Så om någon skulle kunna göra en utförlig "lathund" om vad man kan göra med en rörtopp, vad man inte kan göra med en rörtopp osv osv. Gärna lite kuriosa, typ, förlorar man effekt om man kör en rörtopp i 8 ohm etc etc
Vore kul tycker jag iallafall

Bullen kanske talar tvärtom-språket!olabola skrev:Fast detta gäller nog mest Transistortoppar. Rör-grejer brukar klara detta bra..faktiskt bättre än att gå upp i impedans.Bullen skrev:Gäller iofs andra typer av toppar med, men kör aldrig på en kombination som lämnar under 4 ohm om inte toppen är tillverkad för det. Kan skada utrustningen.
Precis sådär..ville inte gå in för djupt på röken eftersom gemene man inte vet så mycket om dess egenskaper.enor skrev:Bullen kanske talar tvärtom-språket!olabola skrev:Fast detta gäller nog mest Transistortoppar. Rör-grejer brukar klara detta bra..faktiskt bättre än att gå upp i impedans.Bullen skrev:Gäller iofs andra typer av toppar med, men kör aldrig på en kombination som lämnar under 4 ohm om inte toppen är tillverkad för det. Kan skada utrustningen.
Såhär är det:
TRANSISTORTOPP: Tolerant mot att gå obelastad (=För hög impedans) men röken smiter ut om man kör med kortslutning (=För låg impedans)
RÖRTOPP: Tvärtom. Tolerant mot kortis (=För låg impedans) men röken smiter om den går obelastad (=För hög impedans)
Skillnaden brukar ligga i preampen:trestintas skrev:Tack fernan för utomordentligt bra info.
En sak som jag har tänkt på är.
Vad är det för skillnad på en 100w rör förstärkare till obas och 100w rör förstärkare till riktiga grejer (bas)?
Är det "bara" rören eller hela uppbyggnaden från grunden?
Och följdfrågan då, går det att modda en obas förstärkare till en bas förstärkare hyffsat lätt?
Tack på förhand
Ta gärna det i en separat tråd med lite mera info som typ:Roony skrev:Det har gått två säkringar på min topp. vad kan det bero på?
är ganska säker på att jag har kopplat allting rätt och så.
Transistortopp = OKblitzfreedome skrev:Men hallå. Ursäkta mej. Jag förstår inte riktigt de här med ohmen ni pratar om. De e väl helt OK att koppla in en 4 ohm topp i 8 ohm låda? Jag blev lite förvirrad