vad passar bra med en fender?

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Skulle en SVT-3 PRO funka bra?
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Testa Diesel, testa. Hur skall någon annan kunna tala om för dig om det funkar med någon förstärkare, när det handlar om dina preferenser, din hjärna, dina örön?
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Hmm.. är fan lur på att byta bort hela riggen mot en sån om någon vill eller annan SVT.. Varför ska man få en massa ideér? :P har haft riggen som den är nu sen i januari

och först bara "lajna" preampen eller låna en 8x10" och köpa 2x12" eller 4x12" när jag har det lite fetare ställt
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Ursäkta en imbecill men i min bok är Jazzbasknorr detsamma som att man rullar av mycket av halsmicken och använder en transistorstärkare med 10" element. Knorret blir av att man använder mycket av det nasala mellanregistret. Spela rock med Jazzbas går alldeles utmärkt. Fullt blås på båda mickarna in i en lätt distad rörtopp (distpedal funkar väl hyfsat också i transistortopp) gärna 12" element eller 15" alt. en bra 4x10" med bra basåtergivining. Med andra ord, Jazzbasknorr och rock= icke förenligt. Jazzbas och rock=förenligt.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Danne skrev:Ursäkta en imbecill men i min bok är Jazzbasknorr detsamma som att man rullar av mycket av halsmicken och använder en transistorstärkare med 10" element. Knorret blir av att man använder mycket av det nasala mellanregistret. Spela rock med Jazzbas går alldeles utmärkt. Fullt blås på båda mickarna in i en lätt distad rörtopp (distpedal funkar väl hyfsat också i transistortopp) gärna 12" element eller 15" alt. en bra 4x10" med bra basåtergivining. Med andra ord, Jazzbasknorr och rock= icke förenligt. Jazzbas och rock=förenligt.
Funkar ganska bra för Geddy Lee iaf.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Danne skrev:Ursäkta en imbecill men i min bok är Jazzbasknorr detsamma som att man rullar av mycket av halsmicken och använder en transistorstärkare med 10" element. Knorret blir av att man använder mycket av det nasala mellanregistret. Spela rock med Jazzbas går alldeles utmärkt. Fullt blås på båda mickarna in i en lätt distad rörtopp (distpedal funkar väl hyfsat också i transistortopp) gärna 12" element eller 15" alt. en bra 4x10" med bra basåtergivining. Med andra ord, Jazzbasknorr och rock= icke förenligt. Jazzbas och rock=förenligt.
WORD!

Edit: Mycket bra rock har spelats med jazzbas, likaså mycket hiskelig fusion... :wink:
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

ok.. har alltså missförstått vad mitt ljud egentligen var :) man lär så länge man lever, tack för det :)

Men funkar det med en fusion topp?
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Återigen: testa. Dina preferenser, din hjärna, dina örön. Vad är förresten en fusion topp?
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Listan på Jazzbasrockare kan göras lång. Ovan nämnda Dave Hill, Dickie Peterson (Blue Cheer), Mel Schacher (Grand Funk Railroad), Ron Asheton (Stooges) tex.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

fusion = rör i försteg och transistor i slutsteg.. fast nu komemr någon säkert att slå mig på fingrarna


Du glömde ian hill!
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

hybrid... :wink:
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

fast frågan är egentligen inte vad det heter, utom om man kan få det att låta bra..

Och geddy.. jag vet att det är mina preferenser, men jag måste nästan lita på andra när jag själv inte har möjlighet att testa allt
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16198
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Diesel skrev:fast frågan är egentligen inte vad det heter, utom om man kan få det att låta bra..

Och geddy.. jag vet att det är mina preferenser, men jag måste nästan lita på andra när jag själv inte har möjlighet att testa allt
"Du kan lita på oss" (Känd cover) :wink:
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Klart att det går och rocka med jazzbas..

Testa en helrörstärkare med stark volym så du får fram slutstegsdisten. Det är vad jag tycker blir bäst. Ett tips är Ampegs V4B. En hundrawattare. Då går det fortfarande vara kvar i replokalen när du drar på. Men vill du ha rent ljud kan den ju bli lite svag i volym, så det blir att kompromissa.

Men är det knorr du vill åt ska du nog testa toppen i Ampegs 8x10" låda. Då tycker jag att det blir bäst.
Har för mig att Jaco var med och tog fram den lådan.. Eller är det bara ett rykte..?
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Frågar du mig kan du helt klart få en hybrid-topp låta bra.
Frågar du nå´n vintage-rör-freak så tycker de hybridtoppar låter skräp.


Jag tycker te.x. att Min Hartke Hybrid låter kanon, speciellt m Dereborns Marshall 2x15.
Men de flesta på det här forumet dissar Hartke totalt.
Jag säger inte att den låter BÄST, men den låter bra enl mina ideal, även om jag tycker det finns många stärkare som låter bättre.
Jag har ju hjälp av min TS9 också så att det blir lite dist. I mitt tycke en av de minst "frassliga" pedalerna som inte kostar 3000...

Men det är som Califen säger, du måste testa, lyssna på honom, det är en vis man :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16198
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

funkys**t skrev: Men är det knorr du vill åt ska du nog testa toppen i Ampegs 8x10" låda. Då tycker jag att det blir bäst.
Har för mig att Jaco var med och tog fram den lådan.. Eller är det bara ett rykte..?
Han har också fått äran för att ta fram Hartkes Aluminiumkonade högtalare...
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

200071 skrev:
funkys**t skrev: Men är det knorr du vill åt ska du nog testa toppen i Ampegs 8x10" låda. Då tycker jag att det blir bäst.
Har för mig att Jaco var med och tog fram den lådan.. Eller är det bara ett rykte..?
Han har också fått äran för att ta fram Hartkes Aluminiumkonade högtalare...
Fast det stämmer nog mer va?
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Gäst

Inlägg av Gäst »

precision65 skrev:
200071 skrev:
funkys**t skrev: Men är det knorr du vill åt ska du nog testa toppen i Ampegs 8x10" låda. Då tycker jag att det blir bäst.
Har för mig att Jaco var med och tog fram den lådan.. Eller är det bara ett rykte..?
Han har också fått äran för att ta fram Hartkes Aluminiumkonade högtalare...
Fast det stämmer nog mer va?
Ja det stämmer bara med Hartken. Ampegen hade han inget med att göra.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16198
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Jo Funkys**t vill bara roa oss lite tror jag.....
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

OCh som sagt.. det står en 8x10 nere i lokalen, ska ner och prova den imorrn..

Men det känns ändå som det här kommer sluta med en ampeg..

Vad det gälelr hur kraftig toppen ska vara är det rätt ovesäntligt eftersom att jag kommer micka eller lajna basen live och bara ha stärk i lokalen eller som medhörning typ
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Diesel skrev:fast frågan är egentligen inte vad det heter, utom om man kan få det att låta bra..

Och geddy.. jag vet att det är mina preferenser, men jag måste nästan lita på andra när jag själv inte har möjlighet att testa allt
Hehe... , ja vars, med tanken på att fusion används för det som tidgare hette jazzrock kan man ändå inte direkt förstå att du menar hybrid precis som P65 också sa - ett "etablerat" uttryck för rör/transistor.

Men för att besvara din fråga för tredje gången: du kan inte få ett rätt svar på detta viset utan måste testa dig fram. Inga genvägar.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

fan.. ska ner till umeå, måste se om det finns en, även om jag har en tjej med mig och nästan lovat att inte pilla i musikaffär
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

200071 skrev:Jo Funkys**t vill bara roa oss lite tror jag.....
Ha ha ha ha!! Då VAR det ett rykte.. Eller så hade jag blandat ihop dem.. Det är väl ingen större skillnad på lådorna.. väl..
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Diesel skrev:fan.. ska ner till umeå, måste se om det finns en, även om jag har en tjej med mig och nästan lovat att inte pilla i musikaffär
Hmm.. Man ska nog hålla vad man lovat.. Speciellt till en tjej.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

blackparkas skrev:Frågar du mig kan du helt klart få en hybrid-topp låta bra.
Frågar du nå´n vintage-rör-freak så tycker de hybridtoppar låter skräp.


Jag tycker te.x. att Min Hartke Hybrid låter kanon, speciellt m Dereborns Marshall 2x15.
Men de flesta på det här forumet dissar Hartke totalt.
Jag säger inte att den låter BÄST, men den låter bra enl mina ideal, även om jag tycker det finns många stärkare som låter bättre.
Jag har ju hjälp av min TS9 också så att det blir lite dist. I mitt tycke en av de minst "frassliga" pedalerna som inte kostar 3000...

Men det är som Califen säger, du måste testa, lyssna på honom, det är en vis man :D
Tackar ödmjukt för komplimangen Blackie. Själv tvekar jag att jag är så nära som att vara en vis man och det blir mera påtagligt med åren kan jag tillägga.

Diesel:...Men, nog kan man chansa om man inte har möjlighet att testa. Antingen blir man nöjd eller också inte då. Men jag menar på att det är inte lätt att besvara din fråga med tanken på att vi upplever ljud så olika :wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Skriv svar