En del gamla rörtoppar har Line Out/Recording utgångar (ofta obalanserade 1/4" jack), ex Fender Twin, Studio Bass mfl. Där tappar man en signal från utgångstrafon så som du säger måste man ha en last inkopplad. Jag har liknande balanserade utgångar på min 6S100 och Hiwatten. Den här signalen från utgångstrafon låter rätt diskantrik så man fårmikkejohansson skrev:Borde funka då.Bassplaya skrev:Eftersom det är en hybridtopp med rör i försteget och transistorer i slutsteget så ska det väl inte vara problem. Det är väl bara rörslutsteg som måste ha last?mikkejohansson skrev:Rätt att PA:t inte påverkar toppen när du linear. Fel KAN det bli om toppen inte klarar av att gå utan last (högtalare). Vet inte hur Terrorn är.Bassplaya skrev:Om jag kopplar min Terror-topp i PA via DI (utan låda) så är det bara preampen i toppen som är aktiv.
Jag behöver alltså inte tänka om PA:t ger tillräckligt med effekt för att matcha toppens uteffekt som när jag kopplar till en låda.
Rätt eller fel?
Det är väl bl a därför helrörstoppar saknar DI-utgång?
ALLA rörtoppar saknar inte DI dock
Mesa, Aguilar, Ampeg...de flesta moderna rörtoppar har DI-utgång. Fast de går inte köra utan last bara.
justera EQ:n i bordet. Det beror tydligen på att signalen inte passerar genom en högtalare och man har ju ingen högtalarsimulering heller. Ökar man volymen på scen så ökar också signalen till PA:t vilket kanske inte är så praktiskt (jag brukar iofs inte höja efter soundcheck). På AB200:an som har effektloop så kopplar en DI-box i loopen (som ligger före Mastern) så där påverkas inte signalen til PA:t om man rör Mastern.
Det finns också några gamla lösningar med ett rör som används för att driva en DI-utgång från preampen.
Modernare rörtoppar har mera avancerade kretsar (op-ampar m.m.) för DI-utgångar med pre/post osv...Traynor YBA300 funkar tydligen så att preampen är på när man är i Standby så man kan använda DI-utgången utan att koppla in en högtalare. Bara ingen kommer åt Standby-switchen då...