PJB Double Four

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

PJB Double Four

Inlägg av Roger Hedin »

Jag köpte den här pytte-pyttelilla PJB Double Four för att ha i vardagsrummet. Omdöme hittills:
Den låter bra. Bra som i riktigt duktig volym. Bra som i att den inte är basfattig. Bra som i att den låter som en riktig förstärkare. Bra som i att den klarar låga B, om än protesterar vid drop-A. Sen är den förbaskat söt också... :oops:
Att jämföra den med den ytterst tonalt och till volym starkt begränsade, men ack så av finesser fullspäckade, Blackstar ID Core är snudd på omöjligt. Blackstar är en leksak, Double Four är en basförstärkare. Punkt!
Bild
Bra, helt enkelt! Värd priset? Absolut! Priset, vad var det? Ja, enligt listan 4145 SEK...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: PJB Double Four

Inlägg av mrbaloo »

Coolt, jag börjar bli jättesugen på en miniförstärkare. Först ut var suget på en Roland RX Cube Bass, sen har jag snöat in på Markbass Micromark 801 och nu blev jag än mer sugen på en PJB BG-75 (Double four). Den låter nog mest som jag önskar om jag kan tolka detta klipp rätt (den mest högra är, i mina ögon, inte helt liten):

https://www.youtube.com/watch?v=ioKAeEoByYI

Kul att de visar de jag är intresserade av.

Men helst vore ju batteridrift önskvärt, då är det väl bara Roland som levererar.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
klasextas
VIP medlem
Inlägg: 1617
Blev medlem: mån 18 aug 2008, 12:49
Ort: Stockholm

Re: PJB Double Four

Inlägg av klasextas »

Double four funkar med nån sorts datorbatteri har jag läst, så visst går det! Håller fö med om att den är helt fantastisk!
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: PJB Double Four

Inlägg av mrbaloo »

klasextas skrev:Double four funkar med nån sorts datorbatteri har jag läst, så visst går det! Håller fö med om att den är helt fantastisk!
https://youtu.be/Nxbd6pzg8kk

Externt laptopbatteri! Coolt

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
klasextas
VIP medlem
Inlägg: 1617
Blev medlem: mån 18 aug 2008, 12:49
Ort: Stockholm

Re: PJB Double Four

Inlägg av klasextas »

Det enda jag inte gillar med denna är en hög ton som jag tror kommer från strömförsörjningen. Har läst att fler har det felet och att det går att åtgärda. Nån här som vet mer? (Det funkar att överrösta med volymknappen förstås...)
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: PJB Double Four

Inlägg av Roger Hedin »

Man letar och letar för att hitta den perfekta riggen. Även ytte-pytte-riggar ska ju vara perfekta. Till slut hittade jag min ytte-pytte-rigg, i begagnat skick; annars hade jag inte haft råd att köpa den. Obetydligt större än PJ Double Four, men 300 Watt och 10" + 5" element: Acoustic Image Coda!
Bild
...fast betydligt tyngre. ;)
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Brassmonkey
Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 14 maj 2020, 17:25

Re: PJB Double Four

Inlägg av Brassmonkey »

Mitt bästa köp någonsin. Mycket fint ljud och bra EQ. Ganska låg volym går att kompensera med en aktiv högtalare. Solitt bygge. Har även en d-400 topp som är utmärkt. Phil Jones är grejen!
Jacke
Medlem
Inlägg: 451
Blev medlem: sön 21 dec 2008, 09:01
Ort: Gislaved

Re: PJB Double Four

Inlägg av Jacke »

Hur skulle ni beskriva ljudet i PJB Double Four, färgar den åt något håll eller låter den hyfsat neutralt?
Funkar den bäst med rounds/lite modernare ljud eller kan t.ex. en p-bas med flats också låta ok?

Fender
Boss
EBS
Skriv svar