Sätta i nya rör i min MARKBASS TTE-801 RANDY JACKSON SIGNATURE

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
LasseBas
Medlem
Inlägg: 109
Blev medlem: ons 13 aug 2008, 18:52
Ort: Göteborg

Sätta i nya rör i min MARKBASS TTE-801 RANDY JACKSON SIGNATURE

Inlägg av LasseBas »

Hej alla, jag har beställt nya rör till min MARKBASS TTE-801 RANDY JACKSON SIGNATURE, på 800w.
Det är tre st RUBY 12AX7 och ett st ECC81.
Jag har aldrig bytt rör tidigare, är det bara att trycka dit rören som de satt?
Ett problem till: När jag plockade bort de gamla rören glömde jag att inte notera var röret ECC81 skulle sitta, det var rör 2 eller 3 från vänster.... ?? Kan jag prova mig fram när jag ska montera, eller kan jag ha sönder något?

Bild
Fender P-bas -74, Fender Jazzbasar, Music Man, ESP Vintage 4, Lakland Jazz bass, Yamaha Uppright Silent bas, EBS och TC Electronic stärkare, MarkBass lådor.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Sätta i nya rör i min MARKBASS TTE-801 RANDY JACKSON SIGNATURE

Inlägg av Danne »

Det är bara att trycka ner dem som de satt, men var noggrann med orienteringen så att den stämmer. Annars riskerar du att kröka stift om inte alla stift är mitt för ett hål. Om du har såpass koll ang ECC81-röret så är det bara att testa. Ingenting går sönder, men eftersom ECC81 är till kompressorn kanske du märker att den beter sig annorlunda och då är det bara att skifta plats 2 och 3.
Användarvisningsbild
Wh4len
Medlem
Inlägg: 446
Blev medlem: tor 13 dec 2007, 02:15
Ort: Linköping

Re: Sätta i nya rör i min MARKBASS TTE-801 RANDY JACKSON SIGNATURE

Inlägg av Wh4len »

Jag tänker att Markbass kan svara på den frågan om du är orolig. :)

Skickat från min J9210 via Tapatalk

- Rickenbacker 4003AC
- Warwick Jack Bruce Survivor
- Ibanez ATK 300

- Peavey Super Festival F800B + Peavey 3024
- Acoustic 450B + 402 Cab
- Hilbish Design Beta Amplifier [Till Salu]
Dude
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: tor 06 mar 2014, 15:06

Re: Sätta i nya rör i min MARKBASS TTE-801 RANDY JACKSON SIGNATURE

Inlägg av Dude »

Förstegsrör kan man byta hit och dit utan risk att nåt pajjar. Behöver inte heller nån bias justering. (Det är bara slutsteg, och bara vissa såna som behöver bias)

ECC81 (=12AY7) har bara ett snäpp lägre gainfaktor än 12AX7 (= ECC83). I vissa gitarrförstärkare kan man få ett snyggare clean ljud / mer headroom genom att ta ett rör med lägre gain i första position. Så det kan till och med vara idé att prova sig fram med örat.

Kan du lokalisera en manual så står det garanterat där vilken som skall vara var.
Användarvisningsbild
LasseBas
Medlem
Inlägg: 109
Blev medlem: ons 13 aug 2008, 18:52
Ort: Göteborg

Re: Sätta i nya rör i min MARKBASS TTE-801 RANDY JACKSON SIGNATURE

Inlägg av LasseBas »

Tack alla för era svar, det var bra svar dessutom. Ska testa, återkommer med rapport.
Så här ser det ut inne i stärkaren.
Bild
Fender P-bas -74, Fender Jazzbasar, Music Man, ESP Vintage 4, Lakland Jazz bass, Yamaha Uppright Silent bas, EBS och TC Electronic stärkare, MarkBass lådor.
Användarvisningsbild
LasseBas
Medlem
Inlägg: 109
Blev medlem: ons 13 aug 2008, 18:52
Ort: Göteborg

Re: Sätta i nya rör i min MARKBASS TTE-801 RANDY JACKSON SIGNATURE

Inlägg av LasseBas »

Har satt i rören nu, och testat positiin 1 och 2 på det udda röret (som driver compressorn?). Ingen större skillnad på funktion och ljud i någon av positionerna, så har satt ECC81 i den position där ljudet var mest likt innan rörbytet. Tack för bra tips.
Fender P-bas -74, Fender Jazzbasar, Music Man, ESP Vintage 4, Lakland Jazz bass, Yamaha Uppright Silent bas, EBS och TC Electronic stärkare, MarkBass lådor.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Sätta i nya rör i min MARKBASS TTE-801 RANDY JACKSON SIGNATURE

Inlägg av mrbaloo »

Förresten, vad var anledningen till att du ville byta rör? Iom att det inte blev någon jättesskillnad (dvs. det låter fortfarande bara bas) så känns det som att man behöver serva sin stärkare för att det skall vara befogat.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Användarvisningsbild
LasseBas
Medlem
Inlägg: 109
Blev medlem: ons 13 aug 2008, 18:52
Ort: Göteborg

Re: Sätta i nya rör i min MARKBASS TTE-801 RANDY JACKSON SIGNATURE

Inlägg av LasseBas »

En viktig anledning var att jag upplevde att det var för lite bas i stärkaren. Basen stod på max ändå skulle jag vilja ha mer. Använder en Eden 2x12:a och oftast en passiv jazzbas.
Efter rörbytet var det fortfarande för lite bas, så stärkaren kanske behöver servas.
Bild
Fender P-bas -74, Fender Jazzbasar, Music Man, ESP Vintage 4, Lakland Jazz bass, Yamaha Uppright Silent bas, EBS och TC Electronic stärkare, MarkBass lådor.
Skriv svar