Lätta toppar och lådor?

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Lätta toppar och lådor?

Inlägg av ingo »

Nån som har tips på lätta toppar och lådor som fixar att leverera femsträngsbas (B-G) bra

Som det är nu så kör jag på Warwick ProFet III topp genom två st. EBS NEO 112 lådor och är väl "sådärnöjd" med den uppsättningen.
(dessutom ligger sonen på och vill ta över den till sin Fender MIM Jazz fyra och detta är ju ett ypperligt förhandlingsläge vad det gäller bidrag ur hushållskassan till eget nyförvärv - det är klart att grabben skall ha en basrigg)


Bild
[/img]
Senast redigerad av ingo den tor 08 mar 2007, 21:49, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16198
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16198
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Inlägg av ingo »

200071 skrev:http://www.ashdownmusic.com/bass/detail.asp?ID=199
4,5 kg 500 watt
Nån som testat?

Uffe Widlund testade den i MM 07-02 feb.jag kunde inte hitta nån PDF på artikeln (har dock tidningen)

Däremot hittade jag en PDF på Widlunds test av en annan (Yamaha BBT 500H) lättviktare.

http://www.musikermagasinet.com/bilder/ ... bt500h.pdf

Såg även här på forumet att Semborg har en sådan så jag mailade honom.
Användarvisningsbild
213
Medlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tis 16 jan 2007, 21:18
Ort: Västerås

Inlägg av 213 »

Kolla Markbass. Topparna väger som en brödrost och läskigt ljudstarka. Sedan återstår det ju naturligtvis att se om du trivs med ljudet...
Användarvisningsbild
Semborg
Administratör
Inlägg: 1153
Blev medlem: lör 15 jul 2006, 11:09
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Semborg »

PM har kommit till dig ingo.

Jag har fått upp ögonen för den här lilla rackaren:

http://www.eden-electronics.com/product ... wtx260.asp
Musik är oändlig
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16198
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Semborg skrev:PM har kommit till dig ingo.

Jag har fått upp ögonen för den här lilla rackaren:

http://www.eden-electronics.com/product ... wtx260.asp
:shock: 1,7 kg
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

EBS lådorna ska du behålla tycker jag.
Svårt att hitta "lättare" lådor.

Sen ska beror de ju på ekonomi och vad du vill ha för Ljud när du letar topp.
Men med tanke på att du kör EBS lådor så e du nog "lite" mer hitech i sound tror ja.

Jag har ju en MARKBASS Little Mark F1 topp. Nu e de ju Limited Edition modellen som väger rätt mycke mer än den vanlig Little Mark toppen som endast väger 3kg tror ja.

Den e jäkligt behändig och smidig.
Har ett GRYM rent ljud nästan för ren emellan åt.
Men ett jäkla bra tryck i mina Aguilar GS112 lådor.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Euphonic Audio har en ny "mini"-topp med....riktigt liten och tydligen riktigt bra.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Lovart
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 15:26
Ort: Borlänge

Inlägg av Lovart »

Jag har ställt mig samma fråga som du Ingo eftersom jag också köpt på mig en femma (en Kubicki). Själv har jag en Markbass SA450 med en EBS neo 12 till som jag bättrar på med en hembyggd 15 basreflex om det behövs högre ljudtryck. Men 15-lådan är stor och tung och EBS är lite klen i basen tycker jag (kanske). Jag har ingen erfarenhet från någon annan 12:a, men det finns ju en del på marknaden som ser bra ut (och dyrt dessvärre) De tekniska specarna på EBS:en säger att den svarar från 50 eller 45 Hz (jag har läst båda uppgifterna). Aguilars 12:a går enligt deras spec ned till 42 Hz och Markbass egen 12:a (en neo) går ned till 40 Hz. Eftersom B-strängen bottnar ungefär på 36 Hz (om inte jag räknat fel) så kan ju de sista Hz:en från 45 till 40 betyda en del.

Jag har läst både gott och ont om EBS-lådorna, men jag har inget att anmärka vare sig på dem eller EBS, bortsätt möjligtvis från lite svag botten. Många (inte minst på detta forum) lovordar Aguilar, men den är avsevärt tyngre (19 Kg) än EBS-lådorna (11 kg). Markbass ligger mittemellan med 15,5 kg. Den fick bra omdömen i någon av bastidningarna (jag minns inte vilken) med en liten reservation att den vek sig lite vid höga ljudtryck vid spel på b-stängen med en femma.

Så har jag fattat läget. När ja har velat färdigt kommer jag nog att köpa antingen Aguilars eller Markbass 12:a.
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

200071 skrev:http://www.ashdownmusic.com/bass/detail.asp?ID=199
4,5 kg 500 watt
Nån som testat?
Ja! Har testat en och den låter som Ashdown i övrigt. Lite mer åt hitechhållet. En del bra funktioner i och med att den är programmerbar och vikten var inte till någon nackdel.
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2787
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Kan rekommendera Yamaha BBT500.

Kraftfull och lätt (du tar den med dig i ryggsäcken!)
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Lätta toppar som inte låter hitech då?
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Inlägg av ingo »

Mina funderingar hittills:

Aguilar GS112 (42-16k Hz) verkar ju poppis här och ser ju även bra ut "på papperet" men är oxå tyngst (19 kg) och dyrast.
Skall men sedan para den med t.ex AG 500 SC toppen (8 kg) så blir ju det totala ekipaget ändå tyngre och dyrare (än ovan föreslagna "konkurrenter")
Totalpris ca 20.000

Eden WTX-260 toppen är ju extremlätt (1.7kg) men även den ganska dyr (ca 10.000) .Skulle ju funka bra till Eden D112 XLT lådan (17.2kg och jobbar mellan 32-14k Hz) vilket på pappret jobbar lägst i freq.
Totalpris ca 16.000

Markbass little mark II (3kg) verkar ju inte så dum. Hittar inga priser dock.Vem dealar dem?
Markbass har ju även Traveler 121H lådor (15.5 kg) som jobbar mellan 40-20k Hz.
Nån som testat lådorna eller Mini CMD 121P combon (13.3 kg) som jobbar mellan 45-18k Hz ?


Yamaha BBT 500H toppen (5.2kg) för ca 7.500:- jobbar ju ner till 2 ohm.
Vad skulle hända om man körde den genom en EBS NEO112 8ohm (alla lådorna ovan är vad jag förstår på 8 ohm) och en EBS NEO115 4 ohm(20kg vilket inte är mycket tyngre än Aguilar GS112) och som jobbar ner till 35-18k Hz?
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

Jag har en D112XLT i fint skick som jag skulle kunna sälja. Funkar kanonbra till de ni e ute efter; hyffsat lätt, klarar b-str, spelar starkt och med mer botten än t.ex. EBS.
PM:a mig så kan vi diskutera vidare.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Markbass är väl bra mycket billigare? Finns hos http://www.thomann.de bland annat. Tror du skulle ha en bra rigg med en LMK2 och en Eden-låda. Här hört mer bra om deras mindre lådor än de större tror jag. Även om jag hört mycket bra om dem med :-).
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Inlägg av ingo »

OK.

Då har jag fått ett tips på beggad låda, bland de föreslagna märkena/modellerna.

Fler tips ?
och då gärna på beggade stärkare ur det ovan föreslagna sortimentet.

Tar gärna även tips på bra och lätta slutsteg på minst 250 RMS W.
(har en bra deal på en EBS Drome12 men då behöver jag ju ett extra slutsteg för att driva en extra "botten" låda)
Användarvisningsbild
ursus
Medlem
Inlägg: 306
Blev medlem: tis 07 nov 2006, 21:57
Ort: Limhamn
Kontakt:

Lätta prylar

Inlägg av ursus »

Själv har jag gått från Markbass cmd 2x10 combo 21 kg och Markbass 210 låda 15 kg till Epifani Performer 600 Head ca 4 kg och 410 UL cab 26 kg. Kan sammanfattas med tre ord: rent, högt och tydligt. Rekommenderas.
All you need is funk
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Inlägg av ingo »

marcbass skrev:EBS lådorna ska du behålla tycker jag.
Svårt att hitta "lättare" lådor.

Sen ska beror de ju på ekonomi och vad du vill ha för Ljud när du letar topp.
Men med tanke på att du kör EBS lådor så e du nog "lite" mer hitech i sound tror ja.

Jag har ju en MARKBASS Little Mark F1 topp. Nu e de ju Limited Edition modellen som väger rätt mycke mer än den vanlig Little Mark toppen som endast väger 3kg tror ja.

Den e jäkligt behändig och smidig.
Har ett GRYM rent ljud nästan för ren emellan åt.
Men ett jäkla bra tryck i mina Aguilar GS112 lådor.

Nu har jag införskaffat en beggad Eden D112 XLT låda (har ju fortfarande EBS NEO 112 lådorna kvar så A/B test med Warwicktoppen och EBS/Eden låter sig ju göras.Eden lådan är dock på vägarna ännu)

Marcbass, du som BL.A ;-) testat både Warwick och Markbass toppar kanske kunde våga dig på en jämförelse?
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Inlägg av ingo »

Nån som har erfarenhet av Ampeg Portabass 250 ?
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Inlägg av ingo »

Inga lättvikts Ampeg anhängare eller belackare här?
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

Hunnit testa eden-lådan ännu? Vore kul o höra vad du tycker. Hoppas du blir nöjd.
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Inlägg av ingo »

basnalle skrev:Hunnit testa eden-lådan ännu? Vore kul o höra vad du tycker. Hoppas du blir nöjd.
Nej tyvärr...
Svågern, som hämtade den hos dig, bor en bit härifrån och det var meningen att jag skulle hämtat den hos honom igår men jag fick en sån där "bäst att hålla sig i sängen/på soffan" åkomma (jobbar i smittokällan - svensk grunskola) så det lär nog dröja några dar.

Lovar att rapportera.
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Inlägg av ingo »

basnalle skrev:Hunnit testa eden-lådan ännu? Vore kul o höra vad du tycker. Hoppas du blir nöjd.

Sådärja... nu har jag iaf testat lådan på ett halvak. rep. med två "lajnade" gitarrer (en sexa och en tolva) två sångare,bas och trummor.

Funkade finfint.

A/B testade (både med och utan övriga bandet) Eden D112 XLT / EBS Neo 112 med Clover XP 15.5 femman genom min Warwick ProFet III topp och kom fram till att Eden lådan fixade B - str. bättre och hade ett lite råare/morrigare ljud med lite mer botten än EBS lådan, som lät snyggare men tunnare.Framförallt klarade EBSen inte B - str. riktigt lika bra.

Sista timmen på repet körde jag båda lådorna... vilket får mig att fundera på om jag inte skall behålla en av mina två EBS Neo 112or iaf.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Du kan köpa o testa Portabass så får vi andra veta sen :)

http://www.vendolin.se/annonce_detail.a ... id=4992940
Fender - Pedaler - GK - TKS
Skriv svar