas
criss skrev:
blackparkas skrev:Men är det inte kamrem på de Audi som alla andra?
Så ska den bytas så får man byta pump och hela kit:et...


Men absolut, bra bilar m mycket plats!
Se till att hitta en som inte drar olja bara, och som inte har ventilknack...
ventilknack - när min -90 gått 25000 så knackade den i ventilerna.
det gjorde den fortfarande när den kasserades vid 38000(pga div el och brist på ork) så varför bry sig?
Näeh visst, men hittar man en utan... så känns det som att det är trevligare.... De tillverkas ju inte med ventilknack... eller... iofs... Audi... :D

Postat: ons 26 sep 2007, 23:05
av criss
blackparkas skrev:
criss skrev:
blackparkas skrev:Men är det inte kamrem på de Audi som alla andra?
Så ska den bytas så får man byta pump och hela kit:et...


Men absolut, bra bilar m mycket plats!
Se till att hitta en som inte drar olja bara, och som inte har ventilknack...
ventilknack - när min -90 gått 25000 så knackade den i ventilerna.
det gjorde den fortfarande när den kasserades vid 38000(pga div el och brist på ork) så varför bry sig?
Näeh visst, men hittar man en utan... så känns det som att det är trevligare.... De tillverkas ju inte med ventilknack... eller... iofs... Audi... :D
du menar alltså att man kan få utan? :wink:

Postat: ons 26 sep 2007, 23:10
av blackparkas
criss skrev:
blackparkas skrev:
criss skrev:
blackparkas skrev:Men är det inte kamrem på de Audi som alla andra?
Så ska den bytas så får man byta pump och hela kit:et...


Men absolut, bra bilar m mycket plats!
Se till att hitta en som inte drar olja bara, och som inte har ventilknack...
ventilknack - när min -90 gått 25000 så knackade den i ventilerna.
det gjorde den fortfarande när den kasserades vid 38000(pga div el och brist på ork) så varför bry sig?
Näeh visst, men hittar man en utan... så känns det som att det är trevligare.... De tillverkas ju inte med ventilknack... eller... iofs... Audi... :D
du menar alltså att man kan få utan? :wink:
Hehe... nja, jag börjar tvivla faktiskt....


Men det är lite lustigt.
Som Fordägare så får man ofta höra hur illa en ford lucktar och vad mycket olja de drar osv.... men trots alla äckliga 80-90-tals Audis man hamnar bakom som blåryker så får man aldig höra något om dem... konstigt...

Postat: ons 26 sep 2007, 23:14
av Svensson
Gamla Forda brukar ryka för djävligt, uttorkade otäta ventiltätningar, fråga mig jag har ägt två st Fordar ;) Jag har f.ö. ägt en Audi 100 också.

Sedan vet ni ju hur det är, Audi är ingen billig skit, det är dyr skit. :lol: