Line ut

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
AntonRick
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: lör 30 jul 2011, 21:07

Line ut

Inlägg av AntonRick »

Jag har tröttnat på att släpa runt 8x10 + rörstärk. Nu tänker jag köpa en mindre låda, har Funderat på tks1126 samt en bra transistorstärkare. Att gigga utan line ut till pa kommer ju inte att gå men kommer det att funka fint som medhörning eller kommer jag att bli otroligt besviken bara?
Spelar gubbrock på en Lakland bas med traynor rörstärkare.
Subsonic
Medlem
Inlägg: 202
Blev medlem: sön 28 nov 2010, 18:20
Ort: Västsverige

Re: Line ut

Inlägg av Subsonic »

Det beror helt på vad det är för gig, tänker jag. Det vore inget förstahandsval för ett röjigt rockklubbsgig imho, men de allra flesta livegig i Sverige är ju inte sådana. De är ju blueskvällar, visaftnar, körkomp, jazzkonserter, buggkvällar, kyrkokonserter, younameit. Och för allt annat än stökiga klubbgig tror jag för min del att du rör dig åt helt rätt håll. För de stökiga klubbgigen... tja, det ligger en TKS 115 på Blocket för tretusen spänn, den kompletterar säkert en 1126 fint när det behövs. :)
Jag har downsizat från stort och tungt till två TKS 112 och pyttetopp, en låda räcker trots allt till överraskande mycket och två till det mesta, imho. Men då får man kanske väga in att 112 är 4 dB känsligare än 1126.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Line ut

Inlägg av hitman »

Jag har en EBS Reidmar 500 (250 watts-modellen) och en TKS 1x12. Behöver jag lite mer volym, eller scenen är väldigt trång, så har jag även en hembyggd entolva i monitorutförande som jag kan koppla in.

Jag har aldrig behövt dra på mer än "kl 10" på volymratten. Är det en liten lokal så räcker mina prylar mer än väl, och är det en stor lokal så brukar man alltid lina. Då har jag bara min stärkare som egen monitor, ljudteknikern får en ren signal att göra magi med.

Antar att det inte skulle räcka för dödsmetall, men jag spelar blues/ska/reggae/swamprock och då behövs det inte monstervolym.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Skriv svar