Mark Bass TTE801 basstärkare

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
LasseBas
Medlem
Inlägg: 109
Blev medlem: ons 13 aug 2008, 18:52
Ort: Göteborg

Mark Bass TTE801 basstärkare

Inlägg av LasseBas »

Jag har en basstärkare Mark Bass TTE 801, Randy Jackson signatur. Jag har inte riktigt fått igång den, köpt den begagnad. 1). Jag tycker tonkontrollerna tar dåligt, jag har ex max bas på reglaget, och tonkontrollen ger inte det baspålägg det borde göra. 2). Ibland (när jag slår på) fungerar inte gainkontrollen, den ger ingen nämnvärd gain, men efter en stund kan den komma). 3). Vissa gången gen den inte någon volym, man kan dra volymen i botten och det är inte starkt. Det känns som vissa saker inte fungerar, och det kan variera vilka reglage som inte fungerar.
Har någon erfarenhet av stärkaren? Ska man lämna in den, dvs kan det vara något fel som påverkar allt detta?
Någon sa att det kan sitta ett rör som är löst, men den har väl rörsimulator, inte riktiga rör?
Lasse
Senast redigerad av LasseBas den tis 26 nov 2019, 19:32, redigerad totalt 1 gånger.
Fender P-bas -74, Fender Jazzbasar, Music Man, ESP Vintage 4, Lakland Jazz bass, Yamaha Uppright Silent bas, EBS och TC Electronic stärkare, MarkBass lådor.
Användarvisningsbild
Roborock
Medlem+
Inlägg: 1947
Blev medlem: mån 24 jul 2006, 11:09
Ort: Linköping

Re: Mark Bass TTE801 basstärkare

Inlägg av Roborock »

LasseBas skrev: sön 24 nov 2019, 20:32 Jag har en basstärkare Mark Bass TTE 801, Randy Jackson signatur. Jag h

ar inte riktigt fått igång den, köpt den begagnad. 1). Jag tycker tonkontrollerna tar dåligt, jag har ex max bas på reglaget, och tonkontrollen ger inte det baspålägg det borde göra. 2). Ibland (när jag slår på) fungerar inte gainkontrollen, den ger ingen nämnvärd gain, men efter en stund kan den komma). 3). Vissa gången gen den inte någon volym, man kan dra volymen i botten och det är inte starkt. Det känns som vissa saker inte fungerar, och det kan variera vilka reglage som inte fungerar.
Har någon erfarenhet av stärkaren? Ska man lämna in den, dvs kan det vara något fel som påverkar allt detta?
Någon sa att det kan sitta ett rör som är löst, men den har väl rörsimulator, inte riktiga rör?
Lasse
Ring ILT och fråga efter Micke Jansson så kan ha säkert hjälpa dig, dom har agenturen för Markbass 0690-69 17 00
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Mark Bass TTE801 basstärkare

Inlägg av Danne »

Jag har själv ingen erfarenhet av TTE801, men när jag läser produktbeskrivningen så visar den på att du har hela 3 st EEC83-rör i försteget samt 1 ECC81 till kompressorn, dvs 4 st rör. Den verkar inte ha en standby-switch vilket betyder att antingen har de en inbyggd fördröjning av tillslag av anodspänning på rören. Eller så bryr man sig inte om tesen att katoderna kan ta stryk av att slå på anodspänning innan de är varma. Om så är fallet blir det en fördröjning av ljudet tills rören blivit varma.

Rörsimuleringen avser slutsteget så förmodligen har man laborerat fram kretslösningar för att härma beteendet av ett rörslutsteg. Nu verkar det som att du upplever flera bekymmer, varav alla iofs skulle kunna vara rörrelaterade. Dock för att göra en så systematisk felsökning som möjligt behöver man helst ett kretsschema så man ser vilket rör som gör vad. Hade du haft ett problem hade du kunnat prova att skifta ECC83-rören ett i taget för att se om felet flyttar sig, men upplever du flera intermittenta problem blir det krångligare, så då är nog enda alternativet att någon med tillgång till schema, kunskap och rätt felsökningsutrustning kollar på den. Problemen kan vara alltifrån komponentfel, kallödningar, dålig kontakt i snabbkontakter etc. Mao beroende på hur du känner själv så kanske du har bästa tipset i svar nr 1 i tråden. :tummenupp:
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Mark Bass TTE801 basstärkare

Inlägg av bassace »

Oxid i rörsocklarna?
Användarvisningsbild
LasseBas
Medlem
Inlägg: 109
Blev medlem: ons 13 aug 2008, 18:52
Ort: Göteborg

Re: Mark Bass TTE801 basstärkare

Inlägg av LasseBas »

Tack för era svar, ska slå en pling till Micke, ett himla drag i stärkaren när den fungerar så absolut värd att lämna in.
Fender P-bas -74, Fender Jazzbasar, Music Man, ESP Vintage 4, Lakland Jazz bass, Yamaha Uppright Silent bas, EBS och TC Electronic stärkare, MarkBass lådor.
Skriv svar