Sida 2 av 3

Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren

Postat: tis 25 jun 2019, 17:18
av bjelkeman
Usch va tråkigt. Lycka till.

Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren

Postat: fre 28 jun 2019, 06:09
av BJohan
Bjelkeman, har din M9 fungerat bra efter ombyggnaden?

Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren

Postat: fre 28 jun 2019, 20:01
av bjelkeman
BJohan skrev: fre 28 jun 2019, 06:09 Bjelkeman, har din M9 fungerat bra efter ombyggnaden?
Ja det gjorde den. Den blev ombyggd till en modern M9 som har lägre effekt (men inte brinner upp) och mindre känslig master volym. Vad jag vet så har den fortsatt funka efter jag sålde den. Jag insåg att en stärkare räkte. Och det blev en Darkglass.

Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren

Postat: sön 21 jul 2019, 17:56
av BJohan
Nästan 4 veckor har gått. Mesas europeiska agent i Finland sa bara att garantin gått ut och att jag kunde kontakta Mesas enda auktoriserade reparatör i Europa som håller till i Italien! Jag kontaktade denna firma men de hade aldrig gjort någon ombyggnad av Carbine M9. De tyckte jag skulle ta den till en svensk reparatör. Jag kontaktade istället Nyamusik som kontaktade Mesa i USA och fråga om de kunde göra en ombyggnad/reparation. Inget svar hittills. Jag lämnade in den på Westcroft Audio och bad dem undersöka den. De har konstaterat vad som felar och frågat Mesa om de delar som behövs men inget svar. Jag kan tyvärr inte påstå att det är någon bra kundservice på Mesa.

Fyra veckor utan förstärkare och inte ens en lösning i sikte. Spelningen i helgen fick göras med en inlånad EBS topp. Förstärkaren är ju inte direkt lastgammal, 7 år (tillverkad 2012) och Mesas garanti är 5 år. Det borde väl ändå finnas delar att få tag på?

Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren

Postat: sön 21 jul 2019, 18:08
av bjelkeman
Jag flick min hjälp via Nya Musik i Jönköping. Men efter omstrukturering i Europa av återförsäljare så vet jag inte vad som gäller.

Mesa support är mycket aktiva på TalkBass, kontakta dem direkt här
https://www.talkbass.com/members/mesaboogie.243271/

Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren

Postat: lör 03 aug 2019, 13:59
av blackparkas
Asså…

4 veckor är ju inte så mycket att orda om tycker jag personligen.
Det tar det ju för att lämna in typ vad som helst som kräver inblandning från företag utomlands.

En kund som köpte en Les Paul Deluxe av mig har fått vänta i snart ett år på ett nytt p-skydd från Gibson då det låg ett för standard-humbuckers i caset.
Säger inte att det är bra eller ok med vare sig 4 veckor eller ett år utan återkoppling, men sånt här tar tid.

En vanlig garantireparation som görs inom Sverige brukar kunna ta 4-6 veckor.
Är det dessutom utanför garantin, och saker måste clearas med Amerikat så är det nog bara att sitta lugnt i båten.

Men gå in på talkbass och ta det i den tråden, det tror jag kan bita bättre.
Vet att jag väntade några månader på nya hjul till min PH412.
Tröttnade på svenska agenturen och kontaktade Mesa direkt, 2 dagar senare ringde Luthman och sa att de hade lagt hjulen på order och några veckor senare fick jag dem.

Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren

Postat: lör 03 aug 2019, 14:10
av Elfström
Bjelkeman får ändra namn på tråden till " Sämsta kundservicen jag varit med om". :lol:

Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren

Postat: sön 04 aug 2019, 16:34
av BJohan
Det känns ju lite konstigt att Mesa har en enda auktoriserad reparatör i Europa och den ligger i Italien. :roll: :?

Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren

Postat: sön 04 aug 2019, 17:05
av Elfström
Fanns i Sverige hos Luthman när de hade agenturen.
:lol:

Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren

Postat: sön 04 aug 2019, 17:39
av Aslan
Problemet med Mesa är att de fortfarande är ett relativt litet företag. De har tyvärr inte så mycket resurser utanför USA...

Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren

Postat: mån 05 aug 2019, 03:54
av blackparkas
BJohan skrev: sön 04 aug 2019, 16:34 Det känns ju lite konstigt att Mesa har en enda auktoriserad reparatör i Europa och den ligger i Italien. :roll: :?
Fast det där är väl inte riktigt sant?
Både Nya Musik och Malmö Musikaffär är väl auktoriserade.
I alla fall Malmö Musikaffär.
Men jag skulle bli förvånad om inte Nya Musik också är det med tanke på hur stor de varit länge på Mesa.

Hur som helst så spelar det ju inte så stor roll när garantin gått ut huruvida verkstaden är auktoriserad eller ej. :)

Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren

Postat: mån 05 aug 2019, 08:50
av BJohan
Malmö musikaffär är auktoriserad återförsäljare, inte auktoriserad reparatör. Enligt den Europeiska agenten i Finland, som tog över efter Luthman, är den enda auktoriserade reparatören belägen i Italien.

Det är en sju år gammal förstärkare som har ett känt konstruktionsfel. Det var Mesas toppmodell och den var garanterat inte billig när de var ny. Garantin är visserligen 5 år men min åsikt är att Mesa borde åtgärda felet på goodwill. Hade det handlat om en bil hade den återkallats för åtgärd.

Problemet är också att om jag skulle låta en svensk reparatör åtgärda förstärkaren behöver vi instruktioner och delar från Mesa om hur ombyggnaden ska göras. Där hänvisar Mesa till agenten i Finland som hänvisar till reparatören i Italien som aldrig har gjort en sådan ombyggnad och inte heller får någon information från Mesa om tillgång på delar och priser. Moment 22! Där står jag med en 7 år ny förstärkare som jag tydligen måste kasta på skroten. Jag vet inte om jag tycker det är så bra kundservice.

Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren

Postat: mån 05 aug 2019, 09:16
av Aslan
Vore jag dig skulle jag gå in på Talkbass.com och kontakta agedhorse (Andy, som är utvecklare hos Mesa) och förklara läget. Han brukar vara väldigt hjälpsam.

Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren

Postat: mån 05 aug 2019, 09:31
av hitman
Riktigt dåligt att så dyra prylar har allvarliga konstruktionsfel, och att tillverkaren inte orkar ta ansvar utanför USA. Det är inte bara M9 som krånglar, deras gitarrstärkare är tydligen också problemfyllda.

Bara för att det är byggt i Amerika behöver inte varor vara högklassiga.

Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren

Postat: mån 05 aug 2019, 09:41
av Aslan
hitman skrev:Riktigt dåligt att så dyra prylar har allvarliga konstruktionsfel, och att tillverkaren inte orkar ta ansvar utanför USA. Det är inte bara M9 som krånglar, deras gitarrstärkare är också problemfyllda.
I basvärden är det ju bara första batchen av M9 som varit riktigt problematiskt. Och den har de förr iaf lagat ovillkorligen.
Jag har haft en hel del olika Mesa-produkter men ALDRIG haft problem.
Gitarrförstärkarna har jag ingen koll på...

Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren

Postat: mån 05 aug 2019, 09:50
av hitman
Aslan skrev: mån 05 aug 2019, 09:41
hitman skrev:Riktigt dåligt att så dyra prylar har allvarliga konstruktionsfel, och att tillverkaren inte orkar ta ansvar utanför USA. Det är inte bara M9 som krånglar, deras gitarrstärkare är också problemfyllda.
I basvärden är det ju bara första batchen av M9 som varit riktigt problematiskt. Och den har de förr iaf lagat ovillkorligen.
Jag har haft en hel del olika Mesa-produkter men ALDRIG haft problem.
Gitarrförstärkarna har jag ingen koll på...
Spelar med en gitarrist som jobbat i decennier med att fixa rörförstärkare. Han har förbjudit mig att köpa MESA, han säger att han inte har sett så många kall-lödningar och billiga komponenter sedan Trace Elliots nedgång i slutet av 1990-talet.

Man kan säkert ha otur med de flesta tillverkare, men tar man betalt som MESA gör borde det knappt få hända kan jag tycka?

Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren

Postat: mån 05 aug 2019, 10:02
av Aslan
hitman skrev:
Aslan skrev: mån 05 aug 2019, 09:41
hitman skrev:Riktigt dåligt att så dyra prylar har allvarliga konstruktionsfel, och att tillverkaren inte orkar ta ansvar utanför USA. Det är inte bara M9 som krånglar, deras gitarrstärkare är också problemfyllda.
I basvärden är det ju bara första batchen av M9 som varit riktigt problematiskt. Och den har de förr iaf lagat ovillkorligen.
Jag har haft en hel del olika Mesa-produkter men ALDRIG haft problem.
Gitarrförstärkarna har jag ingen koll på...
Spelar med en gitarrist som jobbat i decennier med att fixa rörförstärkare. Han har förbjudit mig att köpa MESA, han säger att han inte har sett så många kall-lödningar och billiga komponenter sedan Trace Elliots nedgång i slutet av 1990-talet.

Man kan säkert ha otur med de flesta tillverkare, men tar man betalt som MESA gör borde det knappt få hända kan jag tycka?
Ok. Så kan det ju självklart vara. Jag talar bara från egen erfarenhet och jag har aldrig haft problem. Det jag läst på forum har mest handlat om just första M9, förutom den vanliga felprocenten alla företag dras med:)

Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren

Postat: mån 05 aug 2019, 12:36
av BJohan
Aslan skrev: mån 05 aug 2019, 09:16 Vore jag dig skulle jag gå in på Talkbass.com och kontakta agedhorse (Andy, som är utvecklare hos Mesa) och förklara läget. Han brukar vara väldigt hjälpsam.
Jag har fått svar från agedhorse och han har tipsat om Westside distrubution i London som tydligen också är auktoriserade. Allt måste tydligen gå genom ett av Mesa auktoriserat företag. Det går inte att vända sig till Mesa direkt. Jag har mailat Westside men inget svar ännu. Även Musikinstrumente i Tyskland är auktoriserade vilket inte den Finska agenten nämnde.

Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren

Postat: mån 05 aug 2019, 12:43
av BJohan
Om det inte var för att jag var så otroligt nöjd med min Mesa M9 innan det gick sönder skulle jag ha bara lagt ned och köpt något annat. Den har fantastiskt ljud, otrolig power och bra funktioner. Jag har svårt att hitta något lika bra. Har haft Ampeg SVT 2 PRO och Orange AD200 tidigare men de går inte att jämföra. Har även haft Mesa Walkabout som många gillar men den går inte heller att jämföra med M9.

Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren

Postat: mån 05 aug 2019, 13:13
av Aslan
BJohan skrev:Om det inte var för att jag var så otroligt nöjd med min Mesa M9 innan det gick sönder skulle jag ha bara lagt ned och köpt något annat. Den har fantastiskt ljud, otrolig power och bra funktioner. Jag har svårt att hitta något lika bra. Har haft Ampeg SVT 2 PRO och Orange AD200 tidigare men de går inte att jämföra. Har även haft Mesa Walkabout som många gillar men den går inte heller att jämföra med M9.
Ok... Tråkigt att höra att det är svårt att lösa... Men hoppas det löser sig då det är grymma toppar! (då de funkar):)

Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren

Postat: mån 05 aug 2019, 13:30
av blackparkas
Samtidigt så måste jag ju inflika att ETT fall av svårlöst problem och ganska många där Mesa fixat allt och kunden bara behövt betala frakten gör ju inte en dålig kundservice.

Håller med om att Mesa borde göra det på goodwill dock.

Och jag är ganska säker på att Frej på Malmö Musikaffär sagt att de är auktoriserad verkstad numer.

Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren

Postat: lör 14 sep 2019, 16:02
av BJohan
Jag fick krypa till korset och skicka den till Mesa reparatören i Italien. Ingen annan i Europa är auktoriserad att göra reparationen. Malmö musikaffär är inte auktoriserad. Frakten till Italien gick på 900 spänn. Vi får se vad kalaset landar på.

Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren

Postat: lör 14 sep 2019, 23:26
av hitman
BJohan skrev: lör 14 sep 2019, 16:02 Jag fick krypa till korset och skicka den till Mesa reparatören i Italien. Ingen annan i Europa är auktoriserad att göra reparationen. Malmö musikaffär är inte auktoriserad. Frakten till Italien gick på 900 spänn. Vi får se vad kalaset landar på.
Hoppas det löser sig utan att du behöver gå från gård och grund!

Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren

Postat: mån 16 sep 2019, 03:25
av blackparkas
Mycket märkligt..

Har ju svårt att tro att tyska och brittiska Mesa-kunde behöver skicka sina grejer till Italien...

Att saker, oavsett prislapp, går sönder är det ju inte så mycket att orda om.
Folk får ju lämna in sina ett år gamla 700 000 kronorsbilar på reparationer också, eller flång nya för den delen...
Däremot är det enormt svagt att en distributör inte har rep-möjligheter.
Hade aldrig hänt om det varit en svensk distributör...

Re: Bästa kundservicen jag varit med om, och bästa stärkaren

Postat: tor 19 sep 2019, 10:36
av hitman
En globaliserad värld och näthandel, nationella grossisterna försvinner. Inte mycket man kan göra åt, men en del saker var bättre förr?