Mesa Boogie 4x12"

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem
Inlägg: 3148
Blev medlem: fre 27 apr 2007, 22:42
Ort: Vejbystrand (Ängelholm)

Mesa Boogie 4x12"

Inlägg av straightedge79 »

Är lite sugen på en sån här:

http://mesaboogie.com/Product_Info/Bass ... x12-LG.htm

Har någon provat just en sån här eller nån annan 4x12"a?
Skillnad mot ljudet från 10" element?

Lådan levererar 1200w precis som en 8x10" men väger nästan 20kg mindre...
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Inlägg av GurraG »

Jag har inte testan denna lådan, men jag äger en Marshall 4x12" som är en av de bästa baslådorna jag har testat för den typ av musik jag spelar (mest pop, rock och blues med "vintageljud"). Det är tänkbart att Mesalådan låter lite mer hitech än min låda, men jag kan inte tänka mig annat än att den skulle låta bra. Sen vet ju inte jag vilka ljudideal du har...
Jag har ingen jättestor erfarenhet av 10" element i bassammanghang, men jag skulle vilja säga att 12" låter mulligare, inte lika mycket mellanregisterklipp, men med mer attack än många 15" element.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
fredrikr
Medlem+
Inlägg: 1098
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 10:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av fredrikr »

Watten säger rätt lite egentligen, det handlar mer om hur mycket luft den flyttar (om man vill spela högt).
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Spelar man mot rockhållet, kanske med plektrum och lätt överstyrt sound, skulle jag säga att tolvor knäcker tior i de flesta fall... Tior är ju lite "snabbare" men det är inte alltid eftertraktat vid lite skitigare rocksoudn, kan bli lite för "hårt". JAg bytte min Ampeg 4x10 mot en EBS 2x12 och har aldrig sett tillbaka. Däremot lite framåt kanske :)

Once you go twelve you never go...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

fredrikr skrev:Watten säger rätt lite egentligen, det handlar mer om hur mycket luft den flyttar (om man vill spela högt).
Dags att ta på besserwisser-hatten. :roll:
Det du menar är antagligen hur stor konytan är. En högtalare flyttar inte luft nämligen. Men ju fler högtalare eller större element, desto högre blir volymen vid ett visst effektuttag. Det viktiga för att spela högt är högtalarens känslighet, vilket egentligen är den akustiska verkningsgraden. Detta namnges "SPL", och mäts i dB per Watt vid en meters avstånd från högtalaren.
En 100-wattslåda kan spela väldigt olika högt beroende på känsligheten. Om en viss låda ger 100 dB SPL och en annan 103, så motsvarar den senare en fördubbling av förstärkareffekten! Hög SPL kan ha med lådans storlek och antal element att göra, men inte nödvändigtvis. Det finns gott om fyr-tior som spelar högre än en åtta-tia vid precis samma effekt.

Tillägg: Jag håller för övrigt med mikkejohansson om att 12:or är väldigt trevligt för bas, om man inte är ute efter ett mycket "modernt" sound, då tior kan passa bättre.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
bassicfun
Medlem
Inlägg: 448
Blev medlem: mån 05 mar 2007, 15:54
Ort: Borlänge

Inlägg av bassicfun »

Många element och mycket yta är oslagbart men inte någotvidare praktiskt.Åkte på klubbturné förut med 2st gamla marshall stackar (16st 12:or) Det blir fränt,även om man inte spelat så högt,men drygt.....12:or är ju kul,10:or åxå.15" är bra men då har jag gärna någon mer som kompliment.Skulle t.om. vara kul att prova Phil Jones högtalarna.
Skulle vilja ha en colorsound overdrive (inte till bas)
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem
Inlägg: 3148
Blev medlem: fre 27 apr 2007, 22:42
Ort: Vejbystrand (Ängelholm)

Inlägg av straightedge79 »

Jag lirar nerstämt o lätt distat och är inte ute efter nåt modernt ljud så det passar nog alldeles utmärkt med 12or!
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Skriv svar