ELF - BAM shootout

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

ELF - BAM shootout

Inlägg av Per »

I fredags genomfördes en strikt vetenskaplig, jämförande test av AlbinH:s gröna Trace Elliot ELF och min röda TC Electronics BAM 200. Som oberoende testförrättare och bass master fungerade Lex med sin oskuldsfullt vita Rickenbacker 4003:a. Båda objekten kopplades in i var sin TKS 112 med likadana kablar och basen anslöts via en A/B-omkopplare med identiska kablar till förstärkarkombattanterna.

Bild

Med alla potar rakt upp var vi överens om att ELF var mera "in your face" med ett starkare mellanregister, medan BAM lät mera scoopad och luftigare. Detta intryck bestod vid plektrum- och fingerspel liksom med rent ljud samt inkopplade dist- och OD-pedaler. Dock var det inga stora problem att få dem att låta väldigt lika med lite rattande, då båda hade väl fungerade eq-potar. Ljudmässigt var det således ganska dött lopp.

Vi testade även låg H-(B)-sträng med min Sonnerupbas och här mådde båda två bra av att få lite hjälp med baspådrag.

Vad gäller ljudstyrka kunde jag konstatera (från att tidigare ha testat båda på rep med trummor och gitarr), att ELF klarade sig aningen bättre, vilket troligen berodde på att den tack vare sitt vassare mellanregister skar igenom lättare. Båda led liksom de flesta små klass D-förstärkare av lite minskad botten, när man pressade dem till ytterläget. ELF verkade bli lite varmare än BAM vid samma ansträngning.

Formmässigt vann ELF på en aningen mera slimmad design. Några mm smalare och mjukare kanter gjorde att den lättare slank ner i bakfickan.

Prismässigt vann BAM med i runda slängar 1400 kr mot ELF:s 2 800 spänn.

Sammantaget konstaterades, att båda förstärkarna lät riktigt bra med rent ljud. Vilken man föredrog, berodde på personliga preferenser. Vi lyckade inte överstyra någon av dem vettigt, men båda lånade sig villigt till användande av pedaler. Båda skulle fungera utmärkt för lågmälda gig i små lokaler, men kanske vara lite klena/sakna lite botten för en hårtslående trummis och ett par bröliga guranister i mellanstor lokal. Båda är ju dock lysande som back up, om något skulle hända, och då finns ju naturligtvis även möjligheten att lajna dem till PA:t. En ELF eller BAM finns det alltid plats till i någon väska eller ficka. Sedan beror det ju på, om man föredrar grönt eller rött.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: ELF - BAM shootout

Inlägg av Roger Hedin »

Bra review! :tummenupp: :tummenupp: :tummenupp:
Dock är jag lite skeptisk till pyttesmå superlätta effektsvaga Klass D-reservförstärkare, när det finns pyttesmå superlätta effektstarka Klass D-förstärkare. En Quilter t.ex. är måttligt större och "the full monty", och eliminerar behovet av en stor och en liten stärkare...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: ELF - BAM shootout

Inlägg av mrbaloo »

Grymt najs test. Så där skall det se ut!

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5426
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: ELF - BAM shootout

Inlägg av bjelkeman »

Någon som ägde ett av objekten som ångrade sitt köp efter att ha lyssnat på båda?
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: ELF - BAM shootout

Inlägg av Per »

Nej, det tror jag inte. Vi är nog nöjda och glada båda två. Givetvis finns det värre pjäser än dessa, men Quilter t ex dubblar väl priset på ELFen, så det beror ju lite på vad man har sedan tidigare, vad man är nöjd med och vad man behöver.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Bottesini
Medlem
Inlägg: 313
Blev medlem: tor 27 dec 2012, 17:28
Ort: Kristinehamn

Re: ELF - BAM shootout

Inlägg av Bottesini »

Tack för recensionen. Toppen. Det är faktiskt något som jag har gått och funderat på.

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4018
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: ELF - BAM shootout

Inlägg av AlbinH »

bjelkeman skrev: sön 06 okt 2019, 20:55 Någon som ägde ett av objekten som ångrade sitt köp efter att ha lyssnat på båda?
Nepp. Jag är supernöjd med den lille gröne.
Effektsvag och effektsvag. Jag menar (med emfas inom parentes) att effekten räcker fuller väl till en HSB-trerummare i BluEslöv. Även om balkongdörren råkar stå på glänt.

Kul och intressant att det gick att ratta så att båda lät samma.

För att ytterligare understryka det seriösa i sammankomsten och för att understryka det officiella PB-arrangemanget serverades naturligtvis hembakta mandelkubbar. Som alltid.


Bild
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: ELF - BAM shootout

Inlägg av hitman »

Tack för intressant test!

Det finns naturligtvis "bättre" stärkare, men in mitt fall så är BAM frestande eftersom den har ett mycket attraktivt pris och pyttelitet format. Skulle alltså vara perfekt som reservtopp, att ta med i fall man får problem med ordinarie stärk. Eller blivit lovad backline på stället, och så upptäcker jag att de har ställt dit en Ampeg SVT :nickar:
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: ELF - BAM shootout

Inlägg av blackparkas »

Roger Hedin skrev: sön 06 okt 2019, 19:16 En Quilter t.ex. är måttligt större och "the full monty", och eliminerar behovet av en stor och en liten stärkare...

Nej.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: ELF - BAM shootout

Inlägg av blackparkas »

Tack för shootouten!

Väntar tills TC fattat att de måste göra en ELF med 500w....!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Bottesini
Medlem
Inlägg: 313
Blev medlem: tor 27 dec 2012, 17:28
Ort: Kristinehamn

Re: ELF - BAM shootout

Inlägg av Bottesini »

blackparkas skrev:Tack för shootouten!

Väntar tills TC fattat att de måste göra en ELF med 500w....!
Det är Trace som gör ELF och TC som gör BAM. Så vilken menar du? Bild

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: ELF - BAM shootout

Inlägg av blackparkas »

Skulle förstås skriva TE, inte TC.

Måndagshjärna får jag skylla på.

TC vill jag inte ha!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Bottesini
Medlem
Inlägg: 313
Blev medlem: tor 27 dec 2012, 17:28
Ort: Kristinehamn

Re: ELF - BAM shootout

Inlägg av Bottesini »



Skickat från min G8441 via Tapatalk

Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: ELF - BAM shootout

Inlägg av strummer »

Intressant review, tack boys:)
Kompressor, det är livet!
Skriv svar