Reval Amplification (Sunn Model T-kloner)

Prata om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
myskoxe
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: tis 14 mar 2017, 23:26
Ort: Jönköping

Reval Amplification (Sunn Model T-kloner)

Inlägg av myskoxe »

Jag hittade en hemsida för en Estnisk förstärkarbyggare som heter Reval Amplification, som gör kloner på första generationens Sunn Model T.

Demos och videor låter väldigt väldigt nice.

Har inte sett några recensioner om dem alls, jag antar att det är för att det är ett nystartat företag.

Har själv velat ha en Model T, och jag antar att fler vill ha.

http://www.revalamplification.com/products.html

Hur känner ni angående detta?
Fuzz. Doom.

Rickenbacker 4001.
Matamp GT200 MKII. Fender/Sunn 215.
Rat. Fuzzthrone. SF300.
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Reval Amplification (Sunn Model T-kloner)

Inlägg av B-Å Åhs »

Så länge man har en väl tilltagen budget för slutför så är det nog trevligt...

Skickat från min SM-J415FN via Tapatalk

"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
myskoxe
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: tis 14 mar 2017, 23:26
Ort: Jönköping

Re: Reval Amplification (Sunn Model T-kloner)

Inlägg av myskoxe »

Det kanske blir till att spara och sälja av lite grejer, i alla fall.
Fuzz. Doom.

Rickenbacker 4001.
Matamp GT200 MKII. Fender/Sunn 215.
Rat. Fuzzthrone. SF300.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Reval Amplification (Sunn Model T-kloner)

Inlägg av hitman »

OT: Reval är väl det tyska/svenska namnet på Talinn?

Antagligen billigare att löda rörklumpar på den sidan Östersjön.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
taug
Medlem
Inlägg: 273
Blev medlem: tis 15 apr 2014, 13:52

Re: Reval Amplification (Sunn Model T-kloner)

Inlägg av taug »

Jag har en gen1 model T och har haft en Reval samt en gen2 model T förut. Revalen låter väldigt likt gen1 till karaktären men har svårt att tro att transformatorerna är i närheten så kraftfulla som i originalen. Med identiska EQ- och gain-inställningar behövde jag ha mastervolymen på 8-9 för att den skulle mäta sig med originalet med mastervolymen på 3-4. Upplevde en del avsaknad av headroom pga. detta, klenare helt enkelt. Lät förbannat bra dock, men all form av OD/dist/fuzz blev onödigt eftersom stärkaren självdistade så mycket pga. hur mycket den behövde pushas för att komma upp i volym (gällde även live-sammanhang). Jag vet att slutstegsrören inte var samma i båda, men har svårt att tro att bara en sån sak kan göra en så gigantisk skillnad... Min Sunn hade dessutom inte servats eller fått nya rör på 3+ år så om något borde den lida av biasproblem eller annat som kan ge lägre output... I övrigt var Revalen grym. Dock störde jag mig på tolexen som var rätt kass fäst samt placeringen av handtagen på ovansidan som var väldigt oergonomiskt jämfört med om de skulle suttit på sidorna.
Användarvisningsbild
myskoxe
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: tis 14 mar 2017, 23:26
Ort: Jönköping

Re: Reval Amplification (Sunn Model T-kloner)

Inlägg av myskoxe »

taug skrev: ons 30 okt 2019, 10:26 Jag har en gen1 model T och har haft en Reval samt en gen2 model T förut. Revalen låter väldigt likt gen1 till karaktären men har svårt att tro att transformatorerna är i närheten så kraftfulla som i originalen. Med identiska EQ- och gain-inställningar behövde jag ha mastervolymen på 8-9 för att den skulle mäta sig med originalet med mastervolymen på 3-4. Upplevde en del avsaknad av headroom pga. detta, klenare helt enkelt. Lät förbannat bra dock, men all form av OD/dist/fuzz blev onödigt eftersom stärkaren självdistade så mycket pga. hur mycket den behövde pushas för att komma upp i volym (gällde även live-sammanhang). Jag vet att slutstegsrören inte var samma i båda, men har svårt att tro att bara en sån sak kan göra en så gigantisk skillnad... Min Sunn hade dessutom inte servats eller fått nya rör på 3+ år så om något borde den lida av biasproblem eller annat som kan ge lägre output... I övrigt var Revalen grym. Dock störde jag mig på tolexen som var rätt kass fäst samt placeringen av handtagen på ovansidan som var väldigt oergonomiskt jämfört med om de skulle suttit på sidorna.
Detta är sånt som jag, och säkert många fler vill veta. Tack!
Fuzz. Doom.

Rickenbacker 4001.
Matamp GT200 MKII. Fender/Sunn 215.
Rat. Fuzzthrone. SF300.
taug
Medlem
Inlägg: 273
Blev medlem: tis 15 apr 2014, 13:52

Re: Reval Amplification (Sunn Model T-kloner)

Inlägg av taug »

:tummenupp:
Nu poängterade jag ut allt jag inte gillade med den jämfört med original, därmed inte sagt att det är en dålig stärkare. Den var märkbart mindre i dimensionerna och vägde inte lika mycket, vilket ju är till dess fördel. Men att använda den som pedalplattform som basist (åtminstone vad gäller smuts) var det inte mycket att tala om. Dock lät den som sagt väldigt mycket model T minus volymskillnaden.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Reval Amplification (Sunn Model T-kloner)

Inlägg av Danne »

taug skrev: ons 30 okt 2019, 10:26 Jag vet att slutstegsrören inte var samma i båda, men har svårt att tro att bara en sån sak kan göra en så gigantisk skillnad...
Vilka rör användes i resp förstärkare?
taug
Medlem
Inlägg: 273
Blev medlem: tis 15 apr 2014, 13:52

Re: Reval Amplification (Sunn Model T-kloner)

Inlägg av taug »

Danne skrev: tor 31 okt 2019, 22:08
taug skrev: ons 30 okt 2019, 10:26 Jag vet att slutstegsrören inte var samma i båda, men har svårt att tro att bara en sån sak kan göra en så gigantisk skillnad...
Vilka rör användes i resp förstärkare?
Det ska ha varit 6550 i båda men av olika fabrikat, minns dessvärre inte vilka :(
Användarvisningsbild
myskoxe
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: tis 14 mar 2017, 23:26
Ort: Jönköping

Re: Reval Amplification (Sunn Model T-kloner)

Inlägg av myskoxe »

taug skrev: tor 31 okt 2019, 09:16 :tummenupp:
Nu poängterade jag ut allt jag inte gillade med den jämfört med original, därmed inte sagt att det är en dålig stärkare. Den var märkbart mindre i dimensionerna och vägde inte lika mycket, vilket ju är till dess fördel. Men att använda den som pedalplattform som basist (åtminstone vad gäller smuts) var det inte mycket att tala om. Dock lät den som sagt väldigt mycket model T minus volymskillnaden.
Jovisst, men för 23k skulle jag också kunna importera en Sunn 1200s eller dylikt, de låter möjligtvis inte exakt som Model T, men de lär vara mer mångsidiga än en Reval i och med volymskillnaden. Att ha valet att ha dirt eller inte är ganska stort.
Fuzz. Doom.

Rickenbacker 4001.
Matamp GT200 MKII. Fender/Sunn 215.
Rat. Fuzzthrone. SF300.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Reval Amplification (Sunn Model T-kloner)

Inlägg av Danne »

taug skrev: fre 01 nov 2019, 09:07
Danne skrev: tor 31 okt 2019, 22:08
taug skrev: ons 30 okt 2019, 10:26 Jag vet att slutstegsrören inte var samma i båda, men har svårt att tro att bara en sån sak kan göra en så gigantisk skillnad...
Vilka rör användes i resp förstärkare?
Det ska ha varit 6550 i båda men av olika fabrikat, minns dessvärre inte vilka :(
Ok, ja det torde vara av mindre betydelse.
Skriv svar