
"Förvissa er om att er råddare ____ kan hantera utrustningen."
Med 200 W-råddare i teamet är det m.a.o. inga problem att köra 36 kg Super A.P. 200!
Kod: Markera allt
Weltervikt (15.0 - 19.9)
Peavey VB-3 (8 x EL34, 300 W) 17 kg
Mellanvikt (20.0 - 24.9)
Traynor YBA300 (12 x 6L6, 300 W) 23 kg
Lätt tungvikt (25.0 - 29.9)
Orange AD200B Mk III (4 x 6550, 200 W) 26 kg
Fender Super Bassman (6 x 6550, 300 W) 29 kg
Tungvikt (30.0 - 34.9)
Bugera BVV3000 Infinium (6 x 6550, 300 W) 33 kg
Hiwatt 200 (4 x KT88, 200 W) 34 kg
Laney Nexus Tube (8 x KT88, 400 W) 34 kg
Supertungvikt (35.0 - inf)
Hiwatt 400 (6 x KT88, >= 300 W) 36 kg
Marshall VBA 400 (8 x 6550, 400 W) 36 kg
Ampeg SVT-CL (6 x 6550, 300 W) 36 kg
Ampeg SVT-VR (6 x 6550, 300 W) 39 kg
Ampeg SVT-CL Heritage (6 x 6550, 300 W) 39 kg
Förutsatt att det klarar av effekten så.jisac skrev:Rent teoretiskt. Om jag löder in ett 4 Ohms-motstånd över polerna i en mono-telepropp och sticker in den i högtalarjacket på rörförstärkaren, kan jag då starta förstärkaren utan att det händer något fel?
Du kan starta förstärkaren utan last utan att det händer något så länge du inte kopplar in och spelar på basen också.jisac skrev:Rent teoretiskt. Om jag löder in ett 4 Ohms-motstånd över polerna i en mono-telepropp och sticker in den i högtalarjacket på rörförstärkaren, kan jag då starta förstärkaren utan att det händer något fel?
App app, det stämmer väl inte?newheartshadow skrev:Du kan starta förstärkaren utan last utan att det händer något så länge du inte kopplar in och spelar på basen också.jisac skrev:Rent teoretiskt. Om jag löder in ett 4 Ohms-motstånd över polerna i en mono-telepropp och sticker in den i högtalarjacket på rörförstärkaren, kan jag då starta förstärkaren utan att det händer något fel?
Som Mike säger så behöver motståndet vara ett effektmotstånd som klarar av lite hetta...
Njae, så länge man inte skickar på nån signal så händer inget...det finns de som ställer bias på rörstärkare utan att koppla in en last, men jag är feg. Problemet är att även om man inte skickar in en signal i "input" så kan interna oscillationer skapa en signal inne i stärkaren och då är man ju rökt. Så varför chansa ?TDHP skrev:App app, det stämmer väl inte?newheartshadow skrev:Du kan starta förstärkaren utan last utan att det händer något så länge du inte kopplar in och spelar på basen också.jisac skrev:Rent teoretiskt. Om jag löder in ett 4 Ohms-motstånd över polerna i en mono-telepropp och sticker in den i högtalarjacket på rörförstärkaren, kan jag då starta förstärkaren utan att det händer något fel?
Som Mike säger så behöver motståndet vara ett effektmotstånd som klarar av lite hetta...
En rörstärkare vill väl ALLTID ha last för att inte utgångstrafona ska brinna eller nåt?
Ett transistorsteg kan man däremot köra obelastat.
Åhå! Jag har för mig att det var nån som hade glömt en större rörstärk på utan last, och den hade brunnit till slut.Fernan skrev:Njae, så länge man inte skickar på nån signal så händer inget...det finns de som ställer bias på rörstärkare utan att koppla in en last, men jag är feg. Problemet är att även om man inte skickar in en signal i "input" så kan interna oscillationer skapa en signal inne i stärkaren och då är man ju rökt. Så varför chansa ?TDHP skrev:App app, det stämmer väl inte?newheartshadow skrev:Du kan starta förstärkaren utan last utan att det händer något så länge du inte kopplar in och spelar på basen också.jisac skrev:Rent teoretiskt. Om jag löder in ett 4 Ohms-motstånd över polerna i en mono-telepropp och sticker in den i högtalarjacket på rörförstärkaren, kan jag då starta förstärkaren utan att det händer något fel?
Som Mike säger så behöver motståndet vara ett effektmotstånd som klarar av lite hetta...
En rörstärkare vill väl ALLTID ha last för att inte utgångstrafona ska brinna eller nåt?
Ett transistorsteg kan man däremot köra obelastat.
Och ja, en konstlast bör minst klara den effekt som stärkaren kan avge. Jag har ett par enorma 300W, 8ohm effektmotstånd och kan alltså klara 600W i 4 ohm.
Nån extern störningkälla kan ju generera en signal , eller vanligt brum från powersupply som ju också hörs i högtalaren.TDHP skrev:
Åhå! Jag har för mig att det var nån som hade glömt en större rörstärk på utan last, och den hade brunnit till slut.
Kanske var nåt annat fel på den då.
Exakt, 2 såna har jag...monterade på ett stålchassi.
Vad härligt manligtFernan skrev:
Exakt, 2 såna har jag...monterade på ett stålchassi.
Ja jag menade ju inte att man skulle lämna den så men trodde faktiskt det var lugnt om man råkade ha den igång utan last så länge den inte fick signal..TDHP skrev:Åhå! Jag har för mig att det var nån som hade glömt en större rörstärk på utan last, och den hade brunnit till slut.Fernan skrev:Njae, så länge man inte skickar på nån signal så händer inget...det finns de som ställer bias på rörstärkare utan att koppla in en last, men jag är feg. Problemet är att även om man inte skickar in en signal i "input" så kan interna oscillationer skapa en signal inne i stärkaren och då är man ju rökt. Så varför chansa ?TDHP skrev:App app, det stämmer väl inte?newheartshadow skrev:Du kan starta förstärkaren utan last utan att det händer något så länge du inte kopplar in och spelar på basen också.jisac skrev: Rent teoretiskt. Om jag löder in ett 4 Ohms-motstånd över polerna i en mono-telepropp och sticker in den i högtalarjacket på rörförstärkaren, kan jag då starta förstärkaren utan att det händer något fel?
Som Mike säger så behöver motståndet vara ett effektmotstånd som klarar av lite hetta...
En rörstärkare vill väl ALLTID ha last för att inte utgångstrafona ska brinna eller nåt?
Ett transistorsteg kan man däremot köra obelastat.
Och ja, en konstlast bör minst klara den effekt som stärkaren kan avge. Jag har ett par enorma 300W, 8ohm effektmotstånd och kan alltså klara 600W i 4 ohm.
Kanske var nåt annat fel på den då.
Motståndet är inte speciellt tungt, det är keramik.jisac skrev:Vad härligt manligtFernan skrev:
Exakt, 2 såna har jag...monterade på ett stålchassi.
Hur tung är en sån?
Njae, om du kör 2-ohms last i 2-ohmsuttaget och 4-ohms last i 4-ohmsuttaget så ser ju slutrören samma last. Inget är ju förändrat för dem. Utgångstrafon översätter ju högtalarnas impedans till nåt som rören vill ha, ex 1.8 KOhm för 6x6550.newheartshadow skrev: Apropå att ställa bias utan last: Bör man inte ställa den beroende på vilken last man ska använda den med? Har hört det iaf.. Typ att det är bra att ställa om bias om man går från att ha kört i 4-ohm till 2 ohm eller vice versa.
Okej, men om man som på min gamla Ampeg har en switch istället för olika uttag?Fernan skrev:Njae, om du kör 2-ohms last i 2-ohmsuttaget och 4-ohms last i 4-ohmsuttaget så ser ju slutrören samma last. Inget är ju förändrat för dem. Utgångstrafon översätter ju högtalarnas impedans till nåt som rören vill ha, ex 1.8 KOhm för 6x6550.newheartshadow skrev: Apropå att ställa bias utan last: Bör man inte ställa den beroende på vilken last man ska använda den med? Har hört det iaf.. Typ att det är bra att ställa om bias om man går från att ha kört i 4-ohm till 2 ohm eller vice versa.
Ja, impedansswitchen kopplar in olika sekundärlindningar på utgångstrafon.newheartshadow skrev:Okej, men om man som på min gamla Ampeg har en switch istället för olika uttag?Fernan skrev:Njae, om du kör 2-ohms last i 2-ohmsuttaget och 4-ohms last i 4-ohmsuttaget så ser ju slutrören samma last. Inget är ju förändrat för dem. Utgångstrafon översätter ju högtalarnas impedans till nåt som rören vill ha, ex 1.8 KOhm för 6x6550.newheartshadow skrev: Apropå att ställa bias utan last: Bör man inte ställa den beroende på vilken last man ska använda den med? Har hört det iaf.. Typ att det är bra att ställa om bias om man går från att ha kört i 4-ohm till 2 ohm eller vice versa.
Blir det som att man switchar mellan två "virtuella" uttag då?
Ah allright! Tack för uppklarandet!Fernan skrev:Ja, impedansswitchen kopplar in olika sekundärlindningar på utgångstrafon.newheartshadow skrev:Okej, men om man som på min gamla Ampeg har en switch istället för olika uttag?Fernan skrev:Njae, om du kör 2-ohms last i 2-ohmsuttaget och 4-ohms last i 4-ohmsuttaget så ser ju slutrören samma last. Inget är ju förändrat för dem. Utgångstrafon översätter ju högtalarnas impedans till nåt som rören vill ha, ex 1.8 KOhm för 6x6550.newheartshadow skrev: Apropå att ställa bias utan last: Bör man inte ställa den beroende på vilken last man ska använda den med? Har hört det iaf.. Typ att det är bra att ställa om bias om man går från att ha kört i 4-ohm till 2 ohm eller vice versa.
Blir det som att man switchar mellan två "virtuella" uttag då?
Vad görs på en rörtoppsservice?Racing skrev:En viktig aspekt i sammanhanget rörförstärkare som jag inte läst ngn ta upp är deras behov av service. Att periodiskt serva sin rörförstärkare anser iaf jag vara god ekonomi. Vidare e det etter mer vaket för aktivt gigande musiker,för ingen jävel blir glad av en maskin som kastar in handduken strax innan eller under pågående gig.
Kontroll av slutrörens hälsa m.h.a. (mer eller mindre avancerad) rörprovare samt kontroll och justering av slutrörens bias. För äldre förstärkare kan det förstås tillkomma rengöring/byte av sprakande potar samt byte av uttorkade kondensatorer.Pumpa skrev: Vad görs på en rörtoppsservice?
Är det bias och div. spänningar som skall justeras eller bara lite allmän dammsugning och "smörjning"?
Slutrören slits mest. Förstegsrören håller i decennier (kanske förstärkarens hela livstid), men även slutrör av god kvalitet räcker ofta längre än handlarna vill låta en tro... Det finns stärkare t ex med original GEC rör som puttrar på ännu efter 40 år utan problem och som låter gudomligt! Byte i förebyggande syfte beror ju av tillämpningen: Den turnerande yrkesmusikern som spelar kväll efter kväll och där det är "katastrof" om stärken tystnar har ju större anledning att byta regelbundet (och innan antydan till prestandaförsämring infinner sig) än hobbyisten, vars grejor dessutom lever ett stillsammare liv, kanske inte körs på lika hög effekt och ffa inte lika många timmar per år.Pumpa skrev: Eller mer så att efter två år skall alla rör bytas i förebyggande syfte?
Vid rörbyte, byter man då rubbet eller slits vissa hårdare?
Det är bara att surfa runt och kolla priser. Det finns billiga rör och dyra rör...Pumpa skrev: Vad kostar samtliga rör till en 300W SVT?
Vad kostar en service inkl. rörbyte?
Hur ofta rekomenderars det att man gör det ena eller det andra?
Kolla länken som förklarar "gain factor" : http://www.thetubestore.com/Resources/G ... ain-Factor" onclick="window.open(this.href);return false;Punkster skrev:Ålrajt, en fråga om rör.
Jag ska byta förstegs rör i min G&K Fusion 550. Enligt manualen så är beteckningen på dessa 12AX7. Jag har kikat runt lite på olika varianter och hittat (på t.ex. Thomann) rör som heter 12AX7. Men också andra varianter som t.ex. 12AU7 och 12AT7. Dessutom med olika bokstäver på slutet, t.ex. 12AX7-B. På bilderna ser alla lika ut. Men är det någon skillnad? Funkar de ändå? Och framförallt: Vilka är bäst?
Punkster skrev:Okey, tack för svaret!
Vet dock inte om jag blir så mycket klokare. Så det måste inte nödvändigtvis vara ett 12AX7-rör som jag byter till? Så de som står listade efter 12AX7 (ECC83, 7025 osv) är alltså mer eller mindre olika namn på samma sak? Man kan byta till vilket som helst av dem utan att uppleva någon större förändring i ljudet?
Och de övriga varianterna, 12AT7, 12AY7 osv + alla deras "syskon"? Det går att byta till dem också, fast då får man ett annat ljud eftersom de har en annan gain factor? Eller fungerar de inte alls?
Om du skulle rekommendera ett rör med ganska hög gain factor som är lätt att få tag på (t.ex. via thomann) och som passar bra där mina gamla 12AX7-rör suttit, vad skulle du rekommendera då?