Tips på rigg

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Vintage="gammal fin kvalitet" enligt svenska akadmins ordbok. Alltså rätt fritt för tolkning...
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

BarbequeVillage skrev:Vintage måste vara ett av de mera odefinierade begreppen inom musikbranschen... Egentligen så är det bara en benämning på årsmodell, men det har fått ett eget liv på nå't sätt.

Om definitionen baseras på Fender då blir det pre-CBS som är "riktig" vintage, men hela sextitalet brukar vara koscher för handlarna. 70-talet börjar bli accepterat "men då ska det vara tidigt 70-tal"...
I min bok står "vintage" för alla objekt som är 30+ år gamla. Din beskrivning här ovan gäller "vintage collectibles". I min bok alltså :wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Inlägg av ingo »

Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17235
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

calif de funk skrev:
BarbequeVillage skrev:Vintage måste vara ett av de mera odefinierade begreppen inom musikbranschen... Egentligen så är det bara en benämning på årsmodell, men det har fått ett eget liv på nå't sätt.

Om definitionen baseras på Fender då blir det pre-CBS som är "riktig" vintage, men hela sextitalet brukar vara koscher för handlarna. 70-talet börjar bli accepterat "men då ska det vara tidigt 70-tal"...
I min bok står "vintage" för alla objekt som är 30+ år gamla. Din beskrivning här ovan gäller "vintage collectibles". I min bok alltså :wink:
Jamen då så, då köper jag på mig ett gäng 80-talare så är pensionen räddad! :lol:

Det var en befriande enkel definition Califen, den snor jag rakt av!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

BarbequeVillage skrev:
calif de funk skrev:
BarbequeVillage skrev:Vintage måste vara ett av de mera odefinierade begreppen inom musikbranschen... Egentligen så är det bara en benämning på årsmodell, men det har fått ett eget liv på nå't sätt.

Om definitionen baseras på Fender då blir det pre-CBS som är "riktig" vintage, men hela sextitalet brukar vara koscher för handlarna. 70-talet börjar bli accepterat "men då ska det vara tidigt 70-tal"...
I min bok står "vintage" för alla objekt som är 30+ år gamla. Din beskrivning här ovan gäller "vintage collectibles". I min bok alltså :wink:
Jamen då så, då köper jag på mig ett gäng 80-talare så är pensionen räddad! :lol:

Det var en befriande enkel definition Califen, den snor jag rakt av!
He he... ,om det vore så enkelt. Det finns objekt som är äldre en 30 år men ingen vill ha de ändå. Det är så att allting blir inte värdefullt bara för ålderns skull. Det är då begreppet "collectible" kommer in i bilden, dvs att prylen inte bara är gammal nog utan också eftertraktad. Det finns även 80-talare som kommer att bli eftertraktade enligt min mening, som t.ex. Fender Am. Vint. Ri serien, gamla Warwick streamer som var i princip handbyggda m.m. :wink:.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

här har du en prisvärd leksak: http://www.blocket.se/vi/11669449.htm?ca=15_s
Användarvisningsbild
pemo
Medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: tor 19 apr 2007, 13:56
Ort: Forshaga
Kontakt:

Inlägg av pemo »

bassdude skrev:här har du en prisvärd leksak: http://www.blocket.se/vi/11669449.htm?ca=15_s
Såg den precis :)
EBS Classic 450, Gibson Thunderbird, Gibson Nikki Sixx Thunderbird, Fender Amstan Jazz, Epi Thunderbird Pro, Fender Deluxe Special MIM + några EBS & Boss paddor
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Danne skrev:Näe, och det är det jag menar, om du sätter gränsen för inköp redan vid 1989 så går du väldigt mycket mot Vintageströmmen. Menade inte att blåsa liv i den debatten igen. :div28:
Fast ändå, med tanke på att jag inte är så avancerad när det gäller reparationer osv så kändes det lite skevt att köpa en 20 år gammal förstärkare, speciellt eftersom just 400-modellen haft lite "sämre" rykte om sig än vad 400+-modellen haft (läste recensioner om båda).
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Skriv svar