Vad har ni i ert rack?

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Vad har ni i ert rack?

Inlägg av FreCKo »

Idag finns det ju rätt många basförstärkare som kan rackmonteras, och det finns ju VÄLDIGT mycket som kan rackmonteras också... Så jag blev lite nyfiken, vad har/vill ni ha/har ni haft i ert rack, förutom basförstärkare då? Något ni kan rekommendera eller varna för?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Junjun: Inget slutsteg? Är din loop footswitchbar eller hur gör du för att slå på och av pedalerna?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

JunJun skrev:
FreCKo skrev:Junjun: Inget slutsteg? Är din loop footswitchbar eller hur gör du för att slå på och av pedalerna?
Jo de e klart ja har slutsteg, däremot är de i form av en Ampeg SVT Classic topp. Kör in hela racket i inputen på framsidan istället för "power amp in" på baksidan, så kan man forma ljudet med toppens egna eq oxå.

Eftersom jag i princip aldrig använder DynaVerben eller UniChorusen så har jag inte lagt ner energi på att fixa footswitch till dem, MultiCompen står ju alltid på ändå..
Så för tillfället kan man inte slå på och av verben och chorusen?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Dammråttor och en gammal Yamaha REX50 (ej rackmonterbar...)
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

JunJun skrev:
FreCKo skrev:
JunJun skrev:
FreCKo skrev:Junjun: Inget slutsteg? Är din loop footswitchbar eller hur gör du för att slå på och av pedalerna?
Jo de e klart ja har slutsteg, däremot är de i form av en Ampeg SVT Classic topp. Kör in hela racket i inputen på framsidan istället för "power amp in" på baksidan, så kan man forma ljudet med toppens egna eq oxå.

Eftersom jag i princip aldrig använder DynaVerben eller UniChorusen så har jag inte lagt ner energi på att fixa footswitch till dem, MultiCompen står ju alltid på ändå..
Så för tillfället kan man inte slå på och av verben och chorusen?
Jodå.. De är bara att gå fram till racket och trycka på knapparna. Dem sitter på en rackmonterad plåt som är 2U hög så att man kan se pedalerna, där tänker jag även stoppa in det trådlösa om jag inte hittar ett rackmonterat dvs.
Ah okej, men känns inte det lite jobbigt att behöva springa omkring på scenen för att byta ljud? Nu när jag tänker efter så är det ju iofs inte så många basförstärkare som har effektloopar man kan slå av och på...

Tror du att det skulle funka med typ en A/B-box i loopen så att man kan välja att skicka signalen antingen genom pedalerna eller bara rakt ut i tomma intet? Hade du tänkt att kunna slå på och av pedalerna från framme på scenen, och hur tänkte du göra isf?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Inlägg av A_Warning »

Ett Ampeg 300 rör steg
2 Ampeg SVT-2pro
En ALESIS 3630
gäst

Inlägg av gäst »

Har bara min topp (Eden WT-800) i racket.
Användarvisningsbild
jbass
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:58
Ort: Stockholm

Inlägg av jbass »

En Carvin R100, resten gapar tomt. Använder ständigt en Sansamp BDDI som jag gärna skulle vilja byta ut mot en rackmonterbar dito.

Medlem av PrataBas gubbklubb 40+
US Lakhead [courtesy DoggyD]
Användarvisningsbild
poverino
Medlem
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 21:59

Inlägg av poverino »

jag har inget rack, så jag säger: inget!
Vin, vikt och wankers
Användarvisningsbild
Tompa
Medlem+
Inlägg: 717
Blev medlem: sön 10 dec 2006, 23:39
Ort: Trosa

Inlägg av Tompa »

Alembic F1-X Preamp
DBX 160A compressor
EBS EP 800 Slutsteg
Tompa
________________
Fender, Wal, Höfner, Yamaha, Mabass, Bjärton etc.
dereborn

Inlägg av dereborn »

FrecKos MESA 400+, en dbx 163x o en gammal BOSS-tuner...

Tror förresten att jag snart sätter ut stor-MESA:n på annons igen om han FrecKo inte kommer till skott snart... ;-) :P
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Inlägg av Simon Andersson »

dereborn skrev:Tror förresten att jag snart sätter ut stor-MESA:n på annons igen om han FrecKo inte kommer till skott snart... ;-) :P
räcker det inte med att han skriver i vart tredje inlägg att han ska köpa den? :wink:

kunde inte hålla mig... =)
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

En Hartke 3500.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

dereborn skrev:FrecKos MESA 400+, en dbx 163x o en gammal BOSS-tuner...

Tror förresten att jag snart sätter ut stor-MESA:n på annons igen om han FrecKo inte kommer till skott snart... ;-) :P
Orkar du inte vänta så får du ju självklart sätta ut den på annons, jag är faktiskt förvånad att du stått ut så här länge :lol:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
dereborn

Inlägg av dereborn »

räcker det inte med att han skriver i vart tredje inlägg att han ska köpa den?
:wink: Än så länge räcker det, men nu har hantverkarna börjat jobba i nya huset - OCH jag ska flytta in i min nyhyrda studiolokal till helgen, så nu börjar snart kosingen forsa mellan fingrarna...

-you hear, FrecKo? :lol: (dela den med brorsan, vettja!)
dereborn

Inlägg av dereborn »

Jag VILL ju att du ska ha den! Keep it in the family, vet du. Vi hörs snart på ett PM, ok?
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

dereborn skrev:Jag VILL ju att du ska ha den! Keep it in the family, vet du. Vi hörs snart på ett PM, ok?
Jag får fixa jobb så fort som möjligt helt enkelt... Förhoppningsvis löser det sig redan i veckan men man vet ju hur såna förhoppningar brukar gå :?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
dereborn

Inlägg av dereborn »

Nu har du ju snart körkort, då får du vilket jobb som helst!
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

Jag har två rackar, ett som jag har Fafnern i, sen har jag ett rack som har en Rane mixer, Rane eq, Stinkfoot splitbox, Sansamp DI Preamp, MXR 80di distbox och fortfarande på önskelistan ett bra slutsteg, det här racket är ett projekt jag hållit på med under några år, då det kostar pengar, men det är jäkligt kul att sätta ihop olika delar, det har skiftat med prylar i den men nu har jag hittat formen på det hela.

Men nu är det bara slutsteget som fattas, sen har jag min egenhändigt ihopplockade rigg.

Ibland kör jag det här till Fafnern och har den i bypassläge med gott resultat.

hela iden bygger på två sound som mixas till ett, skitigt o rent.Tror många gitarrister kör med ex. två stärkare.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

bassdude skrev:
dereborn skrev:Tror förresten att jag snart sätter ut stor-MESA:n på annons igen om han FrecKo inte kommer till skott snart... ;-) :P
räcker det inte med att han skriver i vart tredje inlägg att han ska köpa den? :wink:

kunde inte hålla mig... =)
Det är mycket FrecKo vill ha,
så det måste vara ett välbetalt jobb han suktar efter. :shock:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

I mitt rack sitter det ett Detonsteg. 550 (tror jag att det heter)
Jag ämnar sätta i en preamp så fort jag hittar ngn, höll jag på att säga.
Men lite så... Det finns ju knappt några beggade öht.
Sen ska det ju vara nå´t kul...och det ska passa plånkan.
Faktum är att jag skulle kunna tänka mig en sån gammal YAMAHA-preamp från 80-talet. B100III, tror jag att motsvarande förstärkartopp hette.
Hade en sån och jag vet att det fanns en preampversion.
Borde vara pissbillig....om man skulle springa på en.

Iaf....så skulle jag nog byta ut min Boss tuner mot en rackmonterad stämmare,
och plötsligt skulle mitt rack vara fullt. =)
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

Visst är det kul att skippa utlandssemestrar, möbelinköp, istället leva på nudlar och köpa bas-prylar för pengarna istället.

Här kommer ett recept på något som är bra att ta till när man handlat musikprylar för lönen:

Musikersoppa:

Koka upp vatten
Tillsätt Ketchup

Klart!

Billigt och bra, men jag har aldrig vågat prova, rädd för o tappa respekten för ketchup!! :lol:
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Zalle skrev:Jag har två rackar, ett som jag har Fafnern i, sen har jag ett rack som har en Rane mixer, Rane eq, Stinkfoot splitbox, Sansamp DI Preamp, MXR 80di distbox och fortfarande på önskelistan ett bra slutsteg, det här racket är ett projekt jag hållit på med under några år, då det kostar pengar, men det är jäkligt kul att sätta ihop olika delar, det har skiftat med prylar i den men nu har jag hittat formen på det hela.

Men nu är det bara slutsteget som fattas, sen har jag min egenhändigt ihopplockade rigg.

Ibland kör jag det här till Fafnern och har den i bypassläge med gott resultat.

hela iden bygger på två sound som mixas till ett, skitigt o rent.Tror många gitarrister kör med ex. två stärkare.
Har ett QSC-steg till salu.... men det kanske är jätteviktigt vilket steg du ska ha?!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
dereborn

Inlägg av dereborn »

En sån yamahapreamp har jag haft! Svart med gul text etc på, va? En rackunit hög? Sålde den till en kille i Falun, tillsammans med en RCF 1x12' och en H/H PA-bas, samt ett xelex-slutsteg på 2x200W. True Bi-Amping!

Åren går...
Användarvisningsbild
Zalle
Medlem
Inlägg: 327
Blev medlem: fre 29 sep 2006, 16:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Zalle »

Geddy_Lee skrev:
Zalle skrev:Jag har två rackar, ett som jag har Fafnern i, sen har jag ett rack som har en Rane mixer, Rane eq, Stinkfoot splitbox, Sansamp DI Preamp, MXR 80di distbox och fortfarande på önskelistan ett bra slutsteg, det här racket är ett projekt jag hållit på med under några år, då det kostar pengar, men det är jäkligt kul att sätta ihop olika delar, det har skiftat med prylar i den men nu har jag hittat formen på det hela.

Men nu är det bara slutsteget som fattas, sen har jag min egenhändigt ihopplockade rigg.

Ibland kör jag det här till Fafnern och har den i bypassläge med gott resultat.

hela iden bygger på två sound som mixas till ett, skitigt o rent.Tror många gitarrister kör med ex. två stärkare.
Har ett QSC-steg till salu.... men det kanske var jätteviktigt vilket steg du ska ha?!
Nejdå, det är inte alls viktigt vad det heter, har sneglat på dom där QSC stegen, ligger i en vettig prisklass, och ditt erbjudande är gott, om du inte har allt för bråttom att sälja det, så kan det vara ett alternativ, måste skrapa ihop till en dator först.
Skriv svar