EBS Reidmar 500

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
VHdiggare
Medlem+
Inlägg: 1780
Blev medlem: fre 26 mar 2010, 11:15
Ort: Växjö

EBS Reidmar 500

Inlägg av VHdiggare »

Måste slå ett slag för denna stärkare. Kom över en till ett helt ok pris nu ang. 4Sounds konkurs. Alltså låter så bra och hur högt som helst. Hade volymen på kvart i tolv och den var nästan för hög ändå. Så djävulskt nöjd! Och detta skall bara vara den på 250Watt i 4 Ohm. Sanslöst!
Bra jobbat EBS.
Yamaha BB1025 Tobacco Brown Sunburst - Quilter Bass Block 800 - Quilter BassDock 12 - Quilter BassDock 10
Jacke
Medlem
Inlägg: 451
Blev medlem: sön 21 dec 2008, 09:01
Ort: Gislaved

Re: EBS Reidmar 500

Inlägg av Jacke »

Gott att höra!

Jag fyndade en i princip oanvänd Reidmar 500 på blocket förra veckan men har inte haft möjlighet att prova den ännu, men efter allt positivt jag har läst om Reidmar vågade jag köpa ändå. Den ska användas tillsammans med en EBS Classic 112 som förhoppningsvis kommer hem i dagarna, även den ett blocket-köp.

Fender
Boss
EBS
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: EBS Reidmar 500

Inlägg av hitman »

Jag kan bara hålla med.

Jag älskade min EBS Classic 450, men ville testa Reidmar för att spara utrymme. Den tillsammans med en TKS entolva är så otroligt smidiga att det hade varit värt att kompromissa med ljudet. Men det tycker jag inte jag behöver göra, får till ett ljud jag vill ha med fast kropp i basen, behagligt mellanregister och en diskant som inte fnasar eller gör ont.

Till skillnad mot de flesta andra tillverkare så verkar EBS snarare har varit blyga när de anger watt. Det är en högljudd liten best! Jag har aldrig behövt vrida på mer än kl 10 på utvolymen, på stora scener kör jag två lådor för att få ut full ut-effekt.

Dessutom finns ju versionen 502 om man vill kunna köra ännu fler lådor.

Reidmar tål också en del stryk, tappade min en gång med sådan kraft att hörnet på stärkaren deformerades - men han tuffar och går ändå.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
VHdiggare
Medlem+
Inlägg: 1780
Blev medlem: fre 26 mar 2010, 11:15
Ort: Växjö

Re: EBS Reidmar 500

Inlägg av VHdiggare »

Kör min genom en Fender 810 PRO V2 8x10.
Inga problem som sagt, och B-Strängen hörs.
Yamaha BB1025 Tobacco Brown Sunburst - Quilter Bass Block 800 - Quilter BassDock 12 - Quilter BassDock 10
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: EBS Reidmar 500

Inlägg av mrbaloo »


hitman skrev: Till skillnad mot de flesta andra tillverkare så verkar EBS snarare har varit blyga när de anger watt.
Ja, det kallas för EBS-watt. Men jag har upptäckt att Roland har egna Roland-watt i sin Micro Cube Bass RX med sina modiga 2,5 + 2,5 W.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: EBS Reidmar 500

Inlägg av Geddan »

Tur att vi är olika.
Testade en på 4Sound för några år se´n.
Försökte ratta till ett ljud jag gillar, men gav upp efter en kvart.

Ägde en HD650 under ngt halvår och turnerade med den. Samma där; fullständigt omöjligt att få till ett vettigt ljud.
Bara att inse att jag och teknikerna på EBS har olika åsikter om hur bas ska låta. :wink:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: EBS Reidmar 500

Inlägg av hitman »

Geddan skrev: mån 21 okt 2019, 13:32 Tur att vi är olika.
Testade en på 4Sound för några år se´n.
Försökte ratta till ett ljud jag gillar, men gav upp efter en kvart.

Ägde en HD650 under ngt halvår och turnerade med den. Samma där; fullständigt omöjligt att få till ett vettigt ljud.
Bara att inse att jag och teknikerna på EBS har olika åsikter om hur bas ska låta. :wink:
Ännu har ingen hittat på en stärk som passar alla smaker och plånböcker!
Jacke
Medlem
Inlägg: 451
Blev medlem: sön 21 dec 2008, 09:01
Ort: Gislaved

Re: EBS Reidmar 500

Inlägg av Jacke »

Igår provade jag för första gången Reidmar 500 och kunde inte blivit nöjdare. Grundljudet passar mig ypperligt, och därtill en effektiv eq om så skulle behövas. Vad det gäller volymen räcker den mer än väl för mina behov.

Topp och låda i bra begagnat skick kostade mig 4450 kr. För de pengarna kommer jag ha förstärkare länge! :nickar:

Bild

Fender
Boss
EBS
Användarvisningsbild
VHdiggare
Medlem+
Inlägg: 1780
Blev medlem: fre 26 mar 2010, 11:15
Ort: Växjö

EBS Reidmar 500

Inlägg av VHdiggare »

Härligt att höra. Köpte min EBS Reidmar 500, egentligen bara för att min Warwick wa 600 som jag också verkligen diggar är på lagning.
Men nu blir det svårt att välja, vilken som blir min huvudstärkare. :)
Yamaha BB1025 Tobacco Brown Sunburst - Quilter Bass Block 800 - Quilter BassDock 12 - Quilter BassDock 10
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: EBS Reidmar 500

Inlägg av Hånken »

EBS watt, jaja. Sedan har vi T.C. Electronic watt också...kanske utanför denna tråd. Men om det skall vara så stor skillnad, och att det skall vara tillåtet i specifikationerna, tycker jag att det inte borde tas upp som någon säljpunkt ö h t. Vad är det nu, Rolls Royce har aldrig angett hästkrafter i sina motorer? Såväl som högtalarmärket BOSE som bara döljer och obfuskerar hela tiden med snake oil snack. Var med i ett band som hade det dyraste pelarsystemet av Bose, med dubbla subwoofers, vi spelade INTE metal, och allt jag tyckte var att det var varken punch eller skjuts i ljudet. Visst, det spreds väl, men det drunknade. När man försökte skruva upp, satte bara en limiter igång... men men.

EBS e bra skit. Har själv ägt en Reidmar 250 och 2 1x12 TKS lådor. Jag vet inte men efter att fann jag inget behov av det eftersom de gigen jag spelade på aldrig krävde mer än 1 i alla fall, och man kunde "lajna" ut tlll ett hyfsat starkt PA. Ja, och master volymen var aldrig för "klockan 09.00" ... någon gång.

Hellre för blygsamt angivet som EBS, än skrävlande tilltaget som T.C Electronic hade en gång i tiden. De ar väl fått krypa till korset nu.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: EBS Reidmar 500

Inlägg av Hånken »

EBS Reidmar håller för min måttstock när det gäller lightweight amp heads. Vissa andra tillverkare typ TC electronic inte, principen är väldigt enkel:

Toppen skall INTE flytta på sig när man pluggar in eller ut!

Man skall klara av att plugga in och ur med telepluggen i kabeln UTAN att behöva använda bägge händerna. Om en topp gör det vill jag nog inte ha den. EBS Reidmar serien håller den måttstocken...
Användarvisningsbild
anthax
Medlem+
Inlägg: 1837
Blev medlem: tis 09 jun 2009, 18:53
Ort: Hudiksvall

Re: EBS Reidmar 500

Inlägg av anthax »

Är väldigt nöjd med min Reidmar 500, som jag byteshandlade mot min gamla Fafner 1 v2 i Bollnäs trevliga musikaffär för 1-2 år sedan.
Dock så har bandlöshet och allmän avsaknad av musicerande bekanta gjort att min topp har ungefär 10 minuters gångtid sen ny.
Lestrange Jazz 5:a , VT Bass, Riedmar, TKS 1158
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: EBS Reidmar 500

Inlägg av Hånken »

anthax skrev: lör 26 okt 2019, 19:44 Är väldigt nöjd med min Reidmar 500, som jag byteshandlade mot min gamla Fafner 1 v2 i Bollnäs trevliga musikaffär för 1-2 år sedan.
Dock så har bandlöshet och allmän avsaknad av musicerande bekanta gjort att min topp har ungefär 10 minuters gångtid sen ny.
Va? Kan du inte plugga in en bandlös bas i Reidmar'n ? (sorry, kunde inte låta bli... :) )
Användarvisningsbild
anthax
Medlem+
Inlägg: 1837
Blev medlem: tis 09 jun 2009, 18:53
Ort: Hudiksvall

Re: EBS Reidmar 500

Inlägg av anthax »

Hånken skrev: ons 30 okt 2019, 18:11
anthax skrev: lör 26 okt 2019, 19:44 Är väldigt nöjd med min Reidmar 500, som jag byteshandlade mot min gamla Fafner 1 v2 i Bollnäs trevliga musikaffär för 1-2 år sedan.
Dock så har bandlöshet och allmän avsaknad av musicerande bekanta gjort att min topp har ungefär 10 minuters gångtid sen ny.
Va? Kan du inte plugga in en bandlös bas i Reidmar'n ? (sorry, kunde inte låta bli... :) )
Hehe.. :D
Finns dagar då jag kan sakna bandlösa Bongon jag hade en period...
Lestrange Jazz 5:a , VT Bass, Riedmar, TKS 1158
Jacke
Medlem
Inlägg: 451
Blev medlem: sön 21 dec 2008, 09:01
Ort: Gislaved

Re: EBS Reidmar 500

Inlägg av Jacke »

Jag är fortfarande sjukt nöjd med EBS-riggen, utan tvekan den bästa uppsättningen topp/låda jag har haft hittills.
Dock har jag ofta tänkt att lådan skulle göra sig bättre på "högkant". Högtalartyg inhandlades och en ny ram att spänna det över snickrades ihop, målades grå och försågs med nämnda tyg och kardborre.

Detta ser bättre ut än att ha lådan liggande tycker jag, sen kommer ju faktiskt kontrollerna lite högre upp från golvet på köpet.
Och nu tar den lilla riggen dessutom ännu mindre golvyta i anspråk! ;-)


Bild

Bild

Fender
Boss
EBS
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: EBS Reidmar 500

Inlägg av hitman »

Snyggt!
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Skriv svar